Imagination avtäcker PowerVR GT7900 för Android-spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Imagination avtäcker PowerVR GT7900 för Android-spelkonsoler

Inför Mobile World Congress och Game Developer Conference avtäcker Imagination Technologies senaste PowerVR GT7900, en ny grafiklicens som lovar konsolklassad prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ligga i sängen med mobilen som vr och spela skräckspel på mobilen.. Ja tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk

Detta var en trevlig nyhet! vill gärna läsa mer om detta

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Imagination gör bra grejer, tror Apple trycker på dem ganska mycket folk med duktig kompetens och pengar för att få GPU:erna utvecklade.

Prestandan på Iphone 6 är inte dålig liksom.

Ligger de i bör detta alltså spöa GPU-delen i Tegra X1?
GT730m har 384 Kärnor @ 725MHz. (Kepler)
X1 har 256kärnor. (Maxwell)

Kikar man på fördelningen i beräkningskluster och prestanda mellan Maxwell och Kepler så bör dessa vara ganska nära. Dock ej koll på Tegra X1s frekvenser. Tippar på att GT730 är en del kraftigare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trevligt, men till vilken nytta?

Det har i flera år tagits fram hårdvara som ska klara FPS-spel och bilspel mm, med bländande grafik som närmar sig konsol-kvalité. Men vart är spelen? Vad ska vi ha PowerVR GT7900 när det mest avancerade spel som finns är Angry Birds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Trevligt, men till vilken nytta?

Det har i flera år tagits fram hårdvara som ska klara FPS-spel och bilspel mm, med bländande grafik som närmar sig konsol-kvalité. Men vart är spelen? Vad ska vi ha PowerVR GT7900 när det mest avancerade spel som finns är Angry Birds?

Nja det finns ju en hel del spel på android som är krävande.
Dead space som blev portad över till android för ett tag sedan ,need for speed (kommer inte ihåg övriga av namnet), Sonic Allstars Racing & All Stars Racing Transformed.

Injustice gods among us

modern combat 5.

asphalt 8 born free.

sedan har ju ett flertal av gta serien dykt upp på android.

Finns det ju en hel del spelmotorer som portades över till android T ex unreal engine 3 (epoch 2 t ex på unreal engine 3) och 4 om jag inte minns fel, och vissa custombyggen baserade på quake motorerna för quake 1, 2 ,3 och en enklare version av doom 3 finns också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Tile-Based Deferred Rendering (TBDR)

Det där gav mig lite nostalgikänslor för mitt gamla och sedan länge försvunna PowerVR Kyro2-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nja det finns ju en hel del spel på android som är krävande.
Dead space som blev portad över till android för ett tag sedan ,need for speed (kommer inte ihåg övriga av namnet), Sonic Allstars Racing & All Stars Racing Transformed.

Injustice gods among us

modern combat 5.

asphalt 8 born free.

sedan har ju ett flertal av gta serien dykt upp på android.

Finns det ju en hel del spelmotorer som portades över till android T ex unreal engine 3 (epoch 2 t ex på unreal engine 3) och 4 om jag inte minns fel, och vissa custombyggen baserade på quake motorerna för quake 1, 2 ,3 och en enklare version av doom 3 finns också.

Ok, jag har inte gjort tillräcklig research.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sedan kommer det fram att den kostar 3-5 ggr mer än konkurrenterna och nischas till den grad att den inte går att ens finna. Var ju liknande snack om Intel GT3. Slutade med att priset på laptops med dessa i sig landade på typ Alienwarenivåer..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

ÄNTLIGEN!!!! Kan detta vara den revansch som behövs för att vi på sikt ska få återse tile-based deferred rendering till PC?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det där gav mig lite nostalgikänslor för mitt gamla och sedan länge försvunna PowerVR Kyro2-kort

Me2.... Har kvar mitt Kyro II...

Permalänk
Avstängd

Nej tack, inget från Imagination Technologies.

Dom kan ta PowerVR och köra upp det där solen inte skiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej tack, inget från Imagination Technologies.

Dom kan ta PowerVR och köra upp det där solen inte skiner.

Varför, om man får fråga? 2014 var ett jämt år där bland annat nVidia äntligen lyckades släppa något som faktiskt levde upp rätt bra till deras vanliga hype med sin K1 men innan dess så skulle jag påstå att Imagination Technologies faktiskt dominerade marknaden under ett par år med sina PowerVR kretsar i iPhone/iPad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Varför, om man får fråga? 2014 var ett jämt år där bland annat nVidia äntligen lyckades släppa något som faktiskt levde upp rätt bra till deras vanliga hype med sin K1 men innan dess så skulle jag påstå att Imagination Technologies faktiskt dominerade marknaden under ett par år med sina PowerVR kretsar i iPhone/iPad.

För att Imageon Technologies har proprietära, stängda drivrutiner och inte bistår utvecklare med någon hårdvarudokumentation alls.

AMD har öppna drivrutiner och bistår med dokumentation.
Intel har öppna drivrutiner.
Nvidia är inte lika duktiga som Intel och AMD, men dom har gjort lite dom med.

Qualcomm är mer öppna med Adreno, och Broadcom är mer öppna med VideoCore, och Vivante är mer öppna, och ARM är mer öppna med Mali.

Imageon Technologies är dom värsta.

Permalänk
Skrivet av rektor:

För att Imageon Technologies har proprietära, stängda drivrutiner och inte bistår utvecklare med någon hårdvarudokumentation alls.

AMD har öppna drivrutiner och bistår med dokumentation.
Intel har öppna drivrutiner.
Nvidia är inte lika duktiga som Intel och AMD, men dom har gjort lite dom med.

Qualcomm är mer öppna med Adreno, och Broadcom är mer öppna med VideoCore, och Vivante är mer öppna, och ARM är mer öppna med Mali.

Imageon Technologies är dom värsta.

Du tror inte att detta har mer med licenstillverkarna att göra? Apple är ju inte kända för att öppna upp något. Som jag förstår kör de med egna drivar på sina iOS prylar.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Du tror inte att detta har mer med licenstillverkarna att göra? Apple är ju inte kända för att öppna upp något. Som jag förstår kör de med egna drivar på sina iOS prylar.

Vet inte vad det det beror på, men i princip alla andra tillverkare är mer öppna än Imageon Technologies.

Permalänk
Medlem

Ja nu lär det blir konkurrent mot 3DS och Vita på allvar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Ja nu lär det blir konkurrent mot 3DS och Vita på allvar.

Hur tänker du? Det handlar om en GPU för spelkonsoler och inte handhållen. Vita kör redan PowerVR om än en ganska gammal (samma som i iPhone 4S).

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Lågbudget, slår inte ens papper och penna

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Lågbudget, slår inte ens papper och penna

Alltid väldigt spännande med uttalanden från individer som uppenbarligen inte överhuvudtaget vet vad de pratar om. Utveckla! Jag vill ha lite mera underhållning.

Permalänk

Vet mycket väl vad det är för skit, sämsta grafikkortet i historien..
Och jag vet att du hylla kyro för ~15år sen, det var nog den mest retunerade kortet någonsin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB