HTC Vive är glasögon för Steam VR – Valves satsning på virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive är glasögon för Steam VR – Valves satsning på virtuell verklighet

Det är mobiljätten HTC som är Valves samarbetspartner i satsningen på virtuell verklighet. På Mobile World Congress i Barcelona presenteras nu glasögonen Vive.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att HTC får detta, det behövs.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om inte Valve lanserar både Steam Machines och HL3 med detta så blir det inget köp. Skulle dock HL3 släppas med denna vackra manick så blir det garanterat köpeliköp.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Blir nog bästa konkurrenten till Oculus Rift gissar jag.

Permalänk
Medlem

Väldigt oväntat att HTC jobbar med Valve, men det låter mycket lovande! Hade M7 och har en M8 nu, bästa mobilerna jag någonsin använt, otroligt bra byggkvalité! HTC kan ju behöva det här också, de blir ju överkörda av Samsung och Apple då massan mestadels köper det som är populärt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1200x1080 per öga är ju upplösningen enligt www.htcvr.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kom igen nu: ett API från första början till VR! Kanske som en del av DirectInput ?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att HTC får detta, det behövs.

Allvarligt, jag förstår uppriktigt inte varför detta behövs eller ens till vad för nytta!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

1200x1080 per öga är ju upplösningen enligt www.htcvr.com

Med andra ord en 2400x1080 panel. Verkar inte finnas någon sådan sen tidigare. Kan det vara en 2560x1080 med viss del avstängd?

Edit: Verkar som de skriver att det är en skärm för varje öga. Risk att det blir dyrt om det är specialpaneler för den?
"A 1,200 by 1,080 pixel screen in front of each eye, with refresh rates of a blistering 90 frames per second"

Permalänk
Medlem

Kul att se att produkten är så pass färdig som den är. De har lyckats att hålla detta rätt hemligt må jag säga. Läckor finns det ju alltid men mycket trevligt att den släpps redan i år! Hoppas de har löst illamåendet också. Helt klart en stor konkurrent till Oculus och med tanke på att Valve brukar lansera produkter med kvalité så har jag förhoppningarna uppe!

Vilken häftig tid man lever i. Får säga att jag har näftan lika stor hype på VR nu som när HL2 tillkännagavs! Mums fillibabba för oss som älskar teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Med andra ord en 2400x1080 panel. Verkar inte finnas någon sådan sen tidigare. Kan det vara en 2560x1080 med viss del avstängd?

Ganska troligt, men det är relativt enkelt att tillverka en display som har den upplösningen eller så är det rent av två separata skärmar så man kan justera den för att passa användarens ögon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Med andra ord en 2400x1080 panel. Verkar inte finnas någon sådan sen tidigare. Kan det vara en 2560x1080 med viss del avstängd?

Det låter som den absolut rimligaste lösningen för att uppnå skalfördelar om en sådan panel redan existerar, istället för att tillverka en panel som bara skulle användas för detta VR-headset.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Re Vive. Inte Vive.

Permalänk

Men herregud, kan alla sluta annonsera dessa VR-headset, och faktiskt släppa ett någon gång?

Blir sinnessjuk av all väntan

Permalänk
Medlem

Mitt sexliv kommer få ett jätte lyft

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag? Eller skulle Valve kunna "lansera" en älgskit och ändå få beröm från alla håll och kanter? Vilket annat företag som helst skulle slaktas till grunden om de höll inne spel som HL3 och valde en produkt som Vive istället för att göra en egen alt. licensiera en bättre produkt? Skulle EA göra det så skulle folk gå i taket.

Skrivet av Arazand:

1200x1080 per öga är ju upplösningen enligt www.htcvr.com

Huvudvärk..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vill så gärna ha VR men är rädd att det kan få biverkningar som inte är kända ännu.

Jag låter nog er på sweclockers betatesta några år.

edit:

Felskrivning
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag? Eller skulle Valve kunna "lansera" en älgskit och ändå få beröm från alla håll och kanter? Vilket annat företag som helst skulle slaktas till grunden om de höll inne spel som HL3 och valde en produkt som Vive istället för att göra en egen alt. licensiera en bättre produkt? Skulle EA göra det så skulle folk gå i taket.

Göra en egen eller licensiera en bättre produkt?

Detta ÄR Valves VR-HMD, det är bara HTC som tillverkar den. Det är relativt sannolikt att HTC fått äran att bli den första men att det senare blir fritt fram för alla tillverkare att bygga hjälmar enligt SteamVR-specen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vill så gärna ha VR men är rädd att det kan få biverkningar som inte är kända ännu.

Jag låter nog er på sweclockers betatesta några år.

edit:

Var väldigt mycket snack om detsamma ang 3D för några år sen. Efter några års användande så mår mina ögon bra iallfall

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nils45:

Mitt sexliv kommer få ett jätte lyft

Ja, ingen behöver ha riktigt sex när man kan ha virtual reality...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Re Vive. Inte Vive.

Nej, Vive.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, ingen behöver ha riktigt sex när man kan ha virtual reality...

Finns på film: Demolition Man från 1993

https://www.youtube.com/watch?v=k80UQWWUIYs

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Oj, det börjar regna VR nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är det bara jag? Eller skulle Valve kunna "lansera" en älgskit och ändå få beröm från alla håll och kanter? Vilket annat företag som helst skulle slaktas till grunden om de höll inne spel som HL3 och valde en produkt som Vive istället för att göra en egen alt. licensiera en bättre produkt? Skulle EA göra det så skulle folk gå i taket.

Huvudvärk..

Well, allt är inte guld och gröna skogar för att det är valve som står bakom det. Vad som är mest intressant här enligt mig är att det nu finns en boll i spelmakarnas område igen, inte i sociala-nätverket-Facebook-det-kan-bli-vad-som-helst området. Och framför allt som PC spelare så ligger det riktat åt PC spel istället för konsoler och mobiltelefoner.

Nu har vi Sony Morpheus, Oculus Rift, Valve+HTC Re Vive, Microsoft HoloLens, Razer Open-VR med flera med flera. Risken jag ser är väl mer än mättnad innan marknaden och tekniken ens kommit igång, men för många standarder som gör att vi får en massiv segregering mellan spelarbaserna också. Det blir i grunden ett till poänglöst "formatkrig" ala HD-DVD vs BluRay som gjorde att alla dom som köpte HD-DVD brände upp sina pengar.

I vilket fall som helst. Valve är ingen frälsare av perfektion. Men det är då fan inte facebook heller. ;P Det är ett lycko kast vad som blir bäst i slutet.

Men upplösningen kan jag nog tippa på är en temporär lösning för dev-kitet, misstänker högre upplösningen senare. Intressant är att det faktiskt verkar vara två separata skärmar på öga, på så sätt kan man justera dem för att motverka den där huvudvärken du tala om, iallafall i andra områden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är väldigt taggad över detta! Hoppas vi får se lite schyssta spel-releaser i samband med vive också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som upplösningen blir för låg på denna.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Jag är imponerad. 90 Hz, två stycken 1200x1080 paneler, och ett snyggt utseende. Så som det ser ut nu så köper jag helst Valves version av VR före Oculus.

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju att Note 5 kommer ha en UHD display och om jag har rätt så har ju Oculus en Note display då dem har ett sammarbete med Samsung? Om detta stämmer så hade jag inte blivit förvånad om consumer versionen av OR kommer har en UHD OLED panel.

Dock så är jag väldigt glad över att fler företag satsar på VR. Detta leder till allt bättre hårdvara för konsumenterna.

Längtar som tusan till att spela War Thunder med ett VR headset som har tillräckligt med hög PPI för att det ska vara enjoyable.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag är imponerad. 90 Hz, två stycken 1200x1080 paneler, och ett snyggt utseende. Så som det ser ut nu så köper jag helst Valves version av VR före Oculus.

Jag köper iofs all VR, men jag håller med dig. Om inte Oculus klämmer till rejält med en CV1 i år så blir det Valves. Vid likvärdig spec blir det Valves p.g.a. Steam och Facebook.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Var ju någon i en tråd här i nyhetskommentarer som pratade om siffran 3.

HTC - 3e bokstaven i förkortningen är 3e bokstaven i alfabetet

HL3 confirmed?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.