Förlänga WLAN-räckvidd för att nå nätverkskamera.

Permalänk
Medlem

Förlänga WLAN-räckvidd för att nå nätverkskamera.

Skulle behöva tips på hur jag på bästa sätt bör gå tillväga för att förlänga min wlan-täckning, eller på något annat sätt "förlänga" internetanslutningen. Grejen är den att jag tänkt placera en nätverkskamera i byggnaden bredvid som är ungefär ~70 meter från byggnaden med internetanslutning.

Frågan är bara hur jag borde gå tillväga. Byggnaden där nätverkskameran ska stå är inte uppvärmd och delvis öppen(fukt?), därför kan troligtvis ingen vanlig nätverksutrustning stå där. Räckvidden är också ett problem då jag misstänker att en accesspunkt eller liknande inte klarar sträckan på ~70 meter. Har övervägt 4g-modem, men enklast hade varit om jag kunde förlänga den nuvarande fiberanslutningen.

Hur kan jag lämpligen lösa situationen?

Permalänk
Rekordmedlem

Kabel är svårslaget men är det inga väggar/skärmande ytor emellan så funkar det bra med wifi om du har vettiga antenner, ska du däremot passera väggar så kan du få problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabel är svårslaget men är det inga väggar/skärmande ytor emellan så funkar det bra med wifi om du har vettiga antenner, ska du däremot passera väggar så kan du få problem.

Kabel hade jag gärna använt mig av, men behöver korsa en grusväg och blir därmed för svårt.

Kollade lite noggrannare på räckvidd. N-standarden har utomhusräckvidd på 250 meter otroligt nog. Antagligen är det i labbförhållanden och därför ingen rimlig siffra, men det kanske går med 70 meter ändå.

En accesspunkt hade i vilket fall då stått vid ett fönster och hade haft 2st väggar(ej betong) fram till nätverkskameran. Nätverkskameran har själv en hyfsat kraftig antenn som väl också borde hjälpa till. Det är på landet så inga andra WLAN stör signalen heller. Antar också att det kan bli dyrt med en vettig accesspunkt? Hade gärna undvikit att testa något som inte funkade. Detta borde ändå vara rimligare än att skaffa en router med 4G?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av exroz:

Kabel hade jag gärna använt mig av, men behöver korsa en grusväg och blir därmed för svårt.

Kollade lite noggrannare på räckvidd. N-standarden har utomhusräckvidd på 250 meter otroligt nog. Antagligen är det i labbförhållanden och därför ingen rimlig siffra, men det kanske går med 70 meter ändå. En accesspunkt hade i vilket fall då stått vid ett fönster och hade haft 2st väggar(ej betong) fram till nätverkskameran. Nätverkskameran har själv en hyfsat kraftig antenn som väl också borde hjälpa till. Det är på landet så inga andra WLAN stör signalen heller. Antar också att det kan bli dyrt med en vettig accesspunkt? Hade gärna undvikit att testa något som inte funkade. Detta borde ändå vara rimligare än att skaffa en router med 4G?

Det handlar om antenner snarare än avstånd, men du måste ha fri sikt om det ska funka 2 väggar ger enorm dämpning och diffraktion av signalen.
Det kan kanske fungera med panelantenner typ Ubiquiti Pico/Nanostation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du redan köpt kameran?
Annars kunde ett alternativ vara en kamera med löstagbar antenn vara ett alternativ. Och då ta bort denna och ansluta en kraftigare riktantenn riktad mot bostaden. Då slipper du länkutrustning i kameraänden.

Beroende på hur det ser ut i bostadsänden så kan du behöva/lämpligen montera en accesspunkt med riktantenn mot kamerabyggnaden. Men det beror lite på vad du har för router/AP idag och hur och var den är placerad i förhållande till byggnaden med kameran.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av Andreas Epradius:

Har inte köpt något än. Har dock fått ögonen på denna som jag läste någonstans har en räckvidd på ~2km. Extremt overkill, jag vet men är rädd att en vanlig accesspunkt inte klarar 70 meter och den länkade är inte speciellt dyr heller.

Vad tror ni, är jag helt ute och snurrar? Hade tänkt mig en st sådan ovan i accesspunktsläge, inte 2st i bridge mode.

Permalänk
Medlem

802.11 skall klara 90 meter utomhus, jag har läst recensioner om att Asus 802.11ac routrar har klarat 90-100 meter inomhus men det har varit ute på landet. Så länge du har inte har störningar eller liknande så borde det klara 70 meter.

Permalänk
Medlem

Jag blir mer och mer osäker. Kan jag köpa en "vanlig" accesspunkt och förvänta mig att den ska klara ~250 meter utomhus (exkl. väggar och annat)?

Går det inte få tag på accesspunkter som inte har omni directional antennas. Har stött på äldre accesspunkter där antennen har formen av en rektangel, det ska väl vara någon form av riktantenn? Hittar dock inga butiker som erbjuder sådana.

Tittar på följande data: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009#Comparison (Se 802.11n)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

802.11 skall klara 90 meter utomhus, jag har läst recensioner om att Asus 802.11ac routrar har klarat 90-100 meter inomhus men det har varit ute på landet. Så länge du har inte har störningar eller liknande så borde det klara 70 meter.

Jo, jag hade chansat, förutom att jag har minst en vägg i vägen för signalen(kameran bakom den väggen). Nätverkskameran har en extern antenn vilket borde hjälpa, men det stora problemet är att det är svårt att uppskatta trådlös kommunikation då det finns så många felkällor. Jag måste dessutom ha en hyfsad signal för att kunna skicka videoströmmen från kameran, kanske uppnå 5Mbit/s.

Svårt val, känns som om jag blir tvungen att chansa och hoppas på det bästa.

Edit: Nu när jag tänker efter så kanske det är sändaren, dvs kamerans antenn som är den som räknas, alltså inte min AP? Måste erkänna att jag har dålig koll på WLAN.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av exroz:

Jo, jag hade chansat, förutom att jag har minst en vägg i vägen för signalen(kameran bakom den väggen). Nätverkskameran har en extern antenn vilket borde hjälpa, men det stora problemet är att det är svårt att uppskatta trådlös kommunikation då det finns så många felkällor. Jag måste dessutom ha en hyfsad signal för att kunna skicka videoströmmen från kameran, kanske uppnå 5Mbit/s.

Svårt val, känns som om jag blir tvungen att chansa och hoppas på det bästa.

Edit: Nu när jag tänker efter så kanske det är sändaren, dvs kamerans antenn som är den som räknas, alltså inte min AP? Måste erkänna att jag har dålig koll på WLAN.

Du länkade just alldeles själv en AP med riktantenn från Inet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du länkade just alldeles själv en AP med riktantenn från Inet.

Min gissning var att det satt omni directional-antenner innanför skalet på den, så kanske inte är fallet. Det jag hade i tanken nu var i vilket fall en vanlig accesspunkt för inomhusbruk som jag ställer i fönstret med en directional-antenn riktad mot den andra byggnaden, finns sådana kvar? Hittar inte ens en bild på google på accesspunkt+directional i ett.

I vilket fall så inser jag att mina planer börjar bli allt vildare, så jag överväger att dra en ethernet-kabel, men då ställs jag istället för problemet att det är ~70 meter fågelvägen till andra byggnaden och om jag drar kabeln för att undvika en grusväg så blir kabellängden mer eller mindre 100 meter, som väl är max för vad en ethernetkabel klarar av.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av exroz:

Min gissning var att det satt omni directional-antenner innanför skalet på den, så kanske inte är fallet. Det jag hade i tanken nu var i vilket fall en vanlig accesspunkt för inomhusbruk som jag ställer i fönstret med en directional-antenn riktad mot den andra byggnaden, finns sådana kvar? Hittar inte ens en bild på google på accesspunkt+directional i ett.

I vilket fall så inser jag att mina planer börjar bli allt vildare, så jag överväger att dra en ethernet-kabel, men då ställs jag istället för problemet att det är ~70 meter fågelvägen till andra byggnaden och om jag drar kabeln för att undvika en grusväg så blir kabellängden mer eller mindre 100 meter, som väl är max för vad en ethernetkabel klarar av.

Du kan använda utomhus AP inomhus också, det är oftast billigast att göra så, den du länkade går att ha inomhus.
Alla antenner med antennförstärkning har mer eller mindre riktningsverkan, desto högre förstärkning desto smalare sprider de ut signalen och för att se vinklarna så bör du besöka tillverkarens hemsida.
Ett bra märke är annars Ubiquiti, de ligger snäppet över vanliga hemmaprylar, kolla på Nanostation och Picostaion.

Det finns inomhus AP som är rundstrålande men med riktantenner men det är mycket mer avancerade saker och de blir verkligen svindyra eftersom det är utrustning för arenor och företag, stora offentliga lokaler o dyl.

Du bör inte dra en kabel mellan olika hus om du inte har full koll på att de är potentialutjämnade, har de varsin elmätare låt bli, se till att ha galvanisk separation, dvs radiolänk eller fiber mellan byggnaderna.

Du ska inte blanda språk om du ska söka på saker och få bra träffar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det är inga större problem att skicka nätverk över längre avstånd.. har själv haft en trådlös anslutning mellan två olika hus under 5års tid ca. Avståndet mellan husen är 150m ungefär.
Utrustning köptes runt 2004 och användes till 2009-2010. Belkin apa, kostade omkring 1000kr styck om jag minns rätt.

Så 70m är inga problem förutsatt du får en någorlunda fri sikt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Kan du ge en budget? Att göra det bra kommer hur du än gör innebära en kostnad på ett par tusenlappar. Att bara förlita sig på en vanlig router eller accesspunkt kommer nog inte räcka på de avstånden du pratar om. Du behöver speciell utrustning för ändamålet om du inte vill dra kabel mellan husen.

Mitt förslag hade varit att dra upp en trådlös brygga mellan de två husen. Största problemet för wifi är när du har saker i vägen för signalen. Det räcker inte heller att bara ha en sändare som klarar av att ta sig förbi hindret, naturligtvis måste båda sändare vara tillräckligt bra/känsliga för att de ska kunna prata med varandra. Wifi får inte ha för stark uteffekt för att det ska vara licensfritt. Eftersom de flesta trådlösa accesspunkter har rundstrålande antenner är det mycket effekt som går förlorad i riktningar utan mottagare. Där mottagarna är stationära (t ex en nätverkskamera...) är det därför mer intressant med riktade antenner; då ska inte 70m vara något problem.

Det finns många olika sorters bryggor, t ex Nanostation från Ubiquity. De är gjorda för att monteras utomhus och för att slippa dra kablar.

En liknande implementation för en kompis som var ute på landsbyggden gjordes enl min extremt l33t:a paint-illustration nedan (i hans fall var det att dela bredband mellan två hus på gården). En nätverkskabel kan dras antingen genom huset eller på fasaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

Kan du ge en budget? Att göra det bra kommer hur du än gör innebära en kostnad på ett par tusenlappar. Att bara förlita sig på en vanlig router eller accesspunkt kommer nog inte räcka på de avstånden du pratar om. Du behöver speciell utrustning för ändamålet om du inte vill dra kabel mellan husen.

Mitt förslag hade varit att dra upp en trådlös brygga mellan de två husen. Största problemet för wifi är när du har saker i vägen för signalen. Det räcker inte heller att bara ha en sändare som klarar av att ta sig förbi hindret, naturligtvis måste båda sändare vara tillräckligt bra/känsliga för att de ska kunna prata med varandra. Wifi får inte ha för stark uteffekt för att det ska vara licensfritt. Eftersom de flesta trådlösa accesspunkter har rundstrålande antenner är det mycket effekt som går förlorad i riktningar utan mottagare. Där mottagarna är stationära (t ex en nätverkskamera...) är det därför mer intressant med riktade antenner; då ska inte 70m vara något problem.

Det finns många olika sorters bryggor, t ex Nanostation från Ubiquity. De är gjorda för att monteras utomhus och för att slippa dra kablar.

En liknande implementation för en kompis som var ute på landsbyggden gjordes enl min extremt l33t:a paint-illustration nedan (i hans fall var det att dela bredband mellan två hus på gården). En nätverkskabel kan dras antingen genom huset eller på fasaden.

http://i.imgur.com/PHAyrgn.png

Måste man lösa det genom köra två accesspunkter som brygga, räcker det inte med en? En riktad accesspunkt sänder det trådlösa nätet mot en punkt, det betyder väl att signalen kan gå fram och tillbaka, dvs nätverkskameran kan skicka likväl som den kan ta emot?
Jag ritade upp en egen illustration över hur jag hoppas kunna lösa problemet. Accesspunkt. Nätverkskamera.

Kommer detta att fungera?

Edit: En grej till, nuvarande router har endast stöd för 2.4ghz. Kan det uppstå problem om jag installerar en accesspunkt som kör 5ghz?
Om det är 2.4ghz eller 5ghz har personligen inte så mycket betydelse i tanke på störningar då det är på landet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av exroz:

Måste man lösa det genom köra två accesspunkter som brygga, räcker det inte med en? En riktad accesspunkt sänder det trådlösa nätet mot en punkt, det betyder väl att signalen kan gå fram och tillbaka, dvs nätverkskameran kan skicka likväl som den kan ta emot?
Jag ritade upp en egen illustration över hur jag hoppas kunna lösa problemet. Accesspunkt. Nätverkskamera.
http://i.imgur.com/O3cocX8.jpg

Kommer detta att fungera?

