Tillgänglig utrymme.

Permalänk

Tillgänglig utrymme.

Hej på er!

Jag skriver detta då jag vill få lite råd om hur jag ska hantera ett ärende som jag har med en återförsäljare.

Jag köpte en surfplatta för 3 månader sen (asus vivotab note 8) med windows installerat och i specifikationerna hade de lovat 32GB hårddisk.
Det första jag gjorde var att uppdatera den då win8 gjorde mig vansinnig med popups om uppdatering.

Utav 32GB lovad utrymme så har jag bara 7.4GB kvar som jag kan använda nu, vilket sätter käppar på mycket som jag har velat göra med denna surfplatta.
Surfplattan har stöd för MicroSD men hastigheten på dessa kort är kasst och jag kan inte tänka mig installera photoshop på dessa kort.

Har företagen rätt att göra så?

Vad har jag för rättigheter som kund?

Uppskattar all hjälp.

Permalänk
Medlem

Du har fått en hårddisk på 32GB den är fylld med ett OS som ger dig 8GB kvar.
Jag kan tyvärr inte se hur det är återförsäljarens problem då du fått det som stod i specen.

Det enda som är om du gör en diskrensning om det nu är det gamla OSet som ligger och tar plats.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så att du kan rensa bort en del filer från uppdateringen alternativt återställa den till som den var från början.

När det gäller dina rättigheter. Var det någon säljare som gjorde utfästelser om att man kunde använda denna produkten på det sätt som du ville? Om inte så är det ju du själv som dragit slutsatsen att 32GB skulle räcka för det du ville använda produkten till. Om den slutsatsen är fel så är det ditt eget ansvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Två bra argument, det är det jag är ute efter bara.
Det skadar inte att ha kvar den och jag kan komma på andra användningsområden för denna produkt, men den duger tyvärr inte till det jag hade tänkt mig att använda den till.

Dock tycker jag att de ska skriva hur mycket utrymme som är tillgängligt efter installation av OS. Ingen vill köpa en iphone 16gb t.ex. och få bara 4gb tillgängligt.

Permalänk
Skrivet av jacksonpark:

Dock tycker jag att de ska skriva hur mycket utrymme som är tillgängligt efter installation av OS. Ingen vill köpa en iphone 16gb t.ex. och få bara 4gb tillgängligt.

sant, var likadant när jag köpte min Samsung Note 3. Lovades 32gb fick runt 20gb

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren har inte gjort något fel alls. Du kan inte göra någonting mer än att;

Rensa.
Ta bort återställningspartition (flytta till USB-sticka t.ex.).

Permalänk
Skrivet av Agile:

Rensa.
Ta bort återställningspartition (flytta till USB-sticka t.ex.).

Man får t.o.m microSD kort som återställnings partition.
För folk som säger att man ska återställa till fabriksinställningar för att få mer utrymme säger jag bara att man måste uppdatera surfplattan igen.
Vi vet att windows har många säkerhetsluckor och uppdateringarna täpper till dessa luckor.

Jag skulle varit nöjd om jag fick ta del av 15GB, men 7.5GB är alldeles för lite i mina ögon.

Dock håller jag med om att återförsäljaren inte har gjort fel. Men denna vara är felaktigt annonserad av Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacksonpark:

Jag skulle varit nöjd om jag fick ta del av 15GB, men 7.5GB är alldeles för lite i mina ögon.

Min installation av Windows 8.1 är 14,6GB. Tror det blir svårt att banta det mer än så. Sedan snor Hibernation och Swap-filen onödigt mycket av hårddisken, vilket nog är anledningen till dina 7,5GB.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jacksonpark:

Man får t.o.m microSD kort som återställnings partition.
För folk som säger att man ska återställa till fabriksinställningar för att få mer utrymme säger jag bara att man måste uppdatera surfplattan igen.
Vi vet att windows har många säkerhetsluckor och uppdateringarna täpper till dessa luckor.

Jag skulle varit nöjd om jag fick ta del av 15GB, men 7.5GB är alldeles för lite i mina ögon.

Dock håller jag med om att återförsäljaren inte har gjort fel. Men denna vara är felaktigt annonserad av Asus.

Detta har redan prövats i rätten och ogillades.

Motiveringen var i följden:
Produkten utlovades med en fysisklagringsmängd på xxx. Produkten har xxx, vad utrymmet fylls med är irrelevant.

Precis som att om du köper en Tablett med 2GB RAM så kommer du aldrig ha tillgång till all RAM, just för att du måste boot:a ett OS ovan på som tar ram, och det tar ju plats.

Kontentan:
Trist, dock finns det inget som är felaktigt annonserat.

Sedan kan jag även berätta för dig, att köra Photoshop på en platta som dessa är ingen rolig upplevelse. Leta dock efter alla nedladdade uppdateringsfiler som ligger kvar efter installationen och ta bort dessa. Borde spara 2-3GB. Dock försvinner möjligheterna att "återställa" till ett tidigare skede om du gör detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack så mycket David, ska se vad jag lyckas med

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DreinLifeOfYou:

sant, var likadant när jag köpte min Samsung Note 3. Lovades 32gb fick runt 20gb

Du fick också en modell med 32GB minne.