Hjälp med att göra datorn redo för tre skärmar med 4k i 144Hz

Permalänk

Hjälp med att göra datorn redo för tre skärmar med 4k i 144Hz

Jag tycker att allt är fult i 1080p, lider lite varje dag nu eftersom att jag använt pappas retina macbook pro.
Nu använder jag en 144Hz skärm och är helt såld på det med, så jag kan inte gå tillbaka där heller.
Jag vill därför köra tre skärmar i Eyeinfinity/Nvidia surround i 4k och 144Hz

Eftersom att jag är en riktig färsking, (använt PC i 2-3 veckor nu) undrar jag om någon kan hjälpa mig med vad som behövs för att driva 3st 4k skärmar i 144Hz.
Min nuvarande dator står i min signatur och jag skulle vilja utgå från den. Jag trodde att tre GTX 970 var bra men när jag förstod att vRAM inte stackade och att det inte ens va 4 gb så sålde jag ett av dem eftersom att det tydligen är där det skulle flaska. Men jag har blivit fäst vid chassit så vill helst inte behöva byta det.

Jag har inte hittat några skärmar som har 4k i 144Hz, om någon vet någon sådan bra skärm är jag också idel öra.
Så, vad har ni för köpråd?
Budget: Det som krävs, men inte mer än nödvändigt för att kunna köra det i typ 2-4 år

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Jag tycker att allt är fult i 1080p, lider lite varje dag nu eftersom att jag använt pappas retina macbook pro.
Nu använder jag en 144Hz skärm och är helt såld på det med, så jag kan inte gå tillbaka där heller.
Jag vill därför köra tre skärmar i Eyeinfinity/Nvidia surround i 4k och 144Hz

Eftersom att jag är en riktig färsking, (använt PC i 2-3 veckor nu) undrar jag om någon kan hjälpa mig med vad som behövs för att driva 3st 4k skärmar i 144Hz.
Min nuvarande dator står i min signatur och jag skulle vilja utgå från den. Jag trodde att tre GTX 970 var bra men när jag förstod att vRAM inte stackade och att det inte ens va 4 gb så sålde jag ett av dem eftersom att det tydligen är där det skulle flaska. Men jag har blivit fäst vid chassit så vill helst inte behöva byta det.

Jag har inte hittat några skärmar som har 4k i 144Hz, om någon vet någon sådan bra skärm är jag också idel öra.
Så, vad har ni för köpråd?
Budget: Det som krävs, men inte mer än nödvändigt för att kunna köra det i typ 2-4 år

Bara så att du vet så finns det inget gränssnitt som stödjer 4k i 144hz så du kommer nog få vänta ganska länge på att det ens kommer några skärmar. Sen ska vi inte ens prata om hur tungdrivet det lär bli, du kan lägga 50k bara på burken och ändå kommer du inte få över 60fps i lite mer krävande tittar.

Anar att du trollar, men om du är seriös så hade jag väntat på 390X (eller vad amd nya kort kommer heta) och tre st asus Swift (144hz 1440p) eller deras 4k gsync skärm dom visa på ces(dock 60Hz) när den kommer. Räkna med att behöva köpa 2-3 grafikkort också. Om jag får spekulera lite så är det närmaste du kommer kunna komma det där i år vara om du köper tre stycken titan 2 (eller vad Nvidia döper sitt nya flaggskepp) och de där asus 4k skärmarna, det lär dock gå på 60k gissningsvis (bara för korten och skärmarna).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Bara så att du vet så finns det inget gränssnitt som stödjer 4k i 144hz så du kommer nog få vänta ganska länge på att det ens kommer några skärmar. Sen ska vi inte ens prata om hur tungdrivet det lär bli, du kan lägga 50k bara på burken och ändå kommer du inte få över 60fps i lite mer krävande tittar.

Anar att du trollar, men om du är seriös så hade jag väntat på 390X (eller vad amd nya kort kommer heta) och tre st asus Swift (144hz 1440p) eller deras 4k gsync skärm dom visa på ces(dock 60Hz) när den kommer. Räkna med att behöva köpa 2-3 grafikkort också. Om jag får spekulera lite så är det närmaste du kommer kunna komma det där i år vara om du köper tre stycken titan 2 (eller vad Nvidia döper sitt nya flaggskepp) och de där asus 4k skärmarna, det lär dock gå på 60k gissningsvis (bara för korten och skärmarna).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lovar, jag trollar inte, jag vet bara inte så mycket.... Jag är van vid att köpa en iMac och sedan funkar allt. Det e lite nytt med att behöva anpassa datorn efter skärmen om ingen annan gjort det innan.

Jag nöjer mig med 144Hz men vill jätte gärna köra i 4k för som jag sagt tidigare, jag testade papaps retina macbook och det e som att se med nya ögon.

Synd att behöva vänta ett år för det är så svårt att kompromissa mellan 4k och 144Hz

Tack för svar!

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid något nytt, men det är lite synd att det är så svårt att hitta en skärm med allt nytt inbakat.

Acer XB270HU - 1440p IPS / 144Hz / G-Sync
Asus ROG SWIFT PG278Q - 1440p TN(?) / 144Hz / G-Sync

Dell UltraSharp 27 Ultra HD 5K Monitor (UP2715K) - 5K IPS / 60Hz
The world’s first Ultra HD 5K monitor
http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&cs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Jag lovar, jag trollar inte, jag vet bara inte så mycket.... Jag är van vid att köpa en iMac och sedan funkar allt. Det e lite nytt med att behöva anpassa datorn efter skärmen om ingen annan gjort det innan.

Jag nöjer mig med 144Hz men vill jätte gärna köra i 4k för som jag sagt tidigare, jag testade papaps retina macbook och det e som att se med nya ögon.

Synd att behöva vänta ett år för det är så svårt att kompromissa mellan 4k och 144Hz

Tack för svar!

Jag skulle faktiskt tippa på att du beöver vänta mer än ett år, och igen, det är inte bara skärmarna som är problemet utan även att det inte finns grafikkort starka nog för att driva 25miljoner pixlar i höga fps (en 1080p-skärm är på 2miljoner), även med tre toppkort så kommer man få kämpa för att komma över 30fps i krävande titlar vilket gör en 144hz panel irrelevant. Har du kollat på en 1440p skärm på 27" (samma dpi som på imac)? Ser helt ok ut pixelmässigt, försök åk och titta på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2714866 och se om det duger.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Bara så att du vet så finns det inget gränssnitt som stödjer 4k i 144hz så du kommer nog få vänta ganska länge på att det ens kommer några skärmar. Sen ska vi inte ens prata om hur tungdrivet det lär bli, du kan lägga 50k bara på burken och ändå kommer du inte få över 60fps i lite mer krävande tittar.

Anar att du trollar, men om du är seriös så hade jag väntat på 390X (eller vad amd nya kort kommer heta) och tre st asus Swift (144hz 1440p) eller deras 4k gsync skärm dom visa på ces(dock 60Hz) när den kommer. Räkna med att behöva köpa 2-3 grafikkort också. Om jag får spekulera lite så är det närmaste du kommer kunna komma det där i år vara om du köper tre stycken titan 2 (eller vad Nvidia döper sitt nya flaggskepp) och de där asus 4k skärmarna, det lär dock gå på 60k gissningsvis (bara för korten och skärmarna).

Skickades från m.sweclockers.com

Om man bara har en 4k i 144Hz i mitten och två 1080p i 144Hz på sidorna då? Då kanske man kan hitta grafikkort inom ett år?
1440p är finare och just apple som jag är van vid gillar jag. Men 1440 känns fortfarande lite halt på något vis, det är bättre men inte hela vägen. Ska jag uppgradera vill jag gå hela vägen så slipper jag göra det när det när det blir standard ändå.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

ska du bestämt köra 11520x3840 144hz så får du helt enkelt komma tillbaka om några år och fråga igen. finns som sagt inga skärmar och grafikkorten är långt ifrån kraftfulla nog att driva detta på vettigt sätt.

så här blev det när linus körde 3x 3440x1440, vilket blir 5 milj pixlar per skärm. 4k är drygt 8 milj. sedan ska du upp i 144hz också, bara löjligt.

ska du köra tre skärmar i spel så är 2560x1440 absolut max och det är jävligt extremt. köp dig då 3st acer xb270hu (http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm), nuvarande pris på 8000kr, och tre eller fyra titan 2 eller vad det nu kommer heta, får se var priset hamnar men kanske 10 000kr styck. chassi måste absolut bytas då till en stor variant med utmärkt luftflöde, säg 2000kr för detta, alternativt vattenkylning för ytterligare 8000-10 000kr. nätagg får sannolikt bytas också, en så extrem variant går på 2000-4000kr.

att du skulle klara dig i fyra år på detta tror jag inte heller, du kommer få byta grafikkort för att kunna fortsätta spela i den här absurda upplösningen.

Permalänk

Det känns som om man inte skulle ha lämnat äpplet...... När jag hör allt det här känns det som om man skulle ha köpt 3st 5k retina iMacs istället

Men kan det finnas något idag som klarar av att köra en 4k och två 1080p då? Eller måste jag bara vänta ett år då...? Tycker att det vore praktiskt om det fanns någon typ lista som visar vad för grafikkort som används till vad.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Det känns som om man inte skulle ha lämnat äpplet...... När jag hör allt det här känns det som om man skulle ha köpt 3st 5k retina iMacs istället

Men kan det finnas något idag som klarar av att köra en 4k och två 1080p då? Eller måste jag bara vänta ett år då...? Tycker att det vore praktiskt om det fanns någon typ lista som visar vad för grafikkort som används till vad.

vad ska du med 3st imac 5k till? att driva skrivbord, video och sådant är inga problem i 4k, att driva spel med 3st 4k-skärmar i 144hz är problemet.

om eyefinity/nvsurround fungerar med olika upplösningar vet jag faktiskt inte, kolla gärna upp det. gissar på att det inte fungerar alls/så värst bra, alternativt att mittenskärmen går ner till 1080p.

lite så här är det, listar upp mer realistiska sätt att spela på om man har en ganska stor budget:

5760x1080 144hz
2560x1440 144hz
7680x1440 60hz
3840x2160 60hz

7680x1440 144hz är dock inte omöjligt, kräver bara mycket stora mängder grafikkraft och minne. 3840x2160 (8,3 milj pixlar) 144hz är omöjligt då det inte finns skärmar trots att det är klart mindre krävande än 7680x1440 (11 milj pixlar). 11520x2160 60hz bör också vara möjligt.

hur man ska koppla in de lite mer komplicerade konfigurationerna är kanske inte jättelätt. endast dvi och displayport kan användas och endast displayport för skärmar med gsync, så att välja grafikkort med många displayport verkar vettigt. har inte full koll på detta, vet inte när/om dvi slutar räcka och det endast är displayport som gäller.

värt att notera att ju fler grafikkort du lägger till, desto större är risken att det inte fungerar som det ska. ett grafikkort är oftast inga problem alls, två brukar inte heller vara någon större fara. med tre och fyra är däremot risken klart större att du får brottas med jobbig mjukvara som inte vill. ljudnivån och temperaturerna med sådana här extrema system är också högre än vanligt, därför man ofta kör på vatten i sådana byggen, för att få det tyst och välkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Det känns som om man inte skulle ha lämnat äpplet...... När jag hör allt det här känns det som om man skulle ha köpt 3st 5k retina iMacs istället ;

Vad skulle du med dom till? Du kan inte spela i 5k på den, du kan inte koppla ihop dom och det är inte 144hz. Den har alltså inget av det du frågar om.

Och som sagt, du kan ha tre st 4k skärmar utan något vidare grafikkort, det är när du vill spela på alla tre med hög fps (vilket är ett måste för att 144hz ska spela någon som helst roll) som det blir problem. Tekniken finns inte. Det värsta som finns idag är 3x 1440p144hz eller 4k60hz, bägge alternativen kräver att du köper den absolut dyraste grafikkortskonfigurationen på marknaden om du vill spela. Tror inte du inser hur tungdrivet det där är, vi snackar om ett system som ska rendera 50x fler pixlar i sekunden än en "nextgen" konsol. Jag hade lagt dom här planerna åt sidan, behållt mina 970s och köpt den där Acer skärmen.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Vad skulle du med dom till? Du kan inte spela i 5k på den, du kan inte koppla ihop dom och det är inte 144hz. Den har alltså inget av det du frågar om.

Och som sagt, du kan ha tre st 4k skärmar utan något vidare grafikkort, det är när du vill spela på alla tre med hög fps (vilket är ett måste för att 144hz ska spela någon som helst roll) som det blir problem. Tekniken finns inte. Det värsta som finns idag är 3x 1440p144hz eller 4k60hz, bägge alternativen kräver att du köper den absolut dyraste grafikkortskonfigurationen på marknaden om du vill spela. Tror inte du inser hur tungdrivet det där är, vi snackar om ett system som ska rendera 50x fler pixlar i sekunden än en "nextgen" konsol. Jag hade lagt dom här planerna åt sidan, behållt mina 970s och köpt den där Acer skärmen.

Nej, jag vet inte hur tungdrivet det är, det är därför jag frågar. Jag kan inte hitta något schema för hur mycket vRAM, cuda cores och klockfrekvens som behövs för X kvalite och X antal skärmar. Om det finns så vore det jättebra och jag skulle bli mycket glad om någon kunde länka den.

Men nu när Titan X kommit ut, hur många skulle man kunna behöva? Som jag förstått det var det vRAM som började ta slut och det har ju Titan X gott om, eftersom det egentligen inte ens är ett gamingkort.

Eller är det fortfarande ett år man måste vänta?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Nej, jag vet inte hur tungdrivet det är, det är därför jag frågar. Jag kan inte hitta något schema för hur mycket vRAM, cuda cores och klockfrekvens som behövs för X kvalite och X antal skärmar. Om det finns så vore det jättebra och jag skulle bli mycket glad om någon kunde länka den.

Men nu när Titan X kommit ut, hur många skulle man kunna behöva? Som jag förstått det var det vRAM som började ta slut och det har ju Titan X gott om, eftersom det egentligen inte ens är ett gamingkort.

Eller är det fortfarande ett år man måste vänta?

Något enkelt schema finns inte, det beror helt på spel och hur höga inställningar i det spelet.

För att förtydliga: ska du spela på alla tre 4K-skärmarna samtidigt? Det är det som är sjukt krävande, att spela på en 4K-skärm i mitten och ha de andra som sidoskärmar kräver inte mer än bara en 4K-skärm. Ska du driva tre stycken skärmar i spel så kommer du även få byta CPU, moderkort och minnen för X99 då du kommer att behöva 3-4 grafikkort, vilket inte kommer funka på nuvarande Z97.

Sen att du jämför med Imac 5K är bara konstigt, då den klarar spel ännu sämre.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB