byta till SSD i server med Raid1

Permalänk
Medlem

byta till SSD i server med Raid1

För att fatta mig kort, har en Dell R220 med sata-diskar i raid1, kan man byta dom till SSD utan att behöva ta en ghost av servern först, dvs medan den är igång.
Om man byter en hd så borde den väl kopiera över all data till den nya (spegla), och när den är klar så kan man byta den andra? Eller tror ni den kommer flippa ur?
Jag vet att SSD har begränsningar i antal skrivningar, men om man tar en överdrivet stor disk, samt sätter som rutin att dom kanske måste bytas efter 2år, just nu har jag diskprestandaproblem (kör SQL)

Permalänk
Medlem

Kanske fattar helt fel nu, men kan du inte bara kopiera över allt?
Är ju bara ctrl+c sen ctrl+v, sen vänta en stund

Sorry om jag missuppfattade allt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är diskarna lika stora? GB

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Stora SSDer kan håller kortare än små. så överdrivet stora SSDer => överdrivet kort livstid.
så har jag förstått de hela iaf. dock så har jag ingen ssd så jag kanske är överdrivet negativ mot dem.

Permalänk
Medlem

Ja du kan stoppa i en SSD och låta den synca upp, sedan när det är klart byta den andra disken och upprepa proceduren.
Det är det som är själva finessen med RAID1. SSD-diskarna måste var och en vara minst lika stora som den volym de ska ersätta.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Skrivet av magic84:

För att fatta mig kort, har en Dell R220 med sata-diskar i raid1

Vet du vilken raidkontroller som sitter i? PERC 310, PERC 710?

Citat:

, kan man byta dom till SSD utan att behöva ta en ghost av servern först, dvs medan den är igång.
Om man byter en hd så borde den väl kopiera över all data till den nya (spegla), och när den är klar så kan man byta den andra? Eller tror ni den kommer flippa ur?

Den kommer nog inte att gnälla.* De kontrollerkort från Dell som jag haft nöjet att stifta bekantskap med har inte varit kinkiga med RAID 1 med olika diskstorlek eller att ersätta fallerade diskar med större diskar. Jag har dock aldrig provat att stegvis lyfta en raidetta till större diskar och därefter utöka raidsettet så att all diskyta utnyttjas, men det kanske inte är något problem i ditt fall.

Citat:

Jag vet att SSD har begränsningar i antal skrivningar, men om man tar en överdrivet stor disk, samt sätter som rutin att dom kanske måste bytas efter 2år, just nu har jag diskprestandaproblem (kör SQL)

De SSDer som Dell säljer går utmärkt att övervaka slitaget på via BIOS, IPMI eller management-flärpen iDRAC. Jag har hittills aldrig varit i närheten av att nöta ut en SSD. (Däremot har några stycken pajat ändå, trots att slitagemätaren trodde att >90% av livslängden återstod.)

* Ha. Famous last words.

Permalänk
Medlem

Alltid skakigt att blanda olika diskar i en RAID konf... se till att ha en fungerande backup på datan!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
Jag ska testa byta en disk, självklart tar jag en backup av servern först.
Nuvarande hdd är på 1tb, dock används bara ca 70gb, så jag tänkte 500gb ssd-diskar.
Var någon som skrev dells egna ssd-diskar, visste knappt att dell hade egna, spelar det roll?
Tips på ssd som är bra för 24-7 drift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vet du vilken raidkontroller som sitter i? PERC 310, PERC 710?

Jag ska kolla på måndag, jag har läst i något tekniktryck att dell har haft problem med något av sina raid-kort

Permalänk
Skrivet av magic84:

Var någon som skrev dells egna ssd-diskar,

"Egna" var kanske att ta i. Det är någon av the usual suspects som tillverkar lagringsenheterna åt Dell. Dells supportavtal förutsätter att apparaten som avtalet omfattar bara innehåller prylar som välsignats av Dell.

Citat:

visste knappt att dell hade egna, spelar det roll?

Det har nog ingen teknisk betydelse, men Dell har nog rätt att vägra serva en maskin som innehåller icke godkända tredjepartsprodukter. I verkligheten brukar dock tekniker vara ganska överseende med lite extra disk eller internminne från "fel" tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Tack för alla svar
Jag ska testa byta en disk, självklart tar jag en backup av servern först.
Nuvarande hdd är på 1tb, dock används bara ca 70gb, så jag tänkte 500gb ssd-diskar.
Var någon som skrev dells egna ssd-diskar, visste knappt att dell hade egna, spelar det roll?
Tips på ssd som är bra för 24-7 drift?

