Asus Radeon R9 4gb. Är det värt priset och får jag en boost?

Permalänk
Medlem

Asus Radeon R9 4gb. Är det värt priset och får jag en boost?

Hejsan!
Jag sitter på en väldigt gammal dator och jag just nu inte råd att köpa en helt ny men jag behöver en liten prestanda boost för att kunna spela lite spel som redan finns ute som jag just nu inte kan spela.

Det jag sitter på just nu är:

i5 650 3.2gb tvåkärnig processor
8gb DDR3 minnen
Geforce GTX 650

Webhallen har ett erbjudande i helgen där dom säljer en ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC för 2690kr som just nu är det billigaste priset.
Min fråga är om det är värt det för det priset och skulle jag få en prestanda boost av att köpa den eller räcker inte det?

Om ni undrar vad det är jag vill spela så är det t.ex Company of heroes 2 och DayZ.

Permalänk
Medlem

Prestanda boost får du nog dock så flaskar CPUn då men har du tänkt uppdatera sen så annars så skulle jag ta något billigare. Har inte koll på vad som är balanserat... Eller CPU byte.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hejsan!
Jag sitter på en väldigt gammal dator och jag just nu inte råd att köpa en helt ny men jag behöver en liten prestanda boost för att kunna spela lite spel som redan finns ute som jag just nu inte kan spela.

Det jag sitter på just nu är:

i5 650 3.2gb tvåkärnig processor
8gb DDR3 minnen
Geforce GTX 650

Webhallen har ett erbjudande i helgen där dom säljer en ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC för 2690kr som just nu är det billigaste priset.
Min fråga är om det är värt det för det priset och skulle jag få en prestanda boost av att köpa den eller räcker inte det?

Om ni undrar vad det är jag vill spela så är det t.ex Company of heroes 2 och DayZ.

Lite skillnad kommer du märka skulle jag tro men de två spelen du nämner är ganska krävande på processorn och ditt grafikkort ska nog klara av iallafall low medium settings grafikmässigt i 1080p så din processor kanske håller dig tillbaks just nu.

Det kommer fler tillfällen där du kan köpa amd's kort på rea skulle jag tro.

http://www.tradera.com/item/301821/225678630/intel-core-i7-92...
kika upp om ditt moderkort klarar denna och buda upp till 400 kr (det är den värd) så får du en del mer fart i datorn din med 8 trådar på 2.66 ghz om du inte kan överklocka.

eller sparar ihop till ca 4000kr och köper något begagnat paket med cpu&moderkort på sweclockers marknad och letar på grafikkort för resten sen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Så CPU'n är en större flaskhals än GPU'n? 400 spänn för en CPU är ju inte farligt om det skulle hjälpa en hel del.

Det står att mitt moderkort ska stödja i7 processorer men tittar man på deras hemsidas underkategorier så ligger den under socket 1156. Då har den inte stöd för den som du länkade till?

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3242#sp

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nej!! stop! Den processorn passar inte i ditt moderkort! Det är en socket 1366 - du ska ha en socket 1156

Annars är rådet i grunden bra. Köp en begagnad i5 760 eller i7 870 etc. Tillsammans med till exempel ett 280x grafikkort kommer du få ett rejält prestandalyft.

Edit: rättat i5 och i7 serienummer

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej!! stop! Den processorn passar inte i ditt moderkort! Det är en socket 1366 - du ska ha en socket 1156

Annars är rådet i grunden bra. Köp en begagnad i5 760 eller i7 870 etc. Tillsammans med till exempel ett 280x grafikkort kommer du få ett rejält prestandalyft.

Edit: rättat i5 och i7 serienummer

Tack för hjälpen men lyckades dock inte hitta någon av processorerna på tradera eller blocket.

Jag blir väl illa tvungen att gå på mini-z1994 andra alternativ och köpa mig ett packet för en billigt peng.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av jehuty:

Tack för hjälpen men lyckades dock inte hitta någon av processorerna på tradera eller blocket.

Jag blir väl illa tvungen att gå på mini-z1994 andra alternativ och köpa mig ett packet för en billigt peng.

En i5 2500k med tillhörande moderkort (efterföljaren till den generation du har) kan gå att hitta billigt och ger än bättre prestanda. Jag skulle satsa på att antigen hitta en begagnad processor
i7 870
i7 860
i5 760
i5 750
Passar alla i ditt moderkort.

Eller ett paket med både processor och moderkort i stil med i7 2600k eller i5 2500k.

Om du lyckas hitta något av ovanstående och kompletterar det med ett AMD 280X grafikkort så får du en rejäl uppgradering. borde gå att få tag i alltsammans för runt 2500:- om man letar begagnat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En i5 2500k med tillhörande moderkort

Jag hittade den här på tradera
http://www.tradera.com/item/341369/225158851/modekort-sockel-...
Är det något att ha för det priset som det ligger på nu?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av jehuty:

Jag hittade den här på tradera
http://www.tradera.com/item/341369/225158851/modekort-sockel-...
Är det något att ha för det priset som det ligger på nu?

Jo, det funkar väl. Men om du ändå är uppe i 1000:- så skulle jag kolla efter en 2500k / 2600k tror jag. Jag ska dock säga att jag är lite osäker på vad de är värda begagnade. Den du länkar till skulle garanterat ge en trevlig ökning av prestanda iaf. Dock så behöver du ju inte moderkortet från den, du skulle antagligen bara kunna lyfta över processorn till ditt nuvarande, det sparar ju arbete iaf.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Derp...
Glömde bort att 9xx serien är 1366 och inte 1156.

Relaterade det på samma sätt som att socket 775 hade två generationer core 2 duo och core 2 quad. och de funkade och köra de nyare core 2 quad o core 2 duo på äldre moderkort med ddr2 med en bios uppdatering istället för ddr3 moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Dock så behöver du ju inte moderkortet från den, du skulle antagligen bara kunna lyfta över processorn till ditt nuvarande, det sparar ju arbete iaf.

Det är ju sant. Tänkte inte på att det var samma sockel.
Jag lyckas inte hitta begagnade processorer till mitt moderkort så är väl illa tvungen att köpa båda och sen ta ut processorn.