Samsung arbetar på ny fix för SSD 840 Evo

Permalänk
Melding Plague

Samsung arbetar på ny fix för SSD 840 Evo

Elektronikjätten Samsung bekräftar den återkommande prestandadegraderingen av SSD 840 Evo och lovar släppa en permanent lösning i mars.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sluta skjut problemet framför sig! Erbjud alla kunder med en krånglade ssd pengarna tillbaka eller en nyare modell!

Permalänk
Medlem

Ja snabbt går det ju inte för dom som är drabbade. När 860 serien så småningom kommer ut så skulle det inte förvåna mig om Samsung fortfarande inte fixat detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hoppas att de lyckas fixa problemet permanent den här gången, men jag är skeptisk. Misstänker att det inte går att lösa med firmware. Hoppas jag har fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

samsung har byggt upp ett otroligt rykte med 830-serien, ett rykte som gav dem "vår SSD är helt enkelt bäst"-status, men allt det är påväg åt skogen om det inte redan är för sent. Kalasbra hanterat samsung.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Hålla patienten i respirator i liv

Permalänk
Medlem

Vad händer med "vanliga" 840 då?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt nöjd med att ha valt att bara köra ssd från intel. Inte alltid lika hög prestanda men bra nog. Däremot deras felfrekvens är minimalt jämfört med vad var det 2,5% för de andra?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skäggig legend

Min 830 tuggar som bara den. Stabil. Köpte som sagt en MX100 till tanden just p.g.a. detta problem.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Denna kommande "fix" ger jag inte mycket för. Låter som att man mha Magician ska låta SSDn ligga i respirator. Jag kan inte ens ha igång Magician på min dator för då kan jag inte spela en hel del av mina spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Min 830 tuggar som bara den. Stabil. Köpte som sagt en MX100 till tanden just p.g.a. detta problem.

Jo, alla enheter jag haft i 830-serien har fungerat perfekt. 840 Pro också. 840 Evo (och till synes även 840 Basic) är ett stolpskott, och enda anledningen att jag motvilligt köpte två (en till mig, en till sambon) är att det vid tillfället inte fanns något alternativ om man behövde 1TB lagringsutrymme...

Hade jag köpt idag hade jag valt ett annat märke.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Denna kommande "fix" ger jag inte mycket för. Låter som att man mha Magician ska låta SSDn ligga i respirator. Jag kan inte ens ha igång Magician på min dator för då kan jag inte spela en hel del av mina spel.

Japp, tycker också det låter som om de bara ska köra deras mjukvarustyrda dataskyfflande i bakgrunden framöver..

Å andra sidan så kan de ju då passa på att "lösa" det för 840 också, i så fall

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hade detta på båda mina 840 Evo diskar, men ska jag vara ärlig så märkte jag aldrig något i verkligheten. Förutom på testet i HD-tune.
Märkte ingen skillnad efter fixen heller mer än att det såg rätt ut i HD-tune.

Helt klart nöjd med diskarna iallafall och hade kört med samma märkte igen.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ingen anledning till att lita på Samsungs TLC-modeller ett tag framöver. De har för mycket att bevisa just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att ge upp att få sin Basic-disk åtgärdad eller utbytt. Samsung och Inet har tappat en kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv

Ångrar att jag snålade på pengarna och köpte det här skräpet till märke. Nej, Intel är det som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Det är nog bara att ge upp att få sin Basic-disk åtgärdad eller utbytt. Samsung och Inet har tappat en kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen, men det borde vara olagligt. Marknadsförs med några hundra mb/s läs och skriv, presterar i verkligheten... 30 mb/s. Kul. Nej, i mina ögon är Samsung lika oseriösa som företagen bakom slumpmässiga ebay-modeller. Kommer aldrig att köpa en ny modell från dem.

Presterar som i bilden nedan 3 månader efter att ha skrivit om hela disken, så den tappar prestanda fort, och ja, det märks tydligt i vanlig användning.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk

Har helt missat att förra fixen inte hjälpte mer än runt hörnet. Som ni redan konstaterat - det blir aldrig mer en Samsung-SSD i något framtida bygge.

Detta ihop med deras reklam-"funktion" i sina senare smart-TV:s, gör att jag vill spöa upp någon på Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hade detta på båda mina 840 Evo diskar, men ska jag vara ärlig så märkte jag aldrig något i verkligheten. Förutom på testet i HD-tune.
Märkte ingen skillnad efter fixen heller mer än att det såg rätt ut i HD-tune.

Helt klart nöjd med diskarna iallafall och hade kört med samma märkte igen.

lol, varför ens köpa SSD om man inte bryr sig när prestandan sjunker lägre än ett USB2 minne?

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu... Jag har en "vanlig" 840, den som är svart/orange...

Vad har de tänkt göra åt dem vanliga 840 diskarna?

Nej fan... Snart skänker jag den här till morsans laptop och köper mig en Intel disk....

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Vänta lite nu... Jag har en "vanlig" 840, den som är svart/orange...

Vad har de tänkt göra åt dem vanliga 840 diskarna?

Nej fan... Snart skänker jag den här till morsans laptop och köper mig en Intel disk....

Kom ihåg att installera en schemalagd körning av Diskfresh åt morsan sen! Var inte onödigt grym!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt, efter strulet med diskarna är jag ytterst skeptisk till att köpa en Samsung disk, NÅGONSIN. Snacka om stoppa huvudet i sanden och ignorera problemet. Dom är döda för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är nog bara att ge upp att få sin Basic-disk åtgärdad eller utbytt. Samsung och Inet har tappat en kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har precis samma erfarenhet med Inet sedan tidigare och som jag finner ganska oroande, särskilt då de vunnit så många priser för support och bemötande. Inet är otroligt svåra med att hantera returer och garantiärenden, och jag har läst allt fler personer som får kalla handen av dem, trots att man har lagen på sin sida. Jag själv kommer avhålla mig från att handla hos dem såvida jag inte ser bättring på denna punkten. I jämförelse är tex Dustinhome otroligt bra på service, de avhjälper alltid en när man har rätten på sin sida, och krånglar inte som Inet gör - säger initialt alltid att de inte har något med saken att göra eller att man själv får vända sig vidare till X. Inet och vd Erik Wickman: Skärpning.

Permalänk
Medlem

Ja folk får göra som de vill men jag tänker fortsätta köpa och rekomendera samsung. Dock ej deras TLC då TLC är en i grunden dåligt konstruerad teknik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vad hände med 840 basic? Kommer de fixa den också (eller har de gjort det och jag har bara misst det)?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja folk får göra som de vill men jag tänker fortsätta köpa och rekomendera samsung. Dock ej deras TLC då TLC är en i grunden dåligt konstruerad teknik.

Så du rekommenderar en tillverkare som blundar för fel i gamla produkter som inte säljs längre? Tänk om 840 pro skulle få problem om något år, kommer de fixa det då? Antagligen inte.

Skrivet av danielmw2:

Vad hände med 840 basic? Kommer de fixa den också (eller har de gjort det och jag har bara misst det)?

De har inte fixat den, och kommer inte att fixa den.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk

Vad tror ni. Har en disk som är mindre än ett år gammal. Har man möjlighet att reklamera den? Hade skapligt dåliga värden på den, men det ble bra när jag körde reparationsprogrammet. För hur länge vet man ju inte...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Även om disken suger och Samsung är värdelösa, gör problemet så mycket i praktiken?

Det är väl bara att köra Diskfresh en gång varannan månad så märker man inte av det? Det förkortar säkert livslängden med något år, men hittills är det väl rätt få SSD som dött av ålder, de flesta dör väl av att kontrollkretsen ger upp eller något annat tråkigt?

Jag kanske bara är luttrad, men jag känner att SSD-världen tidigare varit full av riktigt jobbiga fel, som att diskar helt slutar svara och liknande. Det här verkar mer kategorisera sig under "irriterande" och "nonchalant tillverkare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ångrar att jag snålade på pengarna och köpte det här skräpet till märke. Nej, Intel är det som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, skulle lagt en hundralapp extra för att slippa skiten.

Skrivet av Aloysius:

Även om disken suger och Samsung är värdelösa, gör problemet så mycket i praktiken?

Det är väl bara att köra Diskfresh en gång varannan månad så märker man inte av det? Det förkortar säkert livslängden med något år, men hittills är det väl rätt få SSD som dött av ålder, de flesta dör väl av att kontrollkretsen ger upp eller något annat tråkigt?

Jag kanske bara är luttrad, men jag känner att SSD-världen tidigare varit full av riktigt jobbiga fel, som att diskar helt slutar svara och liknande. Det här verkar mer kategorisera sig under "irriterande" och "nonchalant tillverkare".

Jag ska väl för bövelen inte behöva sitta och pilla lite då och då för att det ska fungera som det skall? Bara för att det har existerat värre problem betyder det inte att detta är ett spott i havet. Vad jag vet så har flera andra tillverkare inte detta problem och då blir man klart besviken att man valde Samsung, speciellt eftersom man trodde dom var så bra också. Kom igen nu va, många har fått stora problem där hastigheten blivit segare än en vanlig HDD. När jag testade min i höstas så låg den precis under den hastighet som utlovades ibland och ibland så störtdök den ner till 20MBps och kunna ligga där en liten stund. Inte acceptabelt för fem öre

Permalänk
Medlem

Att de löser det genom att släppa program vara är ju deras sätt att göra det på, hade själv inte haft nått emot att få 2 nya, men det kostar ju dom otroliga pengar så denna lösningen väl är vägen att gå, tyvärr kan jag inte av någon anledning använda deras program vara till mina SSDs eftersom jag får minnesläcka och kan inte använda 8-10 gb av de 16 jag har...

Visa signatur

MSI Z87-G45 GAMING - Intel I7 4790K - Corsair Vengeance 16GB (2x8) - Corsair H60 - MSI GTX GeForce 980 Gaming 4 - Samsung 840 EVO 120 + Samsung 840 EVO 250) - WD 500 Gb - Seasonic X-Series 1050w '80 Plus Gold' - NZXT H440.