Amazon ger 20 procent tillbaka till missnöjda kunder med Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Amazon ger 20 procent tillbaka till missnöjda kunder med Geforce GTX 970

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon ger kunder ersättning efter kontroversen kring Geforce GTX 970, något som även verkar gälla hos den välkända datorbutiken Newegg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det va snällt

Permalänk
Medlem

tumme upp på det

Permalänk
Medlem

Dags för svenska butiker att göra samma sak om de inte vill vara sämre!

Permalänk
Medlem

Bra gjort Men man får hoppas att Nvidia får bassning av återförsäljarna också, eftersom det inte är deras fel att Nvidia klantat till det med minneskonfigurationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Inet också bestämmer sig för något liknande. Haha!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror det kommer bli ett överflöd av dessa kort på marknaden (alltså INTE swec marknad)?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bra gjort Men man får hoppas att Nvidia får bassning av återförsäljarna också, eftersom det inte är deras fel att Nvidia klantat till det med minneskonfigurationen.

*klantat till det med minnesspecifikationen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Bara jag som tror det kommer bli ett överflöd av dessa kort på marknaden (alltså INTE swec marknad)?

Då är det bara för dom att märka om korten till gtx 1060 så blir de sålda nästa år istället. Vanlig lösning nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

*klantat till det med minnesspecifikationen.

Och minnesbandbreddsspecifikationen, och L1-cache specifikationen..

Nej, lösningen är så jävla uselt implementerad så jag skulle nog vilja påstå att de klantat till det med konfigurationen. Jag hade hellre haft 3.5GB med full bandbredd istället för 4GB med stympad bandbredd som resulterar i glitches när de sista .5GB används.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att någon har en bra lösning.
Men tycker nvidia ska ta tillbacka alla korten och skrota
Ut dom.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Och minnesbandbreddsspecifikationen, och L1-cache specifikationen..

Nej, lösningen är så jävla uselt implementerad så jag skulle nog vilja påstå att de klantat till det med konfigurationen. Jag hade hellre haft 3.5GB med full bandbredd istället för 4GB med stympad bandbredd som resulterar i glitches när de sista .5GB används.

Fast, det är väl just det du får med ett gtx970. 3,5gig med full bandbredd. Så långt är det inga konstigheter eller problem.
Vad du får därutöver är följdfrågan. Antingen hugger du bort resten av minnet helt och då får du använda RAMminnet om mer minne ändå behövs. Väldans segt. Eller så kan du använda den sista snutten grafikminne som visserligen är långsammare än grafikkortets övriga minne, men samtidigt mycket snabbare än RAMminnet.
Så jag tror faktiskt inte din lösning med att ta bort sista 0,5 gig helt är bättre på något sätt egentligen. Däremot var det fel marknadsfört.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Bara jag som tror det kommer bli ett överflöd av dessa kort på marknaden (alltså INTE swec marknad)?

Det kan mycket väl hända att korten går till destruktion, det är i så fall inte första gången som en stor aktör vill styra över tillgången och producera nytt istället för att sälja äldre modeller. Jag säger inte att det kommer att ske här. I fallet med Canon så var det osålda produkter av förra generationens modell. I fallet med GTX 970 är det nyaste modellen och de har varit hos kund, så absolut inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Dags för svenska butiker att göra samma sak om de inte vill vara sämre!

Är förmodligen lite skillnad i omsättning för amazon och dom svenska butikerna.

Amazon märker nog inte av denna kompensation mer än att fylla på kaffeautomaterna på kontoret...

Sen ger den bra PR, har ju redan spritt sig till swec's förstasida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sitter precis och ska handla ett GTX 970, känner inte ett GTX 980 är värt det nästan dubbla priset. Men skulle ni säg rekommendera att jag skaffar ett 290X istället? Eller kanske ett GTX 780?

Mitt moderkort stödjer inte SLI eller Xfire så vill definitivt ha en singelkortslösning

EDIT: Kanske värt att tillägga jag spelar i 1080p, har hört jag inte ens kommer utnyttja alla 3,5Gb då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast, det är väl just det du får med ett gtx970. 3,5gig med full bandbredd. Så långt är det inga konstigheter eller problem.
Vad du får därutöver är följdfrågan. Antingen hugger du bort resten av minnet helt och då får du använda RAMminnet om mer minne ändå behövs. Väldans segt. Eller så kan du använda den sista snutten grafikminne som visserligen är långsammare än grafikkortets övriga minne, men samtidigt mycket snabbare än RAMminnet.
Så jag tror faktiskt inte din lösning med att ta bort sista 0,5 gig helt är bättre på något sätt. Däremot var det fel marknadsfört.

Hur är GM204 uppbyggd? Den kan inte adressera de sista "sega" 512 MB samtidigt som de snabba 3584 MB, men kan den adressera någon av dessa samtidigt som RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle-Kabel:

Jag sitter precis och ska handla ett GTX 970, känner inte ett GTX 980 är värt det nästan dubbla priset. Men skulle ni säg rekommendera att jag skaffar ett 290X istället? Eller kanske ett GTX 780?

Mitt moderkort stödjer inte SLI eller Xfire så vill definitivt ha en singelkortslösning

EDIT: Kanske värt att tillägga jag spelar i 1080p, har hört jag inte ens kommer utnyttja alla 3,5Gb då?

Köp dig ett 970 du, tror inte det är någonting du kommer märka av , speciellt om du inte kör SLI/väldigt hög upplösning

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast, det är väl just det du får med ett gtx970. 3,5gig med full bandbredd. Så långt är det inga konstigheter eller problem.
Vad du får därutöver är följdfrågan. Antingen hugger du bort resten av minnet helt och då får du använda RAMminnet om mer minne ändå behövs. Väldans segt. Eller så kan du använda den sista snutten grafikminne som visserligen är långsammare än grafikkortets övriga minne, men samtidigt mycket snabbare än RAMminnet.
Så jag tror faktiskt inte din lösning med att ta bort sista 0,5 gig helt är bättre på något sätt egentligen. Däremot var det fel marknadsfört.

Mja. I och med hur lösningen ser ut får man ju 192GB/s istället för 224 eller hur det var, då de där sista 0.5GB får en "egen" minnesbus. Men jag hade föredragit ramminnet alla gånger jämfört med det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och minnesbandbreddsspecifikationen, och L1-cache specifikationen..

Nej, lösningen är så jävla uselt implementerad så jag skulle nog vilja påstå att de klantat till det med konfigurationen. Jag hade hellre haft 3.5GB med full bandbredd istället för 4GB med stympad bandbredd som resulterar i glitches när de sista .5GB används.

Fast det där är ju bara konstiga feluppfattningar. Dom sista 0,5 används enbart när dom ursprungliga 3,5 är slut. Och då bromsar dom glitchandet, jämfört med ett renodlat 3,5Gb-kort

970 är ett 3,5GB-kort på lättare sterioder.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mja. I och med hur lösningen ser ut får man ju 192GB/s istället för 224 eller hur det var, då de där sista 0.5GB får en "egen" minnesbus. Men jag hade föredragit ramminnet alla gånger jämfört med det här.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQE6p5r1tYE

Gilalr du inte att kolla på videos inspelade med buggig programvara så kan du helt enkelt låta bli att titta på videos inspelade med buggig programvara. Det kan alla låta bli, oavsett om man har ett 970 eller ej.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nu kommer alla, även de som faktiskt är nöjda, att vilja ha 20% tillbaka.

Har dom inte rätt till det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalle-Kabel:

Jag sitter precis och ska handla ett GTX 970, känner inte ett GTX 980 är värt det nästan dubbla priset. Men skulle ni säg rekommendera att jag skaffar ett 290X istället? Eller kanske ett GTX 780?

Mitt moderkort stödjer inte SLI eller Xfire så vill definitivt ha en singelkortslösning

EDIT: Kanske värt att tillägga jag spelar i 1080p, har hört jag inte ens kommer utnyttja alla 3,5Gb då?

