Vilken av dessa två är bättre? (Asus n- Serie)

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två är bättre? (Asus n- Serie)

Hej! det är så att jag tänkt köpa en ny bärbar dator som ska användas till spel och film, och tror mig ha hittat nu.
Det är två exakt två likadana datorer, dock har den ena en 1tb hårddisk med 7200 rpm och den andra, och billigare, 2 hårddiskar, en 1tb med 5400 rpm och en 24 ssd disk.

I och med att jag inte kan något om datorer, förutom att ju högre nummer på komponenterna desto bättre så frågar jag er. Vilket är bättre den med 7200 RPM eller en med 5400 RPm och en 24 gb ssd disk.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2900048,2861668

Jag själv föredrar hellre en med enbart en ssd disk men den närmaste kostar 10000, och jag vill inte betala så mycket, vilket också gör att jag kanske köper den från webhallen för 8000 sek. Men vill bara höra era åsikter och vilket är bättre?

Mvh

Permalänk
Medlem

Köp den billigare då + en SSD i storleken du vill ha, klart !

Men för spel duger ingen av dem, köp en stationär istället.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Köp den billigare då + en SSD i storleken du vill ha, klart !

Men för spel duger ingen av dem, köp en stationär istället.

/Homer_S

Att ingen av dom duger för spel stämmer ju faktiskt inte.
GTX 860M klarar faktiskt av att driva en hel del spel även om man måste sänka inställningarna.
Jag har inga som helst problem att spela allt jag slänger på min laptop även om jag inte kan köra på Ultra-settings.
Nu har jag iofs ett GTX 870M men GTX 860M duger till spel.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Borde klargjort det . De spelen jag vill spela är cs 1.6, go, day-z och liknande spel. Självklart vet jag att man inte kan köra på high, bara man kan spela utan att det laggar. Dock kommer datorn användas mer till film än spel, och i höstas är det tänkt att jag ska börja plugga.

Vad är skillnaden mellan 7200 och 5400 rpm, och vilken av de är bättre?? Eller ska jag vänta någon månad till och köpa en med bara ssd när de kanske är billigare.

Permalänk

cs 1.6 utan några problem som helst! Även CS:GO utan problem.

Jag kör båda spelen med min 4 år gamla notebook med gt 550M grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroVoice:

cs 1.6 utan några problem som helst! Även CS:GO utan problem.

Jag kör båda spelen med min 4 år gamla notebook med gt 550M grafikkort

Jo jag vet att man kan köra cs 1.6 och cs go, men det jag undrar är kan man köra med dayz och andra survival spel. Spelar aldrig bf och cod.

Men min fråga fortfarande kvarstår, vilken är bättre 5400 eller 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Jo jag vet att man kan köra cs 1.6 och cs go, men det jag undrar är kan man köra med dayz och andra survival spel. Spelar aldrig bf och cod.

Men min fråga fortfarande kvarstår, vilken är bättre 5400 eller 7200 rpm

7200 har snabbare söktider.
Att kalla dom bättre beror ju helt på vad man har för krav
T.ex. så drar en 7200 disk mer ström och går varmare än en 5x00 disk.
Å andra sidan är den snabbare.
Personligen så anser jag att mekaniska diskar enbart duger till ren lagring numera, system skall köras på SSD.
Framförallt i bärbara.

Permalänk
Skrivet av babgjyshi:

Jo jag vet att man kan köra cs 1.6 och cs go, men det jag undrar är kan man köra med dayz och andra survival spel. Spelar aldrig bf och cod.

