Win 8.1 - programlista? Tillbehör?

Permalänk
Medlem

Win 8.1 - programlista? Tillbehör?

Sparkade igång den nya laptopen igår med Win 8.1 förinstallerat, och götapetter! Kakelsystemet har för första gången fått mig att på allvar förstå hur min farmor känner sig framför en dator.

Jag ser att fruktansvärt mycket grejer saknas, samtidigt som jag fått en massa funktioner jag aldrig önskat (vem vill ha en förnuftig programlista, när man på första blick kan komma fram till MSN:s blajsida) och tillbehören? Vem vill ha editor, när jag direkt kan se vädret i huvudstaden 50 mil bort direkt när jag loggar in?

Nog med gruffandet, nu till frågorna: jag avskyr plottriga skrivbord med femtioelva miljoner genvägar och osorterade filer - gäller verkliga livet som på datorn - om jag nu installerar ett program eller ett spel och avbockar genvägen på skrivbordet - vart sjutton dyker den upp sedan? Det finns ju ingen programlista? Eller dyker den upp som en "app" (usch vad jag börjar avsky det ordet) i kakelspektaklet?

Och editor som jag ofta använder för att skriva noteringar - finns inte? Det finns inga tillbehör - paint t.ex. är också borta?

Är det verkligen detta som Microsoft har bestämt skall vara "framtiden"? Istället för att faktiskt förstå och respektera faktumet att Smartphone, PC och Surfplatta är tre olika saker, så skall man försöka gegga ihop allting tills det bara blir pannkaka kvar.
Jag vet att folk nu kan tycka att jag inte har någon känsla för "utveckling", men utveckling är inte automatiskt det som är nytt, utan det som faktiskt driver systemet framåt: och hittills kan jag endast sammanfatta Windows 8.1 med ett steg framåt, tre bakåt.

EDIT: Nu har dock alla "Tillbehör" dykt upp och lite fler saker - antagligen eftersom datorn kommunicerade med alla (eller en åtminstone) dator i hushållet som har Win 7. För helt plötsligt fick jag ett meddelande "25 nya appar installerades". Förvisso saker jag i stor utsträckning önskat, men hade ändå varit snällt och fråga mig först om jag verkligen velat ha det? Kommer den nu att installera en massa random shit även i framtiden utan att jag har någon som helst förbannat koll?

Permalänk
Medlem

mspaint.exe och notepad.exe finns alltid i %windir%\system32 oberoende om du kommunicerar med W7 maskiner eller inte (!).

När du installerar program hamnar de som vanligt i Program Files (x86)\

Du får en väldigt prydlig och lättöverskådlig startskärm om du organiserar de program du använder där. Högerklicka på programmen du ofta använder och välj "pin to start". Högerklicka sedan i mosaikspektaklet på de kakelplattor du inte vill se och välj "unpin".

Sluta bli arg över att microsoft inte kan förutse exakt vilka program du använder och inte använder som individ. Koppla sedan upp dig med ett microsoftkonto så kommer ms aldrig att glömma dina preferenser i framtiden.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell