Qualcomm avtäcker Snapdragon 820 med skräddarsydda ARM-kärnan Kryo

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm avtäcker Snapdragon 820 med skräddarsydda ARM-kärnan Kryo

Arkitekturen Krait blev en av de största succésagorna i Qualcomms historia och nu avtäcks dess uppföljare, som med 64-bitars stöd tar sikte på prestandatoppen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tumme upp på det:)

Permalänk
Snusfri

Skulle vara riktigt trevligt att se någon av dessa ARM-CPU's i en enkortsdator liknande RPI.
Tex med 2GB RAM, SATA-port för en 2.5" enhet (ink ström), gbit lan och wlan.

Skulle kunna bli riktigt trevliga surfburkar, speciellt om Windows 10 skulle stödjas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Äntligen intressant telefonhårdvara igen. Cortex-kärnorna är så jäkla trista.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Och då var det 2016.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Skulle vara riktigt trevligt att se någon av dessa ARM-CPU's i en enkortsdator liknande RPI.
Tex med 2GB RAM, SATA-port för en 2.5" enhet (ink ström), gbit lan och wlan.

Skulle kunna bli riktigt trevliga surfburkar, speciellt om Windows 10 skulle stödjas.

Håll koll på HardKernel, skulle inte förvåna mig om dom släpper en ny ODROID enhet baserad på Samsungs nya ARMv8 64-bit Exynos.

Permalänk
Medlem

Inte långt kvar till att dom går om dagens konsoler i kraft nu.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Plötsligt blev årets flaggskepp ointressanta

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Icte:

Plötsligt blev årets flaggskepp ointressanta

Eller? Det här är långt fram i tiden och om man ska vänta på nästa generations hårdvara hela tiden så kommer man aldrig ha någonting.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Eller? Det här är långt fram i tiden och om man ska vänta på nästa generations hårdvara hela tiden så kommer man aldrig ha någonting.

Så långt fram är det ändå inte.
Vi har haft Qualcomms Krait arkitektur sen Nexus 4 kom ut vilket är 3 år sen och den har stått sig bra mot konkurrenterna över åren. Så varför skulle det inte vara värt att vänta på en värdig uppföljare till Krait och hoppa över en generation? Snapdragon 810 är ju ändå bara ARMs egna A53/A57 arkitektur.

Permalänk
Medlem

Ge upp.
Ge mig x86(x64) och fullfjädrat windows på luren, riktig dator på fickan.
Förstår inte vad det är som sätter stop för tillverkare att göra en atom lur med windows på? Är det något MS inte går med på eller?
Windows 8.1 funkar ju rätt bra på en atom 3xxx med 2+GB i ram vilket det finns lurar som har så rent hårdvarumässigt är det inge problem.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeg:

Ge upp.
Ge mig x86(x64) och fullfjädrat windows på luren, riktig dator på fickan.
Förstår inte vad det är som sätter stop för tillverkare att göra en atom lur med windows på? Är det något MS inte går med på eller?
Windows 8.1 funkar ju rätt bra på en atom 3xxx med 2+GB i ram vilket det finns lurar som har så rent hårdvarumässigt är det inge problem.

Varför skulle man vilja ha Windows? Och kanske framför allt; varför i mobilen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle vara riktigt trevligt att se någon av dessa ARM-CPU's i en enkortsdator liknande RPI.
Tex med 2GB RAM, SATA-port för en 2.5" enhet (ink ström), gbit lan och wlan.

Skulle kunna bli riktigt trevliga surfburkar, speciellt om Windows 10 skulle stödjas.

Snapdragon 800 med 2x SATA och massa annat:

http://mydragonboard.org/db8074/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ge upp.
Ge mig x86(x64) och fullfjädrat windows på luren, riktig dator på fickan.
Förstår inte vad det är som sätter stop för tillverkare att göra en atom lur med windows på? Är det något MS inte går med på eller?
Windows 8.1 funkar ju rätt bra på en atom 3xxx med 2+GB i ram vilket det finns lurar som har så rent hårdvarumässigt är det inge problem.

Ironiskt nog är det MS som sätter stopp för det. Inget Windows 8 på modeller med mindre än 7 tum. Och egentligen är 7 tum en eftergift, för fick MS välja själva är 8 tum minsta. Se bara på vilka enheter som får skrivbordet i Windows X.

Det är synd. MS har vad som behövs för att skapa nästa generation smarta tfn, men vill inte släppa det...

Permalänk
Medlem

Ja, min tele med 1 Gb ram och Exynos 4 4412 har klarat sig länge nu:) men för mitt användande är det ram som inte räcker tyvärr.

CPU:n är än så länge okej (inte snabbast, men fungerar rätt fint).

Hoppas hetsen för 8 kärniga går ner och väljer starkare 4 kärniga i stället. Kan lätt vänta ett år till, släpps inget intressant i Sverige i år, Lg flex i USA är den enda intressanta i år (men måste då importera den).

Samsung har tappat vettet och blivit nya apple tyvärr :/ Hoppas dom lyckas sälja oled paneler till andra tillverkare, så kommer det vara betydligt enklare att välja mobil nästa år i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, min tele med 1 Gb ram och Exynos 4 4412 har klarat sig länge nu:) men för mitt användande är det ram som inte räcker tyvärr.

CPU:n är än så länge okej (inte snabbast, men fungerar rätt fint).

Hoppas hetsen för 8 kärniga går ner och väljer starkare 4 kärniga i stället. Kan lätt vänta ett år till, släpps inget intressant i Sverige i år, Lg flex i USA är den enda intressanta i år (men måste då importera den).

Samsung har tappat vettet och blivit nya apple tyvärr :/ Hoppas dom lyckas sälja oled paneler till andra tillverkare, så kommer det vara betydligt enklare att välja mobil nästa år i alla fall

LG G Flex 2? Den kan du köpa här också så varför importera?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

LG G Flex 2? Den kan du köpa här också så varför importera?

Är ju bara 2Gb med 16Gb sist jag kolla. USA får 3Gb och 32Gb.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar