Radeon "Fiji" enda nya grafikprocessorn i kommande 300-serien

Permalänk
Melding Plague

Radeon "Fiji" enda nya grafikprocessorn i kommande 300-serien

Det blir praktiskt taget bara en enda ny grafikprocessor när AMD släpper den nya Radeon 300-serien, som även fylls med en salig blandning äldre kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, längtar stort till SweC recension av 390x.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Recycling of news for a healthy environment

Permalänk
Medlem

Så, ingen Trinidad?

Permalänk
Inaktiv

Blir ju ändå spännande om de gör en ny revision av 290/290X som drar mindre men behåller samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Trevligt, längtar stort till SweC recension av 390x.

Jag kan se det framför mig.

Permalänk
Medlem

Ja det är sannerligen inte lätt att skriva grafikkortsrecensioner utan att det känns lite stelt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Tror mer och mer att 300-serien blir en flopp. Visst 390(X) kommer väl att prestera bra men hur blir det med ljudnivån och värmeutvecklingen?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Recycling of news for a healthy environment

"Read recycled news. Good for the environment, and okay for you."

(förvrängt citat från Judge Dread)

Permalänk

Att AMD skulle hålla sig till gamla principer? Nej, aldrig! Se bara hur de innoverat på CPU-marknaden.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag misstänker att AMD helt enkelt inte har råd än att göra på detta viset. Det bör ju vara kostsamt att utveckla arkitekturer i olika prestandanivåer. På det här viset så kan man ju mycket billigt fortsätta att tjäna pengar på gammal utveckling.

Personligen är jag mycket skeptisk till denna metod och tycker det borde regleras. Är det noll och ingen som helst förändring mot föregående modell så borde det inte vara okej att leda konsumenten in på spåret att något nytt har lanserats när det i själva verket är återanvändning.

Innan "flame war":et drar igång så kan jag meddela att jag anser att både AMD och NVIDIA tillämpar denna metod på ett förkastligt sätt. Som ni ser i sign äger jag ett R9 290x. Så tack för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tråkigt när man gör så här. Dom i lägre prestandaklassen kanske också vill ta del av nyare, bättre teknik? Bara rå prestanda på papper är ju inte allt

Permalänk
Medlem

Det är rätt trist att man inte tänker nytt, bara omförpacka gammalt kludd. Hur hade man tänkt sig att överleva i framtiden? För i sådant fall behöver man sälja det gamla till låga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Det är rätt trist att man inte tänker nytt, bara omförpacka gammalt kludd. Hur hade man tänkt sig att överleva i framtiden? För i sådant fall behöver man sälja det gamla till låga priser.

Grejen är väl att det de inte lyckats sälja slut på märks om och stoppas i ny förpackning, ungefär som det uppdagades 2012 att flera matvarubutiker gör med köttfärs och sådant. Men jag tror inte någon fått matförgiftning av ett grafikkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tråkigt när man gör så här. Dom i lägre prestandaklassen kanske också vill ta del av nyare, bättre teknik? Bara rå prestanda på papper är ju inte allt

Jag befarar att AMD inte har så mycket ny teknik att komma med ens i prestandaklassen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Alla glömmer visst att de gröna gör lika dant...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt mycket snack om flopp eller inte har råd. Den kommer ha GCN 1.3, vet någon om vad det innebär? Den kommer ha HBM, vet någon vad det kommer att innebära. OT Jag gissar på att många tycker att Maxwell 970 är lyckad.

Permalänk
Medlem

Var inte ryktet först 8GB för de nya korten från AMD? Känns som att man börjar nå en nivå där 4GB är gränsfall för entusiastkorten tycker jag. Men jag kanske bara missförstod något från tidiagre rykten. Ingen ide att dra några slutsatser förrens de lanseras.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Alla glömmer visst att de gröna gör lika dant...

Självklart gör dom det, men inte till denna skalan, ganska patetiskt att efter så lång tid bara komma med 1 ny gpu, som faktiskt inte bara är ett nytt namn. Detta skadar ju oss eftersom det inte blir bra konkurrens mot Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt. Jag vill inte ha något dyrt toppkort som drar en massa ström, utan ett billigare strömsnålt kort. När de gör så här så drar ju även de billigare korten en massa ström och saknar dessutom funktioner (så som Freesync, Trueaudio m.m.).

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det med andra ord värt att satsa på r9 290 tri-x för 3k i dagsläget?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det är väl rimligt om prestandavinsten i förhållande till tillverkningskostnaden är för låg. Nytt för nyhetens skull är inte värt mycket. Faller priserna på de äldre (men fortfarande prestandamässigt relevanta) GPU:erna så är det väl egentligen sak samma.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Är det med andra ord värt att satsa på r9 290 tri-x för 3k i dagsläget?

Jag köpte just ett sådant till ett bygge för att jag tyckte det var mest värt i prisklassen. Synd bara att priserna går upp nu. Det var ännu mer värt när det låg runt 2500-2700.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Är det med andra ord värt att satsa på r9 290 tri-x för 3k i dagsläget?

Jag hade lagt på ~300kr för ett 290X

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tråkigt... Men ganska väntat. Har ju varit så rätt länge nu. Mitt GTX770 är väl samma som GTX680 egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag misstänker att AMD helt enkelt inte har råd än att göra på detta viset. Det bör ju vara kostsamt att utveckla arkitekturer i olika prestandanivåer. På det här viset så kan man ju mycket billigt fortsätta att tjäna pengar på gammal utveckling.

Personligen är jag mycket skeptisk till denna metod och tycker det borde regleras. Är det noll och ingen som helst förändring mot föregående modell så borde det inte vara okej att leda konsumenten in på spåret att något nytt har lanserats när det i själva verket är återanvändning.

Innan "flame war":et drar igång så kan jag meddela att jag anser att både AMD och NVIDIA tillämpar denna metod på ett förkastligt sätt. Som ni ser i sign äger jag ett R9 290x. Så tack för mig.

Skrivet av foh668:

Det är rätt trist att man inte tänker nytt, bara omförpacka gammalt kludd. Hur hade man tänkt sig att överleva i framtiden? För i sådant fall behöver man sälja det gamla till låga priser.

Skrivet av bjonss13:

Alla glömmer visst att de gröna gör lika dant...

Tycker det är bättre att de byter namn på hela serien. Tror folk hade whinat ännu värre om de kör båda serierna parallellt. 270x, 280 ,280x,290x ,360x ,370x ,380x ,390x samtidigt.. heter allt 3xx så är det iaf tydligt vad som är bättre.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag köpte just ett sådant till ett bygge för att jag tyckte det var mest värt i prisklassen. Synd bara att priserna går upp nu. Det var ännu mer värt när det låg runt 2500-2700.

Precis. Antagligen pga den höga dollarkursen just nu...
Ångrar lite nu att jag inte slog till när komplett hade rea på 290 tri-x för 2300kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Blir ju ändå spännande om de gör en ny revision av 290/290X som drar mindre men behåller samma prestanda.

Bara det inte blir en favorit i repris (gigabyte) haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av magma86:

Är det med andra ord värt att satsa på r9 290 tri-x för 3k i dagsläget?

Kör ett 290 och klocka oslagbart kort i det segmentet! Hatar mig själv att jag köpte X varianten.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Längtar till rescensionen!
Är inte så farligt detta med rebranding tycker jag, så länge de (AMD/Nvidia) är tydliga med det, man får ju bra kraft för pengarna.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]