AMD rekommenderar DirectX 12 och Vulkan istället för Mantle

Permalänk
Melding Plague

AMD rekommenderar DirectX 12 och Vulkan istället för Mantle

Mantles vara eller icke vara ifrågasätts i och med DirectX 12 och nästa OpenGL – Vulkan. Nu rekommenderar AMD de annalkande gränssnitten, men antyder samtidigt om att Mantle ska vidareutvecklas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades att mantle skulle bli något riktigt bra. Får se i framtiden.

Permalänk
Medlem

Varför inte släppa mantel fritt? eller är det fritt?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Mantle har iallafall sparkat igång DirectX 12!

Permalänk
Avstängd

Dom är ärliga iallafall. Nvidia hade bara patenterat de och sagt att det är bättre än dx12 och openGl.

Permalänk
Medlem

Mer mantel åt folket!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Oavsett var mantle viktigt för det sparkade igång både directx 12 och opengl utvecklingen, utan mantle skulle vi antagligen sitta med samma dx11 några år framöver.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skäggig legend

Tack vare AMD så kommer Directx 12. Bara tacka företaget som fick Microsoft att sätta sina rumpor på stolarna och ta fram DX12.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

OpenGL -> Khronos Group -> bl.a. NVIDIA är en stor spelare här!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonatanR:

Varför inte släppa mantel fritt? eller är det fritt?

Har för mig att det är öppet, men tror du Nvidia kan svälja sin stolthet och använda något som AMD gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Varför inte släppa mantel fritt? eller är det fritt?

Det är just nu, ägt och utvecklat av AMD.
AMD har dock sagt att de är villiga att släppa det, när det är redo.
Om artikeln stämmer verkar det dock som att AMD jobbat på att hjälpa både DX12 och GLNext för att bli då bra de kan, med den erfarenheten de har från Mantle.

Tror vi får vänta de "några veckor" som artikeln nämner för att se vad som sker, men förhoppningsvis så blir det nu släppt.

Skrivet av Alibaba123:

Dom är ärliga iallafall. Nvidia hade bara patenterat de och sagt att det är bättre än dx12 och openGl.

Nvidia hade tagit bort stödet för DX12, ersatt det med sin egen lösning, tvingat dig betala extra för PCI-E plats som fungerar med deras kort och en platina präglad special DVI-HDMI kabel som bara passar skärmar med G-synk i.
Nvidia har alltid mjölkat allt de kan från sina kunder, och så länge de betalar, kommer de att fortsätta göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Dom är ärliga iallafall. Nvidia hade bara patenterat de och sagt att det är bättre än dx12 och openGl.

Inte så smart av dom att ljuga när det går så dåligt för dom. Hade AMD varit topp i försäljning så hade dom säkerligen ljugit som Nvidia. Det handlar snarare om att om man är större så kan man ta mer risker utan att det smäller för hårt. Men det är bra att dom fortsätter på Mantle, det skulle aldrig bli det nya DirectX eftersom då måste Nvidia hoppa på vilket dom inte skulle men det betyder i alla fall mer press på Microsoft. Kanske var det som var tanken från första början

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

Mantle har iallafall sparkat igång DirectX 12!

Och OpenGL?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bra, det är inte niche-lösningar som vi behöver (aka, Nvidia-lösningar). Tack, AMD, för att ni fick fart på utvecklingen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Snusfri

Humor med inlägg som "Utan Mantle hade DX12 inte kommit" och liknande.

Det är ganska självklart att Microsoft jobbat med DX12 under en lång tid och självklart att det varit under utveckling innan AMD tillkännagav Mantle.

Det som hänt är att utveckling av DX12 kan ha snabbats på och fått mer resurser tack vara Mantle.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av XHI:

Tack vare AMD så kommer Directx 12. Bara tacka företaget som fick Microsoft att sätta sina rumpor på stolarna och ta fram DX12.

Du jag tror MS har utvecklat DX12 ett RÄTT bra tag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"However, if you are a developer interested in Mantle "1.0" functionality, we suggest that you focus your attention on DirectX® 12 or GLnext."

"Detta innebär inte slutet för Mantle, som intressant nog beskrivs som version 1.0."

Nej, tvärtom! Det beskrivs ju inte alls som version 1.0, ni har helt fel. Om man vill ha en en Mantle 1.0 så ska man söka sig till DX12 istället. Han antyder alltså att en Mantle 1.0 aldrig kommer. För att få 1.0-funktionalitet ska man fokusera på DX12 eller GLnext, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

Humor med alla som bara spekulerar. Som vanligt. Med 0 fakta.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och OpenGL?

