Märklig prissättning hos NetOnNet.se (Samsung SSD EVO & Pro)

Permalänk
Medlem

Märklig prissättning hos NetOnNet.se (Samsung SSD EVO & Pro)

Samsung 850 EVO Series 120GB - 899 kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Samsung 850 Pro Series 128GB - 799 kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Så du får en mindre, med sämre komponenter och hälften så lång garanti från samma tillverkare för 100 kr mer. Undra hur många EVO i denna storlek de beräknar att sälja?

Permalänk
Medlem

Pro-varianten vart man bra sugen på! Synd bara att man inte har pengar just nu

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Pro-varianten vart man bra sugen på! Synd bara att man inte har pengar just nu

Det ligger och väntar en 1 TB 850 Pro på mig när jag kommer hem från jobbet idag faktiskt.
Har iofs inget problem med min gamla Kingston HyperX mer än att dess 120 GB är lite i minsta laget. Och har man väl vant sig vid SSD så går man ju knappast tillbaka till mekaniskt igen, så tänkte att det var lika bra att se till att skaffa lite seriöst med utrymme.

Permalänk
Medlem

De har rea, därför är priset som de är. EVO hade rea i helgen.
#15258547

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2724060
notera: NetOnNet 2015-03-02 -249:- 799:- Samsung 850 Pro Series 128GB

Passa på om man nu vill ha 128GB, för den lär återgå till original pris snart.

Permalänk
Medlem

Det där är ju larvigt bra pris. Antagligen för att Samsung sabbat så mycket på senaste tid med 840:in. Förstår inte varför man skulle välja EVO:n framför Pro:n i det här fallet

*edit*
Eller vi närmare eftertanke så har nog NetOnNet bara failat i prissättningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santrik:

Det där är ju larvigt bra pris. Antagligen för att Samsung sabbat så mycket på senaste tid med 840:in. Förstår inte varför man skulle välja EVO:n framför Pro:n i det här fallet

*edit*
Eller vi närmare eftertanke så har nog NetOnNet bara failat i prissättningen.

Hur vet man om det är "felsatt pris" ?
Jag tänkte ta bilen till Linköping och hämta upp en, men har ingen lust att få till svar att det är fel pris och behöva åka hem utan disk.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Hur vet man om det är "felsatt pris" ?
Jag tänkte ta bilen till Linköping och hämta upp en, men har ingen lust att få till svar att det är fel pris och behöva åka hem utan disk.

Jag har gjort det en gång och blivit besviken. De ändrade det från jag såg det på kvällen till jag kom dit nästa dag.

Det du kan göra är att köpa den över nätet, för detta priset. Och välja att de ska lägga den i butiken. Då hämtar du den på plats en dag eller så efter (tog 1,5 timme sen fick jag SMS att min vara låg redo när jag gjorde det).
Då är den betald och du kommer betala det priset, garanterat.

Annars brukar NetOnNet gå efter internet priset, och de justerar de på morgonen (eller kväll efter stängning) verkar det som.

Permalänk
Medlem

hallå gott folk, ni inser väl att Samsungs 850 serie lider av problem va? jag skulle aldrig vågat köpa en Samsung ssd längre..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Hur vet man om det är "felsatt pris" ?
Jag tänkte ta bilen till Linköping och hämta upp en, men har ingen lust att få till svar att det är fel pris och behöva åka hem utan disk.

Vet att när jag köpte ett Corsair K60 på Inet en gång så var det felsatt i pris så istället för 999kr så stod det 699kr på hyllan där tangentbordet var placerat, och när jag kom fram i kassan och skulle betala så stod jag och farsan och snackade med försäljaren och fick honom att hämta butikschefen eftersom att jag var beredd att betala 699kr och inte 999kr. Det slutade med att butikschefen gick med på att sälja det för hyllpriset på 699kr. 1 vecka senare så var hyllpriset ändrat till 999kr.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

hallå gott folk, ni inser väl att Samsungs 850 serie lider av problem va? jag skulle aldrig vågat köpa en Samsung ssd längre..

Och vilka problem skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Och vilka problem skulle det vara?

Missat denna nyhet? Samsungs senaste firmware till 850 Pro SSD kan orsaka död och förintelse

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har gjort det en gång och blivit besviken. De ändrade det från jag såg det på kvällen till jag kom dit nästa dag.

Det du kan göra är att köpa den över nätet, för detta priset. Och välja att de ska lägga den i butiken. Då hämtar du den på plats en dag eller så efter (tog 1,5 timme sen fick jag SMS att min vara låg redo när jag gjorde det).
Då är den betald och du kommer betala det priset, garanterat.

Annars brukar NetOnNet gå efter internet priset, och de justerar de på morgonen (eller kväll efter stängning) verkar det som.

Mycket riktigt går de efter internetpriset. Blev själv förvånad när jag var i Malmös lagershop igår och såg i terminalen att 850 pro gick på 799:- och EVO på 899:-, medan det i hyllan stod 1049:- för pro och 699:- för EVO. Blev tvungen att fråga en i personalen som kliade sig i huvudet länge men konstaterade att det var internetpriset jag skulle gå på. Han hade ingen aning varför pro hade lägre prissättning än EVO.

Lite knas att personalen i butik inte har någon koll på ev reor osv. Man kan nog inte hoppas på så mycket bra hjälp i lagershopparna.

Jag blev hursomhelst nöjd med 350:- rabatt på min nya SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det ligger och väntar en 1 TB 850 Pro på mig när jag kommer hem från jobbet idag faktiskt.
Har iofs inget problem med min gamla Kingston HyperX mer än att dess 120 GB är lite i minsta laget. Och har man väl vant sig vid SSD så går man ju knappast tillbaka till mekaniskt igen, så tänkte att det var lika bra att se till att skaffa lite seriöst med utrymme.

Är det HyperX 3K disken du har? Säg till om du ska sälja.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Fast det var väl ändå uppdateringsfunktionen som misslyckades, inte något problem med själva SSDn?

måste lära swype att SSD är ett ord...
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Fast det var väl ändå uppdateringsfunktionen som misslyckades, inte något problem med själva SSFn?

Stämmer.
Det var uppdateringen inne i Windows som något blev fel i.

Från DOS gick allt bra, och de som köpt med den ver fungerar också.
Men folk älskar att få panik till "aftonbladet" rubriker som död och förintelse.

Folk köper Seagate diskar varje dag, trots att de också brickade sina HDD när de skulle uppdatera dem från fin FW bugg, som i sin tur brickade dem efter en tid.
Intels ena 8MB bugg orsakades också av nån uppdatering har jag för mig, men det var kortvarigt.

Oavsett så är uppdateringen borttagen från nerladdning och de ska rätta till det. Surt om man mister allt, utan tvekan, men man ska inte uppdatera FW utan backup, på någon enhet.

Jag fruktar inte att använda mina 850 Pro diskar iaf

Permalänk
Avstängd

Jag åker nu och återkommer om hur det gick om ett par timmar.
Ja 850s senaste firmware lider av problem det har nog alla sett, men då kan man ju låta bli att använda denna firmware?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag åker nu och återkommer om hur det gick om ett par timmar.
Ja 850s senaste firmware lider av problem det har nog alla sett, men då kan man ju låta bli att använda denna firmware?

Endast uppdateringen inne i Windows... Inte FW i sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Är det HyperX 3K disken du har? Säg till om du ska sälja.. ^^

Tror bara den heter HyperX, hur som helst har jag ingen som helst tanke på att sälja den. Man kan inte ha för många SSD:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det ligger och väntar en 1 TB 850 Pro på mig när jag kommer hem från jobbet idag faktiskt.
Har iofs inget problem med min gamla Kingston HyperX mer än att dess 120 GB är lite i minsta laget. Och har man väl vant sig vid SSD så går man ju knappast tillbaka till mekaniskt igen, så tänkte att det var lika bra att se till att skaffa lite seriöst med utrymme.

Skrivet av Svantesson666:

Tror bara den heter HyperX, hur som helst har jag ingen som helst tanke på att sälja den. Man kan inte ha för många SSD:er

Haha, Sant.. ^^ Ja e på jakt efter en till nämligen.. ^^ Men 850:- för 120Gb e lite dyrt tycker ja.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Haha, Sant.. ^^ Ja e på jakt efter en till nämligen.. ^^ Men 850:- för 120Gb e lite dyrt tycker ja.. ^^

Ja 120/128 GB modellerna är verkligen inte prisvärda. Väldig skillnad, iaf vanligtvis, om man går upp till 240/256 GB modeller från respektive tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

hallå gott folk, ni inser väl att Samsungs 850 serie lider av problem va? jag skulle aldrig vågat köpa en Samsung ssd längre..

Jag har en 840-disk med problem och valde ändå att byta upp mig till just en 850 EVO. Pris/prestanda/skrivhållbarhet är bara för bra på denna disk.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Svantesson666:

Det ligger och väntar en 1 TB 850 Pro på mig när jag kommer hem från jobbet idag faktiskt.
Har iofs inget problem med min gamla Kingston HyperX mer än att dess 120 GB är lite i minsta laget. Och har man väl vant sig vid SSD så går man ju knappast tillbaka till mekaniskt igen, så tänkte att det var lika bra att se till att skaffa lite seriöst med utrymme.

Haha, påminner starkt om en arbetskamrat som hade en fullt fungerande Force GT på 120 GB och gick till Inet med datorn och lät dem uppgradera den till en 1 TB 840 Pro. Han har bara Windows, några dokument och World of Tanks på den. Jag bor dessutom ganska nära dig (Skene).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av vompen:

Vet att när jag köpte ett Corsair K60 på Inet en gång så var det felsatt i pris så istället för 999kr så stod det 699kr på hyllan där tangentbordet var placerat, och när jag kom fram i kassan och skulle betala så stod jag och farsan och snackade med försäljaren och fick honom att hämta butikschefen eftersom att jag var beredd att betala 699kr och inte 999kr. Det slutade med att butikschefen gick med på att sälja det för hyllpriset på 699kr. 1 vecka senare så var hyllpriset ändrat till 999kr.

Gjorde samma sak idag på Hi-fi klubben, fick denna goingen för 1600kr istället för 2000kr tack vare att de hade glömt att ändra priset i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tror bara den heter HyperX, hur som helst har jag ingen som helst tanke på att sälja den. Man kan inte ha för många SSD:er

Hehe... vete f om jag håller med. Jag har fler ssd än fingrar + tår... 32-1000GB.
Men samlar man så

kolla på tex tradera, går ibland prisvärda 120/128GB där.

Permalänk
Avstängd

799 i butiken
Endast 1 kvar nu i Linköping.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Absolut inte, men jag ser det inte som att hela 850 serien har problem pga den senaste fw till en av diskarna blivit skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag åker nu och återkommer om hur det gick om ett par timmar.
Ja 850s senaste firmware lider av problem det har nog alla sett, men då kan man ju låta bli att använda denna firmware?

Firmware ska man undvika att pilla på om det inte är absolut nödvändigt. Fungerar disken är det bara att fortsätta använda den.
Alternativt uppgradera senare när det kommer en fixad firmware.

Skrivet av Paddanx:

Jag har fler ssd än fingrar + tår... 32-1000GB.
Men samlar man så
kolla på tex tradera, går ibland prisvärda 120/128GB där.

Man måste inte köpa bara för att det är billigt
Är på min första SSD 512GB, möjligt att det blir uppgradering om dom blir mer prisvärda.. men blir 1-2TB på nästa disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Firmware ska man undvika att pilla på om det inte är absolut nödvändigt. Fungerar disken är det bara att fortsätta använda den.
Alternativt uppgradera senare när det kommer en fixad firmware.

Man måste inte köpa bara för att det är billigt
Är på min första SSD 512GB, möjligt att det blir uppgradering om dom blir mer prisvärda.. men blir 1-2TB på nästa disk.

Jag flashar alltid senaste firmware på mina ssd, har aldrig haft några problem.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja 120/128 GB modellerna är verkligen inte prisvärda. Väldig skillnad, iaf vanligtvis, om man går upp till 240/256 GB modeller från respektive tillverkare.

De kan stämma bra de.. Fick iofs min gratis via företaget ja jobbade åt för ett tag sen, o vill helst köra Raid0 pga prestandan, Men har läst nåt om att de bara e intels raidkrets som stödjer TRIM, Om ja inte minns fel? I vilket fall som helst så är det off topic, Kanske ska fortsätta via pm eller liknande ? ^^

Ursäkta för trådkapningen TS.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Firmware ska man undvika att pilla på om det inte är absolut nödvändigt. Fungerar disken är det bara att fortsätta använda den.
Alternativt uppgradera senare när det kommer en fixad firmware.

Man måste inte köpa bara för att det är billigt
Är på min första SSD 512GB, möjligt att det blir uppgradering om dom blir mer prisvärda.. men blir 1-2TB på nästa disk.

Jag har haft SSD sedan 2008, mina första var 32GB SLC SSDer, 3,5" IDE Mtron med ca 10k Iops. De fungerar än.
Mitt senaste inköp var faktiskt på tradera... 11300kr för 4 st Samsung 850 Pro 1TB, helt nya, med kvitto, och köpet gjordes mellan 4 ögon. Så 2st av dem i RAID 0 ser jag snart fram emot. Måste få klart resten av maskinen bara.

Men visst, jag köpte alldeles för många SSDer. Både för att testa, och för att jag samlar