Men min fråga fortfarande kvarstår, vilken är bättre 5400 eller 7200 rpm

Jag har en lenovo y50 med 860m och kan köra dying light
med runt 50 fps ( varierar lite upp och ner ) men skulle säga att
det är i minsta laget , det är ju dock ett ganska krävande spel med
men dom kan man hitta ganska billiga begagnade annars.
Det jag skulle föredra är att byta ut 5400 sshd disken mot en ssd istället , håller sig bra i temp med tanke på hur tunn det faktiskt är.
Kan rekommendera den med en ssd disk

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

Jag har en lenovo y50 med 860m och kan köra dying light
med runt 50 fps ( varierar lite upp och ner ) men skulle säga att
det är i minsta laget , det är ju dock ett ganska krävande spel med
men dom kan man hitta ganska billiga begagnade annars.
Det jag skulle föredra är att byta ut 5400 sshd disken mot en ssd istället , håller sig bra i temp med tanke på hur tunn det faktiskt är.
Kan rekommendera den med en ssd disk

Vilken Lenovo har du? Har grafikkortet 2 eller 4 gb?

Är det svårt att byta ssd disk då? Är de vanliga 2.5 tums diskar eller andra? För går jag upp till 10000 sek, så får jag datorn med 256 gb sd disk.
http://www.inet.se/produkt/1972471/asus-n551jm-inet-edition-i...

Permalänk

Vad jag har förstått så har N551 ingen M.2-anslutning för SSD.
Ej håller en extra SATA-port.
Jag är inte helt hundra på detta men jag kan inte få fram någon info om det på Inet eller genom att Googla så jag utgår från att det bara finns en SATA.port.
Så det verkar som att du enbart kan ha en disk i den datorn och att köra allt på en 256Gb SSD kan bli jävligt tajt, speciellt när dagens spel tar en jävla massa plats.
Min egen spelmapp, som faktiskt inte innehåller allt för många spel, ligger på strax under 500Gb.
Alternativet är att köra med en USB-disk men det känns opraktiskt.

Svårt val, datorn är ju duglig i övrigt.

Jag hade nog mailat och frågat hur det ser ut med lediga anslutningar i datorn.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Vad jag har förstått så har N551 ingen M.2-anslutning för SSD.
Ej håller en extra SATA-port.
Jag är inte helt hundra på detta men jag kan inte få fram någon info om det på Inet eller genom att Googla så jag utgår från att det bara finns en SATA.port.
Så det verkar som att du enbart kan ha en disk i den datorn och att köra allt på en 256Gb SSD kan bli jävligt tajt, speciellt när dagens spel tar en jävla massa plats.
Min egen spelmapp, som faktiskt inte innehåller allt för många spel, ligger på strax under 500Gb.
Alternativet är att köra med en USB-disk men det känns opraktiskt.

Svårt val, datorn är ju duglig i övrigt.

Jag hade nog mailat och frågat hur det ser ut med lediga anslutningar i datorn.

Men den som kostar 8000 sek har ju två hårddiskar. En 1tb och en 25 ssd disk, vilket borde fungera att ha två stycken. Eller tänker jag fel nu?

Permalänk
Skrivet av babgjyshi:

Men den som kostar 8000 sek har ju två hårddiskar. En 1tb och en 25 ssd disk, vilket borde fungera att ha två stycken. Eller tänker jag fel nu?

Ja, lite fel men ändå inte.
Det är en och samma disk, där den lilla SSD-delen bara är en cache.
Inget som kan användas som en lagrings-disk.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svartdroid:

Ja, lite fel men ändå inte.
Det är en och samma disk, där den lilla SSD-delen bara är en cache.
Inget som kan användas som en lagrings-disk.

Fel.
Jag har denna. Jag bytte ut den interna mot en EVO 850 SSD. Den lilla SSD disken är en mSata. Den kan köras som en vanlig 24GB SSD.

Permalänk
Medlem

windows på ssd disken och resten på hdd

Permalänk
Skrivet av robko:

Fel.
Jag har denna. Jag bytte ut den interna mot en EVO 850 SSD. Den lilla SSD disken är en mSata. Den kan köras som en vanlig 24GB SSD.

Åfan, jag trodde detta bara var en SSD-cache som en del andra kör med.
Då finns det ju expansions-möjligheter.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svartdroid:

Åfan, jag trodde detta bara var en SSD-cache som en del andra kör med.
Då finns det ju expansions-möjligheter.

Den sitter separat som sagt, se bild.

Permalänk
Skrivet av robko:

Den sitter separat som sagt, se bild.

http://i61.tinypic.com/72ga5c.jpg

Ja, där ser man.
Jag hittade inga specifikationer någonstans som angav vad för portar som fanns i datorn så jag antog att detta var en SSH.
Men som det ser ut nu så är det ju bara att smaska in en stor SSD istället för den lilla meningslösa som sitter där nu.

Fast när jag tittade närmare på prisjakt så stod faktiskt 1Tb-disken som mekanisk och inte hybrid.
Tycker dock att dom någonstans borde skriva ut vad för anslutningsmöjligheter som finns i datorn.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Visserligen en separat SSD med mSATA problemet är att den är för liten till att användas till nått annat än just cache, samt det är nog så denna är konfigurerad också, enbart cache.

Skulle ta den billigare datorn och komplettera med en större mSATA 120Gb+ att köra systemet på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Den sitter separat som sagt, se bild.

http://i61.tinypic.com/72ga5c.jpg

När köpte du din? Hur fungerar den? Vad använder du den mest till? Spel? Jobb? Hur känns kvaliten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babgjyshi:

När köpte du din? Hur fungerar den? Vad använder du den mest till? Spel? Jobb? Hur känns kvaliten?

Har haft den nu i tre veckor.
Jag använder det till allt möjligt. Byggkvaliteten tycker jag är väldigt bra.
Den är otroligt snabb, det var den även med den mekaniska 1TB 5400RPM hårdidsken innan jag upgraderade den med en SSD.
När det kommer till spel, så har den klarat av att att jag provat på den. Den klara nästan alla spel på full HD med acceptabla FPS.
Skärmen som är en IPS panel är i min mening otroligt bra. Den har även fått väldigt bra omdöme hos Notebookcheck.
Ljudet är helt ok och även den lilla externa subwoofern man får med låter bra.

Knappt någon bloatware installerad som standard heller, och det lilla som Asus hade installerat kan man lätt avinstallera.
För det priset som denna går för nu på Webhallen, så får man en otroligt bra bärbar. Finns inget i samma prisklass som kan slå denna
i både kvalitet och användning. Detta är min första Asus laptop, har gått igenom de flesta märkena och prisklasser. Denna ligger klart
på topp när det gäller det mesta. Klart värd köpet om du söker en allround laptop som klarar det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Visserligen en separat SSD med mSATA problemet är att den är för liten till att användas till nått annat än just cache, samt det är nog så denna är konfigurerad också, enbart cache.

Skulle ta den billigare datorn och komplettera med en större mSATA 120Gb+ att köra systemet på.

Som jag nämnt tidigare, detta är inte någon ENBART cache disk. Den funkar som en normal SSD disk. Den är konfigurerad via Expresscache att användas som cache som standard fabriksinställning. När jag bytte ut min mekaniska mot en EVO 850 så slutade disken att fungera som cache i den bemärkelsen att den varken skrev eller läste från den även om den var rätt konfigurerad. Sen fanns det ingen anledning att ha den som cache i och med att jag bytte min OS disk mot en SSD.
Så simpelt med Diskpart i dos, så rensade jag den och har den nu som en vanlig 25gb SSD. Låter inte mycket men tycker det är smidig att ha.

Permalänk
Medlem

Har själv en äldre Typ-N av Asus med I5 3210M + 630M 2gb, 4 gb DDR3 och en OCZ 120Gb SSD

Spelar precis dom titlarna du nämner och alla är helt klar spelbara. Det största problemet jag har haft är throttling av värme men det blev betydligt mindre när jag installerade en SSD. Klämmer ut runt 150 fps i CS:GO med låga inställningar, DayZ är väldigt svårt att avgöra då mycket ligger på serversidan. Kan inte säga att det flyter mycket bättre på min stationära dator.

Ett tips om du skulle välja en annan laptop, se till att den har displayport då det är skönt att ha möjligheten att köra skärmar med hög hz.