Ska köpa en MacBook Air men är lite osäker när det kommer till RAM

Permalänk

Ska köpa en MacBook Air men är lite osäker när det kommer till RAM

Så min tjej ska köpa en MacBook Air, 13 tum med 256 gig men är lite osäker när det kommer till RAM minnet, räcker 4 eller ska hon ta 8 bara för att "ha" egentligen ? Hon kommer använda datorn till filmer, surfa, Office 365, lite skolarbeten och vill gärna ha The Sims installerat på den (så jag slipper det på min dator).

Skulle gärna ha hjälp med detta, jag vet att 4 gig skulle säkert räcka mer än gärna men tänker lite på om det räcker om några år framåt eftersom det inte går att byta i framtiden för allt är fastsvetsat i dom där jävlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Så min tjej ska köpa en MacBook Air, 13 tum med 256 gig men är lite osäker när det kommer till RAM minnet, räcker 4 eller ska hon ta 8 bara för att "ha" egentligen ? Hon kommer använda datorn till filmer, surfa, Office 365, lite skolarbeten och vill gärna ha The Sims installerat på den (så jag slipper det på min dator).

Skulle gärna ha hjälp med detta, jag vet att 4 gig skulle säkert räcka mer än gärna men tänker lite på om det räcker om några år framåt eftersom det inte går att byta i framtiden för allt är fastsvetsat i dom där jävlarna.

Du ska satsa på 8gb ram om du vill att datorn ska vara framtidssäker.

Permalänk
Hjälpsam

Som vanligt en kostnadsfråga. Att överdimensionera för att framtidssäkra längre än den förväntade livslängden innan uppgradering är meningslöst.

Kommer hon använda den ca 2 år och det är en väsentlig kostnadsökning med 4->8GB så låt bli.
Kommer hon troligtvis använda den i 4+ år är det en bättre ide att ta 8GB med en gång.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av kraggel:

Du ska satsa på 8gb ram om du vill att datorn ska vara framtidssäker.

Va nästan det jag tänkte, då får hon köpa den med 8 gig ram då, tack så mkt

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Som vanligt en kostnadsfråga. Att överdimensionera för att framtidssäkra längre än den förväntade livslängden innan uppgradering är meningslöst.

Kommer hon använda den ca 2 år och det är en väsentlig kostnadsökning med 4->8GB så låt bli.
Kommer hon troligtvis använda den i 4+ år är det en bättre ide att ta 8GB med en gång.

Den hon har nu är från 2010, också en Mac så ja hon kommer ju ha den här i många år framåt om något såklart inte händer och den slutar fungera såklart. Pengar är inget problem så det får bli 8 gig för framförhållningen så det inte behövs köpas en ny om nåt år igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara flika in att nya modeller av MacBook Air är på ingående som verkar innebära rejäla uppgraderingar av modellen, så avvakta om du har möjlighet.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Vill bara flika in att nya modeller av MacBook Air är på ingående som verkar innebära rejäla uppgraderingar av modellen, så avvakta om du har möjlighet.

Hennes studentrabatt slutar idag så tror inte det är något hon vill göra, men hon är inte så jätte insatt, hon behöver bara en ny dator för hennes gamla for 2010 fungerar knappt. Men tack för det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Hennes studentrabatt slutar idag så tror inte det är något hon vill göra, men hon är inte så jätte insatt, hon behöver bara en ny dator för hennes gamla for 2010 fungerar knappt. Men tack för det iaf

Även fast hennes studentrabatt slutar idag så lär de flesta återförsäljare rabattera ut de som finns nu när dom nya kommer. Så jag skulle faktiskt vänta tills den 9e Mars när dom nya kommer. Det är 2 veckor, det klarar hon nog!

Annars har ni väl någon polare som kan köpa den åt er...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Så jag skulle faktiskt vänta tills den 9e Mars när dom nya kommer. Det är 2 veckor, det klarar hon nog!

Även om jag håller med om att det vore bra att vänta tills eventet så är det ett rykte att det kommer nya MBA.
Det enda man kan säga säkert är att klockan kommer visas.

Och 8GB helt klart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kolla här när det gäller att köpa nu eller vänta:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Permalänk
Medlem

Om du kan skulle jag vänta och måste hon promt ha en dator idag så skulle jag köpt denna och sen väntat in dom nya.

http://www.misco.se/?sku=10675866

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Om du kan skulle jag vänta och måste hon promt ha en dator idag så skulle jag köpt denna och sen väntat in dom nya.

http://www.misco.se/?sku=10675866

Håller med, måste hon verkligen ha en så köp den där...

Vet du dock att ska hon ha den i 2-4 år och köper 4GB RAM, så kommer det inte bli kul sen när datorn segar ner sig enormt pga att det blir slut på RAM.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display