Det beror på hur radioegenskaperna blir på den plats du monterar det, är det fri sikt eller inte ? Det är förmodligen lättare att få till fri sikt med en brygga eller åtminstone extern antenn, så du slipper passera väggarna, annars måste du mäta eller prova på plats

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur radioegenskaperna blir på den plats du monterar det, är det fri sikt eller inte ? Det är förmodligen lättare att få till fri sikt med en brygga eller åtminstone extern antenn, så du slipper passera väggarna, annars måste du mäta eller prova på plats

Sikten är fri. Möjligheten finns också att fästa den en bit upp på byggnad 1 vilket skulle göra att signalen borde gå över eventuella bilar på grusvägen. Jag vet att ni inte kan garantera något, men om den riktade accesspunkten sägs ha en räckvidd på kring 2km så måste den väl problemfritt klara 70 meter med en vägg i dess väg?

Permalänk
Medlem

Vill du ha något som fungerar bra köp Ubiquiti som föreslogs högre upp i tråden,dom har mycket bra kvalitet och ger mycket bättre funktion en vanlig accesspunkt för hemma bruk. Särskilt om du vill bygga vidare i framtiden. (de flesta modeller stödjer PoE)
Använder själv ett antal olika modeller från dom på olika platser. jag har bland annat höguplösta övervakningskameror på dessa på ca 100meter med väggar i mellan utan större problem, beror dock på vilken model du väljer, rekomenderar att du håller dig undan den nya fyrkantiga modellen då just räckvid och genomströmning inte varit optimalt. Ta en titt på http://www.smallnetbuilder.com/ där listas det mesta med detaljerad information om räckvid med mer. Jag har testat löjligt många accesspunkter/routrar och för priset du betalar anser jag att ubiquiti klart ger mest för pengarna.
/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av exroz:

Sikten är fri. Möjligheten finns också att fästa den en bit upp på byggnad 1 vilket skulle göra att signalen borde gå över eventuella bilar på grusvägen. Jag vet att ni inte kan garantera något, men om den riktade accesspunkten sägs ha en räckvidd på kring 2km så måste den väl problemfritt klara 70 meter med en vägg i dess väg?

Med fri sikt borde det fungera med riktantenn bara i ena änden, kolla som sagt på Nano och Picostation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det går så skulle jag montera länken så att du får så kort väg som möjligt genom luften.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Beroende på budget och om du behöver WiFi på området mellan husen eller ej..
Jag hade övervägt att dra 50-70m kabel mot byggnad två och monterat något sånt här på ett träd, stolpe eller liknande, så att kabeln inte behöver dras över vägen. Den kör PoE så bara en kabel behövs och signalen därifrån borde täcka hus två och en hel del av omgivningen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2344163

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Instämmer med alla som rekommenderar en brygga med ett par Ubiquiti Nanostation, sjukt stabila och klarar bra mycket mer avstånd än 70m.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du "elkabel" dragen mellan husen?

För är det så borde http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135 fungera. har dock inte provat själv men vore en smidig lösning

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.307430/sa-fungerar-natverk-v... en klart övergripande artikel i ämnet.

Lycka till.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeem:

Hej!

Har du "elkabel" dragen mellan husen?

För är det så borde http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135 fungera. har dock inte provat själv men vore en smidig lösning

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.307430/sa-fungerar-natverk-v... en klart övergripande artikel i ämnet.

Lycka till.

Jag har använt mig av denna lösning i en lägenhet och den funkar klockrent men då bör de båda husens uttag helst ligga på samma fas i säkringsskåpet för att få den ultimata bandbredden. Går alltid att koppla om lite om det behövs.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, som jag själv har, är att dra en PoE-switch från stora huset, kabel i marken(man behöver bara lägga ner kabeln en decimeter) och sedan en accesspunkt(Ubiquiti) med stöd för PoE i huset där kameran ska sitta.

Problemet du har, är nog fukten.

Kanske inte hjälper, men kan vara en idé.

PoE = Power of Ethernet om det inte framgick

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Antar att du har en gemensamt elnät till din router och kameran.
Även det egna elnätet kan transportera datasignaler så ett alternativ kan vara att inte använda wifi utan föra signalen via elnätet.

Frånsett det så har jag problem med räckvidden inomhus med min N-router, klarar problemfritt halva villan. Däremot har jag flera grannar som jag får bra signal från men de är med lösenord.