Koppla in Commodore 64

Permalänk
Medlem

Koppla in Commodore 64

Testade idag att koppla in ett C64 till en tjock-tv via antennuttaget - men jag fick aldrig någon bild när jag växlade mellan olika AV-kanaler. Jag testade även att slå på 'nollan' & tv:ens kanal 36, men ingen bild. Personen som hade den innan hade lyckats få bild med den så jag vet att den funkar i.a.f. Testade även på en platt-tv & sökte efter analoga signaler, men det stod bara & sökte utan att hitta något.
Någon som vet vad problemet är?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad Stationära datorer: Köpråd > Retro*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Testade idag att koppla in ett C64 till en tjock-tv via antennuttaget - men jag fick aldrig någon bild när jag växlade mellan olika AV-kanaler. Jag testade även att slå på 'nollan' & tv:ens kanal 36, men ingen bild. Personen som hade den innan hade lyckats få bild med den så jag vet att den funkar i.a.f. Testade även på en platt-tv & sökte efter analoga signaler, men det stod bara & sökte utan att hitta något.
Någon som vet vad problemet är?

ska du inte söka in kanalen?
Har för mig att tv4 låg på samma frekvens på det analoga.

Prova att söka efter program i inställningar på tven.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda AV-kanalen i alla fall. Gör en kanalsökning på tv:n så borde den hitta signalen. Om du har en antennomkopplare till 64:an ska den såklart stå i "datorläge".

Permalänk
Medlem

Kanalen ska vara 37 eller 39 har jag för mig. Det ska finnas en brytare på baksidan som byter mellan dem. Om det nu är en dator för PAL som du har.

Annars så finns det video ut och audio ut på monitor-kontakten, och de bör ge bättre bild och ljud, men du kan behöva göra en adapter till RCA-kontakter själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gick det inte att söka kanaler på den där gamla tjocka teven?

Ska bara vara kanalsökning på alla banden som ska behövas för att få bild via Anten kontakten.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Om det verkligen är analog signal du sökt efter, bör du som sagt hitta den runt UHF 32-38 = 555 - 597 MHz. Kom ihåg att många modernare TV kan söka både efter DTV och ATV, så du inte söker efter digital antennsignal, då lär du inte få någon träff.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska testa att köpa en Scart-kabel istället

Permalänk
Medlem

scart-kabel??? asså allvarligt.. läs råden och gör som dom säger.. det funkar.. det var så man gjorde förr i tiden. * MANUELT*.
kommer ihåg en fjärrkontroll (till tvèn) som man vevade igång när batteriet var slut ex. haha och den var topp modern då

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Om det verkligen är analog signal du sökt efter, bör du som sagt hitta den runt UHF 32-38 = 555 - 597 MHz. Kom ihåg att många modernare TV kan söka både efter DTV och ATV, så du inte söker efter digital antennsignal, då lär du inte få någon träff.

vill också förtydliga ts om just detta sur miss annars

Permalänk
Medlem

Kompositvideo är ingen dum idé. Det blir bättre bild, går snabbare att få igång och man behöver inte rycka ur ordinarie antennkabel. Är man lite händig med lödkolv och köper på sig lite standardkablar på second hand kostar det heller inte många kronor. Är man lite mer bekväm kan man förstås beställa en för ändamålet färdiggjord kabel, kostar en aning mer.

Permalänk
Entusiast

Om ni vill koppla en egen scart-kabel till C64:an, så kopplar ni så här:
http://4.bp.blogspot.com/-1zmrk0jA2nA/Tk2LRUBrHpI/AAAAAAAAAC4...

kontakter och sladd köper ni enkelt i de flesta elektronikbutikerna. T.ex Kjell&Co:
Scart-kontakt: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...
DIN-kontakt: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/din/...
Kabel för att koppla ihop har kjelle inte längre. Förr hade de flerledare på löpmeter, men inte längre. Biltema, ELFA med flera andra butiker har. Fast då kan ni lika gärna passa på och köpa kontakterna där också.
(Kjell&Co får allt sämre utbud med tiden )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Om ni vill koppla en egen scart-kabel till C64:an, så kopplar ni så här:
http://4.bp.blogspot.com/-1zmrk0jA2nA/Tk2LRUBrHpI/AAAAAAAAAC4...

kontakter och sladd köper ni enkelt i de flesta elektronikbutikerna. T.ex Kjell&Co:
Scart-kontakt: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...
DIN-kontakt: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/din/...
Kabel för att koppla ihop har kjelle inte längre. Förr hade de flerledare på löpmeter, men inte längre. Biltema, ELFA med flera andra butiker har. Fast då kan ni lika gärna passa på och köpa kontakterna där också.
(Kjell&Co får allt sämre utbud med tiden )

drukar fungera prima att slakta en lankabel i lagom längd för detta får man ju dessutom ett gäng extra trådar för framtida bruk om man vill dra med t.ex ljud också i samma kabel eller nått..

är du säker att den _Din kontakten passar? i din DIY länk så ska man använda en 8pin din kontakt men kanske passar ändå då stiften som behövs ser ut att sitta på ungefär rätt ställe.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej. Till C64 ska man antingen har 5-polig om man nöjer sig med kompositvideo, eller 8-polig 262 graders om man vill få ut S-Video.

6-polig kontakt har annan delning mellan pinnarna och används för att koppla in diskettstation osv, 7-polig kontakt saknar mittenstiftet, de mest vanligt förekommande 7 och 8-poliga kontakterna har 270 graders varv och då passar de inte utan att man bryter lite på pinnarna.

Jag brukar som sagt besöka second hand-affärer, möjligen även loppisar där man emellanåt kan hitta kablar med 5-polig DIN för 5-10 kr/st och fullkopplade SCART-kablar för 10-20 kr/st. Ibland hittar jag kablar med en 5-polig DIN och en SCART, antingen kopplad för att få ut ljud från stereoanläggning till TV eller åt andra hållet (SCART har pinnar både för ljud in och ljud ut). Sedan plockar jag isär kablarna eller eventuellt klipper dem på mitten. Fördelen med att ta isär ena SCART-änden och byta den mot en DIN-kontakt är att det är lättare att identifiera vilken tråd som är vilken. Man kan förstås göra en kabel med RCA-kontakter istället för SCART också, beroende på vad man har hemma och hur ingångarna på TV:n ser ut.

Eller så köper man en kabel som någon annan tillverkat, beroende på hur mycket pengar man vill lägga. Jag har sett att kablarna för kompositvideo har sjunkit något i pris på sistone, så ska man köpa in egna delar, antingen från butik eller second hand, bör det nog inte överstiga 40 kr i materialkostnader för att det ska löna sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rouge of Darkness:

drukar fungera prima att slakta en lankabel i lagom längd för detta får man ju dessutom ett gäng extra trådar för framtida bruk om man vill dra med t.ex ljud också i samma kabel eller nått..

är du säker att den _Din kontakten passar? i din DIY länk så ska man använda en 8pin din kontakt men kanske passar ändå då stiften som behövs ser ut att sitta på ungefär rätt ställe.

Det som Zapac skriver stämmer rätt bra det. Jag har helt enkelt länkat fel kontakt. *facepalm*.
Mer att tänka på, som om det inte vore krångligt nog :

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Med lite efterforskning, så är det en 8-polig 262 graders DIN-kontakt som gäller. Skall tydligen även passa SEGA Master System (dock med andra signaler)
Elekcrokit har dessa kontakter: http://www.electrokit.com/din-hane-8pol-262gr.49344

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jupp, den 262 graders kontakten passar Sega Master System och första generationen Mega Drive, samt rätt många andra maskiner också har jag märkt vartefter. Man tror först att de är ganska ovanliga, men just i datorsammanhang har de förekommit nästan lika mycket som de idag mer lättillgängliga 270 graders. Som sagt kan man lite försiktigt bryta pinnarna utåt för att till nöds få en 270 graders hane att passa i en 262 graders hona.

Iofs används bara pinnarna 1, 2, 3, 6 för S-Video så de två pinnarna som pekar fel kan man bryta bort i sin helhet. Jag har sett enstaka till synes maskintillverkade hankontakter som haft 6 st stift, men ordnade som en 8-polig förutom de två yttersta stiften. Jag vet inte om det är en variant som har en DIN-märkning eller om den går att hitta, men de ser ut att ha funnits vid något tillfälle.

Electrokit har bra priser, jag köpte kontaktdon från dem för ett tag sedan. Enda jag vill påpeka är att det är väldigt lite, nästan obefintligt borrat inuti stiften, så om man ska löda på kabeltrådar får man nästan löda på utsidan av stiften istället för att stoppa in tråden och löda fast på toppen.

Permalänk
Medlem

Fick bild med den nya scartkabeln idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

drukar fungera prima att slakta en lankabel i lagom längd för detta får man ju dessutom ett gäng extra trådar för framtida bruk om man vill dra med t.ex ljud också i samma kabel eller nått..

är du säker att den _Din kontakten passar? i din DIY länk så ska man använda en 8pin din kontakt men kanske passar ändå då stiften som behövs ser ut att sitta på ungefär rätt ställe.

Vill man ta det steget längre kan man slakta en vgakabel och få skärmade ledare för luma och chroma (eller bara kompositsignalen om man nu hellre bygger sådan kabel). Lite knöligare att löda förstås, men ids man bör det i alla fall teoretiskt ge lite bättre bildkvalitet än att köra det i twisted pair ☺

Vill man göra det riktigt jobbigt för sig finns det lediga skärmade ledare att köra ljudet i också 😀

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!