290X är ju snabbare och har riktigt 4GB minne. Ser det som ett bättre köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

låter rimligt för man fick ett 20% sämre grafikkort än vad som stog i specifikationerna!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beh:

Hur är GM204 uppbyggd? Den kan inte adressera de sista "sega" 512 MB samtidigt som de snabba 3584 MB, men kan den adressera någon av dessa samtidigt som RAM?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur extra minnesrymd används när huvudminnet tar slut på grafikkortet men jag antar att det inte förlängs till en stor pool utan att man använder både RAM och den sista halva gigabyten på gtx 970 snarlikt. Det blir en form av swapminne.

Skrivet av Ozzed:

Mja. I och med hur lösningen ser ut får man ju 192GB/s istället för 224 eller hur det var, då de där sista 0.5GB får en "egen" minnesbus. Men jag hade föredragit ramminnet alla gånger jämfört med det här.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQE6p5r1tYE

Här börjar det bli problem med vinkling av verkligheten. Sådär ser det inte ut för alla som spelar det spelet med et gtx970. Jag har vänner som spelar just det spelet på en 1440-skärm med gtx970 helt utan problem.
Klippet ser förfärligt ut, det håller jag med om och så skulle jag inte heller vilja ha det. Men orsaken till det här är något annat. Dålig mjukvara, dåliga drivrutiner eller kanske ett defekt grafikkort.
Det är inte så att kortet är felfritt när man använder nästan allt minne, men de grafiska artefakterna tror jag inte har att göra med den problematiken utan det är något annat.
Kortet skulle som sagt ha marknadsförts med rätt mängd minne. Men jag håller inte med dig om att det skulle vara bättre att hugga bort den sista snutten minne helt. Bättre att använda det som de gör nu iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalle-Kabel:

Jag sitter precis och ska handla ett GTX 970, känner inte ett GTX 980 är värt det nästan dubbla priset. Men skulle ni säg rekommendera att jag skaffar ett 290X istället? Eller kanske ett GTX 780?

Mitt moderkort stödjer inte SLI eller Xfire så vill definitivt ha en singelkortslösning

EDIT: Kanske värt att tillägga jag spelar i 1080p, har hört jag inte ens kommer utnyttja alla 3,5Gb då?

Både 970 och 290X har sina för och nackdelar. Fördelen med 970 är att det presterar bättre när man kör 1080p och att det drar nästan hälften så mycket ström vilket gör att det inte produceras lika mycket värme. Med andra ord ett bra kort för överklockning. Och nackdelen är så klart att det har mindre minne. Eller rättare sagt mindre användbart minne.

290X har fördelen att det presterar bättre i högre upplösningar som 1440p och 4K, men då är strömförbrukning och värmeutveckling ett minus. Jag tycker också att Nvidia har fler användbara funktioner och bättre drivrutiner. Shadowplay är underbart om du filmar det du spelar då det inte påverkar prestandan. Du får även möjligheten att välja optimerade inställningar för just ditt kort (gäller bara vissa titlar) och DSR som gör att du kan spela i högre upplösning som skalas ner till din monitors upplösning. Ger lite bättre skärpa och man får möjligheten att testa vad datorn går för inför ett eventuellt skärmbyte med högre upplösning. Samt att man får tillgång till lite utdöda funktioner som PhysX och 3D Vision

Jag tycker att 512MB hit och dit inte kommer göra så mycket skillnad då 970 generellt är ett vassare kort. Det handlar om några enstaka FPS man förlorar i högre upplösningar. Så jag hade nog valt ett 970 framför ett 290X. Dock mitt första alternativ varit att invänta AMD's kommande generation som kan bli riktigt vass. Så om du inte absolut måste uppgradera idag så råder jag dig att vänta. Kan ju också hända att det släpps ett nytt 970 där minnet är riktiga 4GB, eller kanske till och med mer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Bra gjort av dessa företag, får hoppas att fler butiker kommer med liknande initiativ.

Som jag skrev i mitt inlägg i nyhetstråden gällande att få lämnat tillbaks korten så ser det ändå inte ut som mycket händer någonstans. Större delen av kedjan från nvidia till konsument är extremt passiv.

