Föra över drivrutiner mellan Windows ISO filer

Permalänk
Medlem

Föra över drivrutiner mellan Windows ISO filer

Hejsan!
Jag har en liten annorlunda request. Jag behöver föra över drivrutiner från en Windows 8.1 installationsfil till en Windows 10 installationsfil.
Jag har köpt en dator begagnad (Asus UX31A) och personen som ägde den innan använde inte windows(Ubuntu på den) och har antagligen tagit bort recoverypartionen för att frigöra lite utrymme.
Men sedan skulle jag slänga in Windows 10 i den, men av någon anledning känner den inte igen alla chipset som sitter i datorn(får upp ett felmeddelande om att drivrutiner saknas och SSD:n syns inte i installationen.)
Kollar runt på nätet och verkar som att det är ett erkänt problem på denna laptop. Jag ändrar till MBR från GPT, försöker lägga in drivrutiner direkt på installations usbminnet, andra små enkla hacks. Men fick det inte att funka...
Hittade ett tips att vissa andra ISO filer fungerar, så jag hittade en gammal ISO fil till Win 8.1 pro som jag hade på datorn. Slängde på den och kom igång med installationen. Är nu inne i windows men utan en genuin nyckel(nyckeln jag hade var en från G2A och den slutade att fungera självklart.).
Jag vill självklart göra rätt för mig, men är inte beredd att betala för en PRO nyckel eftersom jag inte behöver den. Men kommer ju vara osäker på om en vanlig 8.1 ISO fungerar. Men vill helst köra Windows 10.

Så frågan är, kan man föra över drivrutinerna? Och isåfall hur?

MVH

Permalänk
Medlem

Felet du observerade beror regelbundet på grund av en korrupt installations ISO. Föreslår att du hämtar ner W10 ISOn på nytt.

Drivrutinen som du möjligtvis kan behöva skall vara denna:
https://downloadcenter.intel.com/download/24293/Intel-Rapid-S...

Ladda ner filen f6flpy-x64.zip, och extrahera filerna i den mappen till en map i ISOn.

Under installationen så pekar du på den mappen när/om du behöver drivrutinerna, så hittar Windows den korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Felet du observerade beror regelbundet på grund av en korrupt installations ISO. Föreslår att du hämtar ner W10 ISOn på nytt.

Drivrutinen som du möjligtvis kan behöva skall vara denna:
https://downloadcenter.intel.com/download/24293/Intel-Rapid-S...

Ladda ner filen f6flpy-x64.zip, och extrahera filerna i den mappen till en map i ISOn.

Under installationen så pekar du på den mappen när/om du behöver drivrutinerna, så hittar Windows den korrekta.

Jag är inte säker på det... För jag använde win10 iso's tidigare i veckan på en annan dator. Men värt att ta hem och testa igen.

Ska prova drivritinen också. Men jag misstänker att usb controllern behöver drivare också. Får kolla efter dem också.

Permalänk
Medlem

Win 10 kan du ren installera den är under test tid än har själv win 10 swe bara att hämta på Microsoft hemsida. .
Sen för drivrutiner tog jag från win 8.1

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Varför måste du lägga dem på ison? lägg dem istället på en USB det är ju lite lättare än att modda en isofil.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Win 10 kan du ren installera den är under test tid än har själv win 10 swe bara att hämta på Microsoft hemsida. .
Sen för drivrutiner tog jag från win 8.1

Jo jag har Windows 10 på min stationära där det fungerar ypperligt. Jag vill ha det på den bärbara också p.g.a det.

Skrivet av Oneone:

Varför måste du lägga dem på ison? lägg dem istället på en USB det är ju lite lättare än att modda en isofil.

Jag ska kanske förtydliga lite. Grejen är att när jag bootar Win10 får jag ett felmeddelande om att det saknas drivrutiner(troligtvis de som eXale nämde). Och jag vet inte riktigt vilka som saknas. Jag vill då enkelt dra ur alla drivrutiner från den ISO jag vet fungerar och slänga in på win10 ISO'n. Så att jag får med de drivrutiner som behövs för att boota och få fram ssd:n i installationen, vilken inte syns med Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag ska kanske förtydliga lite. Grejen är att när jag bootar Win10 får jag ett felmeddelande om att det saknas drivrutiner(troligtvis de som eXale nämde). Och jag vet inte riktigt vilka som saknas. Jag vill då enkelt dra ur alla drivrutiner från den ISO jag vet fungerar och slänga in på win10 ISO'n. Så att jag får med de drivrutiner som behövs för att boota och få fram ssd:n i installationen, vilken inte syns med Win10.

Windows 10an är ganska fantastisk på att hämta alla drivare på nätet, så du behöver inte alla.

Sikta på LAN drivarna, och om du kan i BIOS sätt SATA i AHCI läge. (går inte detta så ta hem Sata drivarna).
Notera att GPT inte kan boota i icke UEFI läge, så du måste köra UEFI läge, för att den ska kunna installera på en GPT disk.
Alternativen är UEFI på i bios, eller MBR på disken.

Sen efter det bör den (med LAN drivare) kunna ladda ner allt direkt från MS update databas.

Själv så lägger jag allt på USB minne (packar upp ISO och kör samma install sätt som Win 8.1). Du kan då lägga drivarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Windows 10an är ganska fantastisk på att hämta alla drivare på nätet, så du behöver inte alla.

Sikta på LAN drivarna, och om du kan i BIOS sätt SATA i AHCI läge. (går inte detta så ta hem Sata drivarna).
Notera att GPT inte kan boota i icke UEFI läge, så du måste köra UEFI läge, för att den ska kunna installera på en GPT disk.
Alternativen är UEFI på i bios, eller MBR på disken.

Sen efter det bör den (med LAN drivare) kunna ladda ner allt direkt från MS update databas.

Själv så lägger jag allt på USB minne (packar upp ISO och kör samma install sätt som Win 8.1). Du kan då lägga drivarna där.

Tack för tipsen, lyckades att hitta disken med win 10 nu och sitter på det i detta nu. Jag la USB 3 drivrutiner och de drivrutiner som eXale tipsa om direkt i root mappen på usb minnet samt i en separat mapp. Det gjorde susen.
Tack för alla tips och råd. Nästa projekt blir att dualboota linux mint brevid windows 10 efter att jag installerat alla specefika drivare i win 10.