Fast RAID-kortet vet ju inte hur mycket av diskarna som används och kommer troligen att hojta till om du inte stoppar i en disk som är minst lika stor som de som är i RAIDen redan.

Permalänk
Medlem

Någon som testat byta till mindre diskar i en raid? Om man pillar lite i inställningarna för raiden?
1tb ssd är ju inte så vanliga

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vet du vilken raidkontroller som sitter i? PERC 310, PERC 710?

310-kortet

Permalänk

Hmm, jag får inte loss någon maskin att testa på förrän tidigast nästa vecka och alla våra maskiner verkar ha RAID-kort ur 700-serien.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, jag ska testa, i värst fall får jag ta en ghost av servern och sen köra om allt med nya diskar, problemet är bara att vi kan inte ha för långt driftstopp, men jag ska nog förbereda en annan dator som kan köra sql-en under tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Tack för tipsen, jag ska testa, i värst fall får jag ta en ghost av servern och sen köra om allt med nya diskar, problemet är bara att vi kan inte ha för långt driftstopp, men jag ska nog förbereda en annan dator som kan köra sql-en under tiden

Jag blir lite nyfiken på vad du driftar fnåt. Lust att berätta?

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att fungera. RAID fungerar på blocknivå och är inte medvetet om filsystemet. Du måste köpa två 1TB+ SSDer om det ska finnas en chans att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver bara byta den ena disken, låta den rebuilda sedan byter du den andra.
har ingen betydelse om det är SSD eller mekaniska diskar, PERCarna är inte olika beroende på disktyp, är inte svårare än så

Om du tar en större disk så kommer den bara rebuilda med ursprungligt utrymme, dvs du kan inte bygga en R1 på tex 1TB och sedan byta ut diskar till större vid senare tillfälle, raidsettet är fortfarande bara 1TB.

Permalänk
Medlem

Hittade nedanstående citat från vmware när jag satt och läste om ett vsanhaveri och tänkte på denna tråd

"The RAID controllers that were being used in your environment are the H310s. While this controller is fully functional, it offers very low IO throughput. In particular, its very low queue depth (25) means that it can't support moderate-to-high IO rates."

Permalänk

Lagringsdator

Detta blev fel:P ni kan ta bort detta inlägg

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av magic84:

Tack för tipsen, jag ska testa, i värst fall får jag ta en ghost av servern och sen köra om allt med nya diskar, problemet är bara att vi kan inte ha för långt driftstopp, men jag ska nog förbereda en annan dator som kan köra sql-en under tiden

Skrivet av iXam:

Jag blir lite nyfiken på vad du driftar fnåt. Lust att berätta?

Jag funderade precis på samma sak..

Själv arbetar jag med drift inom ett företag som bedriver webbhandel osv med egna servers, och ibland måste de tas ner. Då görs detta normalt sett natte-tid eller på en helg och då har man helt enkelt planerat att göra underhåll - och kanske visar på sajten att man faktiskt har -UNDERHÅLL-.
Det är precis lika vanligt som att man stänger en butik för inventering eller att bankerna stänger sina tjänster under några timmar på natten då och då för underhåll/uppgraderingar.
Att klona 70gb till en extern USB-HDD eller nätverksshare tar väl kanske 20-40min, och sedan upp igen. Enklast är helt klart om man har en tom spare-disk i servern redan att slaska över imagen på direkt, då det går rakt över perc-310 kontrollern.

Betänk även att många "ghostprogram" såsom Norton Ghost eller Active! Disk kan har problem med vissa controllerkort och därmed inte se arrayen/disken som skall klonas.

Jag hade gjort ett mindre avbrott och kontrollerat om min server kunde nyttja ghost-programmen och se nuvarande kontroller. Hade inte heller satt in rena SSD'er direkt under drift för att Raid1'an skall syncas upp först på 1 disk, och sedan en annan disk. Känns väldigt risky.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag funderade precis på samma sak..

Själv arbetar jag med drift inom ett företag som bedriver webbhandel osv med egna servers, och ibland måste de tas ner. Då görs detta normalt sett natte-tid eller på en helg och då har man helt enkelt planerat att göra underhåll - och kanske visar på sajten att man faktiskt har -UNDERHÅLL-.
Det är precis lika vanligt som att man stänger en butik för inventering eller att bankerna stänger sina tjänster under några timmar på natten då och då för underhåll/uppgraderingar.
Att klona 70gb till en extern USB-HDD eller nätverksshare tar väl kanske 20-40min, och sedan upp igen. Enklast är helt klart om man har en tom spare-disk i servern redan att slaska över imagen på direkt, då det går rakt över perc-310 kontrollern.

