Lite frågor runt Raspberry Pi!

Permalänk

Lite frågor runt Raspberry Pi!

Jag har kommit i tankarna att köpa mig en Raspberry Pi och använda till framföralt mediaserver och ha all min musik på men även möjlighet till webserver och TS.

  1. Hur kraftfull är en RP?

  2. Hur mycket kan jag köra på den innan den blir seg?

  3. Jag har ingen erfarenhet med Linux alls, hur svår är den att konfigurera för att köra Musik (troligen SqueezeBox) och TS?

  4. Vad är det man behöver förutom just Raspberry Pi (ström,SD,HDD,nätverk)?

  5. Var rekommenderas det att man köper ifrån?

cheers,
Threepwood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Jag har kommit i tankarna att köpa mig en Raspberry Pi och använda till framföralt mediaserver och ha all min musik på men även möjlighet till webserver och TS.

  1. Hur kraftfull är en RP?

  2. Hur mycket kan jag köra på den innan den blir seg?

  3. Jag har ingen erfarenhet med Linux alls, hur svår är den att konfigurera för att köra Musik (troligen SqueezeBox) och TS?

  4. Vad är det man behöver förutom just Raspberry Pi (ström,SD,HDD,nätverk)?

  5. Var rekommenderas det att man köper ifrån?

cheers,
Threepwood

Jag köpte mina 3 från DustinHome, funkar skitbra, överklockade klarar dem 1ghz tror jag, minns inte riktigt då jag inte överklockar mina.
SD, ström, Ethernet eller en wifi-dongel behöver du. Du måste inte ha en HDD då den inte stödjer SATA men du kan köra en extern AC-driven hårddisk till den. Kraftfull är något du får precisera, dem klarar att visa 1080p video men det är inte direkt en "wow"-faktor längre.

Du bör nog läsa/se på videos/guider för hur andra använt sin Pi för det syfte du planerar för att få en bättre bild av det tror jag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Jo det blir väl en 500gb+ USB som Jag tänkte koppla in till den isf.

Antar det är RP 2 som gäller?