Permalänk
Medlem

Ny switch... vad är skillnaden?

Nu har jag införskaffat en ny Linksys LGS552P switch.

Jag använder en ASUS RT-AC87U som dhcp server.

På nätverket har jag allt från surfplattor till övervakningskameror..
När man börjar konfigurera denna switch får jag välja på om system mode ska vara Layer 2 eller Layer 3.

Jag förstår inte hur valet kommer att påverka mitt nätverk. Någon som kan förklara?

Permalänk
Medlem

Nyfiken:

Varför en 8000kr switch och en 2000kr dhcp server?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfang:

När man börjar konfigurera denna switch får jag välja på om system mode ska vara Layer 2 eller Layer 3.
Jag förstår inte hur valet kommer att påverka mitt nätverk. Någon som kan förklara?

http://sv.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen#Exempel
Vad layer2 eller layer3 mode refererar till är de lagrena i OSI-modellen.

Layer2 är kort beskrivet det lager Switchar jobbar på. Där används MAC-adresser för att se till att varje paket hittar rätt.
Layer3 är kort beskrivet IP och det lager som Routrar jobbar på. Där används IP-adresser och routing för att se till att varje paket hamnar rätt.
Ännu mer kort beskrivning, Vill du att din switch ska agera router också?

Om du inte redan känner till dessa begrepp har du mycket att lära om du vill konfigurera din nya fina Linksys switch på ett korrekt sätt.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är OSI lagren, 2 är switchning och 3 är routing.
http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model
Men vem köper en L3 switch utan att veta vad det är och varför man ska lägga ut så mycket mera pengar på den jämfört med en vanlig switch ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätt på den Layer2 om du inte ska använda routing, så är det bara att köra sen!

Tips är att hitta en guide, då denna switch har mycket att erbjuda, men man måste hålla tungan rätt i mun!
//Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Håller med Maxizor. Kör på Layer2 om du endast har ett subnät och inte ska använda någon routing eller krångla med VLAN.

Läs även på lite. Lika bra när du ändå lägger ut så pass mycket pengar på en switch för hemmet. Nya idéer kanske dyker upp.

/P

Permalänk
Medlem

Man lägger ut 8000 kr för en l3 switch och kan inte OSI modellen eller basic networking, whats the thinking?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nyfiken:

Varför en 8000kr switch och en 2000kr dhcp server?

Mest för att jag redan hade AC87an som DHCP från första början och den ger trådlöst på källarplanet.

Tänkte du att det kanske är bättre att låta Linksysen agera DHCP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Man lägger ut 8000 kr för en l3 switch och kan inte OSI modellen eller basic networking, whats the thinking?

Läste typ 1p OSI på universitet.

Tanken är att jag ska bygga på den när jag håller på att förbereda att säga upp mig från jobbet för att driva mitt egna företag.
Håller på att bli fullärd på Exchange just nu för att labba med mailtjänster.

Jag kommer till att börja med inte att hålla på med routing men växer företaget finns ju risken att det händer
Jag ska även läsa på men som jag tolkar er så kör jag på L2 tills att jag är redo att ta steget mot L3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

http://sv.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen#Exempel
Vad layer2 eller layer3 mode refererar till är de lagrena i OSI-modellen.

Layer2 är kort beskrivet det lager Switchar jobbar på. Där används MAC-adresser för att se till att varje paket hittar rätt.
Layer3 är kort beskrivet IP och det lager som Routrar jobbar på. Där används IP-adresser och routing för att se till att varje paket hamnar rätt.
Ännu mer kort beskrivning, Vill du att din switch ska agera router också?

Om du inte redan känner till dessa begrepp har du mycket att lära om du vill konfigurera din nya fina Linksys switch på ett korrekt sätt.

Jag kan ju iofs låta DHCP/router skötas av switchen och sätta asusen som AP för det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfang:

Läste typ 1p OSI på universitet.

Tanken är att jag ska bygga på den när jag håller på att förbereda att säga upp mig från jobbet för att driva mitt egna företag.
Håller på att bli fullärd på Exchange just nu för att labba med mailtjänster.

Jag kommer till att börja med inte att hålla på med routing men växer företaget finns ju risken att det händer
Jag ska även läsa på men som jag tolkar er så kör jag på L2 tills att jag är redo att ta steget mot L3.

Spännande. Ring om du tänker anställa!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfang:

Läste typ 1p OSI på universitet.

Tanken är att jag ska bygga på den när jag håller på att förbereda att säga upp mig från jobbet för att driva mitt egna företag.
Håller på att bli fullärd på Exchange just nu för att labba med mailtjänster.

Jag kommer till att börja med inte att hålla på med routing men växer företaget finns ju risken att det händer
Jag ska även läsa på men som jag tolkar er så kör jag på L2 tills att jag är redo att ta steget mot L3.

Ta inte detta på fel sätt, men uttrycket "don't quit your dayjob" var det första som jag tänkte på när jag läste din tråd.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ta inte detta på fel sätt, men uttrycket "don't quit your dayjob" var det första som jag tänkte på när jag läste din tråd.

Det är lugnt. Jag har en bit kvar innan men jag får just nu in ca 30% av min vanliga månadslön via företaget. Gör inget drastiskt förrän jag är uppe i 75%

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är OSI lagren, 2 är switchning och 3 är routing.
http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model
Men vem köper en L3 switch utan att veta vad det är och varför man ska lägga ut så mycket mera pengar på den jämfört med en vanlig switch ?

Egentligen är problemet att jag inte har läst så mycket om OSI-lagren de senaste 10 åren men under de senaste åren har jag konfigurerat juniper switchar åt ISP-företag, VLAN på cisco-switchar men inte ägnat en tanke på att det är OSI-jag jobbar med.... suck. Time to go read

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfang:

Egentligen är problemet att jag inte har läst så mycket om OSI-lagren de senaste 10 åren men under de senaste åren har jag konfigurerat juniper switchar åt ISP-företag, VLAN på cisco-switchar men inte ägnat en tanke på att det är OSI-jag jobbar med.... suck. Time to go read

Vänta här nu lite. Du har jobbat(!) med att konfa switchar åt ISPer(!!!!) och ställer en så här pass grundläggande fråga på ett öppet forum?
Finns det någon chans att jag kan få veta vilka ISPer och företag du jobbat åt så jag har en chans att undvika dessa?

Disclaiment :Detta inlägg är på 50% allvar och 50% på skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vänta här nu lite. Du har jobbat(!) med att konfa switchar åt ISPer(!!!!) och ställer en så här pass grundläggande fråga på ett öppet forum?
Finns det någon chans att jag kan få veta vilka ISPer och företag du jobbat åt så jag har en chans att undvika dessa?

Disclaiment :Detta inlägg är på 50% allvar och 50% på skämt.

Haha Undvik gärna.

Tele2 och Dataphone/IP-Only

Jo jag misstänker att jag tänker snett nånstans men anledningen till att jag känner att jag saknar något är att jag aldrig fick mina Meru APs att fungera med Layer 2 inställning utan bara Layer 3... Någonstans tänker jag fel i configen..... Så nu tänket jag fråga först så pass grundläggande det går för att få reda på var jag tänkt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vänta här nu lite. Du har jobbat(!) med att konfa switchar åt ISPer(!!!!) och ställer en så här pass grundläggande fråga på ett öppet forum?

Det är faktiskt inte så ovanligt, många personer kanske vet hur konfigurationerna ser ut, de kanske även har dokumentation eller liknande och bara skriver in dem utan att egentligen veta hur tekniken egentligen fungerar.

Sedan så är OSI modellen egentligen inte så viktig att kunna men man borde veta skillnaden på en router, en switch och vad en layer-3 switch är.