Sony tillkännager Xperia Z4 Tablet med profil på 6,1 millimeter och IP68-klassning

Permalänk
Melding Plague

Sony tillkännager Xperia Z4 Tablet med profil på 6,1 millimeter och IP68-klassning

Det blir ingen ny flaggskeppstelefon från Sony under MWC 2015. Istället bjuder bolaget upp med Xperia Z4 Tablet, som matchar Ipad Air 2:s profilmått till lägre vikt samt IP68-klassning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att fler och fler tillverkare kör med 4:3 aspect ratio!

EDIT: Woops, räknade fel >.<

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har alltid känt behovet att diska min platta tillsammans med övrigt porslin....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lekte precis med den. Besviken på "plastigheten". Framförallt tangentbordet kändes jäkligt "b".

Permalänk
Medlem

Jävligt jobbigt när man lyckas hålla plattan under kranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kul att fler och fler tillverkare kör med 4:3 aspect ratio!

Den här har 16:10...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nämnas bör att även Z2 och Z2 Tablet klarar nedsänkning i vatten (1,5 m djup i 30 minuter), artikeln får det att låta som att det är något nytt i och med Z4.

Skrivet av Icte:

Kul att fler och fler tillverkare kör med 4:3 aspect ratio!

2560x1600 = 16:10, inte 4:3.

Jag har fasat för denna dag, då min Z2 Tablet ska bli omsprungen av Sonys nya surfplatta i 10"-segmentet men det känns faktiskt helt okej. Visst hade högre upplösning varit kul men inte direkt nödvändigt, särskilt inte på bekostnad av batteritid (har svårt att tro att den är lika bra med 78% fler pixlar). Sedan känns priset lite väl saftigt jämfört med de 3.5k jag betalade för Z2 Tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har alltid känt behovet att diska min platta tillsammans med övrigt proslin....

Det är ju skön försäkring/vetskap dock.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med IP68.
Men hur tar den stötar?

Permalänk
Medlem

De måste göra en med Windows och Wacompenna...

Jag vill se mer konkurrens med Panasonic.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Har alltid känt behovet att diska min platta tillsammans med övrigt porslin....

Kanske bara är jag, men min Xperia Z och Xperia Tablet Z har åkt under kranen ganska regelbundet sedan jag skaffade dem för snart två år sedan. Ett enkelt sätt att bli av med fingeravtryck och annan smuts som lätt vill sätta sig här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

De måste göra en med Windows och Wacompenna...

Jag vill se mer konkurrens med Panasonic.

Ge mig dessa grunder, en rejält snål intel CPU, fullskaligt Windows 10 och jag öppnar plånboken. Gör mig inget om den kostar lite mer, till viss gräns så klart, då den blir en komplett dator... du kan ha under vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ge mig dessa grunder, en rejält snål intel CPU, fullskaligt Windows 10 och jag öppnar plånboken. Gör mig inget om den kostar lite mer, till viss gräns så klart, då den blir en komplett dator... du kan ha under vatten

Varför vill du ha en snål CPU? Detta blir ju vattenkylning på en ny nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Visst, man ska kunna plaska med den. Dock vet jag folk som fått avslag på garantiärende för Xperia Z1 pga vattenskada.

Med det sagt så menar jag inte att de nödvändigtvis överdriver vattentätheten. Det jag menar är, OM det skulle bli så att den läcker in lite vatten - får man verkligen det fixat på garantin?

(Försök till) förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av djdiff:

Det jag menar är, OM det skulle bli så att den läcker in lite vatten - får man verkligen det fixat på garantin?

Garantin kräver att de två luckorna (med laddningsport, SD-port etc.) är stängda och det är såklart på ens eget ansvar. Så som jag har förstått saken: lämnar man in den till verkstad pga vattenskada så gör de ett trycktest med luckorna stängda och är det då så att det läcker in trots detta så täcks skadan av garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdiff:

Visst, man ska kunna plaska med den. Dock vet jag folk som fått avslag på garantiärende för Xperia Z1 pga vattenskada.

Med det sagt så menar jag inte att de nödvändigtvis överdriver vattentätheten. Det jag menar är, OM det skulle bli så att den läcker in lite vatten - får man verkligen det fixat på garantin?

