Joomla eller Wordpress? Vill bygga dajting site.

Permalänk

Joomla eller Wordpress? Vill bygga dajting site.

Hej,

Jag har lite erfarenhet av Joolma men noll vad gäller Wordpress. Nu är det en vän som säger att han kan bygga en dajting site baserad på Wordpress.
Det jag är orolig över är om Wordpress kan klara av typ tusentals medlemmar (både fria och VIP ) och dessutom kan infoga ett betalningssystem på hemsidan.
Vad tycker ni? Är Wordpress ok ett alternativ för att bygga en professionell hemsida eller ska jag kika på andra alternativ? Har inte så stor budget och Wordpress skulle nog inte kosta mig så mycket som att bygga en custom hemsida.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver vara orolig för Wordpress och prestanda, 23.3% av världens hemsidor baseras på Wordpress [wiki] och har ca 50% av CMS marknaden.. Detta inkluderar whitehouse.gov och många andra sidor som inte är bloggar.

Jag har viss erfarenhet av Wordpress men inte Joomla. Ska du göra nånting annat än en blog så måste du definiera custom_post_types. Det är ett olycligt namn då det inte har något med posts att göra, men istället så handlar det om att definera object som du kan skapa genom admin interfacet och vars data lagras åt dig i databasen. Vet inte hur det funkar med Joomla där, om man kan definiera typer utan att röra koden. Hur som helst så är Wordpress väldigt logiskt uppbyggd med filter som du registerar för att hooka funktioner etc. Huvudloopen är också vansinnigt enkel att förstå, 10 rader i index.php tror jag det är, så lätt att komma igång.

Sen finns det määängder med plugins och skins. Jag rekommenderar att installera saker som caching, phishing etc och skriva plugins som har med utseende och innehåll själv.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Avstängd

Kör med Joolma det är mycket lättare att koda till än vad det är till Wordpress.

Om dajting sidan blir känd så kan väl jag får vip?

Dold text
Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Kör med Joolma det är mycket lättare att koda till än vad det är till Wordpress.

Om dajting sidan blir känd så kan väl jag får vip?

Dold text

Hahaha, kan inte garantera det men ska ha det i åtanke

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Tror inte du behöver vara orolig för Wordpress och prestanda, 23.3% av världens hemsidor baseras på Wordpress [wiki] och har ca 50% av CMS marknaden.. Detta inkluderar whitehouse.gov och många andra sidor som inte är bloggar.

Jag har viss erfarenhet av Wordpress men inte Joomla. Ska du göra nånting annat än en blog så måste du definiera custom_post_types. Det är ett olycligt namn då det inte har något med posts att göra, men istället så handlar det om att definera object som du kan skapa genom admin interfacet och vars data lagras åt dig i databasen. Vet inte hur det funkar med Joomla där, om man kan definiera typer utan att röra koden. Hur som helst så är Wordpress väldigt logiskt uppbyggd med filter som du registerar för att hooka funktioner etc. Huvudloopen är också vansinnigt enkel att förstå, 10 rader i index.php tror jag det är, så lätt att komma igång.

Sen finns det määängder med plugins och skins. Jag rekommenderar att installera saker som caching, phishing etc och skriva plugins som har med utseende och innehåll själv.

Tack för info , hängde inte med 100% men det var lärorikt

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bygga en datingsite (vilket jag iofs också gör) så skulle jag nog skriva det mesta själv. Det för att ha det så optimerat, flexibelt, säkert och bra som möjligt.
Jag kommer använda Apache,nginx,mysql,php,cassandra, memcached och ElasticSearch.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Om jag skulle bygga en datingsite (vilket jag iofs också gör) så skulle jag nog skriva det mesta själv. Det för att ha det så optimerat, flexibelt, säkert och bra som möjligt.
Jag kommer använda Apache,nginx,mysql,php,cassandra, memcached och ElasticSearch.

Jag förstår att det du säger är den bästa lösningen . Nu kan jag inte bygga hemsidor och om man vänder sig till ett företag så kostar det mycket pengar.
SKa tänka igenom och fatta ett beslut snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Jag förstår att det du säger är den bästa lösningen . Nu kan jag inte bygga hemsidor och om man vänder sig till ett företag så kostar det mycket pengar.
SKa tänka igenom och fatta ett beslut snart.

Så mycket skulle det väl inte kosta det skulle inte ta mer än månad att göra en bra dajting sida.

Det skulle blir 224 timmar och skulle nog kosta 20-60k ca.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv

Jag kör några Joomla sidor, så min röst går till Joomla. För datingsida hade jag kört: Joomla, Jomsocial, Acymail, Arrowchat och Payplans.

Permalänk

Viktigaste för mig är säkerheten eftersom folk kommer att registrera sig och lägga till information som kan vara känslig.
Har tidigare haft en joomla hemsida men hade rätt ofta problem med säkerheten, därför avskräcker joomla lite grann.

Permalänk

Drupal?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk

Kanske , vet väldigt lite om Drupal i nuläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Viktigaste för mig är säkerheten eftersom folk kommer att registrera sig och lägga till information som kan vara känslig.
Har tidigare haft en joomla hemsida men hade rätt ofta problem med säkerheten, därför avskräcker joomla lite grann.

Vad är det med säkerheten som du hade problem med har du provat version v3?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Vad är det med säkerheten som du hade problem med har du provat version v3?

Jag använde Joomla 2.5 och trots att hemsidan var offline så lyckades någon ändå registrera sig som medlem. Han använde ett mail med hacker som namn.
En annan gång var det en skum islamisk förstasida som visade sig direkt när man besökte min hemsida. Och allt det trots att jag inte hade nämnt det för någon att hemsidan fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag använde Joomla 2.5 och trots att hemsidan var offline så lyckades någon ändå registrera sig som medlem. Han använde ett mail med hacker som namn.
En annan gång var det en skum islamisk förstasida som visade sig direkt när man besökte min hemsida. Och allt det trots att jag inte hade nämnt det för någon att hemsidan fanns.

Det finns ett otal folk som kör spindlar på nätet som letar upp sidor på nätet och sen exploitar dom om de har en sårbarhet, allt detta utan att någon ska behöva berätta för dom att en sida finns uppe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zxhosting:

Så mycket skulle det väl inte kosta det skulle inte ta mer än månad att göra en bra dajting sida.

Det skulle blir 224 timmar och skulle nog kosta 20-60k ca.

Hoppas du inte är seriös med att det bara skulle kosta 20-60k för 224 tim? Så du vet så brukar man räkna en arbetsmånad som 160 tim.

Om vi räknar på 224 tim där företaget satt två utvecklare för att bygga dejtingsajten. Företaget tar 600 kr / tim för varje utvecklare, det blir 1200 kr / tim.
1200 kr x 224 tim = 268 800 kr exkl moms. Då är det snällt räknat på timpris och timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillemeter:

Hoppas du inte är seriös med att det bara skulle kosta 20-60k för 224 tim? Så du vet så brukar man räkna en arbetsmånad som 160 tim.

Om vi räknar på 224 tim där företaget satt två utvecklare för att bygga dejtingsajten. Företaget tar 600 kr / tim för varje utvecklare, det blir 1200 kr / tim.
1200 kr x 224 tim = 268 800 kr exkl moms. Då är det snällt räknat på timpris och timmar.

Jag räkna att dom skulle jobba 8 timmar per dag då blir det till 224 timmar på en månad sen räkna jag 224 * 200 = 44 800 eller det kanske kostar mer.

Det var ett företags annons på blocket för att göra hemsidor så fråga jag dom en gång vad dom tar per timme har för mig att dom sa nåt med 200-400 per timme.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815