Permalänk
Medlem

Datorn startar om utan vidare

Tjena, har sedan en månad haft ett problem med att min dator startar om helt slumpartat och de senaste dagarna har det börjat ske oftare (från 1 gång per dag till 1 gång i timmen).

Det som händer när detta sker är en av två möjliga saker saker, antingen; 1) Den startar om direkt. eller: 2) Skärmen blir helt svart, någon fläkt i datorn går upp i högvarv och låter riktigt högt och den fastnar där tills att man håller inne ström-knappen tills den stängs av.

I båda fallen så blir det inte ett direkt strömavbrott: alla mina flikar jag har uppe på internet till exempel sparas och laddas upp när datorn startat upp igen varje gång.

Det jag testat för att felsöka är:
1) Kollat temperaturer i CPU och GPU. I CPU ligger alla kärnor på omkring 40-45c i load och i GPU aldrig högre än 65c. (Testat med WoW på Ultra i 2560x1440)
2) Kört Malewarebytes. Ingenting upptäcktes.
3) Kört Windows Memory Diagnostics för att testa RAM-minnen. Ingenting upptäcktes.
4) Kört en scan med Windows System File Checker (SFC). Inga fel upptäcktes.
5) Uppdaterat moderkorts chipset då jag hade en gul varningstriangel i 'device manager'. Ingen förändring.

Dator:

OS: Windows 8.1 Moderkort: Asus Z97-A Grafikkort: GeForce GTX 780 Ti Processor: Intel i7 4790K (Aldrig varit överklockad ännu)(Med Noctua NH-U14S som kylare) Ram: Corsair 1600Mhz Vengeance (x4) PSU: CoolerMaster Vanguard 850W Bootdisk: Crucial M500 SSD. (Har även en till SSD samt 3 hårddiskar)

Vore mycket tacksam om någon har en idé vad det kan röra sig om

Permalänk

Jag gissar på drivrutinen till grafikkortet om processorfläkten ökar (öppna datorn och verifiera) i kombination med svart skärm.
Med programmet MSCONFIG kan du under fliken Systemstart välja att köra Windows med "Enkel grafik".
Prova sedan att ladda ner en äldre version av nVidias drivrutiner.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej ska testa det

Fick för övrigt för första gången en bluescreen med texten IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL när jag försökte stänga av datorn på vanligt sätt igår natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Okej ska testa det

Fick för övrigt för första gången en bluescreen med texten IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL när jag försökte stänga av datorn på vanligt sätt igår natt.

Testa att uppdatera BIOS och avinstallera AIcharger om du har det installerat (AIcharger kan tydligen skapa krascher)

Permalänk

Testa även dina minnen med MemTest. Windows egna hittar inte alltid felen. Kör några timmar, typ över natten, så kan du se om du har minnesfel.

MemTest bränns ut på skiva eller till ett USB-minne som du bootar till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk

Kolla eventloggen för eventuella felmeddelanden före krasherna

Permalänk
Medlem

Finns även ett fint program som heter whocrashed som loggar program och drivrutiner som kraschar
http://www.resplendence.com/whocrashed
Är väl i princip samma som eventlogger men är enligt mig lättare att jobba med

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Provade att uppdatera BIOS men den startar fortfarande om, ska kolla de andra förslagen härnäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Finns även ett fint program som heter whocrashed som loggar program och drivrutiner som kraschar
http://www.resplendence.com/whocrashed
Är väl i princip samma som eventlogger men man behöver inte är enligt mig lättare att jobba med

http://gyazo.com/224e7c83b13a29918f2a0308f1522f5d

Permalänk
Medlem

Ja där har du ju något att börja med.
347.52 är nvidias senaste drivrutin
Testa att tanka ner den igen och gör en ren installation (bocka i clean install) och se om problemet löser sig.
Om inte så tanka den tidigare utgåvan 347.25 (http://www.geforce.com/drivers/results/81390) och se om detta löser dilemmat.
Gör det inte det heller så kan du givetvis testa ännu äldre nvidia drivers.

Sök även efter nya drivisar till ditt ljudkort.

Fast detta stod ju rakt upp o ner på bilden du länka så detta är troligtvis löst nu

Hojta till om problem kvarstår så ska vi se om vi inte kan hjälpa dig

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Japp. Det jag gjort nu är att helt avinstallera och avlägsna ljudkortet och kör tills vidare med de integrerade ljudkretsarna istället för att se om det var det som orsakade omstarterna. Hittills har inget hänt men det blir till att vänta 1-2 dagar tills jag avgöra om det fungerade då det var den gamla intervallet mellan omstarterna över lag. Om ljudkortets drivrutiner var problemet tvingas jag nog att köpa ett nytt ljudkort då M-Audio köptes upp men just serien jag har inte följde med eller något i den stilen så alla versioner nya såsom gamla har alltid haft mer eller mindre buggar tyvärr..

Permalänk
Medlem

Nu startade den om igen, precis som förut. Det jag gjort nu var till och med att installera om Windows 8.1 helt fresh men ändå så händer det. WhoCrashed hittar ingenting.

http://gyazo.com/15b3712f2834904c071c2bf57f04c285

Permalänk

Har du testat Memtest som jag tipsade om tidigare? Om inte, ladda hem, lägg det på en sticka eller bränn ut på skiva och boota från mediet. Låt köra åtminstone 6 timmar så kan du se om du har minnesfel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Har du testat Memtest som jag tipsade om tidigare? Om inte, ladda hem, lägg det på en sticka eller bränn ut på skiva och boota från mediet. Låt köra åtminstone 6 timmar så kan du se om du har minnesfel.

Jepp, tänkte kör igenom det snarast!

Permalänk
Medlem

Klar med memtest86 (Körde 8h 45min). Resultat: 0 error.

Permalänk
Skrivet av rararax:

Nu startade den om igen, precis som förut. Det jag gjort nu var till och med att installera om Windows 8.1 helt fresh men ändå så händer det. WhoCrashed hittar ingenting.

http://gyazo.com/15b3712f2834904c071c2bf57f04c285

Om ingen dumpfil skapas så är det något annat än programvaran som är orsaken.
Dags att åter igen leta värme och kontakt -problem. Öppna chassiet under drift och kontrollera luftvägarna.
Dra och vicka försiktigt på de olika trådarna i 24-pin kontakten under drift. (De skall inte kännas lösa.)
Kontrollera grafikkortet sitter låst i hållarens bakkant. Dra ur minnena, byt plats på dem och tryck ned dem ordentligt.
Grafikkort blir väldigt varma även på baksidan så om ditt kort sitter nära processorn och minnena så testa att flytta kortet till en annan 8/16 PCIexpress plats.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Om du har testat det som Waxinator föreslår och det inte blivit bättre, så minimera antalet saker du kör med.

Har du testat med bara en hårddisk/SSD inkopplad? Kan ju vara någon av diskarna som är på väg att ge upp och orsakar diverse fel eller någon dålig SATA-kabel.

Koppla ur onödiga USB-enheter(om du har några) och testa även att köra på processorns inbyggda grafikdel. Slår den av sig även då?

Har du testat grafikkortet i en annan dator? Har du testat ett annat nätagg eller ditt nätagg i en annan dator?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Kan nu bekräfta att det är grafikkortets fläktar som går upp i högvarv innan omstart sker. Kortet ligger under load i runt 65 grader och fläktarna går upp i högvarv även vid en omstart efter att man inte gjort något krävande (spel).