Bygg min första dator två stora fel. Hjälp mig snälla

Permalänk
Medlem

Bygg min första dator två stora fel. Hjälp mig snälla

Hej!

jag har byggt min första dator någonsin och det har uppstått så stora problem.

Första problemet är att jag inte får någon bild på min skärm. Skärmen är gammal så den funkar och jag ser att den söker efter signal men kan inte hitta någon. Grafikkortet funkar för den lyser och fläkten snurrar. Det finns bara en kabel som ska kopplas in till grafikkortet så det är svårt att göra fel där. vad kan vara fel?

Andra problemet är att ingen av min två chassifläktar snurrar. Fläktarna är dom som ingick i chassit och det är ett 3-pins uttag och moderkortet har 4-pin. Jag har läst att det funkar ändå för att den fjärde är för att manuellt kunna ändra varvantalet. Men problemet är att jag kan bara sätta in den på ett sätt pga av plastbitarna som sitter både på uttaget på moderkortet och det som finns på sladden.

Som bilden visar så är det en plastbit bakom pin 1,2 och 3 och därför kan jag bara sätta in den på ett sätt men ändå så vill inte fläktarna snurra-

Någon som kan hjälpa mig med dom här problemen? Det är försa gången jag bygger en dator så förmodligen så är det enkla fel som går att lösa pga av mitt misstag.

EDIT:
Så här ser båda uttagen ut.

Den vänstra är sladden och den högra är den som sitter på moderkortet (men det förstår ni såklart)

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Hej!

jag har byggt min första dator någonsin och det har uppstått så stora problem.

Första problemet är att jag inte får någon bild på min skärm. Skärmen är gammal så den funkar och jag ser att den söker efter signal men kan inte hitta någon. Grafikkortet funkar för den lyser och fläkten snurrar. Det finns bara en kabel som ska kopplas in till grafikkortet så det är svårt att göra fel där. vad kan vara fel?

Andra problemet är att ingen av min två chassifläktar snurrar. Fläktarna är dom som ingick i chassit och det är ett 3-pins uttag och moderkortet har 4-pin. Jag har läst att det funkar ändå för att den fjärde är för att manuellt kunna ändra varvantalet. Men problemet är att jag kan bara sätta in den på ett sätt pga av plastbitarna som sitter både på uttaget på moderkortet och det som finns på sladden.

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/4pin...

Som bilden visar så är det en plastbit bakom pin 1,2 och 3 och därför kan jag bara sätta in den på ett sätt men ändå så vill inte fläktarna snurra-

Någon som kan hjälpa mig med dom här problemen? Det är försa gången jag bygger en dator så förmodligen så är det enkla fel som går att lösa pga av mitt misstag.

EDIT:
Så här ser båda uttagen ut.
http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/83-118...

Den vänstra är sladden och den högra är den som sitter på moderkortet (men det förstår ni såklart)

skriv ner alla komponenter i din dator.

distanser ska sitta i moderkorts plåten på dom ställen så det överensstämmer med dom hål som finns i moderkortet.

om du kollar på kablarna till nätagget så finns det PCI-E kablar dom är alltid 6+2 eller 8pins. ALDRIG 4+4pin

sen har du strömförsörjning till processorn den är ALDRIG 6+2 utan 4+4pin

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ang. fläktanslutningarna, det är som det skall vara, den 4 pinnen är PWM, mycket riktigt för att styra varvtalet, på PWM fläktar.
Varför dina fläktar inte snurrar är en annan fråga, alla erforderliga kontakter anslutna på moderkortet?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hej!

jag har byggt min första dator någonsin och det har uppstått så stora problem.

Första problemet är att jag inte får någon bild på min skärm. Skärmen är gammal så den funkar och jag ser att den söker efter signal men kan inte hitta någon. Grafikkortet funkar för den lyser och fläkten snurrar. Det finns bara en kabel som ska kopplas in till grafikkortet så det är svårt att göra fel där. vad kan vara fel?

Andra problemet är att ingen av min två chassifläktar snurrar. Fläktarna är dom som ingick i chassit och det är ett 3-pins uttag och moderkortet har 4-pin. Jag har läst att det funkar ändå för att den fjärde är för att manuellt kunna ändra varvantalet. Men problemet är att jag kan bara sätta in den på ett sätt pga av plastbitarna som sitter både på uttaget på moderkortet och det som finns på sladden.

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/4pin...

Som bilden visar så är det en plastbit bakom pin 1,2 och 3 och därför kan jag bara sätta in den på ett sätt men ändå så vill inte fläktarna snurra-

Någon som kan hjälpa mig med dom här problemen? Det är försa gången jag bygger en dator så förmodligen så är det enkla fel som går att lösa pga av mitt misstag.

EDIT:
Så här ser båda uttagen ut.
http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/83-118...

Den vänstra är sladden och den högra är den som sitter på moderkortet (men det förstår ni såklart)

Har du kopplat in ström för CPUn? Om du kan så får du gärna lägga upp en bild på moderkortet så ser vi.

Sitter din RAM-minnen ordentligt i?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig dum om det visar sig att jag har gjort fel nu. Men jag har några sladdar som heter CPU, den som ska in i nätagget här 8-pins och den andra änden är 4+4 pins. Det är en sladd som ALLTID ska kopplas in? Jag tittade på den sladden och kollade i manualen för moderkort vart den skulle men hittade inget så jag utgick från att det var något extra för avancerat användande t.ex. om man har en extra CPU eller nått. Men om jag fattar det rätt så ska den kopplas in? Jag trodde att CPU'n fick strömmen från sockeln som får från moderkortet.

Bilder
Helhetsbild

Övre delen av moderkortet

Nedre delen

(Sorry för sega svaret men var tvungen att göra annat)

EDIT: Är det EATX12V uppe i vänstra hörnet om CPU'n som är strömmen till CPU'n?

Permalänk
Medlem

4+4 kabeln ska in i 8pins kontakten i övre vänstra hörnet på moderkortet och det är till CPUn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

4+4 kabeln ska in i 8pins kontakten i övre vänstra hörnet på moderkortet och det är till CPUn

This ^^.
Utan den så händer ingenting

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så har inte CPU'n någon ström just nu.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Så med andra ord så har inte CPU'n någon ström just nu.
Tack för hjälpen!

Precis

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk

Skruv, kanske distans saknas på:

http://i.imgur.com/dPfNJcJ.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmefinne:

Skruv, kanske distans saknas på:

http://i.imgur.com/dPfNJcJ.jpg

Gissar på Corsair chassi, dom har en pigg där istället.
Kan ju såklart ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmefinne:

Skruv, kanske distans saknas på:

http://i.imgur.com/dPfNJcJ.jpg

Saknas inte. Det är en plopp som håller moderkortet på plats innan man fäster första skruven.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

En Define R5? Nätaggregat ska monteras med fläkten riktat ner. Man bör använda alla distanser om det passar med hålen i moderkortet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket! Nu får jag bild och chassifläktarna funkar! Jag har använt alla distanser. Fanns en i mitten som hade en plupp eller vad man ska kalla det för som redan satt där så alla distanser är använda.

Skrivet av Superlight:

En Define R5? Nätaggregat ska monteras med fläkten riktat ner. Man bör använda alla distanser om det passar med hålen i moderkortet.

Skojar du! Jag tyckte att det skulle vara konstigt om den var riktad neråt. Åååå
EDIT: Yes det är en R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tack så jättemycket! Nu får jag bild och chassifläktarna funkar! Jag har använt alla distanser. Fanns en i mitten som hade en plupp eller vad man ska kalla det för som redan satt där så alla distanser är använda.

Skojar du! Jag tyckte att det skulle vara konstigt om den var riktad neråt. Åååå
EDIT: Yes det är en R5.

Det är ingen fara. Nätaggregat tar luft utifrån och blåser ut den men när du har fläkten riktat uppåt suger den in varm luft och blåser ut den. Du får alltså onödigt varm luft. Finns dessutom en risk att man tappar föremål i nätaggregatet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är ingen fara. Nätaggregat tar luft utifrån och blåser ut den men när du har fläkten riktat uppåt suger den in varm luft och blåser ut den. Du får alltså onödigt varm luft. Finns dessutom en risk att man tappar skruvar eller föremål i nätaggregatet.

Jag tänkte på det när jag skulle montera den fast tvärt om att den skulle blåsa in varmluft som värmer upp datorn men när jag satt och monterade datorn och hade 1000 saker i huvudet så fungerade inte logiken.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Jag tänkte på det när jag skulle montera den fast tvärt om att den skulle blåsa in varmluft som värmer upp datorn men när jag satt och monterade datorn och hade 1000 saker i huvudet så fungerade inte logiken.

då är det första i världshistorien som vill värma upp datorn mer än vad man behöver.

nätaggs fläkten blåser luft över den elektronik som sitter inne i nätagget det är ett utblås inget insug.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag tänkte på det när jag skulle montera den fast tvärt om att den skulle blåsa in varmluft som värmer upp datorn men när jag satt och monterade datorn och hade 1000 saker i huvudet så fungerade inte logiken.

Det är en dator inte en gammal bil.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |