Att neka garanti om en liten skada finns på mobilen - i detta fall Mediamarkt

Permalänk
Medlem

Att neka garanti om en liten skada finns på mobilen - i detta fall Mediamarkt

Köpte en Samsung S5:a i somras. Redan efter någon månad så började den strula med att jag inte hörde folk eller tvärtom och det berodde på att hörlurssymbolen lyste, den trodde alltså att jag hade en hörlur ansluten fast jag inte hade det. Jaja, felet var inte så frekvent så jag tyckte inte att det var ett så stort fel just då så jag lät det vara.
I julas tappade jag ner telefonen på ett golv så att de blev ett litet jack i botten på skalet. Ingen större skada alltså, bara ett yttre märke av kosmetisk karaktär.
Med tiden så hade hörlursproblemet börjat eskalera och till slut så var det nästan konstant.
Jag beslöt mig därför att lämna in den för garantiservice på Mediamarkt.

Efter någon vecka så kommer dom med ett kostnadsförslag på 3000,- "Igen garanti, tappskada".
WTF? Jag är tekniker och har själv skruvat i bl a mobiler och kan garantera att det inte finns någon som helst möjlighet att detta stämmer, dessutom så fanns ju felet långt innan telefonen tappades ner!
Till saken hör också att dom sålde på mig en försäkring till mobilen där självrisken är 499,- men detta hade jag inte ens tänkt på och dom nämnde det inte ens när kostnadsförslaget kom (trots att dom fått försäkringsbeviset).

Har en bekant som har en S3:a som började glappa i laddningen. Det blev värre och värre och till slut tog den ingen laddning alls. Tittade man på själva kontakten så såg man med blotta ögat att det var bränt/svart därinne och att kontakttungan i mitten var lös. Strax innan den skickades in så tappade han ner den så att det blev en spricka i glaset men telefonen funkade fint ändå - förutom laddningen.
Verkstadens dom var exakt densamma: "Ingen garanti, tappskada".

Nu var detta en företagsmobil så han brydde sig inte men är det så att man har satt i system just detta, hittar man den minsta repa eller märke på mobilen så vägrar man garantireparation - hur uppenbart det än är att felet inte har nåt att göra med om den blivit tappad eller fått sig en törn?

Hur bråkar man vidare? Tyvärr så hade det hunnit passera 6 månader efter inköpet och då ligger väl bevisbördan för att påtala felet mer på mig men visst borde jag kunna kräva att jag får en dokumenterad felsökningsanalys hur dom har kommit fram till detta?
Jag kommer inte att ge mig. Ska jag behöva gå ända till ARN? Blir det bättre om jag själv kontaktar Samsung?

Permalänk
Medlem

Är det ett vanligt fel borde det ju finnas dokumenterat hos samsung och räknas som fabrikationsfel. Vet inte helt hur dom gör, vissa tillverkare går endast via återförsäljare på garantiätenden medan andra som tex logitech sköter det själva, så testa prata med samsung och se vad dom säger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

En företagsmobil har inget skydd enligt konsumentköplagen eftersom det just rör sig om en företagsmobil, vad 2 företag avtalar sinsemellan är upp till dem.
Om det är en företagsmobil så kommer inte heller ARN bry sig då de inte håller på med tvister mellan företag.

Däremot låter det lite underligt om inte försäkringen täcker ditt fall, har du kollat villkoren ?
Du har däremot inte felanmält telefonen i tid och det kan göra det komplicerat i ditt fall vad gäller reklamation och garantivillkoren är upp till säljare/tillverkare men kan inte vara sämre än reklamationsrätten för då tar den över enligt lag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har ju även en skyldighet att åberopa fel inom skälig tid, man kan inte bara nöja sig med ett fel för att det inte är så allvarligt sen åberopa detta sju(?) månader senare när det hunnit bli värre. Detta för att handlaren ska få en ärlig chans att reparera felet på ett så tidigt stadium som möjligt.

Tack vare försäkringen blir det en billig läxa, det är väl inte omöjligt att tappet i golvet bidrog till att göra felet värre eller? Hade du bara tagit dig tid att påpeka felet innan du tappade den så hade det ju inte varit något problem.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

du säger själv att telefonen glappade i hörlurskontakten då den trodde att det satt hörlurar i sen så kunde det försvinna.
tappar du då telefonen är det ganska självklart att glappet kommer med största säkerhet bli värre.

som sagt, du kan klaga hur mycket du vill till ARN men tyvärr kommer det inte hjälpa dig.

det är säkerligen ett ursprungsfel, men då du inte verkade ha brytt dig om det så gick garantin ut och då är även långt utanför "rimlig tid" samt att du troligtvis gjorde felet värre genom att du tappade telefonen.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Det här är ingen företagsmobil utan det gällde bara S3:an som jag gav som ytterligare ett exempel.
Felet uppträdde första gången när telefonen var runt 3 månader. Men då räckte det alltså med att stoppa in en hörlurskontakt och dra ut den igen så försvann felet. Därför brydde jag mig inte om att reklamera felet då. Man har väl rätt lång tid på sig att reklamera ett fel? Jag upplyste dom heller inte här telefonen lämnades in att felet funnits en tid och det är inte noterat någonstans.

Glappet varken förvärrades eller förbättrades när den tappades ned, det var inte det som utlöste att det blev värre.

"Garantin gick ut?" Jag har väl till att börja med 1 års fabriksgaranti och sedan ytterligare 24 månaders reklamationsrätt?

Försäkringen borde täcka mitt fall men det är 499,- i självrisk. Det har jag ingen lust att betala utan jag tror att dom mer eller mindre har satt i system att snuva folk på pengar om telefonen har en än så liten skada. Det är ju för fasen ett bruksföremål, ska inte ens små skrap- och nötmärken få förekomma?

Permalänk
Skrivet av zoombo:

Det här är ingen företagsmobil utan det gällde bara S3:an som jag gav som ytterligare ett exempel.
Felet uppträdde första gången när telefonen var runt 3 månader. Men då räckte det alltså med att stoppa in en hörlurskontakt och dra ut den igen så försvann felet. Därför brydde jag mig inte om att reklamera felet då. Man har väl rätt lång tid på sig att reklamera ett fel? Jag upplyste dom heller inte här telefonen lämnades in att felet funnits en tid och det är inte noterat någonstans.

Glappet varken förvärrades eller förbättrades när den tappades ned, det var inte det som utlöste att det blev värre.

"Garantin gick ut?" Jag har väl till att börja med 1 års fabriksgaranti och sedan ytterligare 24 månaders reklamationsrätt?

Försäkringen borde täcka mitt fall men det är 499,- i självrisk. Det har jag ingen lust att betala utan jag tror att dom mer eller mindre har satt i system att snuva folk på pengar om telefonen har en än så liten skada. Det är ju för fasen ett bruksföremål, ska inte ens små skrap- och nötmärken få förekomma?

Du ska reklamera varan inom skälig tid efter att problemet uppstått. Eftersom att du inte har gjort det så har du inte nyttjat lagen korrekt och har nu ingen rätt till den. Det du gör nu kallas bedrägeri vilket är lika alvaligt som det du anklagar Media Markt för! Lär dig av dina misstag.

Mitt tips är nu att du kollar upp villkoren på försäkringen och löser detta på ett bra sätt. Man kan säga vad man vill om Media Markt och försäljare. Men en dålig återförsäljare skulle inte sälja något om det framgick att de lurade sina kunder. De stöter på sådana fall som ditt varje dag, hade de gått på alla valser som folk drar så hade de snart varit borta från marknaden!

Pekar inte ut dig, men tänk på vilka möjligheter du som konsument har och tänk vilka möjligheter du har gått miste om!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zoombo:

"Garantin gick ut?" Jag har väl till att börja med 1 års fabriksgaranti och sedan ytterligare 24 månaders reklamationsrätt?

Försäkringen borde täcka mitt fall men det är 499,- i självrisk. Det har jag ingen lust att betala utan jag tror att dom mer eller mindre har satt i system att snuva folk på pengar om telefonen har en än så liten skada. Det är ju för fasen ett bruksföremål, ska inte ens små skrap- och nötmärken få förekomma?

