Samsung investerar 30 miljarder kronor för utökad OLED-produktion

Permalänk
Melding Plague

Samsung investerar 30 miljarder kronor för utökad OLED-produktion

Fallande telefonförsäljning får Samsung att öka investeringarna i komponenter. Nu framgår att bolaget satsar 3,6 miljarder dollar i en ny OLED-produktionslinje.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Men det var ju LCD tekniken som var "the shit". Hur ska ni ha det Samsung?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mycket bra, fast hade hoppats att Samsung skulle satsa på TV-apparaterna, känns som LG kommer ta massor av marknadsandelar när man är så snabbt ute med OLED-tvs.

Permalänk
Medlem

OLED Skärmar nääär!? Har väntat en halv livstid!

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med TV-apparater eller datorskärmar med OLED (som inte kostar två årslöner). En 40" superwide curved display med så mysiga färger som det är med OLED hade ju suttit rätt fint känner jag.

Permalänk

Får hoppas detta leder till nytäning för deras TV division.

Deras förra satsning gick ju inte så bra.

Risken är att oled tillverkningen stangerar, om LG fortsätter vara härre på täppan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Men det var ju LCD tekniken som var "the shit". Hur ska ni ha det Samsung?

För TV ja. De har för dålig yield för OLED tv

Permalänk
Medlem

Varför får vi inga OLED datorskärmar?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas att de ändrat sig och släpper en grym 4K OLED...
(Även om detta i första hand inte gällde TV)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hade varit trevligt med TV-apparater eller datorskärmar med OLED (som inte kostar två årslöner). En 40" superwide curved display med så mysiga färger som det är med OLED hade ju suttit rätt fint känner jag.

Storleksmässigt så låter det du beskriver som en datorskärm;)

Alternativt att man sitter väldigt nära tv:n...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Koyaanis:

Varför får vi inga OLED datorskärmar?

OLED dras med inbränningsproblem som tydligen ska vara ännu värre än plasma. Funkar med ständigt rörligt bild (tv-apparater) och enheter som är på en liten stund åt gången (telefoner/plattor). Mindre lämpligt för bildskärmar som kan stå på och visa i stora drag samma bild dygnet runt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Varför får vi inga OLED datorskärmar?

Spontant skulle jag kunna tänka mig att datorskärmar visar vit bakgrund alldeles för ofta, något som är väldigt energikrävande på OLED-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Men det var ju LCD tekniken som var "the shit". Hur ska ni ha det Samsung?

Vad yrar du om? Samsung har ju kört sina OLED varianter på mobiler länge nu medan de flesta andra tillverkare inte gör det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Borde de inte lägga dessa pengar på att ta fram bättre ssd diskar?

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Borde de inte lägga dessa pengar på att ta fram bättre ssd diskar?

Är det något fel på 850 pro?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

OLED dras med inbränningsproblem som tydligen ska vara ännu värre än plasma. Funkar med ständigt rörligt bild (tv-apparater) och enheter som är på en liten stund åt gången (telefoner/plattor). Mindre lämpligt för bildskärmar som kan stå på och visa i stora drag samma bild dygnet runt.

Nja det är ju inga permanenta inbränningsproblem med OLED utan s.k. tillfällig inbränning som är deras bekymmer just nu. Inget man överhuvudtaget kan jämföra med plasma där permanent inbränning kunde förekomma.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja det är ju inga permanenta inbränningsproblem med OLED utan s.k. tillfällig inbränning som är deras bekymmer just nu. Inget man överhuvudtaget kan jämföra med plasma där permanent inbränning kunde förekomma.

Är du säker på det? Bildpunkterna "åldras" (förlorar ljusstyrka) olika snabbt beroende på hur länge de är tända och den effekten borde vara högst permanent.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Spontant skulle jag kunna tänka mig att datorskärmar visar vit bakgrund alldeles för ofta, något som är väldigt energikrävande på OLED-skärmar.

Borde inte göra så stor skillnad, en LCD datorskärm visar ALLTID en vit bild, som du sedan filterar bort oönskat ljus ur för att visa bild, så en OLED kommer dra mindre om det tex är svart eftersom den faktiskt är svart, och inte blockerar det vita ljuset som kommer bakifrån. Troligtvis gör dem det för att pengarna finns i mobil/TV marknaden, INTE i datorskärmar mellan 22 och 29" tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Är du säker på det? Bildpunkterna "åldras" (förlorar ljusstyrka) olika snabbt beroende på hur länge de är tända och den effekten borde vara högst permanent.

Läser man de tester som gjorts så verkar det inte vara ett "permanent" problem. Dock vad som händer efter ett långt användande vet vi ju inte riktigt än.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Japan Display, LG, Sharp och AU Optronics (AUO) också gör stora satsningar på skärmteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Är du säker på det? Bildpunkterna "åldras" (förlorar ljusstyrka) olika snabbt beroende på hur länge de är tända och den effekten borde vara högst permanent.

Minns att det här var på tapeten för flera år sedan då Galaxy S2/S3 var moderna telefoner. Största problemet då var att de blå punkterna var mindre och tappade ljusstyrka fortare.

That being said så tar det väldigt lång tid tydligen.

http://en.wikipedia.org/wiki/OLED#Disadvantages

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Är det något fel på 850 pro?

Går inte att göra bättre SSD dom måste uppdatera sata så att den klara av ännu mer. Det finns snabbare SSD med då är dom i sas.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Man kan undra hur de ska ha det. Först verkar de inte vilka investera i OLED men nu ska man. Oavsett bra att fler satsar på OLED så vi kan få mer skärmar längre fram.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De är redan bra på displayer och hårdvara. Vore bättre om de la pengarna på att lära sig göra snygg mjukvara samt att lära sig använda vettig plast till sina telefoner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Går inte att göra bättre SSD dom måste uppdatera sata så att den klara av ännu mer. Det finns snabbare SSD med då är dom i sas.

Ja åt det hållet var min tanke med Samsung är ju t.ex först med 3D nand på ssd:er= bättre hållbarhet och klarar djupare kö (men för vanliga dödliga spelar det sällan roll), så vad behöver förbättras Eller ja en sak deras support ut mot kunder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja! Det här är goda nyheter! Kan jag få en 144 HZ, 3440x1440 (21:9) välvd skärm med OLED på ~33" snart nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Borde inte göra så stor skillnad, en LCD datorskärm visar ALLTID en vit bild, som du sedan filterar bort oönskat ljus ur för att visa bild, så en OLED kommer dra mindre om det tex är svart eftersom den faktiskt är svart, och inte blockerar det vita ljuset som kommer bakifrån. Troligtvis gör dem det för att pengarna finns i mobil/TV marknaden, INTE i datorskärmar mellan 22 och 29" tyvärr :/

Sant, men nu finns det ju en extremt stor skillnad i hur LCD- och OLED-skärmar byggs upp. Det går alltså inte att bara göra den typen av generaliseringar.

Sedan är det givetvis så att OLED eller en liknande teknik är är framtiden, om 10-12 år kommer nog LCD-skärmar vara något som i första hand delegeras till budgetmaskiner.