Varför kan jag ej installera win7?

Permalänk
Medlem

Varför kan jag ej installera win7?

Tänkte installera win 7 från ett usb minne men det vägrar fungera. Har gjort så att usb stickan fungerar för att boota från.
Har satt boot priority på usb hdd.
Har provat lite allt möjligt men den bootar helt enkelt inte upp från stickan.

Har bara kört från skiva förut, har jag glömt nått steg?
Datorn är en lenovo z50-75
Mvh

Permalänk
Medlem

För Windows 7 ska du stänga av CSM och låta bli att boota med UEFI.
Hur skapade du ditt installationsmedia?
Stängt av secure boot?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

För Windows 7 ska du stänga av CSM och låta bli att boota med UEFI.
Hur skapade du ditt installationsmedia?
Stängt av secure boot?

Tack!
Vad är CSM?
UEFI är av.
Usb:t fixade jag i kommandotolken
Secure boot är av.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du gjort usbminnet, har du provat på en annan dator så du vet att det är bootbart ?
Vilket program krävde att du körde i en kommandotolk för att göra det bootbart ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du gjort usbminnet, har du provat på en annan dator så du vet att det är bootbart ?
Vilket program krävde att du körde i en kommandotolk för att göra det bootbart ?

jag följde denna guide för att göra minnet bootbart https://www.youtube.com/watch?v=aFJwiILbsdo
ska genast prova minnet i en annan dator, brb!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du gjort usbminnet, har du provat på en annan dator så du vet att det är bootbart ?
Vilket program krävde att du körde i en kommandotolk för att göra det bootbart ?

Han kanske menade att han gjorde processen att göra det bootbart via "diskpart" i kommandotolken?

Till TS råder jag dig att pröva antingen:
Windows USB/DVD Download Tool
eller
Rufus
SweC har också en guide som är uppskattad

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Som TheSwede86 säger Windows USB/DVD Download tool och sedan sätter du USB i en USB 2.0 port.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Allt för ofta så är det ett billigt USB minne som skapar problem. Fundera på att investera i ett USB minne av kvalitet.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/S...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag lyckades inte få den att boota upp från andra datorn heller.. Det är nog stickan som är boven, eventuellt att jag gjort nått fel....
Ääh, köper skivor imorgon, orkar ej bråka mer..

Godnatt och tack för hjälpen gubbs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggwp:

Allt för ofta så är det ett billigt USB minne som skapar problem. Fundera på att investera i ett USB minne av kvalitet.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/S...

Tiden då man betalade 200 kr för ett USB-minne är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empo021:

Jag lyckades inte få den att boota upp från andra datorn heller.. Det är nog stickan som är boven, eventuellt att jag gjort nått fel....
Ääh, köper skivor imorgon, orkar ej bråka mer..

Godnatt och tack för hjälpen gubbs

Köp ett usb-minne istället. Ungefär hundra gånger mer prisvärt, dessutom går det betydligt snabbare att installera.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Tiden då man betalade 200 kr för ett USB-minne är förbi.

Ja man får väl vad man betalar för.

http://usb.userbenchmark.com/

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av empo021:

jag följde denna guide för att göra minnet bootbart https://www.youtube.com/watch?v=aFJwiILbsdo
ska genast prova minnet i en annan dator, brb!

Använd rufus så ska du se att livet blir lättare för dig.

Skrivet av ggwp:

Allt för ofta så är det ett billigt USB minne som skapar problem. Fundera på att investera i ett USB minne av kvalitet.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/S...

Åh herrejösses, inte en W8-certad trams-sticka... Fy fan för Sandisk och deras idiotiska fånerier. Det må vara snabbt, men det är det mest korkade USB-minnet jag ägt. Om jag vill ha något som behandlas som en intern hårddisk köper jag en intern hårddisk, inte ett jäkla USB-minne.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

köpt dvd skivor och bränt in windows i en nu.
lyckas inte få den att boota från cd:n... trots rätt boot priority, UEFI av.
jävla skräp.
nån som vet precis vilka settings jag ska ha i bios för att den ska tillåta boot från skivan?
blir galen snart.... pinsamt ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Åh herrejösses, inte en W8-certad trams-sticka... Fy fan för Sandisk och deras idiotiska fånerier. Det må vara snabbt, men det är det mest korkade USB-minnet jag ägt. Om jag vill ha något som behandlas som en intern hårddisk köper jag en intern hårddisk, inte ett jäkla USB-minne.

Vad är W8-certad? Jag tror inte den är certifierad av microsoft på något sätt. Bara en kvalitets USB som aldrig svikit mig. Jag har 4st, och har aldrig behövt byta ut dem och de har aldrig krånglat. 2-3 år nu.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är W8-certad? Jag tror inte den är certifierad av microsoft på något sätt. Bara en kvalitets USB som aldrig svikit mig. Jag har 4st, och har aldrig behövt byta ut dem och de har aldrig krånglat. 2-3 år nu.

De gamla Sandisk extreme var det inget fel på. De nya däremot är certifierade för W2G och har sin removable bit satt till 0. USB-minnet behandlas som en intern lagringsenhet i operativsystemet och av diverse program och Windows vägrar aktivera snabb borttagning. Totalt värdelösa pinnar.
Gamla utan W8-cert:

Dold text

Nya med W8-cert:

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empo021:

köpt dvd skivor och bränt in windows i en nu.
lyckas inte få den att boota från cd:n... trots rätt boot priority, UEFI av.
jävla skräp.
nån som vet precis vilka settings jag ska ha i bios för att den ska tillåta boot från skivan?
blir galen snart.... pinsamt ju

Hur har du bränt, har du använt en riktig isofil från MS för att bränna ut till skivan, en del packar ju upp ison elerl kopierar själva isofilen till skivan och det är fel.
Dessutom man det bero på att du måste ha den optiska enheten ansluten till en sataport i ide läge för att boot ska fungera, ahci eller raidläge brukar strula med optiska enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.