SSD-overprovisioning (Samsung 840 Evo). På eller av?

Permalänk

SSD-overprovisioning (Samsung 840 Evo). På eller av?

Tjena! Jag undrar lite över SSD inställningar (Första SSD:n jag använder). När jag gick in i Samsung Magican så kan man under fliken Over Provisioning välja om man vill köra SET OP eller CLEAR OP.

Ska man köra med OP och de rekommenderade inställningen på 10%.

Vad menas egentligen med OP Provisioning?
Det stär även "Using a RAW partition may cause damage to your data".

Sen undrar jag är det något annat man borde köra tex "Performance Optimization" och "OS Optimization" eller måste ställa tex "OS Optimization" Rapid Mode" in med SSDn?

/M

Permalänk
Medlem

Overprovisioning bör man ha. Det gör att SSDn alltid har lite tomt utrymme att skyffla data med. 10% är nog en bra storlek.
Om du skapar en ny partition utan att disken har någonting på den lär ingen data skadas.

OS optimization kan du välja vad du vill ha på/av. Det mesta kan du säkert läsa själv vad det gör och välja.

Rapid Mode är en RAM-cache som är extremt mycket snabbare än någon disk. Har du mycket RAM föreslår jag att det är på.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Ska man köra med OP och de rekommenderade inställningen på 10%.

Vad menas egentligen med OP Provisioning?
Det stär även "Using a RAW partition may cause damage to your data".

OP är opartionerat utrymme, någonstans på disken, i en eller flera delar som inte används alls för att lagra data. De är lediga för SSDn att ha som buffert och "hålla rent" ett antal celler som är redo att skrivas.

Se det som att det underlättar att ha ett tomt skrivbord att börja jobba på, istället för att behöva flytta runt allt på den det första man gör.

Du kan välja exakt den mängden du vill ha, genom diskhanteraren eller ett partitionsprogram. Bara minska din(a) partitioner, så att du får ledigt (opartitionerat) utrymme, så har du OP.
Jag brukar rekommendera ca 20-30GB iaf, oavsett storlek på SSD. Inget sagt att du skriver mer till en 1TB disk än en 120GB, så varför ska den ha så otroligt mycket mer ledigt (om man baserar det på %). Vill du har 10% dock så är det inget fel i det.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle slå på den här Over Provisioning i magican men det funkar inte så bra, får bara upp att jag kan använda 1%.
När jag försöker krympa volymen så kan jag bara få loss ca 1,5Gb i windows egna diskhanterare, vill väl ha åtminstone 10Gb. "Du kan inte krympa en volym där filer som inte går att ta bort ligger" kommer det upp.
Vad gör jag för fel?
Har en Samsung 840 Evo 128Gb med 52Gb ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DRZ:

Tänkte jag skulle slå på den här Over Provisioning i magican men det funkar inte så bra, får bara upp att jag kan använda 1%.
När jag försöker krympa volymen så kan jag bara få loss ca 1,5Gb i windows egna diskhanterare, vill väl ha åtminstone 10Gb. "Du kan inte krympa en volym där filer som inte går att ta bort ligger" kommer det upp.
Vad gör jag för fel?
Har en Samsung 840 Evo 128Gb med 52Gb ledigt utrymme.

Återställ det Samsungs program gjort.

Ta ett 3:e part partitions program typ:
http://www.partitionwizard.com/download.html

Minska din stora partion med ca 10%, måste inte vara exakt, så att där blir ledigt utrymme.
När det är klart kan du kolla i Samsungs mjukvara, så ska du se att du har OP på ca 10%

OP är bara opartitionerat (ledigt) utrymme, någonstans på disken. Deras mjukvara klara dock inte av att göra avancerade partitionsändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Återställ det Samsungs program gjort.

Ta ett 3:e part partitions program typ:
http://www.partitionwizard.com/download.html

Minska din stora partion med ca 10%, måste inte vara exakt, så att där blir ledigt utrymme.
När det är klart kan du kolla i Samsungs mjukvara, så ska du se att du har OP på ca 10%

OP är bara opartitionerat (ledigt) utrymme, någonstans på disken. Deras mjukvara klara dock inte av att göra avancerade partitionsändringar.

Ok, tog 15Gb med det programmet och det verkar funka
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DRZ:

Ok, tog 15Gb med det programmet och det verkar funka
Tack för hjälpen!

Du är så välkommen.
Tipset kan säkert hjälpa andra i framtiden också