Jag vill lära mig hur man programmerar appar!

Permalänk
Medlem

Jag vill lära mig hur man programmerar appar!

Hej!

Som rubriken lyder, har jag blivit intresserad av att göra ett försök i att programmera en app. Och det är inte så att jag tror att jag kommer bli någon miljonär eller liknande, samt är jag väl införstådd i att det kan vara ganska ”svårt” som nybörjare – detta görs först och främst på skoj. Jag har programmerat _lite_ tidigare, främst i C++ och C-lite men även lite JavaScript. Men jag har märkt att jag har relativt svårt för programmering, jag vet inte vad detta beror på, kanske att mina mattekunskaper inte är jättebra. Jag har i och för sig rätt lätt för liksom ”basic algebra” och är ganska på huvudräkning osv. Nåja, jag har tänkt ge detta ett försök och ta det peu un peu, jag har ett vanligt 9-5 jobb + andra intressen/åtaganden så jag kommer ta det så försiktigt.

Jag har så klart lite frågor kring det hela. Jag har tittat runt i forumet, och kunnat läsa en del information. Jag känner dock att jag vill ha så färska svar som möjligt.

Vad är ”bäst” att börja i – Android eller Ios?

Vilket språk är det som främst används när man programmerar Appar, finns det flera olika? Är det så att man kombinerar språk i samma app då olika funktioner kräver olika språk?

Finns det något speciellt man bör behärska, och lära sig som första ”grej” när man programmerar?

Sky’s the limit brukar det ju heta. Men ponera att man blir hyfsat duktig (måste ju ändå tro på det, annars är det ju inte lönt att börja), vad kan man förvänta sig att man lyckas göra för app? Man tänker ju per automatik på King och dessa större företagen som gör CandyCrush saga osv – är det ett ”jävla” jobb bakom dessa appar? Eller är det mer en idé som är otroligt smart, och att själva appen egentligen inte är så meckig att fixa? Är det ens realistiskt att tro att jag själv kan göra ett ’simpelt spel’, ensam?

Ska man försöka programmera både till IOS och till Android, eller ska man välja något av dem?

När jag väl vill komma igång, vilket program kan med fördel användas, behövs något speciellt för att simulera hur appen kan se ut?

En hel del frågor har jag som ni kanske märker. Stort tack på förhand till de som orkar besvara dem.
Andra generella tips tas tacksamt emot!

/O

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite androidappar och det är ett elände alltså. Om du inte valt android av nördskäl som jag, ta för guds skull ios och lär dig swift. Mer pengar i ios och bättre utvecklingsverktyg.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Först måste du välja om du vill köra Android eller iOS. Att satsa på båda tror jag inte är relevant för någon nybörjare. Beroende på vad du väljer ändras svaret på alla andra frågor.

Fördelen med android är att det är gratis och bara att köra på. iOS kräver att man är en apple developer vilket kostar pengar. En annan fördel för android är att man jobbar med java istället för objective-C vilket ju används på en bredare front (objective-C används knappt överhuvudtaget utanför iOS platformen). Fördelen med att jobba mot iOS är att Apple håller en i handen lite bättre, så det är nog lite lättare att komma igång med.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Om du vill göra spel eller liknande så behöver du ju någon slags grafik, det kan ta en hel del tid att få till om man inte är så duktig på det.

Permalänk
Medlem

Att utveckla för iOS kräver en dator med Mac OS X på också så har du inte det tillkommer det ju en kostnad.
Du behöver inget Developer-konto för än du är klar med appen och vill publicera den eller testa den på en telefon.
Finns inbyggt simulator i X-code som du använder för att utveckla appen i.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Tack för era svar, jättesnällt!

Jag tror att jag har bestämt mig för att programmera i Android först. Jag tänker då att man gör det med hjälp av Java och Android Developer. Kan detta vara något tror ni? Å andra sidan låter det väldigt smidigt att programmera i HTML5 istället, då detta passar till både IOS och Android.

Är det något av dessa 2 sätt som har "framtiden för sig" så att säga? vad är för- och nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggsie:

Hej allihopa!

Tack för era svar, jättesnällt!

Jag tror att jag har bestämt mig för att programmera i Android först. Jag tänker då att man gör det med hjälp av Java och Android Developer. Kan detta vara något tror ni? Å andra sidan låter det väldigt smidigt att programmera i HTML5 istället, då detta passar till både IOS och Android.

Är det något av dessa 2 sätt som har "framtiden för sig" så att säga? vad är för- och nackdelar?

Nackdelen med HTML5 är att det inte blir som en "Native" app för telefonerna utan de körs i webbläsaren.

Finns olika Frameworks för att programmera till både iOS och Android typ Phonegap, Xamarin och Appcelerator. Då används lite olika programmeringsspråk.
Blir inte lika optimerat som att skriva för varje enskilt OS men sparar dig tid och det räcker att kunna ett språk.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna lära dig xamarin. Där gör du ett program som fungerar i både android och ios. Dock behöver vissa implementationer vara specifika.

Jag hade annars rekommendera att du fokuserar på att koda till den mobil du själv äger så du kan testa.

Generellt sett hade jag kört android då marknaden där är större annars men bägge marknaderna är stora.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag skulle egentligen vilja försvara hybrid programmering en del. (Hybrid är en klassning av att använda främst html5 och javascript för kodning).
Många brukar säga att native känslan försvinner men i många fall håller jag inte med om detta.