Betänk även att många "ghostprogram" såsom Norton Ghost eller Active! Disk kan har problem med vissa controllerkort och därmed inte se arrayen/disken som skall klonas.

Jag hade gjort ett mindre avbrott och kontrollerat om min server kunde nyttja ghost-programmen och se nuvarande kontroller. Hade inte heller satt in rena SSD'er direkt under drift för att Raid1'an skall syncas upp först på 1 disk, och sedan en annan disk. Känns väldigt risky.

I dagens läge borde det gå att bygga bort den mesta uppdateringsnertiden men det kostar ju iofs.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av aluser:

I dagens läge borde det gå att bygga bort den mesta uppdateringsnertiden men det kostar ju iofs.

Jo vi själva har VMWare med Essentials licens + extra hosts och SAN, så vi har i princip aldrig nertid.
Men med tanke på att TS skriver att han har en server med 1tb+1tb i raid1 och använder 70gb, antog jag bara att denna maskin är fysisk och att det inte är några virtuella cluster eller liknande att jobba med.

.. för visst kostar en sådan setup pengar.

Men "på den gamla goda tiden" eller för mindre företag med fysiska servers, är det klassiska arbetsmetoder som gäller.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av magic84:

, men jag ska nog förbereda en annan dator som kan köra sql-en under tiden

Där har du nog din minst dåliga lösning. Jag hittade en människa som satt med PERC H310 och fick bekräftat att krympning av raidset inte stöds alls.
Däremot borde det gå att, genom oerhörda mängder krångel, minimera nedtiden på servern som ska bytas. H310 stöder nämligen migrering mellan RAID 1 och 0 -- i bägge riktningar. Så:

  • Krymp filsystem/logiska volymer så att de ryms på en SSD

  • Ryck ut ena mekaniska disken i raidettan

  • Sätt in en SSD

  • Skapa en raidnolla på den ensamma SSDn

  • Migrera installationen på lämpligt sätt*

  • Håll tummarna. Dubbelkolla backupen. Offra en get.

  • Starta om och se till att boota från SSD

  • Ta ut den sista mekaniska disken

  • Stoppa i den andra SSDn

  • Bygg om raidnollan till en raidetta över bägge SSDerna

* dd från en bootbar linuxsticka? Något verktyg för att klona installation?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag har fått mina SSD diskar nu, och precis som ni skriver så har jag fattat att det inte går att byta rakt av, utan jag får göra en ghost och byta diskar och hoppas på det bästa. Jag har hört att 310-korten verkar ha problem, riktig budgetserver det där, men tyvärr har systemet vuxit och vuxit så egentligen är servern för klen idag.
Den kör sql express, vilket betyder att den bara använder 1cpu och max 1gb minne, så det enda jag egentligen kan snabba upp är diskprestandan, körde en sql benchmark och fick väldig dåliga värden på just diskprestanda.
Går det inte får jag köra på plan B, os-diskarna får vara kvar som dom är och kör bara sql-databasarna på ssd-diskarna.

Till er som undrar så är det ett manegmentsystem för larm, så egentligen ingen större kris om den är nere, men dom kan inte se larm samt larmöverföringen går ner under tiden, men bara dom vet om det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Hittade nedanstående citat från vmware när jag satt och läste om ett vsanhaveri och tänkte på denna tråd

"The RAID controllers that were being used in your environment are the H310s. While this controller is fully functional, it offers very low IO throughput. In particular, its very low queue depth (25) means that it can't support moderate-to-high IO rates."

Tror du raid-kortet kan bli en flaskhals för ssd-diskarna?

Permalänk
Medlem

Jag har testat att migrera en Intel C600 RAID1 bestående av två 500GB Velociraptors till två 480GB SSD genom att bara byta diskarna, visserligen så var volymen då bara 400GB stor, resten oallokerat. Det fungerade bra.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Tror du raid-kortet kan bli en flaskhals för ssd-diskarna?

Iom att du kör sqlexpress tror jag inte det är så farligt då jag misstänker att den har mer nytta av diskbandbredd. Hade du kört sql server så hade jag rekommenderat att byta till ett bättre kort då kölängden kan påverka mängden iops servern klarar av negativt

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Jag har testat att migrera en Intel C600 RAID1 bestående av två 500GB Velociraptors till två 480GB SSD genom att bara byta diskarna, visserligen så var volymen då bara 400GB stor, resten oallokerat. Det fungerade bra.

intressant, kanske ska pröva partionera om dom befintliga först, så dom blir 480gb