Permalänk
Medlem

Är Laser eller Optisk mus att föredra?

Hej SweC!

Som rubriken lyder, är Laser eller Optisk mus att föredra?

Permalänk
Medlem

jag föredrar laser mus den är känsligare sen är det smak sak men laser kan ha högre läs frekvens och få mer precision

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du har för musmatta.

Om du inte har en musmatta är laser att föredra eller om den bara är riktigt sliten och dålig.
Annars om du har en bra musmatta spelar det inte så stor roll om du väljer laser eller optisk sensor. Det finns många olika sensorer dock så det är svårt att säga vilken att föredra.

Står det mellan någon speciell mus eller är det bara en allmän fråga?

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem

Optiska möss har oftast betydligt bättre sensorer och föredras av de flesta seriösa gamers.
Dock är inte nödvändigtvis alla optiska möss bra eller alla lasermöss kassa. Man får se till den enskilda musen och dess sensor.
Men ska man prata generellt så är optiska klart att föredra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Verkar vara lite vad man själv föredrar men optisk är det majoriteten av vad gamers föredrar.

I detta fallet så är jag intresserad av Qpad 8K som ska släppas i både Laser och Optisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Tack för alla svar!

Verkar vara lite vad man själv föredrar men optisk är det majoriteten av vad gamers föredrar.

I detta fallet så är jag intresserad av Qpad 8K som ska släppas i både Laser och Optisk.

Jasså, vet du när dom släpper Qpad 8K?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Jasså, vet du när dom släpper Qpad 8K?

Laser versionen har redan släppts finns på inet, komplett o liknande. Optiska ska komma nu i mitten/slutet av Mars som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att alla optiska mös uppför sig olika på olika underlaget man får testa sig fram
har EDGE 3200 laser underlag en teflon matta funka kanon fint mattan är från 85- 95 en dyr sak då men en flopp
hitta den på ComFuture I Hudiksvall han rea då ut gamla mus mattor som skulle vara 80-90 -talets värsta mattor
men dom funka inte så bra med optik mössen fån den tiden.. men nu var dom under bara han sålde ut en kartong med mus mattor på max 2 dagar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Föredrar laser, använt logitechs laser möss under en lång tid nu och alla har kännts lika vilket är trevligt då det är en vane sak, använde optisk innan när det gällde min intellimouse 3.0 och den funka kanon när man lira CS om man hade en bra musmatta. den betedde sig dock underligt när man inte hade en vilket var därför jag hädanefter bara körde laser.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

lånar tråden lite och undrar hur steelseries RIVAL funkar på denna? http://www.maxfps.se/musmattor/qpad/uc-50-pro-gaming-mousepad
då spelar jag mest FPS spel som CSGO och då krävs det ju att man ska kunna vända sig snabbt utan att den laggar i rörelsen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elori:

Om du inte har en musmatta är laser att föredra eller om den bara är riktigt sliten och dålig.

Om man inte har en musmatta är en musmatta att föredra :E

Permalänk
Inaktiv

Optisk om du är gamer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toobbbbee:

men optisk är det majoriteten av vad gamers föredrar.

Enligt vilken statistik? Sluta påstå saker som är tagna ur luften på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Enligt vilken statistik? Sluta påstå saker som är tagna ur luften på det viset.

Var nog inget statistiskt utan ett vanligt hederligt påstående...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Enligt vilken statistik? Sluta påstå saker som är tagna ur luften på det viset.

Det är inte något som är taget ur luften, utan närmast en självklarhet då optiska sensorer i allmänhet är bättre (speciellt när det gäller att slippa slumpmässig musacceleration, som också nämns i klippet skruvis länkar till).
Har då och då sett undersökningar där mängder av de bästa comp spelarna fått ange vad de kör med för mus och vilka settings de har och så vidare. Där råder det ingen tvekan om att en förkrossande majoritet kör med optiska möss, även om det finns undantag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Enligt vilken statistik? Sluta påstå saker som är tagna ur luften på det viset.

Vad jag vet så klarar en laser inte samma acceleration som optiska. Men har inte provat själv

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Det är inte något som är taget ur luften, utan närmast en självklarhet då optiska sensorer i allmänhet är bättre (speciellt när det gäller att slippa slumpmässig musacceleration, som också nämns i klippet skruvis länkar till).
Har då och då sett undersökningar där mängder av de bästa comp spelarna fått ange vad de kör med för mus och vilka settings de har och så vidare. Där råder det ingen tvekan om att en förkrossande majoritet kör med optiska möss, även om det finns undantag.

Visa en sån undersökning då.

Sen är de oavsett vad en sån undersökning säger inte majoriteten av gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Visa en sån undersökning då.

Sen är de oavsett vad en sån undersökning säger inte majoriteten av gamers.

Någon har en lasermus

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Visa en sån undersökning då.

Sen är de oavsett vad en sån undersökning säger inte majoriteten av gamers.

Undersökningar, om dom är seriöst utförda, brukar stämma ganska bra i att representera den stora massan, precis som när du röstar på Aftonbladet el nåt, bara det är x antal som röstar.

Permalänk
Avstängd

Vart har du läst att de kommer släppa en Optiskt 8k?

Permalänk
Inaktiv

Räcker med att testa en laser vs optisk så känner man att optiska är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Visa en sån undersökning då.

Sen är de oavsett vad en sån undersökning säger inte majoriteten av gamers.

http://i.imgur.com/fXEbw4L.png

Här har du en lite utdaterad med väldigt liten coverage men visar ändå något då den utvalda gruppen kräver hög precision och tillförlitlighet. Alltså något laser är sämre på pga den hårdvaruacceleration som finns i en majoritet av lasersensorer.

31 optiska mot 3 laser.

Första jag kunde tänka på, större community baserade undersökningar finns också men tar längre tid att hitta. Känner att bevisa något för dig känns relativt poänglöst då detta är något de felsta håller med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

lånar tråden lite och undrar hur steelseries RIVAL funkar på denna? http://www.maxfps.se/musmattor/qpad/uc-50-pro-gaming-mousepad
då spelar jag mest FPS spel som CSGO och då krävs det ju att man ska kunna vända sig snabbt utan att den laggar i rörelsen!

vet inget om den musmattan men alla mina möss har älskat Razer Goliahus speed. http://www.maxfps.se/Sok?q=razer%20goliathus
använder Rival på den nu men har även kört minoix naos7000, razernaga och naga2014 alla med suvränt glid och avläsning. och mattan slits knappt. har testat lite olika från både qpad, steelseries och func och denna e klart bäst hitils.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

http://i.imgur.com/fXEbw4L.png

Här har du en lite utdaterad med väldigt liten coverage men visar ändå något då den utvalda gruppen kräver hög precision och tillförlitlighet. Alltså något laser är sämre på pga den hårdvaruacceleration som finns i en majoritet av lasersensorer.

31 optiska mot 3 laser.

Första jag kunde tänka på, större community baserade undersökningar finns också men tar längre tid att hitta. Känner att bevisa något för dig känns relativt poänglöst då detta är något de felsta håller med om.

Det du har "bevisat" är att 31 av 33 proffs i ett visst spel, varav nästan alla dessutom spelar i 4:3 (säger en hel del om hur nischat och stört det är!), använder en viss typ av möss.

Detta är inte ens i närheten av samma sak som att majoriteten av gamers föredrar optiska möss. Inte på långa vägar.

Gissningsvis vet inte ens majoriteten av gamers vad skillnaden mellan laser och optisk är.

Och nej, det är inte "något de flesta håller med om".
Eller, rättare sagt, det kan vara det. Men varken du eller jag har en jävla aning. Vi har inte statistiken som krävs för att göra ett sånt påstående.

Med din logik har du för övrigt även bevisat att de flesta gamers föredrar 4:3...och det vore ju rätt konstigt, med tanke på att det bara är några enstaka procent som kör det överhuvudtaget (baserat på Steam HW Survey), där 16:9 är överlägset vanligast.

Permalänk
Medlem

"På min tid" för 15 år sedan när icke-kulmöss var nytt och tokhäftigt, men dyrt och inte önskvärt av alla, så var det laser som var det man skulle ha, och vanliga optiska var bara billigt skit och wannabe Jag tillhörde den där konservativa skaran som aldrig bytte till någon kulfri mus, utan det blev bärbart och pekplatta istället Så jag har inte alls hängt med utvecklingen där.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

En laser mus är väl en optisk mus per definition?
Det som skiljer en laser mus från övriga optiska möss är att den använder en (infraröd) laserdiod istället för en vanlig lysdiod, men bägge två använder optik istället för mekanik som var vanligt förr.

I teorin så kan en lasermus ha bättre precision än en vanlig optisk mus, men i praktiken så är det oftast andra detaljer i tillverkning/design som avgör precisionen.

Så för att svara på frågan - rent generellt är ingendera att föredra framför den andra sorten, utan du får gå in och titta på enskilda modeller för att se vilken som passar dig bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

En laser mus är väl en optisk mus per definition?
Det som skiljer en laser mus från övriga optiska möss är att den använder en (infraröd) laserdiod istället för en vanlig lysdiod, men bägge två använder optik istället för mekanik som var vanligt förr.

I teorin så kan en lasermus ha bättre precision än en vanlig optisk mus, men i praktiken så är det oftast andra detaljer i tillverkning/design som avgör precisionen.

Så för att svara på frågan - rent generellt är ingendera att föredra framför den andra sorten, utan du får gå in och titta på enskilda modeller för att se vilken som passar dig bäst.

I folkmun är optisk = LED och laser = ILD, även om båda rent tekniskt är optiska möss.

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

"På min tid" för 15 år sedan när icke-kulmöss var nytt och tokhäftigt, men dyrt och inte önskvärt av alla, så var det laser som var det man skulle ha, och vanliga optiska var bara billigt skit och wannabe Jag tillhörde den där konservativa skaran som aldrig bytte till någon kulfri mus, utan det blev bärbart och pekplatta istället Så jag har inte alls hängt med utvecklingen där.

Fy, du gått från kass till sämre alltså prova en modern laser/optisk mus, du vill aldrig se en touchplatta på bärbar igen Fy vad segt det är att navigera på en sådan.

Kommer ihåg kulmusen och man fick ha tur om rörelserna ens resterades (vet inte hur många gånger jag tog ur kulan). Var rena mardrömmen :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Smaksak som ovan skrevigt samt musmatta. Men bara för att krångla till det ytterligare så vill vissa ha 1:1 förhållande mellan dpi inställningen på musen samt vad sensorn faktiskt fångar. Lite som att det blir suddigt då du har en upplösning på din skärm som inte är i vettig proportion till ditt bildformat.

Jag tror absolut inte att jag har det på min gamla g5v2 då jag kör den på 2000dpi samt 1000hz, men inget jag tänkt på.

Finns någon gammal guide om det här har inte läst tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Edit:
Har tydligen åtminstone konfigurerat min laser råtta så den har 1:1. Jag körde för övrigt ett antal IE 4.0 innan. På ps2 då för att få 200hz och inte 125hz. Däremot min första laser råtta mx1000 kändes väldigt konstig. Trådlös visserligen.

Du har ingen "gamer" kompis som har det ena eller det andra av de båda standarderna så du kan känna på den. Rätt konfigurerade då i mjukvara/os.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.