Vad är bäst för mig? ATV, cromecast, htpc...

Permalänk
Medlem

Vad är bäst för mig? ATV, cromecast, htpc...

Börjar bli smått galen på alla alternativ som ändå inte verkar passa mig. Tidigare har jag kört tvix, boxxe, asustor nas och nu återgått till boxxe. Nu vill jag ha något som jag inte blir besviken på och som kan göra följande

Spela upp Spotify på stereon
Se på play-appar, SVT, TV4, kanal 5 mm
Spela upp filmer på tv:n från min asustor nas

Idag har jag en nas som alla filmer ligger på. Asustor TE202. Tidigare körde jag Xbmc på den och gick till tv:n via hdmi. Funkade riktigt bra, men dessvärre var det ofta som texterna inte funkade och den verkade inte synca hela biblioteket. Vet inte om "minnet" är för klent eller om dom har begränsningar på hur mycket dom klarar av. Har en hel del filmer och serier. Men nu har jag gått tillbaka till boxxe som får spela upp materialet. Samma problem med synkningen men texter funkar iaf. Boxxe klara Spotify men en helt värdelös app. Går inte att köa låtar och den laggar och kraschar om vart annat. Och så klarar den inte playappar.

Jag är öppen för alla förslag och system. Har tittat på vivopc, atv, cromecast, mediaboxar, smart-tv. Min nuvarande tv är inte en smart-tv men en ny är på väg:) Men ingen av dom verkar klara alla grejer, verkar alltid falla på en sak. Jag vill gärna ha funktionen som finns på boxxe med miniatyrer på filmerna men grejar en smart-tv det utan hjälp från nån xbmc eller mediespelare? Funderar även på att köpa en padda i mindre storlek för att använda som fjärrkontroll till så mycket som möjligt. Apple, android eller vilken som, den som är bäst:) har idag en iPad 2 men den känns lite stor för det.

Jag är ingen expert på detta så nån av sakerna jag har kanske jag inte använder på bästa sätt.
Vad tycker ni skulle vara bäst?

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så är alla de lösningarna på ett eller annat vis en kompromiss och du kommer garanterat få det mest smärtfritt/bäst upplevelse genom att helt enkelt bygga en HTPC.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Raspberry Pi med xbmc?

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Raspberry Pi med xbmc?

Funkar Spotify på Raspberry pi?

Någon Android baserad mediaspelare skulle kunna vara ett alternativ.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

+1 På en billig liten dator med Kodi (FD Xbmc)
Boxxee du använder idag är ju baserat på Xbmc.

Med den kan du strömma från din Ipad 2 via Airplay och du kan även se Svtplay, Youtube och en hel del annat skoj.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Helt ärligt så är alla de lösningarna på ett eller annat vis en kompromiss och du kommer garanterat få det mest smärtfritt/bäst upplevelse genom att helt enkelt bygga en HTPC.

Efter varje mediabox jag har köpt så har jag alltid sagt att nästa gån blir det en PC i vardagsrummet:)

Ursäkta en dum fråga kanske men är tex asus vivo PC en htpc?

Rasberry pi kollade jag mycket på förut. Verkar sjukt bra på många sätt men funkar det stabilt? Känns lite "byggsats a'la Clas Ohlson".

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat Chromecast, för 300kr funkar den riktigt bra. Har du en kompatibel mobil(eller rootad) så kan du även dela skärmen från mobilen till tvn, brukar göra så för att spela Spotify på den. Har själv också testat XBMC på Raspberry pi, men trots överklockning och allt så är den alldeless för slö.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag hade rekommenderat Chromecast, för 300kr funkar den riktigt bra. Har du en kompatibel mobil(eller rootad) så kan du även dela skärmen från mobilen till tvn, brukar göra så för att spela Spotify på den. Har själv också testat XBMC på Raspberry pi, men trots överklockning och allt så är den alldeless för slö.

Jag kör Raspberry Pi 2 och den känns då inte seg eller slö på något sätt

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Jag kör Raspberry Pi 2 och den känns då inte seg eller slö på något sätt

Stor skillnad på första och andra.

Permalänk
Medlem

Läste denna artikel http://www.pixelviking.se/2014/05/asus-vivopc/ och med vad jag läst här känns asus som det bästa för mig. Hade jag kunnat mer om datorer och själv meckat lite så kanske det hade blivit annorlunda. Men här får jag ett kit av en försäljare som jag litar på med support.

Men då dyker två frågor upp

1. Hur ser asus på Vivopc? När jag köpte boxxe tog det väl knappt ett år eller två innan allt arbete på den lades ner. Och innan dess hände inte mycket heller. Är det här nåt som asus redan slutat lägga energi på, den är väl 1-2 år nu? Fast en färdig PC med Windows kanske inte behöver så hjälp på traven, boxxen måste ju förlita sig på att andra vill utveckla appar som funkar.

2. Vilken version ska jag ha. Man får ju vad man betalar för såklart men måste jag köpa värstingen för att bli nöjd?

Permalänk
Avstängd

Chromecast med Plex-server i en dator, alternativt fläktlös Nuc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har valet blivit en HTCP iaf.

MEN

Vilken förslår ni:

Lenovo Q190
https://www.dustin.se/product/5010778130/ideacentre-q190
Har en Lenovo Thinkpad och är sjukt nöjd med den, nu tillhör visserligen inte den här Think-serien men ändå.
Sen är modellen 1-2 år gammal men det kanske inte spelar någon roll. Jag var väldigt sugen på den när den kom men nu kanske den inte är särskilt het längre?

Asus Vivopc
Nån av modellerna med I3 eller I5, blir galen på alla beteckningar men jag gissar att skillnaden inte är så stor.