Permalänk
Medlem

Vad behöver jag uppgradera?

Tjena.

Sitter på följande komponenter:

AMD FX-8320 Black Edition
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Gigabyte GA-970A-DS3P, Socket-AM3+
Corsair H60 Hydro Series CPU cooler
Sapphire Radeon R9 270X 2GB GDDR5

Uppgraderade till detta för ca 1 år sedan men märker redan nu att jag har problem med de nyare spelen, siktet är inställt på att ha en dator som klarar The Witcher 3 bra. Innan hade jag en dator som höll i ca 3-4 år utan problem och är väl ute för att få ihop något liknande utan att spendera mer än ca 6-8000 kr.

Egentligen är det väl gfx och processor som inte hänger med, men oftast om man ska byta processor så blir det ju mb i samma veva. Kört AMD rakt igenom de senaste 10 åren men funderar på om nvidia kan bjuda på bättre "bang for the buck", samma sak med intel.

Det jag vill göra är alltså att ha en relativt framtidssäker dator för mellan 6-8k men är för dåligt insatt i komponent världen så vänder mig till er.

Vad behöver jag uppgradera?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Minnet är bra. Processorn är hyfsad.
Så en uppgradering av grafikkortet skulle göra susen.
Radeon R9 290, R9 290X
eller
GeForce GTX 970

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Enligt canyourunit så är processorn lite för svag för witcher 3 men borde nog kunna klocka den lite. Aldrig klockat tidigare men finns säkert bra guider och i värsta fall blir jag väl tvungen att köpa nytt utifall jag gör riktigt fel =P

Tack för svaret Halojoy!

Permalänk
Medlem

Tycker du borde köpa följande:

4690k + Mobo. borde kosta runt 3000-3500.
Asus 290X Matrix. Just nu 3490kr hos Dustin.
Ca 7000kr, plats för en fin processorkylare?

Alternativt, köp ett 290x, behåll nuvarande processor och klocka upp den en bra bit (4.5-5.0GHz borde gå).

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3