Hittar inte SSD!

Permalänk
Medlem

Hittar inte SSD!

Hejsan! har skaffat en ssd till min dator (bättre sent än aldrig) men jag hittar den inte i dator. kan se den i BIOS... är det nån som vet vad det kan vara?

Tack på förhand! gwikman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gwikman:

Hejsan! har skaffat en ssd till min dator (bättre sent än aldrig) men jag hittar den inte i dator. kan se den i BIOS... är det nån som vet vad det kan vara?

Tack på förhand! gwikman

Du behöver installera Windows på din SSD. Så starta om din dator med Windows-skivan/usb-minnet och gör en ren installation av Windows på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läst den klistrade tråden i forumdelen du gjorde tråden i?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Läst den klistrade tråden i forumdelen du gjorde tråden i?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

I detta fallet är det en SSD och då behöver Windows dessutom installeras från en extern källa. Dock så är det ändå relevant att lära sig det du länkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I detta fallet är det en SSD och då behöver Windows dessutom installeras från en extern källa. Dock så är det ändå relevant att lära sig det du länkar.

Nej, du "behöver" inte installera Windows på SSDn. Varifrån har du fått det?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

okej om jag nu ska partitionera, hur mnycket ska läggas åt system/Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

okej om jag nu ska partitionera, hur mnycket ska läggas åt system/Windows?

Vill du installera operativsystemet på din SSD? Då måste du ominstallera allt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

har tyvärr inte nån windows skiva... har bara en produktnyckel... det är inte så att jag kan ladda ner win till ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vill du installera operativsystemet på din SSD? Då måste du ominstallera allt.

varför ominstallera allt? räcker det inte att installera på ssd sen rensa/formatera nuvarande system disk. då jag även har en tredje disk för allt annat, kan väll koppla ur den?

Permalänk
Medlem

I princip så kan du köra ett kloningsverktyg och få över din nuvarande windows-installation till SSDn utan att behöva installera om eller något sånt. Detta kräver väl dock att din windows-installation/partitionen det ligger på får plats på din SSD.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

I princip så kan du köra ett kloningsverktyg och få över din nuvarande windows-installation till SSDn utan att behöva installera om eller något sånt. Detta kräver väl dock att din windows-installation/partitionen det ligger på får plats på din SSD.

SSD är en intel 120 gb.. den bör väll räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

varför ominstallera allt? räcker det inte att installera på ssd sen rensa/formatera nuvarande system disk. då jag även har en tredje disk för allt annat, kan väll koppla ur den?

Nej. Du kan klona men det vill du undvika. Om du har windows installationsskiva så är det väldigt enkelt. Du kan även göra det med hjälp av ett USB minne om du bara har nyckeln.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Nej. Du kan klona men det vill du undvika. Om du har windows installationsskiva så är det väldigt enkelt. Du kan även göra det med hjälp av ett USB minne om du bara har nyckeln.

är det nån som har någon länk där jag kan ladda ner en testversion av win 8 som jag kan använda och sedan lägga in min produkt nyckel.. hur stor behöver usb minnet vara?

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner en Windows-iso som passar din nyckel.
Ladda ner http://wudt.codeplex.com och installera programmet. Starta det och följ instruktionerna.
För enkelhets skull kan du koppla ur din hårddisk du har dina saker du ska spara på, så kan du formatera om nuvarande systemdisken vid Windows-installationen om du vill.
Installera Windows på SSD:n.
(Kom ihåg att köra AHCI i BIOS/EFI om du inte redan gör det)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gwikman:

är det nån som har någon länk där jag kan ladda ner en testversion av win 8 som jag kan använda och sedan lägga in min produkt nyckel.. hur stor behöver usb minnet vara?

USB-minnet behöver vara över 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ladda ner en Windows-iso som passar din nyckel.
Ladda ner http://wudt.codeplex.com och installera programmet. Starta det och följ instruktionerna.
För enkelhets skull kan du koppla ur din hårddisk du har dina saker du ska spara på, så kan du formatera om nuvarande systemdisken vid Windows-installationen om du vill.
Installera Windows på SSD:n.
(Kom ihåg att köra AHCI i BIOS/EFI om du inte redan gör det)

Va? Nej. Han ska kolla här istället.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, du "behöver" inte installera Windows på SSDn. Varifrån har du fått det?

Nej, man "behöver" inte det, men förmodligen så har TS skaffat SSDn för att köra operativet på det.

Dock kan ju du glädjas åt att haft rätt på internet genom att märka ord och vara en besserwisser. Stort grattis ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

men en fråga då igen. hur mycket ska partionen på ssd vara på? är det hela eller kan man dela i fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

men en fråga då igen. hur mycket ska partionen på ssd vara på? är det hela eller kan man dela i fler?

Din SSD är 120GB.. så hela.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

går det att använda den länken till win 8 inte 8.1.. min produktnyckel är 8 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

går det att använda den länken till win 8 inte 8.1.. min produktnyckel är 8 pro

8.1 är en gratis uppdatering för de som har 8, så den nyckeln bör fungera.. är inte helt säker dock. Annars vore det dumt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Vissa intel chipset funkar inte med Intel 530 SSDer.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en Intel-SSD disk så ska du ha rätt till att ladda ned deras verktyg för att föra över OS från din gamla hårddisk till SSD:
http://www.intel.com/design/flash/nand/managessd.htm

Bara du kan koppla in SSD:en samtigt som din gamla hårddisk så ska det vara OK. Det förutsätter klart att din nuvarande hårddisk inte är fylld mer än 120 GB.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

När SSD inte dyker upp i Windows men man ser den i BIOS så kan det vara att den är listad som en IDE disk istället för en AHCI disk i BIOS. På MSI Mobos så kan man även enabla SATA hot plug vilket kan hjälpa till att se disken.