WD Passport Pro 4TB med trasig thunderbolt kontakt. Hjälp!

Permalänk
Medlem

WD Passport Pro 4TB med trasig thunderbolt kontakt. Hjälp!

Hej,

Olycka, kontakten bruten och nu sitter jag här med en oanvändbar extern hårddisk med ett års filmat material på...

Jag mailade wd support och sladden räknas som intern del och dom säljer inte den eller vet någon som gör det.

Vad gör jag nu?

Det sitter två diskar i kabinettet. Raid. Wd-special?

Kan jag sätta dom i ett annat kabinett och komma åt min data?
Skulle veeerkligen uppskatta alla tips och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyloon:

Hej,

Olycka, kontakten bruten och nu sitter jag här med en oanvändbar extern hårddisk med ett års filmat material på...

Jag mailade wd support och sladden räknas som intern del och dom säljer inte den eller vet någon som gör det.

Vad gör jag nu?

Det sitter två diskar i kabinettet. Raid. Wd-special?

Kan jag sätta dom i ett annat kabinett och komma åt min data?
Skulle veeerkligen uppskatta alla tips och hjälp!

du kan ta ut diskarna, koppla dem in i en dator och sätta dem i raid(den raid de är från första början) och se om du får tillgång till dina filer.
Är dock ej säker på om det fungerar eller inte någon får rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Är det RAID 1 så kan du ju testa att plocka ut en disk ur kabinettet och läsa... är det RAID 0 så är det krångligare.

Hade en WD disk med RAID 1 bara plockade ur och satt i dockningstation.. fungerade utan problem.
Borde fungera med nya också så länge det inte är någon idiotisk kryptering på dom nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyloon:

Hej,

Olycka, kontakten bruten och nu sitter jag här med en oanvändbar extern hårddisk med ett års filmat material på...

Jag mailade wd support och sladden räknas som intern del och dom säljer inte den eller vet någon som gör det.

Vad gör jag nu?

Det sitter två diskar i kabinettet. Raid. Wd-special?

Kan jag sätta dom i ett annat kabinett och komma åt min data?
Skulle veeerkligen uppskatta alla tips och hjälp!

Enligt tillverkaren är diskarna kopplade i RAID1 array. Filsystemet är HFS+ J och bör vara direkt läsbar i Mac OS.
Du kan eventuellt köpa en kort Thunderbolt cabel, helt standard, kapa dem i passande längd och löda ihop de samma till en hel...

Permalänk
Medlem

Inte kommit så långt..

Enligt tekrevue är det raid0 på diskarna.. Vilket leder till problem..
Och inte vet jag va det va för raid inställt.. och nu går det ju inte att kolla det utan sladd.. *suck*

Jag tänkte man kunde kanske sätta diskarna i ett annat kabinett, men enl. min vän (som svarade när jag la ut ett "hjälp" på fb) så va det där med vilken raid det va, mycket besväligt.

Sen tänkte jag, man kanske kan köpa en thunderbolt sladd... klippa av den, skarva sladdar.. Pinout är ju standard, meen det är inget som säger att det behöver vara standard på den sidan kretskortet som går till hårddisken, alltså chip, sladdar, färger och lödningar. Och den informationen känns väldigt omöjlig att få reda på. Likväl pinout på kontakten på själva styrkortet.

Thunderbolt har ju 18V också så skulle man koppla det fel blir det ju.. "fel".. och om det nu är raid 0 så skulle allt gå åt pepparn..

Det hela är så otroligt dumt... allt för en sladd.. som dessutom är otroligt lätt att byta.. om jag bara fick köpa en ny..

Här är två fina bilder :

Permalänk
Medlem

men det där går ju att ersätta, eller så får du köpa en thunderbolt kabel och löda lite

Permalänk
Medlem

hundra år senare

Det var ju ett tagsen...

Men lösningen blev att köpa en likadan extern hd. Vi skruvade isär den och helt enkelt satte den kabeln i den gamla hd:n så vi kunde tanka ur allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyloon:

Det var ju ett tagsen...

Men lösningen blev att köpa en likadan extern hd. Vi skruvade isär den och helt enkelt satte den kabeln i den gamla hd:n så vi kunde tanka ur allt.

Exakt den lösning jag hade gjort också... räcker ju med en beg enhet tom, bara den är intakt, även utan HDDs i, som man kan skifta delar med.