Lista på Baytrail SOC datorer

Permalänk
Medlem

Lista på Baytrail SOC datorer

Lite knäpp rubrik. Men jag är ute efter att köpa en minidator som bygger på Intels Baytrail.

Typ dessa:
Pipo X7 http://www.pipo.com/product.php?id=157

Minix Neo Z64 http://www.minix.com.hk/News/15012318255340.html

Wintel CX-W8 http://www.aliexpress.com/item/NEW-CX-W8-Wintel-Smart-Mini-PC...

PC Mele PCG03 http://en.mele.cn/products/show/34.htm

Fyll gärna på med flera exempel.

Jag vill även ha tips på var man kan köpa dom billigast och med snabbast leverans. Vill ha bra exempel. Inte tips som att kolla på Ebay eller aliexpress.

Länkar och tips till bra och seriösa säljare

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att köpa Pipo X7 från Geekbuying

http://www.geekbuying.com/item/PIPO-X7-Windows-8-1-Smart-Mini...

Använd koden "GGYPBBOY" så får du 10% rabatt. Blir då ca 940:- med DHL frakt på 3-5 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Kan tipsa om att köpa Pipo X7 från Geekbuying

http://www.geekbuying.com/item/PIPO-X7-Windows-8-1-Smart-Mini...

Använd koden "GGYPBBOY" så får du 10% rabatt. Blir då ca 940:- med DHL frakt på 3-5 dagar

Beställde en direkt, tack för tipset! Någon som kan dela med sig erfarenheter hur dessa datorer presterar? Själv tänkte jag ha min till att köra Kodi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Beställde en direkt, tack för tipset! Någon som kan dela med sig erfarenheter hur dessa datorer presterar? Själv tänkte jag ha min till att köra Kodi.

Kolla denna tråden:http://m.sweclockers.com/forum/trad/1350387#l-1422729821

Permalänk
Medlem

Jp, jag har läst den. Men den var bara inriktad mot en modell.

Permalänk
Medlem

Du hittar en länk till test av Pipo X7 i slutet av tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite svårare att få tag på men finns hos aliexpress, riktigt skönt nedskalade modeller.

10moons D9i & CloudProject Air X1 (har inte släppts ännu då den går igenom riktiga certifieringar för tillfället).

Beställde just en CX-W8 också, kan göra en liten mini-review om det vore intressant.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Lite svårare att få tag på men finns hos aliexpress, riktigt skönt nedskalade modeller.

10moons D9i & CloudProject Air X1 (har inte släppts ännu då den går igenom riktiga certifieringar för tillfället).

Beställde just en CX-W8 också, kan göra en liten mini-review om det vore intressant.

Återkom gärna med en lite review. Var köpte du den?
Jag sitter med fingret på köpknappen härifrån:
http://www.banggood.com/CX-W8-2G-32G-Win8-Mini-PC-Intel-Atom-...

Blir ca 920:- med 5% rabattkod. 7 - 10 dagar leverans (Priority Direct Mail)

Permalänk
Medlem

Lite ot men: För dom som vill ha nåt enkelt, litet och strömsnålt släpptes idag Raspberry Pi 2 med quadcore och 1GB RAM. Har utvecklats i samarbete med Microsoft för att kunna köra Windows 10. Annars funkar OpenELEC med ny build som troligen kommer idag, OSMC får stöd mfl. Samma pris ung som tidigare $35.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19994-windows-10-gratis-for-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Återkom gärna med en lite review. Var köpte du den?
Jag sitter med fingret på köpknappen härifrån:
http://www.banggood.com/CX-W8-2G-32G-Win8-Mini-PC-Intel-Atom-...

Blir ca 920:- med 5% rabattkod. 7 - 10 dagar leverans (Priority Direct Mail)

http://www.aliexpress.com/item/2015-New-Windows-8-1-OS-Intel-...

Köpte till DHL frakten (3-7 dagar), total kostnad så här långt: 1070kr (det som drogs från kontot)

Har en Windows 8.1 pro licens hemma men det är ju annars något som man får tänka på, på Ali så står det åtminstone att den som kommer med inte är aktiverad vet inte hur det är på den som du länkar till (alla andra CX-W8 modeller som jag har sett är oaktiverade licenser, samma gäller för liknande produkter i samma prisklass).

Bara att säga till om det är något speciellt ni vill att jag ska testa, kommer även såklart inte att rekommendera säljaren förrän det att jag har fått paketet och då skriver jag självklart hur lång tid det tog innan dess att jag fick paketet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Beställde en pipo x7 i söndags. Har kört med Raspberry länge nu när 2an kmr börjar jag ångra mig lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Beställde en pipo x7 i söndags. Har kört med Raspberry länge nu när 2an kmr börjar jag ångra mig lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som det är, det kommer alltid nåt bättre eller billigare i morgon.
Jag beställde en Pi 2 i går förmiddag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Återkom gärna med en lite review. Var köpte du den?
Jag sitter med fingret på köpknappen härifrån:
http://www.banggood.com/CX-W8-2G-32G-Win8-Mini-PC-Intel-Atom-...

Blir ca 920:- med 5% rabattkod. 7 - 10 dagar leverans (Priority Direct Mail)

Frågade säljaren hos Ali när dom kunde tro sig få iväg paketet, det skulle tydligen dröja så jag fick en refund utan problem, tog istället kontakt med en annan säljare som skulle få in nya den 7:e. http://www.aliexpress.com/store/323533

Köpte även en Pipo x7, gillar "apple tv" formen bättre men har lite "lek" pengar över från förra månaden så två skadar väl inte. Har du köpt någon?

Skrivet av Eawo:

Beställde en pipo x7 i söndags. Har kört med Raspberry länge nu när 2an kmr börjar jag ångra mig lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Ångrar du att du köpte Pipon?

Det hela beror ju på vad man använder den till men det är ju fortfarande ARM, även om Windows 10 kommer till den så är det ju fortfarande vara som någon slags RT version, så att köra vanliga x86 program är ju fortfarande något som inte är möjligt:)

1gb RAM, du måste köpa till en mobilladdare om man inte har en över, ett snabbt SD-kort om man ska jämföra med Pipon, ett skal om man inte vill riskera något, mindre smidigt placerade portar och utan WiFi....

Skulle säga att det är väldigt få fördelar med Raspberryn, visst, är den endast till för att lekas med (lek i form av "arduino programmering" (mitt vokabulär sviker mig)) så är det ju en fördel men annars kan jag inte så någon, prismässigt skulle jag säga att dom i slutändan är relativt lika.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

nej ångrar de inte då jag tror de är den bästa lösningen för mig. Ska bli lite skönt att köra windows faktiskt. Men vet du om denna har wake on usb eller något? mina tidigare enheter har ju iofs stått på hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Frågade säljaren hos Ali när dom kunde tro sig få iväg paketet, det skulle tydligen dröja så jag fick en refund utan problem, tog istället kontakt med en annan säljare som skulle få in nya den 7:e. http://www.aliexpress.com/store/323533

Köpte även en Pipo x7, gillar "apple tv" formen bättre men har lite "lek" pengar över från förra månaden så två skadar väl inte. Har du köpt någon?

Det blev en CX-W8 från Banggood. 912:- med snabbare frakt. Det jag gillar med Banggood är att man kan köpa med PayPal. Hos Aliexpress är det kontokort som gäller och det känns inte så säkert.

Den kommer nog hamna i TVbänken. För Kodi och Netflix. Och om den fungerar bra så köper jag en till för att ersätta min Raspberry Pi som sköter belysningen i huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det blev en CX-W8 från Banggood. 912:- med snabbare frakt. Det jag gillar med Banggood är att man kan köpa med PayPal. Hos Aliexpress är det kontokort som gäller och det känns inte så säkert.

Det kommer nog hamna i TVbänken. För Kodi och Netflix. Och om den fungerar bra så köper jag en till för att ersätta min Raspberry Pi som sköter belysningen i huset

Uppdatera gärna sen när du hunnit testa den, hur du upplever om den funkar bra o.s.v.
Sitter själv här och sliter hår av att inte kunna bestämma mig vad man ska satsa på NUC/pi/mediabox.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det blev en CX-W8 från Banggood. 912:- med snabbare frakt. Det jag gillar med Banggood är att man kan köpa med PayPal. Hos Aliexpress är det kontokort som gäller och det känns inte så säkert.

Det kommer nog hamna i TVbänken. För Kodi och Netflix. Och om den fungerar bra så köper jag en till för att ersätta min Raspberry Pi som sköter belysningen i huset

Ja du får säga till när den kommer, jag har aldrig handlat därifrån men det kanske blir en beställning just för paypal.

Kan du se när det skickas?

Skrivet av bärplockaren:

Uppdatera gärna sen när du hunnit testa den, hur du upplever om den funkar bra o.s.v.
Sitter själv här och sliter hår av att inte kunna bestämma mig vad man ska satsa på NUC/pi/mediabox.

Du kan ju säga vad du skulle se testas, både för min och niclasc's del.

Skrivet av niclasc:

Det blev en CX-W8 från Banggood. 912:- med snabbare frakt. Det jag gillar med Banggood är att man kan köpa med PayPal. Hos Aliexpress är det kontokort som gäller och det känns inte så säkert.

Den kommer nog hamna i TVbänken. För Kodi och Netflix. Och om den fungerar bra så köper jag en till för att ersätta min Raspberry Pi som sköter belysningen i huset

Jag vet att tråden var tänkt som en slags råd för inköp men skulle inte du vilja göra om tråden till en slags "review" test/återförsäljar rekommendationer samt råd tråd?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag blev sugen på att prova en av dessa. Det ända kravet jag har är att viaplay med livefotboll fungerar. kan någon testa detta? iaf att viaplay fungerar i webläsaren. Men om man kör med windows 8,1 Bing bör väll silverlight fungera...

Det är huvudsakliga problemet jag har med samtliga varianter av tidigare mediaspelare.
Annars är det NUC som gäller antar jag, men när jag såg denna tråd blev jag intresserad av dessa. Mycket billigare än en NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hauni99:

Hej,

Jag blev sugen på att prova en av dessa. Det ända kravet jag har är att viaplay med livefotboll fungerar. kan någon testa detta? iaf att viaplay fungerar i webläsaren. Men om man kör med windows 8,1 Bing bör väll silverlight fungera...

Det är huvudsakliga problemet jag har med samtliga varianter av tidigare mediaspelare.
Annars är det NUC som gäller antar jag, men när jag såg denna tråd blev jag intresserad av dessa. Mycket billigare än en NUC.

Jag kan inte testa det då jag inte har viaplay. Lämnar det testet till nån annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hauni99:

Hej,

Jag blev sugen på att prova en av dessa. Det ända kravet jag har är att viaplay med livefotboll fungerar. kan någon testa detta? iaf att viaplay fungerar i webläsaren. Men om man kör med windows 8,1 Bing bör väll silverlight fungera...

Det är huvudsakliga problemet jag har med samtliga varianter av tidigare mediaspelare.
Annars är det NUC som gäller antar jag, men när jag såg denna tråd blev jag intresserad av dessa. Mycket billigare än en NUC.

Jag har provat lite Viaplay med min Wintel CX-W8, kan säga att processorn får svettas, över 90% belastning trots att jag har hårdvaruacceleration aktiverat i inställningarna för Silverlight. Ser inte bra ut heller med återkommande lagg. Däremot filmuppspelning via KODI går galant på alla filer jag testat, lika så Netflix flyter som en dröm i Windowsappen, Svt-play fungerar också bra. Bara att hoppas att Viaplay byter ut sin omoderna lösning med Sillverlight så fort som möjligt och kommer med en app till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Du kan ju säga vad du skulle se testas, både för min och niclasc's del.

Jag är nyfiken på hur stabilt wi-fi är att streama HD (720p/1080p) samt DTS ljud.
Hur känns Windows i övrigt på denna maskin uppstart/laddtider, känns det stabilt med drivrutiner osv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Startar på 20 sekunder, känns rappt och stabilt, streama 1080p med dts går utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör i och för sig med nätverk via elnätet men det lilla jag provade med wifi på 5ghz så funkade det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Jag har provat lite Viaplay med min Wintel CX-W8, kan säga att processorn får svettas, över 90% belastning trots att jag har hårdvaruacceleration aktiverat i inställningarna för Silverlight. Ser inte bra ut heller med återkommande lagg. Däremot filmuppspelning via KODI går galant på alla filer jag testat, lika så Netflix flyter som en dröm i Windowsappen, Svt-play fungerar också bra. Bara att hoppas att Viaplay byter ut sin omoderna lösning med Sillverlight så fort som möjligt och kommer med en app till Windows.

tack för att du provat. Men fan vad less jag blir på viaplay... Blir väl NUC då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Startar på 20 sekunder, känns rappt och stabilt, streama 1080p med dts går utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör i och för sig med nätverk via elnätet men det lilla jag provade med wifi på 5ghz så funkade det bra.

Jaha så dessa har stöd för 5ghz? då blev det genast intressantare, kollade specs i första inlägget såg inget om 5ghz då eller missa jag det?

Vad styr ni dessa med fjärr eller mus/tbord kombo?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör med tangentbord, Logitech K400.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MatteN:

Lite ot men: För dom som vill ha nåt enkelt, litet och strömsnålt släpptes idag Raspberry Pi 2 med quadcore och 1GB RAM. Har utvecklats i samarbete med Microsoft för att kunna köra Windows 10. Annars funkar OpenELEC med ny build som troligen kommer idag, OSMC får stöd mfl. Samma pris ung som tidigare $35.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19994-windows-10-gratis-for-...

Dock skall man skilja på RPi 2 och Atom då Atom är x86 och Rpi 2 är ARM.
Frågan är om Silverlight kommer komma till specialvarianten av Windows 10 som kommer till Rpi 2.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Frågan är om Silverlight kommer komma till specialvarianten av Windows 10 som kommer till Rpi 2.

Anses inte silverlight ganska dött (med undantag för säkerhetsuppdateringar och liknande)?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elgot:

Anses inte silverlight ganska dött (med undantag för säkerhetsuppdateringar och liknande)?

Både ViaPlay och Netflix använder Silverlight pga DRM stödet. Dvs, Netflix på Linux....

Dock kvarstår att RPi är ARM. Dvs man hittar nog mycket mer Linuxbaserat som fungerar bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Både ViaPlay och Netflix använder Silverlight pga DRM stödet. Dvs, Netflix på Linux....

Jo, fast de använder väl bara prylar som redan finns. Man skall kanske inte förvänta sig att microsoft kommer lägga något arbete på nyutveckling (som stöd för nya plattformar).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elgot:

Jo, fast de använder väl bara prylar som redan finns. Man skall kanske inte förvänta sig att microsoft kommer lägga något arbete på nyutveckling (som stöd för nya plattformar).

Nej precis. Dvs det kommer inte komma någon Silverlight till RPi så Netflix går ju inte att titta på med en Rpi 2 liksom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin