Permalänk
Medlem

Z97 vs X99 vad ska jag köpa?

tja Swec.

Min trotjänare har gått i graven då nätdelen gav upp i förra veckan och tog med sig moderkortet. Jag har använt den i sex år och var väldigt nöjd med hur länge den fungerade. Jag vill gärna köpa Intel igen då min förra CPU var en i7 920. Jag har tittat på socket Z97 med 4790K, och börjat snegla mot X99.

Nuförtiden har jag inte alls lika stor koll på delarna som jag hade förr, i stora drag men när det kommer till processorer och plattformar så är det en blind fläck. Jag vill att datorn skall fungera och vara relevant i 4-6 år, just nu spelar jag HoN och Football Manager 2015, datorn används till redigering av bild och video på hobbynivå och lätt programmering. Ska köpa en helt ny dator och endast behålla min SSD från den förra. Vill ej behöva uppgradera igen när denna är klar.

Budgeten är ca 25 000 kr, men hade helst hållit mig under 20 000 kr då jag även ska försöka få in en ny skärm i priset. Grafikkort är inte särskilt viktigt, jag behöver inte spela på dom högsta inställningarna, utan prioriterar stabilitet och snabbhet överlag framför ett par FPS till. Har redan skaffat nätagg och chassi.

Vad finns det för fördelar och nackdelar, vad hade du köpt?

Om det är någon som har goda råd så dela gärna med er.

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

tja Swec.

Min trotjänare har gått i graven då nätdelen gav upp i förra veckan och tog med sig moderkortet. Jag har använt den i sex år och var väldigt nöjd med hur länge den fungerade. Jag vill gärna köpa Intel igen då min förra CPU var en i7 920. Jag har tittat på socket Z97 med 4790K, och börjat snegla mot X99.

Nuförtiden har jag inte alls lika stor koll på delarna som jag hade förr, i stora drag men när det kommer till processorer och plattformar så är det en blind fläck. Jag vill att datorn skall fungera och vara relevant i 4-6 år, just nu spelar jag HoN och Football Manager 2015, datorn används till redigering av bild och video på hobbynivå och lätt programmering. Ska köpa en helt ny dator och endast behålla min SSD från den förra. Vill ej behöva uppgradera igen när denna är klar.

Budgeten är ca 25 000 kr, men hade helst hållit mig under 20 000 kr då jag även ska försöka få in en ny skärm i priset. Grafikkort är inte särskilt viktigt, jag behöver inte spela på dom högsta inställningarna, utan prioriterar stabilitet och snabbhet överlag framför ett par FPS till. Har redan skaffat nätagg och chassi.

Vad finns det för fördelar och nackdelar, vad hade du köpt?

Om det är någon som har goda råd så dela gärna med er.

Tack på förhand.

Vad har du för chassi och nätagg? Kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem

När du säger din budget och att du inte bryr dig om grafikkort så mycket så pekar det ju på att du vill ha rejäl enthusiast nivå på resten, 20 000 kr för ett hemmabygge med ett "medelklass" grafikkort låter väldigt dyrt, och då funkar ju X99.

Ska dock sägas att X99 är för enthusiaster, vi snackar rejält överpris för prestanda som är svår att utnyttja. Det är inte precis som om det kommer bli tvunget att uppgradera en 4790K på flera år framöver, och vill du framtidssäkra dig känns det ju bättre att vänta in Skylake snarare än att skaffa Haswell-E.

Min åsikt är att din "kravspec" på dator inte stämmer överrens med X99, men å andra sidan tycker jag din budget också är högre än vad det låter som du behöver.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Alltså denna tror jag skulle funka helt utmärkt för dina ändamål.
Klämt till med ett par fina IPS-skärmar så är du golden sen.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Om man behöver ställa frågan Z97 eller X99? Så är valet givet Z97.
Man vet om man behöver X99.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

tja Swec.

...

Vad finns det för fördelar och nackdelar, vad hade du köpt?

Om det är någon som har goda råd så dela gärna med er.

Tack på förhand.

Jag köpte en i7 950 när den kom ut och bytte först nu till en X99 system med en 5930k. Jag tycker att X99 känns lite som när 1366 kom (ny plattform och nya ramminnen), och mitt 1366 system fungerade hur bra som helst i 5år. Fördelen med X99 systemet är att man får DDR4 och 6 kärnor (12 trådar) vilket borde passa dig perfekt som skall använda datorn till redigering.

Hade jag varit du hade jag satsat på en 5820k (jag köpte en 5930k då jag fick specialpris på den och endast betalade 500kr mer) och byggt systemet utefter det. Har man tur som med 1366 plattformen så kommer processorn att vara OK i 4-6år.

Skickar ett exempel nedan (utan chassi och grafikkort)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7753418/2015-02-27

Lycka till med bytet

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

tja Swec.

Min trotjänare har gått i graven då nätdelen gav upp i förra veckan och tog med sig moderkortet. Jag har använt den i sex år och var väldigt nöjd med hur länge den fungerade. Jag vill gärna köpa Intel igen då min förra CPU var en i7 920. Jag har tittat på socket Z97 med 4790K, och börjat snegla mot X99.

Nuförtiden har jag inte alls lika stor koll på delarna som jag hade förr, i stora drag men när det kommer till processorer och plattformar så är det en blind fläck. Jag vill att datorn skall fungera och vara relevant i 4-6 år, just nu spelar jag HoN och Football Manager 2015, datorn används till redigering av bild och video på hobbynivå och lätt programmering. Ska köpa en helt ny dator och endast behålla min SSD från den förra. Vill ej behöva uppgradera igen när denna är klar.

Budgeten är ca 25 000 kr, men hade helst hållit mig under 20 000 kr då jag även ska försöka få in en ny skärm i priset. Grafikkort är inte särskilt viktigt, jag behöver inte spela på dom högsta inställningarna, utan prioriterar stabilitet och snabbhet överlag framför ett par FPS till. Har redan skaffat nätagg och chassi.

Vad finns det för fördelar och nackdelar, vad hade du köpt?

Om det är någon som har goda råd så dela gärna med er.

Tack på förhand.

rekommenderar detta uppgraderingspaketet, http://www.inet.se/produkt/v100331/uppgraderingspaket-core-i7...

anser att DDR4 är lite för dyrt och onödvändigt i dagsläget och i normal användning är inte en X99 processor särskilt nödvändig och du klarar dig långt med en 4 kärnig med hyperthreading som är rejält fabriksöverklockad rekommenderar en rejäl luftkylare om du satsar på driftsäkerhet om den får plats i ditt chassi

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

grafikkort tycker jag du ska vänta med om du inte har ett i dagsläget, nvidias kort är lite dyra (de enda prisvärda är 3,5gb gtx 970....) och amd's kort börjar bli gamla sålänge du inte hittar ett r9 290x för under 3000kr som jag hittade

men eftersom du har en hög budget så är X99 något mer framtidssäkert och då är detta mitt förslag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7753433/2015-02-27

valde gigabyte kortet eftersom de var de billigaste GTX 980t med nästan en 1000 lapp men själv skulle jag valt EVGA/MSI eller Asus som har lite bättre byggkvalitet på sina kort än gigabyte

resten är valt med kvalitet och långsiktig drift i tanke med långa garantier osv..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

tja Swec.
datorn används till redigering av bild och video på hobbynivå

Detta känns som själva kärnan i din fråga. Renderar du ut massor med video i hög kvalitet och/eller jobbar med väldigt stora bilder, så kan helt klart X99 vara av nytta, beroende på programmen du använder så klart. Men frågan är inte om en hederlig Z97/4790K hade räckt till ändå beroende på hur mycket du faktiskt jobbar med sånt?

Annars är X99 plattformen väldigt trevlig, jag trivs med min och den går för fulla muggar varje dag. Även om jag mer och mer gått över till rendering på grafikkort, så är det trevligt med fler kärnor på CPUn för diverse uppgifter, typ simuleringar av partiklar, softbodies etc.

Tyvärr så är DDR4 väldigt dyrt ännu, så det är ju en extra kostnad utöver än att just bara byta till X99 jämfört mot DDR3 priser på andra plattformar. Men ser inte det som något hinder som skall stoppa dig om du anser att du behöver X99.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Vänta på Skylake.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Du får ett bra paket med ett Asus X99-A och en 5820k för 5690 på Webhallen. Ett Z97+4790k kanske kostar dig 500 mindre för ett motsvarande moderkort.

DDR4 är fortfarande boven. Men X99-premien är trots allt inte mycket mer än ca 1500 kronor inklusive 16GB minne. Då får du 2 kärnor extra.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Tycker nästan att detta snack om att DDR4 är mycket dyrare än DDR3 börjar bli jobbigt.
Det är ju samma pris!!! priset på minnena ska självklart jämföras i samma hastighet,

2133Mhz DDR4 kostar ca 1700kr på Inet. (16Gb)
2133Mhz DDR3 kostar ca 1650kr på Inet. (16Gb)

vad är det som är dyrt???

sen detta med att vissa skriver "att man vet om man behöver x99" vaddå vet,
jag köpte x99 bara för att jag kände för det.
jag använder nästan aldrig min dator och när jag väl gör det så spelar jag typ Dying light och Far cry 4 ibland.

Köp X99, Du kommer att bli mycket nöjd.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

tja Swec.

Min trotjänare har gått i graven då nätdelen gav upp i förra veckan och tog med sig moderkortet. Jag har använt den i sex år och var väldigt nöjd med hur länge den fungerade. Jag vill gärna köpa Intel igen då min förra CPU var en i7 920. Jag har tittat på socket Z97 med 4790K, och börjat snegla mot X99.

Nuförtiden har jag inte alls lika stor koll på delarna som jag hade förr, i stora drag men när det kommer till processorer och plattformar så är det en blind fläck. Jag vill att datorn skall fungera och vara relevant i 4-6 år, just nu spelar jag HoN och Football Manager 2015, datorn används till redigering av bild och video på hobbynivå och lätt programmering. Ska köpa en helt ny dator och endast behålla min SSD från den förra. Vill ej behöva uppgradera igen när denna är klar.

Budgeten är ca 25 000 kr, men hade helst hållit mig under 20 000 kr då jag även ska försöka få in en ny skärm i priset. Grafikkort är inte särskilt viktigt, jag behöver inte spela på dom högsta inställningarna, utan prioriterar stabilitet och snabbhet överlag framför ett par FPS till. Har redan skaffat nätagg och chassi.

Vad finns det för fördelar och nackdelar, vad hade du köpt?

Om det är någon som har goda råd så dela gärna med er.

Tack på förhand.

Vad är det för chassi och nätagg du köpt? kan vara bra att veta för att vi ska kunna hjälpa dig med val av moderkort kylare och grafikkort

processor: https://www.komplett.se/intel-core-i7-5820k-socket-lga2011-3/...
ram: https://www.komplett.se/hyperx-predator-ddr4-3000mhz-16gb/826...
moderkort: https://www.komplett.se/msi-x99s-xpower-ac-socket-2011-3/8226...
grafikkort: http://www.inet.se/produkt/5411319/gigabyte-geforce-gtx-980-4...
kylare: http://www.inet.se/produkt/6308876/fractal-design-kelvin-s36-...
16473kr

detta rekommenderar jag om ditt chassi har stöd för grafikkort på 300mm, 360mm radiator och e-atx moderkort (vanligt atx-chassi räcker men det blir lite överhäng över kabeldragnings hål)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

idag skulle jag personligen kört x99 om du vill ha en i7a då priset för mainstream i7an 4790k kostar runt 3.3 - 3.4 k,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

tja Swec.

Min trotjänare har gått i graven då nätdelen gav upp i förra veckan och tog med sig moderkortet. Jag har använt den i sex år och var väldigt nöjd med hur länge den fungerade. Jag vill gärna köpa Intel igen då min förra CPU var en i7 920. Jag har tittat på socket Z97 med 4790K, och börjat snegla mot X99.

Nuförtiden har jag inte alls lika stor koll på delarna som jag hade förr, i stora drag men när det kommer till processorer och plattformar så är det en blind fläck. Jag vill att datorn skall fungera och vara relevant i 4-6 år, just nu spelar jag HoN och Football Manager 2015, datorn används till redigering av bild och video på hobbynivå och lätt programmering. Ska köpa en helt ny dator och endast behålla min SSD från den förra. Vill ej behöva uppgradera igen när denna är klar.

Budgeten är ca 25 000 kr, men hade helst hållit mig under 20 000 kr då jag även ska försöka få in en ny skärm i priset. Grafikkort är inte särskilt viktigt, jag behöver inte spela på dom högsta inställningarna, utan prioriterar stabilitet och snabbhet överlag framför ett par FPS till. Har redan skaffat nätagg och chassi.

Vad finns det för fördelar och nackdelar, vad hade du köpt?

Om det är någon som har goda råd så dela gärna med er.

Tack på förhand.

Vad för nätagg. Sen behöver du kraften från x99, sen är det inte helt stabil platform?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så alla vet, delarna jag köpt är chassit Phanteks Enthoo Pro, kylaren Enermax Liqmax 120S, och nätagget Cooler Master V700. ÄR detta ok? Ska ej överklocka så borde räcka med den kylaren oavsett CPU.

Skrivet av SUPERMACKAN:

Vad har du för chassi och nätagg? Kan vara bra att veta.

Skrivet av Tobberoth:

När du säger din budget och att du inte bryr dig om grafikkort så mycket så pekar det ju på att du vill ha rejäl enthusiast nivå på resten, 20 000 kr för ett hemmabygge med ett "medelklass" grafikkort låter väldigt dyrt, och då funkar ju X99.

Ska dock sägas att X99 är för enthusiaster, vi snackar rejält överpris för prestanda som är svår att utnyttja. Det är inte precis som om det kommer bli tvunget att uppgradera en 4790K på flera år framöver, och vill du framtidssäkra dig känns det ju bättre att vänta in Skylake snarare än att skaffa Haswell-E.

Min åsikt är att din "kravspec" på dator inte stämmer överrens med X99, men å andra sidan tycker jag din budget också är högre än vad det låter som du behöver.

Skrivet av Gyhlen:

Alltså denna tror jag skulle funka helt utmärkt för dina ändamål.
Klämt till med ett par fina IPS-skärmar så är du golden sen.

Jag vill framförallt ha en dator som fungerar bra i 4-6 år, jag inser att det inte finns något som är 100% framtidssäkert men jag har en relativt stor budget och det är av den anledningen. Jag var väldigt nöjd med min förra som ändå höll i sex år. Jag vill inte vänta då jag just nu inte har någon dator som jag använder. Sitter på en laptop. X99 har jag funderat på därför att jag gärna vill ha extra kärnor för processorkraften, framförallt i fotball manager och vid renderingen. Grafikkort är ingenting jag bryr mig särskilt mycket om, spelar sällan spel som kräver riktigt bra grafikkort, och skulle det ändras kan jag alltid köpa ett och bara sätta i.

Skrivet av Falcon:

Om man behöver ställa frågan Z97 eller X99? Så är valet givet Z97.
Man vet om man behöver X99.

Hur menar du?

Skrivet av Patrickpolly:

Jag köpte en i7 950 när den kom ut och bytte först nu till en X99 system med en 5930k. Jag tycker att X99 känns lite som när 1366 kom (ny plattform och nya ramminnen), och mitt 1366 system fungerade hur bra som helst i 5år. Fördelen med X99 systemet är att man får DDR4 och 6 kärnor (12 trådar) vilket borde passa dig perfekt som skall använda datorn till redigering.

Hade jag varit du hade jag satsat på en 5820k (jag köpte en 5930k då jag fick specialpris på den och endast betalade 500kr mer) och byggt systemet utefter det. Har man tur som med 1366 plattformen så kommer processorn att vara OK i 4-6år.

Skickar ett exempel nedan (utan chassi och grafikkort)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7753418/2015-02-27

Lycka till med bytet

Tack för förslaget, det känns lite som du har gjort resan jag är på väg att göra. Jag har inga problem med att betala lite extra för X99 då man faktiskt får flera kärnor, har sneglat på 5960X men den känns verkligen inte värd pengarna i relation till 5820K eller 5930K. Har jag fel där?

Skrivet av Oliver91:

rekommenderar detta uppgraderingspaketet, http://www.inet.se/produkt/v100331/uppgraderingspaket-core-i7...

anser att DDR4 är lite för dyrt och onödvändigt i dagsläget och i normal användning är inte en X99 processor särskilt nödvändig och du klarar dig långt med en 4 kärnig med hyperthreading som är rejält fabriksöverklockad rekommenderar en rejäl luftkylare om du satsar på driftsäkerhet om den får plats i ditt chassi

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

grafikkort tycker jag du ska vänta med om du inte har ett i dagsläget, nvidias kort är lite dyra (de enda prisvärda är 3,5gb gtx 970....) och amd's kort börjar bli gamla sålänge du inte hittar ett r9 290x för under 3000kr som jag hittade

men eftersom du har en hög budget så är X99 något mer framtidssäkert och då är detta mitt förslag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7753433/2015-02-27

valde gigabyte kortet eftersom de var de billigaste GTX 980t med nästan en 1000 lapp men själv skulle jag valt EVGA/MSI eller Asus som har lite bättre byggkvalitet på sina kort än gigabyte

resten är valt med kvalitet och långsiktig drift i tanke med långa garantier osv..

Jag vill helst inte överklocka alls utan bara låta systemet köra på stock för att det ska fungera bra länge. Grafikkort kommer nog inte bli ett 980, jag tycker det är för mycket pengar för något jag verkligen inte använder, även om jag kan se lockelsen med det. Jag har i nuläget ett 7950 (i min gamla) och det var fullgott för spelen jag spelade. DDR4 verkar inte så mycket dyrare om man jämför datamängden per krona mot ddr3.

Skrivet av sgtprobe:

Detta känns som själva kärnan i din fråga. Renderar du ut massor med video i hög kvalitet och/eller jobbar med väldigt stora bilder, så kan helt klart X99 vara av nytta, beroende på programmen du använder så klart. Men frågan är inte om en hederlig Z97/4790K hade räckt till ändå beroende på hur mycket du faktiskt jobbar med sånt?

Annars är X99 plattformen väldigt trevlig, jag trivs med min och den går för fulla muggar varje dag. Även om jag mer och mer gått över till rendering på grafikkort, så är det trevligt med fler kärnor på CPUn för diverse uppgifter, typ simuleringar av partiklar, softbodies etc.

Tyvärr så är DDR4 väldigt dyrt ännu, så det är ju en extra kostnad utöver än att just bara byta till X99 jämfört mot DDR3 priser på andra plattformar. Men ser inte det som något hinder som skall stoppa dig om du anser att du behöver X99.

Så du är alltså nöjd med X99? Jag arbetar väldigt lite i rendering osv, men det är skönt med kraft när man väl gör det, sedan tänkte jag att DDR4+X99 vore lite mer framtidssäkert än Z97 med "bara" 4 kärnor. Datorn ska vara i 4-8 år helst.

Skrivet av p_stman:

Tycker nästan att detta snack om att DDR4 är mycket dyrare än DDR3 börjar bli jobbigt.
Det är ju samma pris!!! priset på minnena ska självklart jämföras i samma hastighet,

2133Mhz DDR4 kostar ca 1700kr på Inet. (16Gb)
2133Mhz DDR3 kostar ca 1650kr på Inet. (16Gb)

vad är det som är dyrt???

sen detta med att vissa skriver "att man vet om man behöver x99" vaddå vet,
jag köpte x99 bara för att jag kände för det.
jag använder nästan aldrig min dator och när jag väl gör det så spelar jag typ Dying light och Far cry 4 ibland.

Köp X99, Du kommer att bli mycket nöjd.

Bra poäng där, prismässigt verkar dom inte skilja sig så mycket. Sedan drar ju DDR4 mindre ström, alstrar mindre värme, och är snabbare out of the box. Jag behöver nog inte X99 men det känns som ett bra val givet budgeten jag har. Jag är rädd för att Intel kommer fula sig med Z97 och skapa en ny socket nästa år igen, då sitter jag säkrare med en 6-8 kärnig Haswell-E.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

Vad är det för chassi och nätagg du köpt? kan vara bra att veta för att vi ska kunna hjälpa dig med val av moderkort kylare och grafikkort

processor: https://www.komplett.se/intel-core-i7-5820k-socket-lga2011-3/...
ram: https://www.komplett.se/hyperx-predator-ddr4-3000mhz-16gb/826...
moderkort: https://www.komplett.se/msi-x99s-xpower-ac-socket-2011-3/8226...
grafikkort: http://www.inet.se/produkt/5411319/gigabyte-geforce-gtx-980-4...
kylare: http://www.inet.se/produkt/6308876/fractal-design-kelvin-s36-...
16473kr

detta rekommenderar jag om ditt chassi har stöd för grafikkort på 300mm, 360mm radiator och e-atx moderkort (vanligt atx-chassi räcker men det blir lite överhäng över kabeldragnings hål)

Tack för rekommendationen, jag har redan en kylare så den tror jag att jag kör på. Grafikkort lutar åt något litet och strömsnålt, ett 750ti eller R9 280. Finns det någon fördel med att köpa snabbare DDR4 minnen är 2133 mhz? Dom du visade är 3000 mhz. Finns det andra prisvärda moderkort? Är det värt prisskillnaden i kr att gå från 5820K till 5960X?

Skrivet av Sirme:

idag skulle jag personligen kört x99 om du vill ha en i7a då priset för mainstream i7an 4790k kostar runt 3.3 - 3.4 k,

Ja, prisskillnaden känns ju väldigt liten för två kärnor till.

Skrivet av Broken-arrow:

Vad för nätagg. Sen behöver du kraften från x99, sen är det inte helt stabil platform?

Har ett V700 från Cooler Master. Vad menar du med att plattformen inte är helt stabil?

Tack för alla svar, det är verkligen schysst att ni är så hjälpsamma, jag har ännu inte beställt något utan avvaktar tills jag känner mig säker här i tråden.
Har ju som sagt chassi och nätdel samt kylare dock. Alla är helt nya så kan även givetvis byta ut dem, men då ska det helst finnas någon vettig anledning.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har ett V700 från Cooler Master. Vad menar du med att plattformen inte är helt stabil?

Tack för alla svar, det är verkligen schysst att ni är så hjälpsamma, jag har ännu inte beställt något utan avvaktar tills jag känner mig säker här i tråden.
Har ju som sagt chassi och nätdel samt kylare dock. Alla är helt nya så kan även givetvis byta ut dem, men då ska det helst finnas någon vettig anledning.

MVH

Agget är suveränt val, enda nackdelen är att det inte är semipassivt

X99 och även tidigare gen, är inte drivers 100% stabila (även andra skumma buggar), swec redaktionen och flera medlemmar vittnar om just detta. I alla fall undvik gigabyte brädor på x99 serien (är bland annat problem med coldboot, mer info här http://www.hardocp.com/article/2014/10/16/gigabyte_gax99ud4_l...).