Förvisso blir det svårare om man tänker göra något med lite mer grafik men utöver detta är det i många fall lättare med hybrid. Det finns massvis med bibliotek till det också så mitt tips skulle vara att kolla runt lite om vad som finns. Ett par är bland annat Ionic, Phonegap, AppGyver och för de appar jag skrivit fungerar dessa mer än väl. Det beror självklart mycket på vad du tänker göra med appen förstås.

Om du ändå har erfarenhet av html och javascripts kodning kan det vara värt att kolla upp.

Men om det är just spel du vill göra så kan native vara en bättre väg att gå. I sådana fall har jag hört att swift för ios ska vara väldigt bekvämt.

Permalänk
Medlem

P

Hej alla!

Tusen tack för alla svar! Jag har hunnit fundera lite mer i ämnet nu. Ju fler idéer som formas i mitt huvud, desto mer inser jag att det är spel jag vill lägga fokus på. Jag har dock även insett, att den typen av spel jag "vill göra" inte lämpar sig på en mobiltelefon.

Så den här tråden får en liten turn nu, och kommer att handla om spelprogrammering till dator (PC) istället

Jag har även här hunnit kika runt lite på divere forum och google. Jag har förstått att ämnet spelprogrammering är otroligt stort, och innefattar en massa olika parametrar. Att börja programmera datorspel är inget man gör över en natt, bara att tänka på hur grafiken skapas, gör ju att man blir helt luddig i huvudet.

Men hur kan man angripa spelprogrammering, vad ska man börja med?
Vilket språk är att föredra som nybörjare? Finns det språk speciellt utbyggda till spelprogrammering med inbyggda funktioner osv?

Fill me up!

Permalänk
Medlem

Du sa att du inte var så bra på matte. Men just spelprogrammering är mycket mer krav på matte än andra saker man kan skapa. Se till att bara välja ett språk och lär dig grunderna ordentligt.

Permalänk
Medlem

Lättanvänd sida om du vill lära dig, finns dock inte jättestort "utbud": http://www.codecademy.com
Själv har jag börjat lära mig lite för att bygga en egen hemsida.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Skrivet av oggsie:

Hej alla!

Tusen tack för alla svar! Jag har hunnit fundera lite mer i ämnet nu. Ju fler idéer som formas i mitt huvud, desto mer inser jag att det är spel jag vill lägga fokus på. Jag har dock även insett, att den typen av spel jag "vill göra" inte lämpar sig på en mobiltelefon.

Så den här tråden får en liten turn nu, och kommer att handla om spelprogrammering till dator (PC) istället

Jag har även här hunnit kika runt lite på divere forum och google. Jag har förstått att ämnet spelprogrammering är otroligt stort, och innefattar en massa olika parametrar. Att börja programmera datorspel är inget man gör över en natt, bara att tänka på hur grafiken skapas, gör ju att man blir helt luddig i huvudet.

Men hur kan man angripa spelprogrammering, vad ska man börja med?
Vilket språk är att föredra som nybörjare? Finns det språk speciellt utbyggda till spelprogrammering med inbyggda funktioner osv?

Fill me up!

Inte för att vara en party pooper, men med tanke på vad du sa i ditt ursprungliga inlägg så är jag inte säker på att det är spelprogrammering du borde fokusera på i dagsläget. Dels så behöver man vara ganska duktig på att programmera för att göra spel då det oftast är ganska komplexa program samt att det oftast kräver en hel del matte. Själv hade jag programmerat i två år innan jag påbörjade mitt första spel (som va väldigt simpelt). Därför skulle jag rekommendera att du först satsar på att bli bättre på "vanlig" programmering för att sedan rikta in dig på något mer specifikt.

Sen undrar jag också varför du inte kan göra spel till smartphones lika gärna som för pc. Med tanke på hur enkla spel du lär behöva skapa i början borde inte en smartphone va en begränsning.

Permalänk
Medlem

Tjena boys.

Jag hör vad ni säger, fan, det är bara det att man blir så hetsig när man har en idé och börjar utveckla den i sinnet etc.

Men ni har rätt, jag måste nog ta det lugnt i början och helt enkelt sätta mig ner med ett språk från grunden.

Finna det språk som är mer nybörjarvänligt än andra och något som ni spontant kan rekommendera en nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggsie:

Finna det språk som är mer nybörjarvänligt än andra och något som ni spontant kan rekommendera en nybörjare?

Jag kan rekommendera Java då jag tycker att det är ett lämpligt språk att lära sig som nybörjare. Även det språket jag lärde mig först. Det blir ju dessutom extra bra om du skulle utveckla för Android.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggsie:

Tjena boys.

Jag hör vad ni säger, fan, det är bara det att man blir så hetsig när man har en idé och börjar utveckla den i sinnet etc.

Men ni har rätt, jag måste nog ta det lugnt i början och helt enkelt sätta mig ner med ett språk från grunden.

Finna det språk som är mer nybörjarvänligt än andra och något som ni spontant kan rekommendera en nybörjare?

Java, C# och Python är alla bra nybörjarspråk enligt mig. Välj ett bara och lär dig det. När du känner dig bekväm med ett språk så är det ganska lätt att växla mellan dom olika språken. Har själv varit i samma träsk där man vill hitta ett bra språk och hoppar mellan. Kör på Java! Det finns mycket guider på nätet och stackoverflow har fruktansvärt mycket information när du väl fastnar i något. Eftersom du redan har lite erfarenhet kan det var bra att följa en projektlista för att inte fastna i vad du vill göra.

Här har du martyrs projektlista: http://www.dreamincode.net/forums/topic/78802-martyr2s-mega-p...

Det finns många simpla och en del svårare uppdrag.