Det projektet (opengl next, nu Vulcan) startade innan Mantle annonserades.
Men, de kan ha haft inverkan på designen. Samma kan gälla DX12.

Men det är ju svårt att säga, eftersom Mantle-API:t är hemligt.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att dom inser att det är lönlöst att försöka utmana Win10 o DX12. Sen MS announca att det är gratis - och det inte råkar suga totalt - så lär 95% av alla PC gamers ha det med krav på DX12 i spel mot slutet på året. Ser fan det redan nu på random forum, nötter som tror att devs kommer göra nya spelmotorer för gamla DX9 spel för att det förstås ökar prestandan med 5 miljoner procent, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du jag tror MS har utvecklat DX12 ett RÄTT bra tag.

Har de? Mantle tog väl mindre än ett år från scratch tills att det var utvecklat nog för att släppas med BF4?

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om AMD men de har i alla fall fått upp ögonen på folk och fått dem att inse att onödig overhead kan tas bort. Det är AMD som inspirerat till DX12 och det ska de ha Cred för. Jag gillar Nvidia men det är dålig stil som de håller på och pattenterar allt hela tiden. Jag gillar inte alls patent så AMD med Mantle och Freesync är riktigt hederliga i det här sammanhanget. Tummen upp!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"However, if you are a developer interested in Mantle "1.0" functionality, we suggest that you focus your attention on DirectX® 12 or GLnext."

"Detta innebär inte slutet för Mantle, som intressant nog beskrivs som version 1.0."

Nej, tvärtom! Det beskrivs ju inte alls som version 1.0, ni har helt fel. Om man vill ha en en Mantle 1.0 så ska man söka sig till DX12 istället. Han antyder alltså att en Mantle 1.0 aldrig kommer. För att få 1.0-funktionalitet ska man fokusera på DX12 eller GLnext, så enkelt är det.

Men "Samtidigt skriver AMD att gränssnittet måste ta sig an nya finesser och utvecklas bortom 'herraväldet över ritanropen'." samt att dokumentation snart kommer låter ju visst som om Mantle kommer få vidareutvecklas ett tag till.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Även om MS jobbat på dx12 längre än hotet från mantle så är det trevligt att det blev lite fokus på pc spelande istället för alla dj... konsoller. Är själv totalt ointresserad av mantle ,eftersom jag ej har ett amd gk men ser åtminstånde det positiva med det AMD gjorde med mantle, åtminstånde så blev det ett ändrat fokus från MS sida. Ser fram mot win10 & dx 12 Är bara att hoppas att det kommer nya funktioner (med nya grafikkort) & att det inte bara blir fokus på att minska cpu användandet utan nya dx12 funktioner & bättre stöd för ännu fler cpu kärnor(4-28) (det enda nya jag vet om i dx12 (funktioner) är dx11.3

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hoppas att OpenGL – Vulkan kommer slå DX12 på fingrarna så kommer man ha nått som inte är låst till en hårdvara eller OS.

Permalänk
Medlem

Vi får väll se vad Valve presenterar nu ska bli intressant , men jag undrar när vi får se vilka kort som har stöd för DX12 , Kompabiliteten för OpenGL borde väll vara större?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Låter klokt av AMD. DirectX är det API som dominerar i dagsläget och att fokusera på den är rimligt. Samtidigt är det ju inte direkt som att de skulle minskat eller slutat heller bör väl tilläggas. AMD's snabba lansering av Mantle-API'et har definitivt fått fart på DX 12. Hade det inte varit för Mantle så hade väldigt lite eller inget hänt. Vi vet väl alla hur MS jobbar vid det här laget.

Intressant att se vad framtiden för API'et blir. Riktigt bra att de troligen kommer släppa på dokumentationen med för det. Då de gjort detta för Radeon tidigare så förmodar jag att de lär kunna göra det även nu, såvida det inte blir problem med licenser eller patent eller liknande då.

Permalänk
Medlem

Redan i höstas nämndes att deras mission är klar , att dx12 och glNext är på gång. Men på professionella maserknaden är det mer intressant när HSA, OpenCL och "beyond drawcalls" med Mantel utvecklas.
(se sambandet Mantel---->Vulcan)

Permalänk
Medlem

Mantle gjorde sitt jobb och lär finnas inbyggt i glNext, kan vi skippa Direct X i framtida spel nu, tack? Hade gärna spelat mer spel under Linux Mint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur det än blir så ska AMD ha fet cred för att de faktiskt satte saker och ting i rullning. Utan Mantle så hade Microsoft knappast pushats att göra DirectX 12 till vad det nu ser ut att bli.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG