Har konsoler en framtid?

Permalänk

Har konsoler en framtid?

Läste runt lite på nätet om att denna generation konsoler kan komma att bli den sista.
Hur tror DU att framtiden för konsoler kommer att se ut? Är dom dömd att misslyckas eller har konsolerna en ljus framtid?

Det som får kugghjulen att gå i palten på mig är att PS4/Xbox One redan har föråldrad hårdvara. Vad innebär detta för några år till på marknaden?

Dela gärna med dig av dina tankar.
/Asonvargen

Permalänk
Medlem

Nintendo har en framtid, inte de andra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mest troligt så blir det max en generation hemmakonsoller till. Sen blir det streaming i framtiden. Ser fram emot den dagen då jag betalar för en tjänst och slipper köpa dyr hårdvara var 4-5:e år. Blir najs när man kan strömma till vilken enhet som helst och spela i princip varsomhelst bara man har en vettig uppkoppling.

Permalänk

Det kommer fler, titta bara på efterfrågan.

Folk bryr sig inte om att dom inte kan köra 1080p i 60fps,det är bara PC extremister som hackar på detta.

Så länge en konsol är enkel att hålla på med och inte kräver någon form av uppgradering under sin livstid så kommer den fortsätta att tilltala en stor del spelare.

Permalänk
Medlem

Man har förutspått konsolernas död i decennier utan att ha rätt. Det betyder ju inte att det alltid kommer att vara fel, bara att det är väldigt svårt att gissa sig till när och om de kommer att dö ut.

PS4 och Xbone är de snabbast säljande konsolerna hittills och alla inblandade tjänar väldigt mycket pengar på dem just nu, så just nu finns det inte mycket som tyder på att de kommer att dö ut som affärsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Man har förutspått konsolernas död i decennier utan att ha rätt. Det betyder ju inte att det alltid kommer att vara fel, bara att det är väldigt svårt att gissa sig till när och om de kommer att dö ut.

Fast om du tittar på försäljningen av de nya hemmakonsollerna i tex Japan så är de redan på väg ut.
Japan ligger normalt lite före i utvecklingen så det är rätt troligt att vi kommer följa dem ganska snart.
Mobilt spelande och streaming är framtiden utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Det kommer definitivt en generation till. PS5/XBTwo/Wii??? håller garanterat redan på att utvecklas.
Följer företagen sina normala cykler kommer de runt 2020, Nintendo en bit tidigare antagligen.

Jag tvivlar på att det kommer fler sen däremot, åtminstone i den formen de är nu.
Inbyggd streaming i tv'n, surfplattorna tagit över, något annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nintendo sitter helt klart säkrast i båten, skulle även placera Sony därefter. Det finns dock krafter inom Microsoft som har velat stänga ner xbox divisionen ett bra tag då den i princip bara blöder pengar för Microsoft, finns helt klart en chans att det inte blir något mer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fast om du tittar på försäljningen av de nya hemmakonsollerna i tex Japan så är de redan på väg ut.
Japan ligger normalt lite före i utvecklingen så det är rätt troligt att vi kommer följa dem ganska snart.
Mobilt spelande och streaming är framtiden utan tvekan.

Jag tror Japan har slutat ligga före i utvecklingen sedan väldigt länge. Det är intressant att stationära konsoler nästan helt dött i Japan, men så länge det inte finns några tecken på att detsamma skulle ske i USA och Europa så tror jag inte det är ett tecken på att konsolerna är på väg att dö.

Japan är ingen jättestor PC-marknad heller.

Permalänk
Medlem

Folk gillar att kunna äga samma maskin i 6-10 år och inte behöva uppgradera eller konfigurera den, utan bara tuta&köra och låta den sköta detta själv.

Sen så ser väl spel lite föråldrade ut mot slutet av livslängden men det kan vissa kunder leva med, bara totalupplevelsen är OK.
Streaming som nån nämnde kan säkert ta några procent av marknaden?!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tror personligen inte att konsollspelande kommer att dö ut. Det kommer alltid att finnas människor på en tajt budget som väljer konsoller framför fullfjädrade gamingdatorer. Där kommer konsoller som Playstation och Xbox in, som erbjuder PC-spelande men nedskalat - Något sämre grafik och mindre FPS, men ändå fullt spelbart.

Sedan har vi Nintendo, som inte är som de "konventionella" konsollerna som Sony och Microsoft skapar. De försöker inte härma PC-spelen, utan kör på sitt eget recept, med exklusiva spel som Super Mario, Zelda samt Pokemon. Spelen driver försäljningen framåt utan att behöva ställa höga krav på hårdvara, och håller på sätt och vis Nintendo vid liv.

Ett exempel är 3DS - De säljer som smör, men tekniken inuti är mer eller mindre halvobsolet - PSP som släpptes 2004 har bättre hårdvaruprestanda. Visst finns 3D utan glasögon, men det är mer som en extragrej då det är extremt svårt att hålla kvar 3D-illusionen då minsta rörelse gör att man tappar den. Nya 3DS kostar lika mycket som PS Vita, men säljer tiofaldigt mer fastän PS Vita har teknologi som ligger ett decennium framför N3DS.

Utveckling av hårdvara är helt enkelt något som nintendo inte behöver vara i framkant med, även fast de var det 20 år sedan.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Folk gillar att kunna äga samma maskin i 6-10 år och inte behöva uppgradera eller konfigurera den, utan bara tuta&köra och låta den sköta detta själv.

Sen så ser väl spel lite föråldrade ut mot slutet av livslängden men det kan vissa kunder leva med, bara totalupplevelsen är OK.
Streaming som nån nämnde kan säkert ta några procent av marknaden?!

Fast om folk aldrig ens behöver köpa ngn maskin så kommer de föredra det.
Om man istället streamar så krävs det i princip bara en display och en handkontroll i andra änden.
Jag tror streaming kommer vara stort inom 10 år men det vill ju till att man börjar streama de nya spelen också.

Permalänk
Medlem

För att konsolerna ska dö så måste det komma bra prisvärda färdiga PC lösningar, alla vill inte bygga och som det ser ut idag så är det enda sättet för att man ska få en PC som är lika bra som konsolerna och samtidigt har inte allt för högt pris är att bygga själv. Om nu Valve får fart på Steam machines någon gång till bra priser tror jag det kan bli något väldigt bra. Sedan beror det även på hur stort gap det är mellan denna generationen och nästa, kommer det vara sisådär 8 år som det var mellan 360/PS3 och nuvarande? I så fall så är risken större att detta är sista konsolgenerationen (som lyckas i alla fall).

Permalänk
Medlem

Minns ni när det skrev att PC spelandet var död?
Minns ni när det skrev att PC'n var död på grund av surfplattor?
Minns ni att spel var död och att sociala spel var framtiden?
o.s.v.

Så vad har hänt? slog något av det som skrivs igenom? Nej är svaret. Vad som har hänt är att nya marknader har öppnats och vissa plattformar samspelar o.s.v.

Det enda man kan säga idag är att konsoler säljer betydligt bättre en någonsin, fler spel säljs mer en absolut någonsin. Fler spelar spel än någonsin. Och att få ihop att konsoler är död med den statistiken fattar jag inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tror konsoler kommer finnas kvar ett bra tag, det är en annan känsla att spela konsol, kommer från någon som gör båda.
Jag spelar dock inte online på konsoler, tycker däremot det är grymt kul att lira med polare på samma TV. Dricka lite och bara ha det kul! Det är riktigt roligt och blir en annan gemenskap än det blir om man tex LANar, vilket också är kul iof!
Tyvärr så försöner ju splitscreen mer och mer från spelen, det känns som att de går mot att man får ta med sig en egen TV till polaren med en egen konsol för att kunna lira mot varandra.
Tror även som många andra att om något går bort så är det Xbox och PS långt innan Nintendo, nintendo satsar fortfarande mycket på att folk faktiskt ska träffas och spela tillsammans och inte sitta ensam i sitt vardagsrum över en voip tjänst.
Uppskattar båda delarna, men vill inte tappa gemenskapen och gaming känslan på en konsol, den instängda, fly från verklighetskänslan får jag gott om från datorn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För att konsolerna ska dö så måste det komma bra prisvärda färdiga PC lösningar, alla vill inte bygga och som det ser ut idag så är det enda sättet för att man ska få en PC som är lika bra som konsolerna och samtidigt har inte allt för högt pris är att bygga själv. Om nu Valve får fart på Steam machines någon gång till bra priser tror jag det kan bli något väldigt bra. Sedan beror det även på hur stort gap det är mellan denna generationen och nästa, kommer det vara sisådär 8 år som det var mellan 360/PS3 och nuvarande? I så fall så är risken större att detta är sista konsolgenerationen (som lyckas i alla fall).

Streaming behöver inga speciella maskiner alls. Det kommer inte dröja länge innan du kommer kunna köra playstation now på vilken enhet som helst som har en skärm och en handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Minns ni när det skrev att PC spelandet var död?
Minns ni när det skrev att PC'n var död på grund av surfplattor?
Minns ni att spel var död och att sociala spel var framtiden?
o.s.v.

Så vad har hänt? slog något av det som skrivs igenom? Nej är svaret. Vad som har hänt är att nya marknader har öppnats och vissa plattformar samspelar o.s.v.

Det enda man kan säga idag är att konsoler säljer betydligt bättre en någonsin, fler spel säljs mer en absolut någonsin. Fler spelar spel än någonsin. Och att få ihop att konsoler är död med den statistiken fattar jag inte.

Är väl ingen som påstår konsollerna är döda idag? Vi snackar om framtiden om 10 år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Nintendo är inte som de "konventionella" konsollerna ...

Citerade du fel person? Jag skrev inget om Nintendo och deras chanser att klara sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Citerade du fel person? Jag skrev inget om Nintendo och deras chanser att klara sig.

Whoops, misstolkade ditt inlägg.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Streaming behöver inga speciella maskiner alls. Det kommer inte dröja länge innan du kommer kunna köra playstation now på vilken enhet som helst som har en skärm och en handkontroll.

Då måste det gå framåt i en rasande fart för streaming idag kan ju vara riktigt dåligt på båda ändar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Är väl ingen som påstår konsollerna är döda idag? Vi snackar om framtiden om 10 år eller så.

Det är ingen som kan se framtiden, och som jag skrev, analyserar du marknaden som den gör idag så finns konsoler om 10 år och de är inte döda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Konsollerna dog en gång - då kom NES. Så visst kan de dö, men inte utan att något kommer i dess ställe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Personligen hoppas jag på att det kommer konsolsläpp om 10 år också. Har inte råd med att vara up-to-date med datorn längre.
Om det nu kommer konsoler i framtiden så kanske de kommer se annorlunda ut, och vara inriktade på streaming annat än fysiska kopior av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Streaming behöver inga speciella maskiner alls. Det kommer inte dröja länge innan du kommer kunna köra playstation now på vilken enhet som helst som har en skärm och en handkontroll.

Fungerar det verkligen? Ljusets hastighet sätter ju en nedre gräns för responstiden och hur internet överhuvudtaget fungerar sätter en gräns för hur det kan fungera i praktiken, dvs som att titta på en streamingtjänst med absolut noll cache och buffer.

Permalänk

Nintendo kommer fortleva. tror resten kommer dö u.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Nintendo kommer fortleva. tror resten kommer dö u.

Tveksamt. Microsoft och Sony har andra områden de kan tjäna pengar på. Nintendo har bara spel. Det är en stor risk.
Kan inte riktigt se hur Nintendo ska kunna fortsätta i samma stil. De går knappt med vinst idag och de kommer snart behöva harva ner mycket pengar i nya konsoller. Pengar som de misslyckats tjäna in med Wii U. Tror Nintendo kommer få det svårt i framtiden.

Sen förstår jag inte riktigt varför Microsoft envisas med konsoller fortfarande. Totalt sen Microsoft började med Xbox-märket så har de gjort gigantiska förluster och det finns inget som tyder på att de kommer få tillbaka pengarna inom överskådlig framtid.

Sony är ett mycket svagt företag idag och även om de gått ngt bättre senaste kvartalet så kommer de göra en stor förlust även detta företagsåret. Återstår att se om de har resurser kvar till en konsoll till sen i framtiden.
Finns en stor anledning till att Sony satsar mycket på streaming. De vill nog slippa ta fram fler dyra konsoller i framtiden. Det är mycket lättare att tjäna pengar på en tjänst.

Permalänk
Medlem

I framtiden tror jag att vi får köpa ett spel os från speltillverkarna och installera på våra spel datorer.
Och ladda ner spelen på hårddisken.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Nintendo har redan gåt ut med att de utveklar nästa konsol, kanske redan till 2016 då WiiU inte sålt så bra - kan vara att deras målgrupp inte fattat att det är en ny konsol.

- har du set wii U
-wii jamen en sån har jag
. nee wii u
- ja den har jag

att bara lägga till U funkar inte två "2", wii 2 hade varit bättre = P

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Nej, inte ännu på ett tag. Sony kommer så småningom flytta sig ifrån Tv till mobilen dock skulle jag tro. Playstation telefoner som man kan trådlöst koppla till tvn och spela ifrån med hjälp av gaikai ser jag som en framtid så länge gaikai fungerar som det ska dvs. (Eller rent av lägga in det direkt i tvn)

Microsoft försöker ju redan lite smått med att introducera Xbox till PCn så kan tro att det kan komma ett Xbox operativsystem på samma sätt som det kommer finnas windows. Det är en segregation förvisso, men tro det är ganska troligt.

Däremot "klossar som man kopplar till tvn som man spelar spel på" kommer så småningom att försvinna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge konsoler säljer bra så kommer de finnas bra. Det är bäl snarare PC spel som för en lite tristare tillvaro då de flesta stora utvecklare först och främst utvecklar till konsolerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |