Datorhögtalare runt 1000KR

Permalänk
Medlem

Datorhögtalare runt 1000KR

tjena, Som rubriken lyder så är jag på jakt efter nya datorhögtalare för ungefär 1000kr. Jag behöver lite tips och råd. Vilka skulle ni rekomendera. Dom måste vara 2.1 eftersom mitt rum inte är möblerat efter surround. Jag har ett ganska stort rum med betongväggar jag har även några trämöbler. Datorhögtalarna ska användas till Spel,Musik och film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

tjena, Som rubriken lyder så är jag på jakt efter nya datorhögtalare för ungefär 1000kr. Jag behöver lite tips och råd. Vilka skulle ni rekomendera. Dom måste vara 2.1 eftersom mitt rum inte är möblerat efter surround. Jag har ett ganska stort rum med betongväggar jag har även några trämöbler. Datorhögtalarna ska användas till Spel,Musik och film.

Om du vill lägga ut 500 kr extra så skulle du kunna kika lite på Logitech z623 eller ytterligare 300 kr så kan du få corsair sp2500, själv tycker jag att du ska satsa på logitech z623 jag har dem själv och jag kan säga direkt att du får massor av ljud för pengarna dem spelar stort med mäktig bas , om du nu har ett stort rum så tycker jag att du ska välja dem. Men vill du inte lägga ut dem extra pengarna så kan du ju kolla på creative t30 dock 2,0 men har hört att dem spelar bra:)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Kan definitivt rekommendera Logitech Z623, har haft dom ett par år nu och dom fungerar alldeles utmärkt. Bra ljud, ordentlig bas, ordenligt byggda högtalare helt enkelt.

Nu, detta kommer ifrån en helt vanligt användare. Jag är verkligen ingen "audiophile" så du får ta det som du känner för.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Varför inte ett par aktiva 2.0 som t.ex. http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/hogtalare...

Lite dyrare än budget men grymt mycket ljud förpengarna (har dem själv), man saknar inte en sub.

Permalänk
Rekordmedlem

Besök alla secondhandbutiker i närheten och leta/köp en begagnad stereo så får du bästa ljud för pengarna när det ska vara så pass billigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Besök alla secondhandbutiker i närheten och leta/köp en begagnad stereo så får du bästa ljud för pengarna när det ska vara så pass billigt.

qaffe, vad ska man leta efter när man köper en begagnad stereo, för de som inte är så insatta?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggwp:

qaffe, vad ska man leta efter när man köper en begagnad stereo, för de som inte är så insatta?

Bra ljud ? Det är svårt misslyckas i budgetklassen när man köper beg, nästan vad som helst så länge det fungerar lär vara bättre om det kostar lika mycket som ett nytt datorljudsystem i klassen upp till 1000kr.
Har man lite flyt kan man t.om få riktigt bra prylar från 70-80 talet för 1000kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ggwp:

qaffe, vad ska man leta efter när man köper en begagnad stereo, för de som inte är så insatta?

Jag hoppar in här och svara snabbt, jag brukar hålla koll på lokala loppisar/ typ online sidor som typ vissa grupper på facebook. Eller typ blocket.
fick från en kvinna på facebook en yamahs stapel med förstärkare,kassett,cd,radiooch vinyl med riktigt fin bänk och högtalare(dock var dom dåliga i kanten)
så håll bara utkik så brukar man hitta!

Visa signatur

ljud: AKAI AM-2450 YAMAHA GE-30 YAMAHA K-220 dator: IBM PS/1 Commodore 64 och 128 Amiga A500, en random p3 och en syncmaster crt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cfwin:

Varför inte ett par aktiva 2.0 som t.ex. http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/hogtalare...

Lite dyrare än budget men grymt mycket ljud förpengarna (har dem själv), man saknar inte en sub.

Helt ok ljud för pengarna visst, men fjärren slutade fungera efter en månad och grymt jobbigt att strömsparläget stänger av dem efter cirka 15 minuter utan aktivitet. Speciellt då inte fjärrkontrollen fungerar och man måste stänga av och sätta på dem på baksidan för att få dem aktiva igen.. Om någon har en lösning på det skulle jag uppskatta mycket. Inget kvitto kvar så blir svårt att reklamera. Skulle en unvirsalfjärrkontroll fungera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erikmasterboy:

Jag hoppar in här och svara snabbt, jag brukar hålla koll på lokala loppisar/ typ online sidor som typ vissa grupper på facebook. Eller typ blocket.
fick från en kvinna på facebook en yamahs stapel med förstärkare,kassett,cd,radiooch vinyl med riktigt fin bänk och högtalare(dock var dom dåliga i kanten)
så håll bara utkik så brukar man hitta!

Då bör du kanta om högtalarna och inte spela på dem för det kan förstöra både högtalarna och förstärkaren, omkantning kostar kanske 100-150 kr i delar om du gör jobbet själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av retro123:

Helt ok ljud för pengarna visst, men fjärren slutade fungera efter en månad och grymt jobbigt att strömsparläget stänger av dem efter cirka 15 minuter utan aktivitet. Speciellt då inte fjärrkontrollen fungerar och man måste stänga av och sätta på dem på baksidan för att få dem aktiva igen.. Om någon har en lösning på det skulle jag uppskatta mycket. Inget kvitto kvar så blir svårt att reklamera. Skulle en unvirsalfjärrkontroll fungera?

Det kan vara svårt att programmera en universalfjärr om inte originalet fungerar eller du vet vilka koder den använder, men hittar du nån som har uttalat stöd för modellen så borde en fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara svårt att programmera en universalfjärr om inte originalet fungerar eller du vet vilka koder den använder, men hittar du nån som har uttalat stöd för modellen så borde en fungera.

Blir nog riktigt svårt att hitta någon som har stöd för modellen men tack iaf!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av retro123:

Blir nog riktigt svårt att hitta någon som har stöd för modellen men tack iaf!

Det finns universalfjärrar som har kodtabeller av olika typer och kan prova sig fram, de brukar skicka ut av/på och växla till nästa kodtabell med några sekunders mellanrum och så får man stoppa dem när apparaten reagerar och hoppas att hela kodtabellen fungerar, men det är en chansning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det finns universalfjärrar som har kodtabeller av olika typer och kan prova sig fram, de brukar skicka ut av/på och växla till nästa kodtabell med några sekunders mellanrum och så får man stoppa dem när apparaten reagerar och hoppas att hela kodtabellen fungerar, men det är en chansning.

Ok, tack, kanske värt en chansning då. Hur vet man vilka som har den funktionen? Edit: tycks som de flesta har den funktionen, kanske värt att chansa då..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av retro123:

Ok, tack, kanske värt en chansning då. Hur vet man vilka som har den funktionen?

Ladda hem manualen och läs ? (om de inte anger det på nått annat sätt)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att tråden spårar ur lite här, Nu är det ts som ville ha nya högtalare och ingen diskussion om beggade högtalare och fjärrkontroller

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

grejen är att jag har redan en fungerande stereo och högtalare med helt ok ljud från ungefär 80/90 talet. Anledningen till att jag vill skaffa mig ett par datorhögtalare är för att. mina högtalare tar ganska stor plats på skrivbordet, det ser inte så snyggt ut. En annan anledning är att jag tycker att det är oacceptabelt mycket bakgrundsljud i ordentliga stereo system. Jag vet inte om det är så på alla ljudsystem från 80/90 talet. I vilket fall som helst så är det betydligt mindre bakgrundsljud i mindre datorhögtalare iallafall.
det stämmer att jag kommer få sämre ljud om jag skaffar datorhögtalare men det är ett pris som jag är villig att betala

Permalänk
Medlem

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=aktiv_naerfaeltsskaerm&oa=pra

Där kan du säkert hitta något lämpligt.

Annars som sagt, se om du kan hitta ån begagnad hembioreciever/stereo och ett par beggade högtalare. Själv köpte jag ett par wharfedale för 180 kr på en lokal secondhandbutik.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ultra94:

grejen är att jag har redan en fungerande stereo och högtalare med helt ok ljud från ungefär 80/90 talet. Anledningen till att jag vill skaffa mig ett par datorhögtalare är för att. mina högtalare tar ganska stor plats på skrivbordet, det ser inte så snyggt ut. En annan anledning är att jag tycker att det är oacceptabelt mycket bakgrundsljud i ordentliga stereo system. Jag vet inte om det är så på alla ljudsystem från 80/90 talet. I vilket fall som helst så är det betydligt mindre bakgrundsljud i mindre datorhögtalare iallafall.
det stämmer att jag kommer få sämre ljud om jag skaffar datorhögtalare men det är ett pris som jag är villig att betala

Menar du att det generellt brusar mer i gamla stereos än i billiga datorhögtalare ? I så fall håller jag inte med dig.

Stora högtalare är en fysisk förutsättning för bra ljud, däremot är det naturligtvis upp till dig om du tycker att det är viktigare med små högtalare/design i stället för bra ljud, det är ett val man gör eftersom det inte går att få få båda sakerna samtidigt, anständigt ljud får man vid ca 5 liters volym på topparna och en 50 liters basmodul, för hyffsade fullregisterhögtalare som klarar ensamma så hamnar man kring 20 liter och uppåt i storlek annars är det för stora kompromisser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Elgiganten har dessa. Jag har inte hört dom själv, men Audio Pro brukar ju ha en slags lägstanivå om man säger så.

Bara 2.0, men dom har faktiskt utgång för subwoofer.

Normalpris 2490 eller vad det stod på prisjakt.

Kolla in!
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/ADDONT8B...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Dustin säljer dessa för ett rätt bra pris, nu har jag ingen egen erfarenhet av dem men du kan väl kolla vad som skrivs om dem.

https://www.dustinhome.se/product/5010763595/simple-audio-lis...

Permalänk
Medlem

2.1 runt en tusing så skulle jag tittat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047548 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=368799
Båda har fått mycket bra omdömen på prisjakt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Elgiganten har dessa. Jag har inte hört dom själv, men Audio Pro brukar ju ha en slags lägstanivå om man säger så.

Bara 2.0, men dom har faktiskt utgång för subwoofer.

Normalpris 2490 eller vad det stod på prisjakt.

Kolla in!
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/ADDONT8B...

Det där ser ju ut som ett kap. Men Internet only, och bara fram till och med imorgon.

Annars föreslår jag Creative Gigaworks T40 II. Mycket bra ljud för pengarna. Och tar precis lagom mycket plats.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840

2.1-system ger jag inte mycket för. Bara en massa brölande bas och inte så mycket mer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem

Det här dök upp i fyndtråden, troligen helt ok för priset (1000kr) så länge de finns kvar för det är nog en utgående modell.
https://www.dustinhome.se/product/5010763595/simple-audio-lis...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

lånar tråden lite, är också på jakt efter högtalare runt 1000kr, måste vara aktiva, helst 2.0 då jag inte har mycket utrymme.

någon som kan rekommendera något ? då rean verkar vara över för vissa högtalare

Permalänk
Medlem

Är det riktigt ljud man är ute efter så är 2.0 alltid att föredra. (Studiomonitorer) Men om man verkligen vill hålla sig till 2.1 så kan jag enbart rekommendera Swans M10 eller Corsair SP2500.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Är det riktigt ljud man är ute efter så är 2.0 alltid att föredra. (Studiomonitorer) Men om man verkligen vill hålla sig till 2.1 så kan jag enbart rekommendera Swans M10 eller Corsair SP2500.

jag söker 2.0, kan du rekommendera några upp till 1000kr ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=oopeteroo=-:

jag söker 2.0, kan du rekommendera några upp till 1000kr ?

Kolla först på seconhandbutiker i din närhet, du får oerhört mycket mer för pengarna om du köper beg i den här prisklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Helt ok ljud för pengarna visst, men fjärren slutade fungera efter en månad och grymt jobbigt att strömsparläget stänger av dem efter cirka 15 minuter utan aktivitet. Speciellt då inte fjärrkontrollen fungerar och man måste stänga av och sätta på dem på baksidan för att få dem aktiva igen.. Om någon har en lösning på det skulle jag uppskatta mycket. Inget kvitto kvar så blir svårt att reklamera. Skulle en unvirsalfjärrkontroll fungera?

Nu vet inte jag hur andra fungerar, men har ett par aktiva cerwin-vega högtalare som också stänger av sig efter en vis tid, men dem startar av sig själv igen om jag t.ex börjar spela musik/video, säker på att dem inte gör likadant ?

Permalänk