Permalänk

CPU not supported!! hjälp!

Tja, jag har köpt nytt moderkort: ASUS H61M-F mATX, och jag använder intel core i5 2500 (andra generationen), allt fungerar som det ska, förutom en sak. När jag startar upp datorn står det "This CPU is not supported, press F1 to continue" och då startar den windows som vanligt.

Enligt specsen på moderkortet så stödjer den min CPU, men vet ej varför det medelandet kommer upp. (CPU:n är på 95w och det står att moderkortet stödjer 35-95w)

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort verkar inte officiellt stödja din CPU, http://www.asus.com/se/Motherboards/H61MF/HelpDesk_CPU/

Permalänk
Medlem

Processorn finns inte med i denna lista men kontakta Asus så kan de hjälpa dig med en bios-uppdatering. Det verkar ju stödas utan problem men det saknar BIOS-uppdatering. Det verkar dessutom konstigt att den stöder Core i7-2600.
http://www.asus.com/se/Motherboards/H61MF/HelpDesk_CPU/

Permalänk

okej tack så mycket

Permalänk
Medlem

Men datorn fungerar alltså utan problem när den väl startat? Om du inte redan gjort det kan du ju testa att uppdatera till senaste BIOS. Asus borde ju ha fått kännedom om dethär redan när moderkortet släpptes.

Permalänk

Ja den fungerar som den ska! inga problem alls, har nu kontaktat asus och väntar på svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AffeTawaho:

Ja den fungerar som den ska! inga problem alls, har nu kontaktat asus och väntar på svar!

Eftersom datorn startar kan du uppdatera BIOS själv. Jag rekommenderar att du gör det direkt och ser vad som händer, innan du skickar in moderkortet.

Om du vill veta hur man gör kan vi hjälpa dig med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Eftersom datorn startar kan du uppdatera BIOS själv. Jag rekommenderar att du gör det direkt och ser vad som händer, innan du skickar in moderkortet.

Om du vill veta hur man gör kan vi hjälpa dig med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Han behöver inte skicka in moderkortet. Det är Asus som saknar BIOS-uppdateringen på sin hemsida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Han behöver inte skicka in moderkortet. Det är Asus som saknar BIOS-uppdateringen på sin hemsida.

Tack, mitt misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Eftersom datorn startar kan du uppdatera BIOS själv. Jag rekommenderar att du gör det direkt och ser vad som händer, innan du skickar in moderkortet.

Om du vill veta hur man gör kan vi hjälpa dig med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara mycket tacksam för hjälp med att uppdatera bios!

Permalänk

uppdatering: Jag hittade en guide hur man uppdaterar BIOS, och nu har jag den nyaste biosen för mitt moderkort (0702), men det står fortfarande att den inte stödjer min CPU..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AffeTawaho:

uppdatering: Jag hittade en guide hur man uppdaterar BIOS, och nu har jag den nyaste biosen för mitt moderkort (0702), men det står fortfarande att den inte stödjer min CPU..

Hej. Jag har exakt samma problem, enda skillnaden är att jag har 2550K istället (utan grafikkrets). Jag har uppdaterat till senaste bios precis som TS, men får ändå upp meddelandet. Den funkar, men lite störigt att den inte startar utan att trycka F1. Köpte precis detta MK då jag vann ett mATX chassi och ville använda det, mycket strul innan jag fick skiten att funka, sedan kommer detta upp. Jag forskade mycket innan jag köpte det och läste på flera ställen att i5 2500 och 2550 ska fungera.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Hej. Jag har exakt samma problem, enda skillnaden är att jag har 2550K istället (utan grafikkrets). Jag har uppdaterat till senaste bios precis som TS, men får ändå upp meddelandet. Den funkar, men lite störigt att den inte startar utan att trycka F1. Köpte precis detta MK då jag vann ett mATX chassi och ville använda det, mycket strul innan jag fick skiten att funka, sedan kommer detta upp. Jag forskade mycket innan jag köpte det och läste på flera ställen att i5 2500 och 2550 ska fungera.

Har du kollat att exakt den CPU du har finns med på CPU listan som länkades till i tidigare inlägg?
Om du har en CPU som inte finns med på listan så finns det ingen BIOS uppgradering som inkluderar er CPU.

Det råd som andra inlägg gett är att kontakta ASUS och försöka få dom att skapa en ny BIOS uppdatering som inkluderar din CPU.

Om ditt moderkort är nytt och helt och du har ångerrätt kvar så kan du fundera på om du kanske skulle utnyttja den. Ett annat alternativ, som är lite av en temporär fulfix, är att stänga av Wait For 'F1' If Error (läs om boot options i manualen, sidan 2-24). Det löser inte problemet, men det borde dölja det tills du får svar från Asus.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har du kollat att exakt den CPU du har finns med på CPU listan som länkades till i tidigare inlägg?
Om du har en CPU som inte finns med på listan så finns det ingen BIOS uppgradering som inkluderar er CPU.

Det råd som andra inlägg gett är att kontakta ASUS och försöka få dom att skapa en ny BIOS uppdatering som inkluderar din CPU.

Om ditt moderkort är nytt och helt och du har ångerrätt kvar så kan du fundera på om du kanske skulle utnyttja den. Ett annat alternativ, som är lite av en temporär fulfix, är att stänga av Wait For 'F1' If Error (läs om boot options i manualen, sidan 2-24). Det löser inte problemet, men det borde dölja det tills du får svar från Asus.

Jo, jag har kollat på ASUS hemsida och CPU listan. Jag chansade när jag köpte det då det var billigt och jag ville ha ett mATX som ändå verkade hyfsat för pengarna. Jag kollade på CPU kompabilitet innan jag köpte det och jag vet att just exakt denna (eller 2500K) finns med i listan, men jag läste som sagt på fler sidor att det skulle fungera.

Det tog mig 6-7 timmar att installera allt och få skiten att starta ordentligt, så jag orkar inte riva ur allt igen och skicka tillbaka, även om jag är säker på att det inte skulle bli några problem med Amazon. Ska kolla på den inställningen, tack för tipset. Skall även kontakta ASUS och se om de kan fixa en ny BIOS

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Jo, jag har kollat på ASUS hemsida och CPU listan. Jag chansade när jag köpte det då det var billigt och jag ville ha ett mATX som ändå verkade hyfsat för pengarna. Jag kollade på CPU kompabilitet innan jag köpte det och jag vet att just exakt denna (eller 2500K) finns med i listan, men jag läste som sagt på fler sidor att det skulle fungera.

Ingen 2500, 2500K, 2550 eller 2550K finns med på listan vad jag kan se.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ingen 2500, 2500K, 2550 eller 2550K finns med på listan vad jag kan se.

Nej, det stämmer. Jag hittade info om detta på andra sidor, men har inte i huvet var det står. Som sagt så var det en chansning då det var bra pris och jag behövde ha ett mATX kort till bra pris. Andra processorer som är liknande fungerar, tex i7 2700K, så jag hoppades på att det skulle gå bra. Det enda som stör lite är att jag måste trycka F1 varje start, men det kan man ju stänga av i värsta fall

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Nej, det stämmer. Jag hittade info om detta på andra sidor, men har inte i huvet var det står. Som sagt så var det en chansning då det var bra pris och jag behövde ha ett mATX kort till bra pris. Andra processorer som är liknande fungerar, tex i7 2700K, så jag hoppades på att det skulle gå bra. Det enda som stör lite är att jag måste trycka F1 varje start, men det kan man ju stänga av i värsta fall

Jag blir lite fundersam när jag kollar listan av supportade CPU:er.

Nu har jag inte kollat igenom alla CPUer i listan, men vad jag kan se så av alla Core I3/I5/I7 som listas så är det bara Core i7-2600 som är specad till 95W TDP, de andra har lägre TDP.

Undrar om moderkortet verkligen fixar 95W TDP, eller om Core i7-2600 felaktigt har råkat komma med på listan. Hittade faktiskt en user review på Amazon där en kille klagar just på att han får precis detta fel som TS beskriver fast då med sin Core i7-2600.

Det skulle vara intressant att höra vad du får för svar av Asus.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, jag köpte också det här moderkortet till min 2500k... Men nu när jag ska starta datorn så hamnar jag i en bootloop... Jag kommer inte ens in i bios. Tar en halv 1 sekund sen rebootar den. Men som jag förstår så lyckas TS att köra med detta moderkort + prolle?

Permalänk
Hedersmedlem

@flipstah: Läser du på Asus sida, som länkats tidigare i tråden, så saknar moderkortet stöd för din CPU, antagligen därför att strömförsörjningen är för klen. Antagligen saknas även mikrokoden som patchar hårdvarubuggar i CPUn och båda dessa saker gör att det är ett lotteri om det fungerar eller inte och jag avråder dig att försöka köra med det. Byt moderkort till något som har officiellt stöd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för en fråga, hoppas det är ok för TS Finns det något sett att kolla BIOS revisionen innan man installerat moderkotet, t.ex i manualen eller dylikt? Har kollat på moderkortet men där står det bara moderkortets revision (1.00) och inte Biosets. Orsaken till att jag frågar är att jag skall installera ett "Asus Z97-AR" samt en "i5 4690K" och på Asus hemsida så står det att läsa att CPUn stöds från och med BIOS 1008.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |