Får ej fram Bluetooth inställningar med ny bluetooth dongle. LÖST!

Permalänk
Medlem

Får ej fram Bluetooth inställningar med ny bluetooth dongle. LÖST!

Fick precis hem denna bluetooth dongle från ebay.

När jag stoppar in den i datorn så installeras den som den ska och dyker även upp under Enheter och Skrivare med namnet csr8510 a10 och maskinvaru id USB\VID_0A12&PID_0001&REV_8891 . Dock när jag högerklickar och trycker på Bluetoothinställningar så händer det ingenting. Den hittar heller inte mitt bluetooth tangentbord när jag försöker Lägga till en enhet.

Någon som har något råd?

EDIT: LÖST

Så, det jag var tvungen att göra var. Ladda ner CSR Harmony via denna länk (han länkar vidare till källa).

Gå in på enhetshanteraren och välja uppdatera drivrutin för min Bluetooth device. > Välj programvara som redan finns på datorn. > Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn. Här klickade jag ur "Visa kompatibel maskinvara" sedan valde jag Cambridge Silicon Radio Ltd (dom som tillverkar chipet verkar det som) generic bluetooth radio (OBS! Tror ej detta är nödvändigt, det viktiga är att bli av med den drivrutinen som redan är installerad, se nedan). När detta var gjort så fungerade inget än. Vad jag gjorde då var att jag återigen gick in på enhetshanteraren och välja uppdatera drivrutin för min Bluetooth device. > Välj programvara som redan finns på datorn. > Sök efter drivrutiner på följande plats (här letade jag upp sökvägen till där CSR Harmony var installerad) > Nästa. Nu installerades CSR Harmony drivrutinen och jag kan nu lägga till bluetooth tangentbord mm.

Så varför valde jag inte "Sök efter drivrutiner på följande plats" på en gång? Jo det gjorde jag, men då windows tyckte att drivrutinen som installerades automatiskt när jag stoppade in Bluetooth dongle:n (den som inte fungerade) var den bästa så ville den inte installera drivrutiner från Harmony mappen. När jag sedan tydligen installerade helt fel drivrutiner från Cambridge Silicon Radio Ltd så gick den med på att uppdatera dessa till CSR Harmonys drivrutiner.

ALTERNATIV: Kanske går bra att gå in på enhetshanteraren och välja uppdatera drivrutin för min Bluetooth device. > Välj programvara som redan finns på datorn. > Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn. > CSR Bluetooth Radio ELLER CSR Bluecore. Detta om man vill slippa gå omvägen jag beskrev tidigare.

Om någon har samma problem och tycker min förklaring är oklar kan ni alltid skicka ett pm

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske behöver leta drivers hos kretstillverkaren.
Du kan ju även prova nått sånt här
http://support2.microsoft.com/kb/980396/en-us

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att jag inte lyckas starta Services.msc När jag dubbelklickar eller högerklickar och väljer kör som administratör händer inget heller.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske behöver leta drivers hos kretstillverkaren.
Du kan ju även prova nått sånt här
http://support2.microsoft.com/kb/980396/en-us

Tackar, dock säger den att uppdateringen inte kan göras på min dator. För övrigt är Maskinvaru ID USB\VID_0A12&PID_0001&REV_8891

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite. Försökte tidigare starta Services.msc så att jag manuellt skulle kunna starta Bluetooth support device. Detta gick som sagt ej. Fick ett tips att gå via aktivitetshanteraren. Detta gick galant.

Kanske är för att jag har Svenskt windows som det inte fungera att bara starta Services.msc. Skumma var också att först hitta jag den när jag sökte i start, men sedan kom den inte upp längre. Hitta den dock i windir/windows32 mappen. Men aktivitetshanteraren och Tjänster tog mig dit jag ville . För någon annan med samma problem. När man öppnat aktivitetshanteraren så trycker man på fliken tjänster och sedan på Tjänster nere i högra hörnet.

Nu ska jag se om detta hjälper mig generellt med min bluetooth dongle.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Ladda ned senaste versionen av CSR harmony (v4), så installeras drivrutiner och stack. Installera INTE drivrutinen från winupdate

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ladda ned senaste versionen av CSR harmony (v4), så installeras drivrutiner och stack. Installera INTE drivrutinen från winupdate

Tack. Var hittar jag den?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hittar bara Harmony 2.0 där. Eller missar jag något?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Testade att installera Harmony från länken ovan. Verkar dock inte gjort någon skillnad förutom att det installerade ett Skype plugin. För övrigt ser allt likadant ut som innan. Detta verkar vara en svår nöt att knäcka.