Sen som tidigare talare, ställer du frågan om du ska köra x99 eller z97, så är det högst troligt du klarar dig på z97.

När du väl behöver kraften som finns i x99 så är den föråldrad (beroende på vad du ska göra med datorn).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Så du är alltså nöjd med X99? Jag arbetar väldigt lite i rendering osv, men det är skönt med kraft när man väl gör det, sedan tänkte jag att DDR4+X99 vore lite mer framtidssäkert än Z97 med "bara" 4 kärnor. Datorn ska vara i 4-8 år helst.

Yes, jag är väldigt nöjd med X99, fungerar mycket bra och är i mitt fall extremt stabil. Den går hårt varje dag, oftast på nätterna/helgerna med. Jag har dock haft problem med just mitt moderkort (påverkar inte stabilitet eller användning i övrigt dock), ett Asus X99-A, vilket Asus rekommenderar en RMA på, har dock bara inte haft möjlighet till ännu iom att jag jobbar med datorn hela tiden. Så småningom så byter jag upp mig till ett Asus X99WS kort (fanns inte ute i handeln när jag byggde systemet)

Jag kör med den 8-kärninga/16 trådar versionen av processorn, 5960X. Den är inte speciellt prisvärd, men behöver du du kraften så är den användbar. Personligen hade jag klarat mig med en 6-kärning så här i efterhand iom att jag renderar mest på grafikkorten nu för tiden. Men med det sagt så är det ändå skönt med 8-kärnor för andra ändamål.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Så alla vet, delarna jag köpt är chassit Phanteks Enthoo Pro, kylaren Enermax Liqmax 120S, och nätagget Cooler Master V700. ÄR detta ok? Ska ej överklocka så borde räcka med den kylaren oavsett CPU.

Tack för rekommendationen, jag har redan en kylare så den tror jag att jag kör på. Grafikkort lutar åt något litet och strömsnålt, ett 750ti eller R9 280. Finns det någon fördel med att köpa snabbare DDR4 minnen är 2133 mhz? Dom du visade är 3000 mhz. Finns det andra prisvärda moderkort? Är det värt prisskillnaden i kr att gå från 5820K till 5960X?

Chassit och nätaggregatet är bra och är värt att behålla men om du kan så skulle jag byta kylaren till en bättre.

De 3000MHz ramminnena jag rekommenderade är de mest prisvärda ddr4 minnena just nu och skillnaden mellan 2133MHz cl15 och 3000MHz cl15 är stor då de har samma timings.

För dina ändamål är det helt klart onödigt att skaffa än bättre processor än en i7 5820k då en 5930k endast ger en liten fördel med flera grafikkort pga fler pci-lanes och en 5960x kostar 6000kr mer än 5820k för 1/3 bättre prestanda i bästa fall vilket är helt onödigt för dina ändamål.

det jag rekommenderar om du inte tänker överklocka och vill ha ett prisvärt grafikkort är detta:

Processor: https://www.komplett.se/intel-core-i7-5820k-socket-lga2011-3/...
Moderkort: https://www.komplett.se/asus-x99-a-socket-2011-3/822915?cks=A...
Ram: https://www.komplett.se/hyperx-predator-ddr4-3000mhz-16gb/826...
Kylare: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo... eller http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...
Grafikkort: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

11850kr

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Netonnet säljer ju Rampage V Extreme för 3990:- just nu, de flesta andra butiker tar 4790:-

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intels...

/Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Netonnet säljer ju Rampage V Extreme för 3990:- just nu, de flesta andra butiker tar 4790:-

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intels...

/Håkan

TS är tyvärr inte ute efter ett värstingmoderkort då TS inte tänker överklocka, moderkortet ska endast vara stabilt och prisvärt enligt min uppfattning

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Om du ska ha datorn så länge som du säger så har jag varit inne på 32 GB minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Tycker nästan att detta snack om att DDR4 är mycket dyrare än DDR3 börjar bli jobbigt.
Det är ju samma pris!!! priset på minnena ska självklart jämföras i samma hastighet,

2133Mhz DDR4 kostar ca 1700kr på Inet. (16Gb)
2133Mhz DDR3 kostar ca 1650kr på Inet. (16Gb)

vad är det som är dyrt???

sen detta med att vissa skriver "att man vet om man behöver x99" vaddå vet,
jag köpte x99 bara för att jag kände för det.
jag använder nästan aldrig min dator och när jag väl gör det så spelar jag typ Dying light och Far cry 4 ibland.

Köp X99, Du kommer att bli mycket nöjd.

Så du betalade mer för nånting som är sämre för det du använder den till ?
Men det är ju som du säger, ibland vill man ju handla bara för att

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så du betalade mer för nånting som är sämre för det du använder den till ?
Men det är ju som du säger, ibland vill man ju handla bara för att

Sämre än en 4790k syftar du på antar jag. Jag kör min i 4,3Ghz nu så även singelcore prestandan är likvärd.

Men visst, man kan resonera som dig men hur många tror du inte sitter på betydligt värre riggar än vad dom behöver??

Sen låter jag mitt intresse styra över mina köp, inte plånboken. Kostnaden är ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

X99:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7756783/x99

+ http://cdon.se/hemelektronik/samsung-electronics/samsung-840-...

Började på en Z97-korg också men kunde inte bestämma för ett moderkort. ;9

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Om man inte ska överklocka så är X99 ganska medioker. Många applikationer och spel har tyvärr inte stöd för mer än fyra kärnor och då är man fast på 3.3GHz. Vill man överklocka den till 4.4+ så är den dock lite häftigare.

Jag anser dock att det man vill åt med X99-plattformen är det utökade PCI-E stödet och då handlar det om 3-way+ SLI/Crossfire lösningar.
Eller om man kör extremt kraftiga CAD/Renderingar men då känns det som att man hade varit bättre ute med en fet Xeon-lösning.

Med allt nytt och gott som är på väg inom dator just nu så ser jag tyvärr ingen plats för X99. Tycker det känns som att man trimmat en Porsche men endast har tillgång till 90-vägar.

Men är det inte en sån stor skillnad i pris (som vissa säger här) så kan det iallafall vara coolt att ha den trimmade Porschen stående i garaget.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kylaren kommer att blockera översta PCI-E slotten på det moderkortet enligt Noctuas kompatibilitets lista.
http://noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Kylaren kommer att blockera översta PCI-E slotten på det moderkortet enligt Noctuas kompatibilitets lista.
http://noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=...

Typiskt, missade detta. :/

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Typiskt, missade detta. :/

Sen ar i alla fall Gigabyte problem med coldboot(vad som användare/recensenter rapporterat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtprobe:

Yes, jag är väldigt nöjd med X99, fungerar mycket bra och är i mitt fall extremt stabil. Den går hårt varje dag, oftast på nätterna/helgerna med. Jag har dock haft problem med just mitt moderkort (påverkar inte stabilitet eller användning i övrigt dock), ett Asus X99-A, vilket Asus rekommenderar en RMA på, har dock bara inte haft möjlighet till ännu iom att jag jobbar med datorn hela tiden. Så småningom så byter jag upp mig till ett Asus X99WS kort (fanns inte ute i handeln när jag byggde systemet)

Jag kör med den 8-kärninga/16 trådar versionen av processorn, 5960X. Den är inte speciellt prisvärd, men behöver du du kraften så är den användbar. Personligen hade jag klarat mig med en 6-kärning så här i efterhand iom att jag renderar mest på grafikkorten nu för tiden. Men med det sagt så är det ändå skönt med 8-kärnor för andra ändamål.

Vad är det för fel på ditt X99-A och varför skulle ett X99-WS vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Agget är suveränt val, enda nackdelen är att det inte är semipassivt

X99 och även tidigare gen, är inte drivers 100% stabila (även andra skumma buggar), swec redaktionen och flera medlemmar vittnar om just detta. I alla fall undvik gigabyte brädor på x99 serien (är bland annat problem med coldboot, mer info här http://www.hardocp.com/article/2014/10/16/gigabyte_gax99ud4_l...).

Sen som tidigare talare, ställer du frågan om du ska köra x99 eller z97, så är det högst troligt du klarar dig på z97.

När du väl behöver kraften som finns i x99 så är den föråldrad (beroende på vad du ska göra med datorn).

Så, jag skall alltså undvika Gigabytes moderkort? Jag hade nämligen i princip bestämt mig för X99-UD3, fyra slots för minne, digital strömförsörjning, och det grundläggande som jag behöver. Dock vill jag ju helst inte ha problem, jag har inte tid eller lust att felsöka. Har tittat på Asus kort X99-A och X99-S, är dom OK? Jag vet inte riktigt vad jag behöver egentligen, jag spelar som sagt HoN, Football Manager 2013 och sannolikt 15 när jag är färdig med 13, vill även testa Son of Rome, och H1Z1. Streama är också något jag vill börja med när jag bygger denna rigg. Vilka grafikkort är bäst för streaming?

Skrivet av sgtprobe:

Yes, jag är väldigt nöjd med X99, fungerar mycket bra och är i mitt fall extremt stabil. Den går hårt varje dag, oftast på nätterna/helgerna med. Jag har dock haft problem med just mitt moderkort (påverkar inte stabilitet eller användning i övrigt dock), ett Asus X99-A, vilket Asus rekommenderar en RMA på, har dock bara inte haft möjlighet till ännu iom att jag jobbar med datorn hela tiden. Så småningom så byter jag upp mig till ett Asus X99WS kort (fanns inte ute i handeln när jag byggde systemet)

Jag kör med den 8-kärninga/16 trådar versionen av processorn, 5960X. Den är inte speciellt prisvärd, men behöver du du kraften så är den användbar. Personligen hade jag klarat mig med en 6-kärning så här i efterhand iom att jag renderar mest på grafikkorten nu för tiden. Men med det sagt så är det ändå skönt med 8-kärnor för andra ändamål.

Vad har du haft för problem med moderkortet? Jag har verkligen tittat ordentligt på Asus X99-A och var så nära att köpa det idag. Du verkar ha bra koll, vilket grafikkort är bäst för streaming och rendering? Hur mycket minne behöver jag? Tittat på R9 290 och 290X, samt 960 från Nvidia.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

Chassit och nätaggregatet är bra och är värt att behålla men om du kan så skulle jag byta kylaren till en bättre.

De 3000MHz ramminnena jag rekommenderade är de mest prisvärda ddr4 minnena just nu och skillnaden mellan 2133MHz cl15 och 3000MHz cl15 är stor då de har samma timings.

För dina ändamål är det helt klart onödigt att skaffa än bättre processor än en i7 5820k då en 5930k endast ger en liten fördel med flera grafikkort pga fler pci-lanes och en 5960x kostar 6000kr mer än 5820k för 1/3 bättre prestanda i bästa fall vilket är helt onödigt för dina ändamål.

det jag rekommenderar om du inte tänker överklocka och vill ha ett prisvärt grafikkort är detta:

Processor: https://www.komplett.se/intel-core-i7-5820k-socket-lga2011-3/...
Moderkort: https://www.komplett.se/asus-x99-a-socket-2011-3/822915?cks=A...
Ram: https://www.komplett.se/hyperx-predator-ddr4-3000mhz-16gb/826...
Kylare: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo... eller http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...
Grafikkort: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

11850kr

Tack för dina tips, jag tror att minnena kommer bli crucials billigaste, 16GB på fyra stickor 2133 mhz för runt 1800 kr, känns rätt och om 2-3 år när det blivit billigare kan jag byta ram. Dessutom ska jag inte överklocka min ram. Chassit och agget verkar bra, det blir en 5820K om jag kör på X99, däremot är jag tveksam på kylaren, i alla tester ligger den 4-8c efter Noctua D-15 och H110i ex, jag tycker inte det är värt typ 100 kr per grad för att få den minskningen riktigt. Känns som att 299 kr för Enermaxen var en bra deal.

Skrivet av pt96hni:

Netonnet säljer ju Rampage V Extreme för 3990:- just nu, de flesta andra butiker tar 4790:-

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intels...

/Håkan

Tack för informationen, var väldigt intresserad men tror inte jag behöver alla finesserna riktigt.

Skrivet av b3h4ppyn0w:

TS är tyvärr inte ute efter ett värstingmoderkort då TS inte tänker överklocka, moderkortet ska endast vara stabilt och prisvärt enligt min uppfattning

Ungefär så!

Skrivet av Gustav-P:

Om du ska ha datorn så länge som du säger så har jag varit inne på 32 GB minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför då? Är det inte bättre att vänta med mer ram tills den blir billigare och bara köpa minimum idag?

Skrivet av r80x:

Om man inte ska överklocka så är X99 ganska medioker. Många applikationer och spel har tyvärr inte stöd för mer än fyra kärnor och då är man fast på 3.3GHz. Vill man överklocka den till 4.4+ så är den dock lite häftigare.

Jag anser dock att det man vill åt med X99-plattformen är det utökade PCI-E stödet och då handlar det om 3-way+ SLI/Crossfire lösningar.
Eller om man kör extremt kraftiga CAD/Renderingar men då känns det som att man hade varit bättre ute med en fet Xeon-lösning.

Med allt nytt och gott som är på väg inom dator just nu så ser jag tyvärr ingen plats för X99. Tycker det känns som att man trimmat en Porsche men endast har tillgång till 90-vägar.

Men är det inte en sån stor skillnad i pris (som vissa säger här) så kan det iallafall vara coolt att ha den trimmade Porschen stående i garaget.

Är det så illa alltså? Om det inte behövs mer än fyra kärnor borde en i3 eller en AMD 860K räcka egentligen? Då blir det fruktansvärt billigt, men håller dessa i 4-6 år?

Tack för alla svar, haft fullt upp med jobb, blir köp nu i veckan men har riktigt svårt att bestämma mig. Såg AMDs 860K också, och den har ju fyra kärnor så det borde räcka för allting jag ska göra egentligen.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED