Creative Soundblaster Audigy 2 ZS? hjälp?

Permalänk

Creative Soundblaster Audigy 2 ZS? hjälp?

Tja, Plockade isär två gamla datorer idag då båda har kraschat och funkade inte ens med nya HDDs och tänkte att jag kunde ju plocka ihop båda till en dator så den blir lite bättre å kanske till och med fungerar. Men såg att i den äldre datorn hade ett ljudkort och jag är ute efter ett ljudkort till min spel rigg.

Ljudkortet i fråga är Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS
Så till frågan, kan detta ljudkort passa i mitt moderkort? och hur gör jag om den passar?
Mitt moderkort är MSI 970A-G46

Hjälp skulle uppskattas

Mvh

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

någon?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

Jajamen! kortet är PCI vad jag har för mig, och ditt moderkort har två sådana (de svarta)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Tja, Plockade isär två gamla datorer idag då båda har kraschat och funkade inte ens med nya HDDs och tänkte att jag kunde ju plocka ihop båda till en dator så den blir lite bättre å kanske till och med fungerar. Men såg att i den äldre datorn hade ett ljudkort och jag är ute efter ett ljudkort till min spel rigg.

Ljudkortet i fråga är Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS
Så till frågan, kan detta ljudkort passa i mitt moderkort? och hur gör jag om den passar?
Mitt moderkort är MSI 970A-G46

Hjälp skulle uppskattas

Mvh

Ditt MSI kort har juh två PCI plattser så det kommer att passa. Men det kommer inte att bli nå bättre ljud än med det som redan sitter på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Jajamen! kortet är PCI vad jag har för mig, och ditt moderkort har två sådana (de svarta)

aha, okej tack för hjälpen

Skrivet av Byss:

Ditt MSI kort har juh två PCI plattser så det kommer att passa. Men det kommer inte att bli nå bättre ljud än med det som redan sitter på moderkortet.

Hur kan du veta det som då?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Hur kan du veta det som då?

Han har ingen aning. Jo, det bör låta bättre, sen är frågan om du har högtalare/lurar som förmår avslöja skillnaden. Audigy 2ZS har en hyfsad DAC i Crystal CS4382, ditt moderkort förmodar jag har realtek, då har Audigy till att börja med ca. 15dB lägre brus. Men som sagt, frågan är om du har möjlighet/intresse av att uppskatta det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Den största frågan är nog hur är det med drivrutiner till dom korten.. har för mig det var endel krångel till Windows senare än Windows XP.

Permalänk

har satt in det nu och googlade lite nyss och hittade detta http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Han har ingen aning. Jo, det bör låta bättre, sen är frågan om du har högtalare/lurar som förmår avslöja skillnaden. Audigy 2ZS har en hyfsad DAC i Crystal CS4382, ditt moderkort förmodar jag har realtek, då har Audigy till att börja med ca. 15dB lägre brus. Men som sagt, frågan är om du har möjlighet/intresse av att uppskatta det.

Ja det är realtek i mitt moderkort och Headsetet jag har är QPAD QH-90 som är typ nästan precis inspelade och jag är en lite audiofil

Skrivet av Alpha77:

Den största frågan är nog hur är det med drivrutiner till dom korten.. har för mig det var endel krångel till Windows senare än Windows XP.

Jaså? Via deras sida som jag länkade står det att den funkar upp till windows 7?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

Har installerat drivrutinen men det är konstigt ljud -.- det typ ekar lite och skrapar?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Du borde installera Pax drivrutiner. http://www.hardwareheaven.com/community/forums/pax-drivers.17... Dessa ger bättre ljudkvalitet, samt djupare bas.

Permalänk
Skrivet av person:

Du borde installera Pax drivrutiner. http://www.hardwareheaven.com/community/forums/pax-drivers.17... Dessa ger bättre ljudkvalitet, samt djupare bas.

vilken ska jag ta då? och ska jag avinstallera den jag redan har installerat?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Har installerat drivrutinen men det är konstigt ljud -.- det typ ekar lite och skrapar?

Kolla att du inte har någon "rolig" effekt aktiv.
Det är ett ok kort om det är friskt och du hittar drivrutiner som fungerar

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Han har ingen aning. Jo, det bör låta bättre, sen är frågan om du har högtalare/lurar som förmår avslöja skillnaden. Audigy 2ZS har en hyfsad DAC i Crystal CS4382, ditt moderkort förmodar jag har realtek, då har Audigy till att börja med ca. 15dB lägre brus. Men som sagt, frågan är om du har möjlighet/intresse av att uppskatta det.

Hur jag kan veta det... jag har öron att lyssna med.

Dom flesta har en himla övertro på att ett nytt ljudkort kommer att ta ditt lyssnande till nya höjder. Men så är inte alltid fallet.
De flesta nyare moderkort har redan riktigt bra inbyggda ljudkort som räcker till för de flesta.

Här har ni ett ganska så matnyttigt klipp som handlar lite om det.
https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Jaså? Via deras sida som jag länkade står det att den funkar upp till windows 7?

Har för mig att det inte fanns eller så var det bara att det krånglade så... har för mig jag installerade drivrutiner till det kortet på Vista var ett helvete när man klickade i att allt skulle installeras.. var tvungen att klicka på next, ok, välja språk, välja installationsväg på varje liten sak.. säkert klicka 50ggr.. sedan att installationsprogrammet såg ut som hej och välkommen tillbaka till Win3.11 är en annan sak ^^

Skänkte ett sånnt kort till loppis förra året.. så någon annan får krångla med det
Men var väl mest för att det var något problem med det när det väl var installerat.. har för mig ljudet försvann..
ibland fungerade det att byta mellan Creatives olika modes och ljudet kom tillbaka.. ibland så krävdes det en omstart.
Nu kan det ju ha vart Vista som vart problemet men är ändå 50% chans att det var Creative Labs drivrutiner som krånglade.