Min Z1 Compact dog efter att jag hade simmat med den i en pool. Fick den utbytt mot en ny direkt utan tjafs. Den nya har klarat sig bättre - tog med den i badbrallorna på en 90 minuter lång simtur utan några problem.

Precis som någon annan nämnde här - vattentätheten är väldigt smidig att ha när det gäller att hålla telefonen ren.

Permalänk
Medlem

När ska dom släppa sin nya z4 mobiler då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk om det kunde komma en billig platta som är vattentät och även går att läsa på i starkt solljus som man kan ha i båten.Önsketänkande förmodligen.

Permalänk
Medlem

Bah, jag önskar dom kunde gå tillbaka till 9.4" skärm (ursprungliga plattan och dess efterföljare). Det var ett så jäkla trevligt format. Inte för stort, inte för litet. Helt perfekt och nånting som gjorde Sonys tablet unik, den var mycket smidigare än de större 10"+. Sen bara förstörde dom allt.

Permalänk
Medlem

Svårt att se på bilderna men det verkar inte finnas någon magnetkonakt för laddning i en docka. Känns som ett steg tillbaka från Z2:an.
Skönt att bara ställa den i dockan för laddning.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning kom jag att tänka på denna:
https://www.youtube.com/watch?v=AaImZmXTeko

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fast läser man det finstilta så är det inte vilket vatten som helst... Tar du ett dopp
i det blå, så ryker garantin ändå.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Fast läser man det finstilta så är det inte vilket vatten som helst... Tar du ett dopp
i det blå, så ryker garantin ändå.

Vilket fint rim du fick till! ;).. men ja det är en del fuffens med den garantin.. när Z1 släpptes (vet inte om det är så längre) så stod det även något i stil med att det är din skyldighet att bevisa att alla luckor var korrekt stängda och inte tvärtom.. och även att typ "om fukt finns i produkten gäller inte garantin".. så garantin gjorde ingen skillnad egentligen, men certifieringen säger fortfarande att det inte är bullshit, och det är jävligt nice:)

Jag har kompisar som hoppat ner i havet med Sony Z mobiler i fickan och fotograferat under vattnet o de klarar sig hur fint som helst!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har alltid känt behovet att diska min platta tillsammans med övrigt porslin....

Perfekt när man har barn.. Barn har som alla vet ständigt kladdiga händer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Har gått och spanat på z3 tablet compact länge nu. Tycker att Z2 känns för stor. Men nu har de trimmat yttermåtten ganska mycket så nu blev det väldigt intressant.
Priset skrämmer en hel del dock. Bara att börja spara....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

När ska dom släppa sin nya z4 mobiler då?

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar samma sak, dom skröt ju pisset ur sig tidigare om Z4.
Men nu verkar ju plattan ha blivit deras

(förlåt-att-vi-är-så-förbannat-jävla-sopiga-så-att-vi-inte-kunde-ge-er-Z4-här-får-ni-en-platta-så-att-ni-håller-käften-ett-tag-till)

Dold text

gåva
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Antar att man måste ha bluetooth påslaget hela tiden för att plattan ska känna av tangentbordet. Vore bättre om plattan kände av själv att den är i kontakt med tangentbordet och slog på BT automatiskt och slog av det när man lyfte bort plattan.

Permalänk
Inaktiv

En sån med Windows 10 hade inte varit fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har alltid känt behovet att diska min platta tillsammans med övrigt porslin....

Som ägare av första tablet z måste jag påpeka att det är en av grejerna jag uppskattar mest!
Fast jag kör med handdisk efter att den varit med ut i garaget (verkstadshandbok i PDF format) eller geggat ner den i köket (slippa skriva ut recept).

Önskar att en uppföljare med oled-skärm och högtalare på framsidan hade lanserats i samma veva...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

När ska dom släppa sin nya z4 mobiler då?

Skickades från m.sweclockers.com

Behövs en Z4 i dagsläget? Det känns som om att de förbättringar över Z3 som kan göras är marginella. Z3 är fortfarande högst aktuell i högsegmentet.

(Införskaffade själv en Z3 Compact nyligen)