Garanti och reklamation är inte samma sak, villkoren för garanti kan vara precis vad som helst, tex att du bara täcker skottskador som uppstår när det är fullmåne på skottdagen om skadan uppstår nära havet när det är högvatten vid midnatt.
Därför finns reklamationsrätten, den sätter lägstanivån och går inte att avtala bort, den säger även att alla garantiutfästelser ska hållas. Men den ställer även krav på att man ska reklamera direkt man märker ett fel för att felet inte ska förvärras, och apparater får ha normalt slitage utan att reklamationsrätten upphör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zoombo:

Det här är ingen företagsmobil utan det gällde bara S3:an som jag gav som ytterligare ett exempel.
Felet uppträdde första gången när telefonen var runt 3 månader. Men då räckte det alltså med att stoppa in en hörlurskontakt och dra ut den igen så försvann felet. Därför brydde jag mig inte om att reklamera felet då. Man har väl rätt lång tid på sig att reklamera ett fel? Jag upplyste dom heller inte här telefonen lämnades in att felet funnits en tid och det är inte noterat någonstans.

Glappet varken förvärrades eller förbättrades när den tappades ned, det var inte det som utlöste att det blev värre.

"Garantin gick ut?" Jag har väl till att börja med 1 års fabriksgaranti och sedan ytterligare 24 månaders reklamationsrätt?

Försäkringen borde täcka mitt fall men det är 499,- i självrisk. Det har jag ingen lust att betala utan jag tror att dom mer eller mindre har satt i system att snuva folk på pengar om telefonen har en än så liten skada. Det är ju för fasen ett bruksföremål, ska inte ens små skrap- och nötmärken få förekomma?

Du har tre års reklamationsrätt. Garanti får du kolla med företaget som sålde den samt tillverkaren. Det är endast en extra service de tillhandahåller.

Skälig tid är alltid inom två månader. Men skälig tid borde kunna gälla även nu om felet i början endast dök upp vid enstaka tillfällen. Alla produkter kan ju få ett engångsfel eller liknande.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du ska reklamera varan inom skälig tid efter att problemet uppstått. Eftersom att du inte har gjort det så har du inte nyttjat lagen korrekt och har nu ingen rätt till den. Det du gör nu kallas bedrägeri vilket är lika alvaligt som det du anklagar Media Markt för! Lär dig av dina misstag.

Mitt tips är nu att du kollar upp villkoren på försäkringen och löser detta på ett bra sätt. Man kan säga vad man vill om Media Markt och försäljare. Men en dålig återförsäljare skulle inte sälja något om det framgick att de lurade sina kunder. De stöter på sådana fall som ditt varje dag, hade de gått på alla valser som folk drar så hade de snart varit borta från marknaden!

Pekar inte ut dig, men tänk på vilka möjligheter du som konsument har och tänk vilka möjligheter du har gått miste om!

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du går lite väl långt och beskyller TS för att vara bedragare. Tror mer på, att han inte visste om hur lagen ser ut, skulle säga att han har hamnat i en gråzone. Han tyckte felet inte var tillräckligt allvarligt för att lämna in på garanti och vi vet faktiskt inte hur ARN skulle döma i det här fallet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om en auktoriserad verkstad har gjort bedömningen att skadan beror på en tappskada kan man väll knappast skylla detta på återförsäljaren? De har inget som helst intresse av att ta betalt för reparation då de inte ser röken av de där 3000kr. Det bästa för återförsäljaren är om tillverkarens hänvisade verkstad reparerar utan kostnad på garantin, minst problem för alla inblandade.

Men en oerhörd tur nu i ditt fall att du har en försäkring på telefonen med endast 499kr i självrisk.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

Kan också vara värt att nämna att när du vill reklamera en vara så räknas alla fel som hittas inom sex månader som ursprungliga om inte återförsäljaren kan bevisa att problemet är orsakat av användaren. Efter sex månader så är det du som ska bevisa att skadan är ursprunglig. Nu är det inte så illa som det låter med att bevisa det, men om telefonen har sprickor och ser allmänt misshandlad ut så blir ditt bevisläge mycket mycket svårare. Sedan är det som sagt inte ok att vänta i så många månader med att reklamera. Du bör höra av dig så snabbt som möjligt, men definitivt inom 2-3 månader efter att du upptäckt ett fel.

Jag tror att du får svårt att reklamera detta felet. Använd försäkringen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Här har du det lite knepigt.
Utan att gå in på det juridiska så kan jag säga att du ska kunna få rätt i ARN eller liknande. Men eftersom att 6 månader är passerat så ligger bevisbördan hos dig, du måste alltså bevisa att skadan inte hör ihop med tappskadan. Tidigare så var det tvärtom, att företaget var tvunget att bevisa att skadorna hör ihop.

Med det sagt så kan du själv tänka dig att det kan vara rätt svårt (absolut inte omöjligt) att visa att skadorna inte är relaterade.
om du vill ha en snabbfix så hade jag ett liknande problem tidigare, löste det genom att ladda ner en widget där jag manuellt slog på och av hörlur. Lite osmidigt, men det funkade iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoombo:

Glappet varken förvärrades eller förbättrades när den tappades ned, det var inte det som utlöste att det blev värre.

...

Det är ju för fasen ett bruksföremål, ska inte ens små skrap- och nötmärken få förekomma?

Nu var det ju inte ett skrap eller nötmärke, utan ett jack. Det är väl knappast konstigt att de nekar ett "glappfel" på en mobil som bär spår av att ha blivit tappad.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag reagerar också på tonläget här; står ni på tillverkarnas sida eller???? Tror ni att jag försöker blåsa dem? Jag har betalt mycket pengar för denna och vill givetvis att den fungerar och att dom fixar den på garantin. Jag har aldrig uppgett för dem att felet funnits ett tag utan jag har bara informerat dem om felets art när den lämnades in. Någon fråga om den tappats eller aldrig kom heller aldrig upp, däremot så har man noterat på serviceordern att det "finns ett litet märke i ena hörnet".

Alltså, handen på hjärtat: finns det någon här som aldrig någonsin tappat ner sin mobil?
I just detta fall rör det sig om ett märke, ett litet jack eller skrapmärke (lite svårt att definiera vad som är vad) i ena hörnet. Men mobilen ser definitivt inte sunkig eller allmänt misshandlad ut. Sen är det väl inte oviktigt att felet fanns långt innan den tappades? I och med detta påstår jag att felet var ursprungligt.

Jag påstår eller misstänker att den auktoriserade verkstan per automatik diskvalificerar samtliga garantianspråk om man hittar det minsta märke på mobilen och det är detta förfarande jag vill komma åt. Ja i princip så skulle man redan när den lämnats in ha kunnat meddela detta. Men det är nog inte Mediamarkt som är den stora boven här utan dom förmedlar bara vad verkstaden sagt.

Om man vänder sig direkt till tillverkaren, har man bättre chans att få hjälp då? Men Medimarkt släpper inte nallen mot mindre än att man betalar 199,- i "undersökningsavgift"....

Permalänk
Medlem

Det intressanta vore ju att veta vilken verkstad den är oss.
Är den hos infocare som jag misstänker att den kan vara så kan jag säga att din teori inte stämmer då jag själv jobbar med att skicka dit saker och när dem nekar så har dem oftast en anledning som är mer än hålbar

Permalänk
Medlem

Alla auktoriserade verkstäder har rimligtvis samma rutin de går efter när de ska göra en garantireparation, men visst kan det vara värt att få ett andra utlåtande. Apples verkstäder körde stenhårt på det du säger under flera år, fanns det en spricka i glaset så fick man aldrig något lagat på garantin. Det blev istället prisförslag på en utbytesenhet. Idag är det nog lite bättre på den fronten.

Sen är det ju så här att det är tillverkarens garanti du försöker åberopa och den kan vara förverkad i och med att det finns synliga skador på din telefon (jag har ej lusläst Samsungs garantivillkor). Om du istället vill reklamera produkten under din 3 åriga reklamationsrätt så måste du presentera någon form av bevis att skadorna ej hör ihop (eftersom att 6 månader har passerat). Försök få fram mer ingående hur skadan har kunnat påverka funktionen i hörlursuttaget. Kanske finns det någon bild på innanmätet på telefonen, där man kan se att skadorna skulle kunna vara relaterade?

Annars har jag av egen erfarenhet kunnat koppla ihop strulande hörlursuttag med smuts och eller fukt i det samma, bara en tanke.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoombo:

Jag reagerar också på tonläget här; står ni på tillverkarnas sida eller???? Tror ni att jag försöker blåsa dem? Jag har betalt mycket pengar för denna och vill givetvis att den fungerar och att dom fixar den på garantin. Jag har aldrig uppgett för dem att felet funnits ett tag utan jag har bara informerat dem om felets art när den lämnades in. Någon fråga om den tappats eller aldrig kom heller aldrig upp, däremot så har man noterat på serviceordern att det "finns ett litet märke i ena hörnet".

Alltså, handen på hjärtat: finns det någon här som aldrig någonsin tappat ner sin mobil?
I just detta fall rör det sig om ett märke, ett litet jack eller skrapmärke (lite svårt att definiera vad som är vad) i ena hörnet. Men mobilen ser definitivt inte sunkig eller allmänt misshandlad ut. Sen är det väl inte oviktigt att felet fanns långt innan den tappades? I och med detta påstår jag att felet var ursprungligt.

Jag påstår eller misstänker att den auktoriserade verkstan per automatik diskvalificerar samtliga garantianspråk om man hittar det minsta märke på mobilen och det är detta förfarande jag vill komma åt. Ja i princip så skulle man redan när den lämnats in ha kunnat meddela detta. Men det är nog inte Mediamarkt som är den stora boven här utan dom förmedlar bara vad verkstaden sagt.

Om man vänder sig direkt till tillverkaren, har man bättre chans att få hjälp då? Men Medimarkt släpper inte nallen mot mindre än att man betalar 199,- i "undersökningsavgift"....

Alltså to be fair så har du ju faktiskt inte skött det som förväntas av dig av konsumentköpslagen. Man skall rapportera fel i skälig tid vilket du inte gjort. Skit samma om dom vet det eller inte, du har inte gjort det som väntas av dig. Sedan att dom nekar är ju en annan sak, dassigt osv. Jag själv har en HTC One M7 som sprack av sig själv (spänningar i glaset eller något antagligen), Siba vägrade ens ta in den för reparation så det var ju roligt.. money well spent

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoombo:

Jag reagerar också på tonläget här; står ni på tillverkarnas sida eller???? Tror ni att jag försöker blåsa dem? Jag har betalt mycket pengar för denna och vill givetvis att den fungerar och att dom fixar den på garantin. Jag har aldrig uppgett för dem att felet funnits ett tag utan jag har bara informerat dem om felets art när den lämnades in. Någon fråga om den tappats eller aldrig kom heller aldrig upp, däremot så har man noterat på serviceordern att det "finns ett litet märke i ena hörnet".

Alltså, handen på hjärtat: finns det någon här som aldrig någonsin tappat ner sin mobil?
I just detta fall rör det sig om ett märke, ett litet jack eller skrapmärke (lite svårt att definiera vad som är vad) i ena hörnet. Men mobilen ser definitivt inte sunkig eller allmänt misshandlad ut. Sen är det väl inte oviktigt att felet fanns långt innan den tappades? I och med detta påstår jag att felet var ursprungligt.

Jag påstår eller misstänker att den auktoriserade verkstan per automatik diskvalificerar samtliga garantianspråk om man hittar det minsta märke på mobilen och det är detta förfarande jag vill komma åt. Ja i princip så skulle man redan när den lämnats in ha kunnat meddela detta. Men det är nog inte Mediamarkt som är den stora boven här utan dom förmedlar bara vad verkstaden sagt.

Om man vänder sig direkt till tillverkaren, har man bättre chans att få hjälp då? Men Medimarkt släpper inte nallen mot mindre än att man betalar 199,- i "undersökningsavgift"....

Dold text

Jag skulle påstå att det är omöjligt att bevisa fabriksfel utan att riskera ytterligare kostnader... Kanske kan du hitta att fler telefoner från samma "batch" har samma problem? Dock tycker jag du gjorde rätt i att inte reklamera direkt, småfel, buggar etc. finns med i allt och man skulle behöva reklamera varannan pryl om man skulle bry sig om allt. Tyvärr får du nu bita i det sura äpplet.

Jag skulle vara mer orolig för att försäkringen inte användes direkt... Täcker inte den fallskador så blir det patrull på riktigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk

Att tappa mobilen från fickan får väl ändå ses som normalt användande om telefonen inte går sönder.

Borde väl ligga på media markt att bevisa att skadan uppstått vid tappningen. Telefoner är hållbara idag, det är bara skärmglaset eller på sin höjd lcdn som pajjar om man tappar den från byxhöjd.

Hur skiljer de annars på tappade telefoner som inte har märken tex. Man kan ju tappa sin telefon "hårdare" utan att det blir märken.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Hade en liknande incident för ett par månader sedan. Första veckan efter att jag fått min mobil (S4) åkte den för första (och under mitt ägande sista) gången i backen och fick då en mycket liten skavank ovanför öronhögtalaren - på något vis lyckades det bli ett märke under glaset utan att själva glaset tog någon synlig skada alls.

Ett år senare slutade mobilen ta emot laddning.

Tres reparatörfirma (samma som Telias m.fl.) klagade givetvis på detta och sa att det inte gick att plocka isär mobilen utan att den gick sönder utan ville ha närmare 3000:- för att först reparera skärmen (som ju i princip var oskadad) och sedan byta USB-delen.

Krävde att de skickade tillbaka den då det var en oerhört oskälig kostnad och, kändes det som då, närmast ett rån att kräva mig på såna pengar för ett för mig irrelevant fel. Det är förståeligt att de inte vågar göra några ingrepp på en skärm som är sprucken, men i detta fallet var det överdrivet och kändes som en blåsning. Fick faktiskt tillbaka den, utan att betala ett öre, och som en bonus hade de gett mig ett nytt batteri(!?). Beställde sedan reservdel från kina för 42:- som jag installerade (efter att ha plockat isär och satt ihop mobilen ett flertal gånger för skojs skull; vilket ju skulle vara omöjligt utan att skärmen gick sönder).

Vad jag hoppades var att man skulle kunna, i god tro, låta dem försöka reparera den utan att byta skärmen. Skulle det vara så att skärmen går sönder, då får jag väl helt enkelt betala. Men det gick ju inte an, vilket är förståeligt med hänsyn till lagens krav på dem - men för alla inblandade tråkigt.

Så ja, de följer som tidigare i tråden nämnts vad som krävs utav dem, men ja, det är oerhört tråkigt att det behöver vara så.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zoombo:

Jag reagerar också på tonläget här; står ni på tillverkarnas sida eller???? Tror ni att jag försöker blåsa dem? Jag har betalt mycket pengar för denna och vill givetvis att den fungerar och att dom fixar den på garantin. Jag har aldrig uppgett för dem att felet funnits ett tag utan jag har bara informerat dem om felets art när den lämnades in. Någon fråga om den tappats eller aldrig kom heller aldrig upp, däremot så har man noterat på serviceordern att det "finns ett litet märke i ena hörnet".

Alltså, handen på hjärtat: finns det någon här som aldrig någonsin tappat ner sin mobil?
I just detta fall rör det sig om ett märke, ett litet jack eller skrapmärke (lite svårt att definiera vad som är vad) i ena hörnet. Men mobilen ser definitivt inte sunkig eller allmänt misshandlad ut. Sen är det väl inte oviktigt att felet fanns långt innan den tappades? I och med detta påstår jag att felet var ursprungligt.

Jag påstår eller misstänker att den auktoriserade verkstan per automatik diskvalificerar samtliga garantianspråk om man hittar det minsta märke på mobilen och det är detta förfarande jag vill komma åt. Ja i princip så skulle man redan när den lämnats in ha kunnat meddela detta. Men det är nog inte Mediamarkt som är den stora boven här utan dom förmedlar bara vad verkstaden sagt.

Om man vänder sig direkt till tillverkaren, har man bättre chans att få hjälp då? Men Medimarkt släpper inte nallen mot mindre än att man betalar 199,- i "undersökningsavgift"....

Det är väl ingen som påstått att du försöker blåsa dem. Men de facto har du inte uppfyllt din del av konsumentköplagen. Du skulle ha reklamerat felet direkt när det uppstod. Varför vänta i ett halvår med att reklamera ett fel. Sedan kommer du här och undrar vad du har för rättigheter. Sanningen är den att enligt KKL har du förverkat dina rättigheter i och med att du inte reklamerat i tid.

Visst tappar vi alla våra mobiler då och då. I mitt fall spelar det dock inte så stor roll eftersom jag ALLTID har ett skyddande skal på. Det betyder att mina telefoner oftast ser ut som nya även efter flera års användning. Det är klart som tusan att det förenklar för mig om jag skulle vilja reklamera telefonen. Kom ihåg att det är upp till dig att bevisa att skadan var ursprunglig om du reklamerar mer än sex månader efter köp.

Angående att Mediamarkt inte släpper telefonen så kan jag dock tipsa om en teknik som jag använde med Telia för inte så länge sedan. I det fallet så hade en telefon lämnats in på reklamation och reparatören hade inte felsökt telefonen eftersom det fanns en minimal svullnad på batteriet (problemet var inte relaterat till batteriet). Att det finns flera fel gör inte att reparatören kan låta bli att undersöka det fel som du reklamerat.

Så be att få kolla på reparatörens log. Om de inte har gjort något mer med telefonen än konstaterat att den har en tappskada så har de ju inte felsökt det fel som du lämnade in telefonen för och då bör de skäligen inte heller kunna ta ut en avgift för felsökning.

I fallet med Telia så tog Telia hand om avgiften. Och stå på dig, det är inte säkert att teknikern du pratar med har rätt att fatta beslutet om att ta avgiften.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hårklyveri.
Om du har en nästan ny mobil som plötsligt startat om sig en gång utan anledning, springer du då till verkstan för att få detta fixat på garantin?
Nä.
Sen inträffar samma sak efter ett halvår och sen börjar det hända en gång i veckan och då vill du ha det åtgärdat. Tror du då att dom säger: Nänä, du har ingen garanti på detta då du inte lämnade in den när felet inträffade första gången.
Konsumentköplag hit och konsumentköplag dit, det är endast på detta forum som jag yppat att felet uppträdde redan i höstas.

Jag har själv ingen aning om vart den är skickad men jag har hört att t ex Telia har en mycket mera tolerant syn på uppenbara hårdvarufel.

Jag har också normalt alltid ett skal på men just den gången jag tappade den så hade jag inte det. Så den är väldigt fin i övrigt.

Jag jobbar med elektronik sedan 25 år tillbaka och är utbildad inom detta. Jag påstår att felet definitivt inte har någon koppling till att den tappats. Jag tror däremot att själva hörlurskontakten inne i mobilen inte är fastlödd på ett korrekt sätt eller har lossnat och jag skulle säkert själv kunna fixa det helt gratis men nu är detta en principfråga, mobilen har garanti: var god fixa. Hörlurskontakten sitter på toppen av telefonen och märket är i botten. Bara en sån sak.

Reparatörens log? Ja om dom lämnar ut detta så. Kan man kräva det? Det var ett bra tips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zoombo:

Hörlurskontakten sitter på toppen av telefonen och märket är i botten. Bara en sån sak.

En smäll i botten kan få saker i toppen att lossna. Fysik, du vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaja men felet uppträdde ju långt, långt innan den här smällen och det blev varken bättre eller sämre efter detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Alla auktoriserade verkstäder har rimligtvis samma rutin de går efter när de ska göra en garantireparation, men visst kan det vara värt att få ett andra utlåtande. Apples verkstäder körde stenhårt på det du säger under flera år, fanns det en spricka i glaset så fick man aldrig något lagat på garantin. Det blev istället prisförslag på en utbytesenhet. Idag är det nog lite bättre på den fronten.

Sen är det ju så här att det är tillverkarens garanti du försöker åberopa och den kan vara förverkad i och med att det finns synliga skador på din telefon (jag har ej lusläst Samsungs garantivillkor). Om du istället vill reklamera produkten under din 3 åriga reklamationsrätt så måste du presentera någon form av bevis att skadorna ej hör ihop (eftersom att 6 månader har passerat). Försök få fram mer ingående hur skadan har kunnat påverka funktionen i hörlursuttaget. Kanske finns det någon bild på innanmätet på telefonen, där man kan se att skadorna skulle kunna vara relaterade?

Annars har jag av egen erfarenhet kunnat koppla ihop strulande hörlursuttag med smuts och eller fukt i det samma, bara en tanke.

Man väljer inte om det ska gå på garanti eller reklamation. Det som är mest fördelaktigt för konsumenten är det som automatiskt sker typ.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

Jag lämnade in en företagsipad på elgiganten och de gick igenom allt så det inte var någon repa eller skada på annat sätt. Det roliga är att de inte vill ha orginalkartongen där jag själv anser att den ligger säkrast utan de packar den själva på något sätt.

Detta var en Appleprodukt men kan tänka mig att alla tillverkare är lika kinkiga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det är väl ingen som påstått att du försöker blåsa dem. Men de facto har du inte uppfyllt din del av konsumentköplagen. Du skulle ha reklamerat felet direkt när det uppstod. Varför vänta i ett halvår med att reklamera ett fel. Sedan kommer du här och undrar vad du har för rättigheter. Sanningen är den att enligt KKL har du förverkat dina rättigheter i och med att du inte reklamerat i tid.

Visst tappar vi alla våra mobiler då och då. I mitt fall spelar det dock inte så stor roll eftersom jag ALLTID har ett skyddande skal på. Det betyder att mina telefoner oftast ser ut som nya även efter flera års användning. Det är klart som tusan att det förenklar för mig om jag skulle vilja reklamera telefonen. Kom ihåg att det är upp till dig att bevisa att skadan var ursprunglig om du reklamerar mer än sex månader efter köp.

Angående att Mediamarkt inte släpper telefonen så kan jag dock tipsa om en teknik som jag använde med Telia för inte så länge sedan. I det fallet så hade en telefon lämnats in på reklamation och reparatören hade inte felsökt telefonen eftersom det fanns en minimal svullnad på batteriet (problemet var inte relaterat till batteriet). Att det finns flera fel gör inte att reparatören kan låta bli att undersöka det fel som du reklamerat.

Så be att få kolla på reparatörens log. Om de inte har gjort något mer med telefonen än konstaterat att den har en tappskada så har de ju inte felsökt det fel som du lämnade in telefonen för och då bör de skäligen inte heller kunna ta ut en avgift för felsökning.

I fallet med Telia så tog Telia hand om avgiften. Och stå på dig, det är inte säkert att teknikern du pratar med har rätt att fatta beslutet om att ta avgiften.

Nu är ju inte bevisbördan så tung utan det räcker normalt med att man använt telefonen på ett normalt sätt. Vid tapp i marken etc kan det ju enklare uppstå tvister...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Att tappa mobilen från fickan får väl ändå ses som normalt användande om telefonen inte går sönder.

Borde väl ligga på media markt att bevisa att skadan uppstått vid tappningen. Telefoner är hållbara idag, det är bara skärmglaset eller på sin höjd lcdn som pajjar om man tappar den från byxhöjd.

Hur skiljer de annars på tappade telefoner som inte har märken tex. Man kan ju tappa sin telefon "hårdare" utan att det blir märken.

Så om telefonen gått sönder när den tappats, är det normalt användande? Fall på 30 cm? från kaffebordet?

Säger inte att du har fel men ser problem med gränsdragningen. Sedan finns det en anledning till att folk har skal på sina telefoner, ska dessa ansvarstagande användare behöva betala extra för att andra ska kunna tappa sina mobiltelefoner och sedan få skadorna betalda?

Ser vissa fördelar med att tydliga tappskador presumeras ha orsakat skador så som lösa komponenter i telefoner.

Skrivet av zoombo:

Jaja men felet uppträdde ju långt, långt innan den här smällen och det blev varken bättre eller sämre efter detta.

Det är fullt möjligt att detta är sanningen. Problemet är att bara du kan veta det.

Folk ljuger och det är därför reglerna är som dom är. Vet att det måste kännas surt när man drabbas trots att man har 'rätt', men så blir det ibland.

Men iaf, hoppas att du kan lösa det via garantin eller motsvarande.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Så om telefonen gått sönder när den tappats, är det normalt användande? Fall på 30 cm? från kaffebordet?

Säger inte att du har fel men ser problem med gränsdragningen. Sedan finns det en anledning till att folk har skal på sina telefoner, ska dessa ansvarstagande användare behöva betala extra för att andra ska kunna tappa sina mobiltelefoner och sedan få skadorna betalda?

Säg att du tappar din mobil från 2 meter med ett skal på. Mobilen går sönder men har inga visuella skador (pga att du inte lämnar in skalet). Då kommer du antagligen få rätt till din garanti.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/