Köp av laptop till programmering

Permalänk
Medlem

Köp av laptop till programmering

Hej hopp!

Jag är ute efter en laptop som kommer att användas till programmering, virtualisering(Hyper-v) av miljöer lokalt, dokumentering osv. Den ska alltså användas i mitt arbete. Problematiken är dock att jag inte riktigt har koll på dagens integrerade grafikkort och hur de dual core processorer som finns presterar till något sådant som jag eftersöker.

Krav/Behov

  • Tillräckligt snabb för att kunna hantera många program samtidigt.

  • hantera virtualizeringsmiljöer lokalt

  • Minst 16GB RAM

  • Minst 512GB SSD

  • Märke ska vara HP eller Lenovo

  • Dockningsbar via port

  • Grafikkortet ska kunna hantera att ge kraft åt 2 skärmar, via port naturligtvis :), och samtidigt kunna ha lite över så saker o ting inte laggar

Önskemål

  • Lätt att bära med sig, ultrabook om den orkar med.

  • Senaste Processorn

Kollat på

Tacksam för hjälp och input

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tänk på att lenovo förinstallerar virus/spyware på sina datorer. Oavsett om du tänker blåsa datorn så är det upp till dig om du vill stödja det beteendet eller inte.

Skulle rekommendera HPs business laptops, det är bra skit i min erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tänk på att lenovo förinstallerar virus/spyware på sina datorer. Oavsett om du tänker blåsa datorn så är det upp till dig om du vill stödja det beteendet eller inte.

Skulle rekommendera HPs business laptops, det är bra skit i min erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Som tur är inte ThinkPad datorerna en av dessa modeller som är utsatta för problemet. Men visst, man kan väl tolka det som att man stödjer ett beteende om man köper deras produkter. Men glöm då inte att köpa Nvidia är att säga "Det är ok att ni blåste oss på den där minnes grejen" med fler exempel med fler exempel med fler exempel. Företag är knappast klanderfria ifrån skit om man säger så...

Jag hade kört på ThinkPaden personligen. Alternativt tittat på Dell's workstation maskiner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minne känns viktigast, beroende på vad du utvecklar så klart. 16 GB är på gränsen så jag skulle se till att det går att bygga ut till 32 GB. Jag har 16 GB i min arbetsdator och kör 3-4 st Visual Studio-instanser och när jag drar igång en virtuell maskin(3GB) så går datorn på knäna. CPU är sällan flaskhalsen för mig.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Grafikkort är helt oväsentligt för ditt behov. Även Intels sämsta integrerade grafik idag är tillräckligt för kontorsarbete.
Riktigt 4-kärnig I7-CPU från Intel är nog det viktigaste för ditt behov.

Permalänk
Avstängd

Jag fick precis en ny dator för utveckling, en HP Elitebook 850, som var ett hyfsat stort steg upp från min gamla trots minskad vikt, ökad batteritid osv. Dock har den bara en i7 4600U vilket faktiskt var ett steg ner, men 16GB RAM och 500GB SSD väger mer än väl upp detta. Jag kör flera VS-instanser, SSMS, SoapUI, Virtuella maskiner, browsers med många flikar osv. utan problem. Personligen föredrar jag Thinkpads över Elitebooks men det var inget val jag kunde göra nu. Det jag saknar är främst en bra touchpoint med en mittenknapp (byter man själva touchpointen på elitebooken till en från Thinkpads, gärna soft-rim, så blir den väldigt mycket bättre dock, men det hjälper inte bristen på mittenknapp). Dockan är inte av samma modell som den till min förra Elitebook som typ såg ut som de har gjort i femton år utan en slimmare modell med dock-kontakten på sidan. Fortfarande får man tillräckligt med in- och utgångar av diverse sorter och så, två DP en DVI och en VGA när det gäller skärmar exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Som tur är inte ThinkPad datorerna en av dessa modeller som är utsatta för problemet. Men visst, man kan väl tolka det som att man stödjer ett beteende om man köper deras produkter. Men glöm då inte att köpa Nvidia är att säga "Det är ok att ni blåste oss på den där minnes grejen" med fler exempel med fler exempel med fler exempel. Företag är knappast klanderfria ifrån skit om man säger så...

Jag hade kört på ThinkPaden personligen. Alternativt tittat på Dell's workstation maskiner.

Tyckte Dell XPS 15 var riktigt nice men där stöter jag på stort motstånd från den som köper in. Så är tyvärr begränsad till Lenovo och HP. Jo Lenovon är nice men klarar man sig på HPn så vore det ju sjuuuuukt skönt att slippa bära runt på w540-bjässen.

Skrivet av snajk:

Jag fick precis en ny dator för utveckling, en HP Elitebook 850, som var ett hyfsat stort steg upp från min gamla trots minskad vikt, ökad batteritid osv. Dock har den bara en i7 4600U vilket faktiskt var ett steg ner, men 16GB RAM och 500GB SSD väger mer än väl upp detta. Jag kör flera VS-instanser, SSMS, SoapUI, Virtuella maskiner, browsers med många flikar osv. utan problem. Personligen föredrar jag Thinkpads över Elitebooks men det var inget val jag kunde göra nu. Det jag saknar är främst en bra touchpoint med en mittenknapp (byter man själva touchpointen på elitebooken till en från Thinkpads, gärna soft-rim, så blir den väldigt mycket bättre dock, men det hjälper inte bristen på mittenknapp). Dockan är inte av samma modell som den till min förra Elitebook som typ såg ut som de har gjort i femton år utan en slimmare modell med dock-kontakten på sidan. Fortfarande får man tillräckligt med in- och utgångar av diverse sorter och så, två DP en DVI och en VGA när det gäller skärmar exempelvis.

Du märker inte av att den är lite seg då? eller typ laggar mellan fönsterbyten m.m.?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tänk på att lenovo förinstallerar virus/spyware på sina datorer. Oavsett om du tänker blåsa datorn så är det upp till dig om du vill stödja det beteendet eller inte.

Skulle rekommendera HPs business laptops, det är bra skit i min erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo läste det också men vi installerar alltid om våra burkar så man slipper skit och sedan vad jag förstår det som så är inte ThinkPad-serien påverkad!?

Skrivet av sumpan:

Minne känns viktigast, beroende på vad du utvecklar så klart. 16 GB är på gränsen så jag skulle se till att det går att bygga ut till 32 GB. Jag har 16 GB i min arbetsdator och kör 3-4 st Visual Studio-instanser och när jag drar igång en virtuell maskin(3GB) så går datorn på knäna. CPU är sällan flaskhalsen för mig.

jo det är ju alltid gött att ha men brukar inte komma över 12GB med ganska många applikationer, fönster öppna.

Skrivet av teejee:

Grafikkort är helt oväsentligt för ditt behov. Även Intels sämsta integrerade grafik idag är tillräckligt för kontorsarbete.
Riktigt 4-kärnig I7-CPU från Intel är nog det viktigaste för ditt behov.

Man är ju rädd för själva tidsaspekten då man är van vid Quadro-prolle och att det kanske börjar lagga om man skulle gå ner till en 5600U tex...
Kanske lika bra att köra på Lenovon...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Du märker inte av att den är lite seg då? eller typ laggar mellan fönsterbyten m.m.?

Nej inte alls. En i7:a är ju ganska kraftig även i tvåkärniga varianter. Min förra jobbdator hade en fyrkärnig i7:a men bara 8GB minne och där slog jag i taket hela tiden. Till exempel när jag körde wcf-services lokalt så fungerade det ofta inte då wcf kräver minst 5% ledigt minne på servern (vilket lokalt är min dator) för att de ska köras. Inga sådana problem alls nu och allt flyter på bra mycket bättre. Vad som beror på det extra minnet och vad som beror på SSD:n vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej inte alls. En i7:a är ju ganska kraftig även i tvåkärniga varianter. Min förra jobbdator hade en fyrkärnig i7:a men bara 8GB minne och där slog jag i taket hela tiden. Till exempel när jag körde wcf-services lokalt så fungerade det ofta inte då wcf kräver minst 5% ledigt minne på servern (vilket lokalt är min dator) för att de ska köras. Inga sådana problem alls nu och allt flyter på bra mycket bättre. Vad som beror på det extra minnet och vad som beror på SSD:n vet jag inte dock.

Tackar för infon. Fick bli hpn med plus 8GB extra i minne naturligtvis. Tack alla andra också som kommit med input

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC