[Beställd] Dator för ljudproduktion och grafiskt arbete 10000 kr

Permalänk
Medlem

[Beställd] Dator för ljudproduktion och grafiskt arbete 10000 kr

Hej,
Jag vill så gärna nyttja er expertis innan jag köper en ny dator.
Jag kommer främst att använda datorn till musikproduktion men även till lättare grafiskt arbete i exempelvis Photoshop och Maya.
Sen länge har jag suttit med min nuvarande laptop MSI GX660 och det håller inte längre. Jag har en SSD på 120gb i den nu som jag hoppas kunna ta med mig till nästa.

Det jag vill ha är en dator som jag kan ha i många år och uppgradera delar i efterhand.
Jag har funderat mycket över grafikkortet. Jag spelar sällan spel och håller inte på med så mycket grafiskt arbete just nu. Var först inne på 970 men tänker att jag kanske kan spara lite pengar där. vad tror ni? Kanske inte ens behöver det här?
Minnen tänker jag också köpa fler när ekonomi finns.

Behöver även mus, tangentbord och skärm. Tänker mig en skärm under 3 tusen med så bra bild som möjligt. Tips är välkomna.
Jag var först lite inne på en iMac för runt 17000-18000 eftersom "alla" som håller på med musik har det. Men det kan ni inte rekommendera väl? Då måste jag spara lite till. Håller gärna taket runt 14000 kr.

Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7757756/2015-02-28

Permalänk

Om du vill ha det bästa från två världar - och gärna mekar lite med datorn - kan jag rekommendera en hackintosh, då du får fördelarna från både Windows och OS X.

Här finns en länk med up-to-date builds:

http://www.tonymacx86.com/building-customac-buyers-guide-febr...

Permalänk
Medlem

Du kan också behöva en processorkylare.
i7 4790K går ju på hela 4.0 MHz!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Kollat lite på hackintosh nu men vet inte riktigt. Känns som lite mycket meck. Men ska överväga det.

Det är väl en processorkylare jag valt (cooler master 212) eller tänker jag fel?

Vad tror ni om grafiken? Vad ska jag satsa på nu när jag mest jobbar med ljud?

Permalänk

Nu är jag inget snille inom musikproduktion, men ett PCI-E ljudkort kanske hade varit att föredra över ett biffigt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alenius:

Det är väl en processorkylare jag valt (cooler master 212) eller tänker jag fel?

Jo, mitt fel

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

För musikproduktion behöver du inget speciellt grafikkort, satsa på ett som är antingen helt passivt kylt eller semi-passivt. T ex skulle något enkelt Nvidia GTX 750 passa bra och ger även fullgod acceleration i de vanligaste programmen för grafiskt arbete.

Lägg hellre pengarna på minne och köp 2x8GB. Du kan även skala ner PSU till en mindre/billigare modell, 750W är totalt overkill för den maskinen såvida du inte planerar betydligt fetare grafikkort i framtiden.

Gällande skärm, tex Dell UltraSharp U2515H eller AOC q2770Pqu kanske? Du vill få plats med mycket så QHD-upplösning är att föredra.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Tack för ert engagemang!

Jag har också kollat på GTX 750 men funderar även om jag kanske hoppar över grafikkort helt och kör på det integrerade tills jag känner behovet (och att plånboken är större).

Samma tänk med minnen. Börjar med 2x4gb och köper två till senare. Eller är det smartare att köra på 2x8gb ändå?

Dell skärmen känns väldigt bra. Tack för det tipset. Synd att jag missade rean på den men den är nog värd sitt pris ändå.

Hade från början tänkt mig ett gtx 970, därför 750W men nu räker det kanske gott och väl med 550W? Men hur står det sig om man i slutändan vill ha dubbla GTX 750 tex?

Är moderkortet också overkill? Kan inte riktigt det där.

Och vilken i7 ska man ta egentligen?

Tänkte beställa den imorgon innan ihopmonteringen försvinner.

Permalänk
Medlem

Funderar du på dubbla grafikkort som framtida uppgradering så är det nog lika bra att välja 750W.
Nätagget är bra att satsa på kvalitet, det är inget man vill ska krångla direkt.

8GB känns gränsfall till grafiskt arbete, skulle valt 16GB.

Permalänk
Medlem

Ljudkort är absolut viktigt men jag har ett externt som jag använder.

Nu ser den ut såhär. Kompletterar troligen ganska snabbt med 750 grafikkort och extra minnen, budgeten sjunker för varje dag som går. Man skall alltid köpa innan man betalar räkningar.

Köper Dell skärmen också.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7763592/2015-02-28

Permalänk
Medlem

Beställt den ovan men bytte tillbaka till EVGA 750w.

Min tanke är att köpa gtx 970 och dubbla minnet nästa gång jag känner mig rik, då borde den väl hålla ett tag?

Tack för hjälpen alla!

Säg till om jag gjort något galet innan ångerrätten försvinner.