Skrivet av n_sandstrom:

Fast det där är ju bara konstiga feluppfattningar. Dom sista 0,5 används enbart när dom ursprungliga 3,5 är slut. Och då bromsar dom glitchandet, jämfört med ett renodlat 3,5Gb-kort

970 är ett 3,5GB-kort på lättare sterioder.

Problemet är att kortet inte marknadsförs som ett 3,5 GB kort bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Problemet är att kortet inte marknadsförs som ett 3,5 GB kort bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, vilket var ungefär det jag syftade på några inlägg upp, innan den icke läskunniga delen av internet återigen kom bombandes med den där eviga intetsägande disco-videon.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du får även möjligheten att välja optimerade inställningar för just ditt kort (gäller bara vissa titlar)

Menar du föreslagna grafikinställningar? Detta finns även hos AMD

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Både 970 och 290X har sina för och nackdelar. Fördelen med 970 är att det presterar bättre när man kör 1080p och att det drar nästan hälften så mycket ström vilket gör att det inte produceras lika mycket värme. Med andra ord ett bra kort för överklockning. Och nackdelen är så klart att det har mindre minne. Eller rättare sagt mindre användbart minne.

290X har fördelen att det presterar bättre i högre upplösningar som 1440p och 4K, men då är strömförbrukning och värmeutveckling ett minus. Jag tycker också att Nvidia har fler användbara funktioner och bättre drivrutiner. Shadowplay är underbart om du filmar det du spelar då det inte påverkar prestandan. Du får även möjligheten att välja optimerade inställningar för just ditt kort (gäller bara vissa titlar) och DSR som gör att du kan spela i högre upplösning som skalas ner till din monitors upplösning. Ger lite bättre skärpa och man får möjligheten att testa vad datorn går för inför ett eventuellt skärmbyte med högre upplösning. Samt att man får tillgång till lite utdöda funktioner som PhysX och 3D Vision

Jag tycker att 512MB hit och dit inte kommer göra så mycket skillnad då 970 generellt är ett vassare kort. Det handlar om några enstaka FPS man förlorar i högre upplösningar. Så jag hade nog valt ett 970 framför ett 290X. Dock mitt första alternativ varit att invänta AMD's kommande generation som kan bli riktigt vass. Så om du inte absolut måste uppgradera idag så råder jag dig att vänta. Kan ju också hända att det släpps ett nytt 970 där minnet är riktiga 4GB, eller kanske till och med mer.

Tack för bra svar!

Mitt problem är att jag vill kunna spela GTA 5 när det kommer, och min uppfattning är att AMD inte kommer hinna ut med 300 serien tills dess och jag klarar mig inte på mitt HD 6870 längre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet faktiskt inte riktigt hur extra minnesrymd används när huvudminnet tar slut på grafikkortet men jag antar att det inte förlängs till en stor pool utan att man använder både RAM och den sista halva gigabyten på gtx 970 snarlikt. Det blir en form av swapminne.

Här börjar det bli problem med vinkling av verkligheten. Sådär ser det inte ut för alla som spelar det spelet med et gtx970. Jag har vänner som spelar just det spelet på en 1440-skärm med gtx970 helt utan problem.
Klippet ser förfärligt ut, det håller jag med om och så skulle jag inte heller vilja ha det. Men orsaken till det här är något annat. Dålig mjukvara, dåliga drivrutiner eller kanske ett defekt grafikkort.
Det är inte så att kortet är felfritt när man använder nästan allt minne, men de grafiska artefakterna tror jag inte har att göra med den problematiken utan det är något annat.
Kortet skulle som sagt ha marknadsförts med rätt mängd minne. Men jag håller inte med dig om att det skulle vara bättre att hugga bort den sista snutten minne helt. Bättre att använda det som de gör nu iaf.

Precis så ser det inte ut, artefakterna har ju med något annat att göra. Att kommentarerna är inaktiverade är ju också konstigt då säkert många reagerat på just det. Så här ser det väl ut om något faktiskt är trasigt eller har dålig kylning?