Kan ju tillägga att jag inte får upp någon bluetooth ikon i Systemtray. Hittar bara enheten under Enheter och Skrivare. När jag väljer Bluetooth inställningar där kommer samma ruta upp som förut. Ser inte skymten av Harmony programmet.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Du får gå in i enhetshanteraren och välja "uppdatera drivrutin, där skall du välja broadcom har jag för mig, det skall finnas om du installerat csr harmony. Sedan skall du starta om.

under USB i enhetshanteraren skall det stå csr core eller något sådant om allt är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Du får gå in i enhetshanteraren och välja "uppdatera drivrutin, där skall du välja broadcom har jag för mig, det skall finnas om du installerat csr harmony. Sedan skall du starta om.

under USB i enhetshanteraren skall det stå csr core eller något sådant om allt är rätt.

Fungerade dessvärre inte heller. Kunde inte hitta riktigt vad jag skulle. Valde Cambridge Silicon Radio Ltd (dom som tillverkar chipet verkar det som) generic bluetooth radio och nu får jag fram en ikon nere i tray men den kan fortfarande inte hitta mitt tangetbord samt jag får inte fram någon crs harmony.

Om du har steg för steg beskrivning skulle det vara super.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ah, nu fungerade det :).

Så, det jag var tvungen att göra var. Ladda ner CSR Harmony via denna länk (han länkar vidare till källa).

Gå in på enhetshanteraren och välja uppdatera drivrutin för min Bluetooth device. > Välj programvara som redan finns på datorn. > Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn. Här klickade jag ur "Visa kompatibel maskinvara" sedan valde jag Cambridge Silicon Radio Ltd (dom som tillverkar chipet verkar det som) generic bluetooth radio (OBS! Tror ej detta är nödvändigt, det viktiga är att bli av med den drivrutinen som redan är installerad, se nedan). När detta var gjort så fungerade inget än. Vad jag gjorde då var att jag återigen gick in på enhetshanteraren och välja uppdatera drivrutin för min Bluetooth device. > Välj programvara som redan finns på datorn. > Sök efter drivrutiner på följande plats (här letade jag upp sökvägen till där CSR Harmony var installerad) > Nästa. Nu installerades CSR Harmony drivrutinen och jag kan nu lägga till bluetooth tangentbord mm.

Så varför valde jag inte "Sök efter drivrutiner på följande plats" på en gång? Jo det gjorde jag, men då windows tyckte att drivrutinen jag som installerades automatiskt när jag stoppade in Bluetooth dongle:n (den som inte fungerade) var den bästa så ville den inte installera drivrutiner från Harmony mappen. När jag sedan tydligen installerade helt fel drivrutiner från Cambridge Silicon Radio Ltd så gick den med på att uppdatera dessa till CSR Harmonys drivrutiner.

Om någon har samma problem och tycker min förklaring är oklar kan ni alltid skicka ett pm

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Det är en djungel det där med Bluetooth, framförallt om man har någon tidigare version än win8. Det är/var Cambridge som gör csr chippen. Nu är det realtek som köpt upp dom. Installerar du ett csr chip så vill windows använda realtek drivrutin från winupdate. Det kommer INTE fungera med det chipet. Kör du dom generiska som finns med win7 från början är dom väldigt fattiga på funktioner och det mesta kommer inte fungera.

För att få det att fungera direkt skulle du installerat csr harmony innan du stoppa i Bluetooth stickan och inte tagit emot något från win update. Fast det är ju omöjligt att veta det i innan. Anledningen till att jag kunde det är att jag köpte några sådana stickor i julas och höll på minst 2 veckor innan jag fick ordning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:
Skrivet av julgranen:

Jag håller på och försöker få igång en Deltaco BT-118 på Win 10 och det är helt hopplöst än så länge. Följde instruktionerna om att installera CSR Harmony innan jag satte i adaptern och nu hittas "CSR Bluetooth Radio" i Device manager, men jag kan fortfarande inte upptäcka eller ansluta till min bluetooth högtalare(Sony BSP 10)... Någon som har några tips?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb