hur många % bättre skall ett grafikkort vara för att motivera uppgradering?

Permalänk
Medlem

hur många % bättre skall ett grafikkort vara för att motivera uppgradering?

Hallå sweclockare!, jag beställde idag ett gtx 980 gainward referens de verkade ha rätt många fyndvaror på cdon för 4274 kr, hade håg varit manisk hade detta inte varit något problem,

Men nu funderar jag rent generellt, vad anser ni vara en tillräckligt mycket större prestanda % för att vara värt en uppgradering?

True enough mitt gtx 280x kanske inte kan maxa alla spel med 60 fps men det gör fortfarande riktigt bra ifrån sig, så mitt dilemma och tanke ställning är vad tycker ni andra sweclockare är en rimlig % höjning i prestanda för att motivera uppgradering?

Vore kul att se vad folk tycker om detta:) MVH Martin:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

Hallå sweclockare!, jag beställde idag ett gtx 980 gainward referens de verkade ha rötr många på cdon för 4274 kr, hade håg varit manisk hade detta inte varit något problem,

Men nu funderar jag rent generellt, vad anser ni vara en tillräckligt mycket större prestanda % för att vara värt en uppgradering?

True enough mitt gtx 280x kanske inte kan maxa alla spel med 60 fps men det gör fortfarande riktigt bra ifrån sig, så mitt dilemma och tanke ställning är vad tycker ni andra sweclockare är en rimlig % höjning i prestanda för att motivera uppgradering?

Vore kul att se vad folk tycker om detta:) MVH Martin:)

Minst 50%.

Brukar göra som så att när jag märker att spelen börjar bli svåra att maxa så kikar jag på vad som finns att köpa.
Finns det inget som är tillräckligt mycket bättre än det jag har så väntar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Minst 50%.

Brukar göra som så att när jag märker att spelen börjar bli svåra att maxa så kikar jag på vad som finns att köpa.
Finns det inget som är tillräckligt mycket bättre än det jag har så väntar jag.

Bra strategi, den snor jag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Minst 50%.

Tack för att du svarade:) jag brukar också vilja ha 50% desto högre desto bättre problemet som gör att jag har svårt att avvakta nu är det annalkande gta V som jag skulle vilja "maxa" + mods:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Minst 50%.

Brukar göra som så att när jag märker att spelen börjar bli svåra att maxa så kikar jag på vad som finns att köpa.
Finns det inget som är tillräckligt mycket bättre än det jag har så väntar jag.

precis mitt resonemang, minst 50% annars får det va.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Eller ny DX standard

Permalänk
Medlem

Nja 25% är mer relevant, utav den enkla anledning att alltid kul att ha julafton flera ggr per år.
Med det sagt så är jag glad och besviken att jag sitter på samma CPU i snart 5 år :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ca. 50%. Så köpte ett till 280X istället för ett 980.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Hallå sweclockare!, jag beställde idag ett gtx 980 gainward referens de verkade ha rätt många fyndvaror på cdon för 4274 kr, hade håg varit manisk hade detta inte varit något problem,

Men nu funderar jag rent generellt, vad anser ni vara en tillräckligt mycket större prestanda % för att vara värt en uppgradering?

True enough mitt gtx 280x kanske inte kan maxa alla spel med 60 fps men det gör fortfarande riktigt bra ifrån sig, så mitt dilemma och tanke ställning är vad tycker ni andra sweclockare är en rimlig % höjning i prestanda för att motivera uppgradering?

Vore kul att se vad folk tycker om detta:) MVH Martin:)

Jag kör på bra pris i marknaden här på sweclockers. från 7870 till 7970.

Att köpa nytt är bara dyrt tycker jag. ett kort för 3000 kr nu är nere i beg ca 1000 - 1500 kr på 1 - 2 år.
Får se fall mitt sätt är bra när GTA V kommer eller om det behövs mer GPU kraft

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Ca. 50%. Så köpte ett till 280X istället för ett 980.

Skickades från m.sweclockers.com

hur upplever du att det fungerar? jag föredrar att köra med singel kort:)

Permalänk
Medlem

En mer rationell variant vore att tänka på den praktiska betydelsen en tänkt uppgradering skulle få.
Om x till y fps sedan är värt z kronor kan bara du svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Jag kör på bra pris i marknaden här på sweclockers. från 7870 till 7970.

Att köpa nytt är bara dyrt tycker jag. ett kort för 3000 kr nu är nere i beg ca 1000 - 1500 kr på 1 - 2 år.
Får se fall mitt sätt är bra när GTA V kommer eller om det behövs mer GPU kraft

Putte_br

haha jag önskar jag kunde göra som dig:P, men efter jag blev bränd 1 gång efter att ha käpt begagnat:P så har jag inte riktigt vågat mig på det igen:P så kudos till dig^^

det är egentligen därför jag vill vänta till 380x för om ryktena stämmer så skulle jag isådannafall få 70 - 80% boost istället:P men jag tyckte dettaa fyndvaru gtx 980 var så billigt:P

Permalänk
Medlem

Beror på spel o krav, släpps ett spel som mitt kort ej orkar enligt min smak på grafik eller om jag bytar skärm och går upp i upplösning,

Senaste korten jag har ägt ;
Kommer ej ihåg innan följande kort nedan,
Asus 580 cuii
Asus 680 cuii
Evga titan
Msi 980 sli

Mao bytat rätt ofta

Har alltid lagt mycket pengar på hårdvara typ i 20 år,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Säger också minst 50%.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hamnade i crossfireträsket många år tillbaka. Brukar uppgradera till något som är 75-100% snabbare, dvs ett kort är nästan lika snabbt som två av de gamla. Brukar alltid bli två av toppkortet från den senaste generationen när jag väl bestämmer mig att uppgradera. Dyrt som fan men inte så ofta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

hur upplever du att det fungerar? jag föredrar att köra med singel kort:)

Gjorde det jag med, men det verkar ha gått mycket fram åt med CF, rullar på fint.

Pris-steget från 280X till ett 980 var inte alls värt det ansåg jag så ett till 280X blev perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag "Uppgraderade" från ett R9 290X OC till ett 970 OC till exempel Ger ca. 5-10% mer prestanda i 1080p.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

När datorn inte längre klarar av att spela de spel som jag vill spela i stabila 60fps.

Permalänk

Skulle nog säga uppemot 100%... Visserligen spelar jag inte särskilt mycket, och då ofta lite äldre spel, men mitt 6870 är fortfarande ganska kapabelt. Har bland annat kört många spel i eyefinity (ca 3800x1200, blandad uppsättning skärmar) utan problem. Inte kollat så värst mycket på frames per second, men absolut helt spelbart, ofta på high. Dock börjar det väl bli dags snart... Sitter och väntar på 380x, beroende på pris osv. Kanske även ska skaffa en 1440p eller UHD skärm så småningom.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tjae... ungefär 50% förbättring vill jag se iaf. Med förbehållet att mitt nuvarande grafikkort inte ska klara av att hålla 60 fps (i snitt) på medium inställningar. Men då köper jag oftast någon toppmodell också, hade jag planerat att lägga ut 2000-2500:- så hade jag accepterat en lägre prestandavinst också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Nja 25% är mer relevant, utav den enkla anledning att alltid kul att ha julafton flera ggr per år.

Helt omöjligt om man köper det bästa som finns varje gång man kommer till skott.

Permalänk
Medlem

Beror på användarens krav och användningsområde samt ekonomiska situation och prioritering.

Så att säga en siffra som är värd att uppdatera för är ju lönlöst om man spelar lättdrivna spel men högst aktuellt om man alltid vill köra det senaste med högsta inställningar möjligt. Sedan spelar ju de egna tillgångarna roll när man väljer om det är värt att uppdatera för pengarna beroende på hur mycket man för ut av det.

Vad som nu fått mig att köpa ett grafikkort och gå ifrån det integrerade är för att datorn börjat säga ifrån lite på grafikfronten. Sedan tänkte jag att något som håller ett bra tag med tanke på att jag nu brukar spela på lägsta inställningarna eller nästintill så jag kan nöja mig med medium när kortet åldras. Då kan man tänka sig att det är mer värt pengarna - om man resonerar som jag då.

Högst individuellt val; det hela.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Eller gör som jag.
Köp ett 970 kör lite coola benchmarks och sedan fortsätter du spela CS GO i 500fps utan att cpuns ens klockar upp hela vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Minst 50%.

Brukar göra som så att när jag märker att spelen börjar bli svåra att maxa så kikar jag på vad som finns att köpa.
Finns det inget som är tillräckligt mycket bättre än det jag har så väntar jag.

Precis samma här. Får dock gärna vara 60% men minst 50 i alla fall.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nää inte behövs väl 50% Men köp någonting fett så du inte sitter om ett år och inte kan maxa dom nya spelen!

Permalänk
Medlem

Bara 50%? Då uppgraderar ni alltså varannan generation? Personligen tycker jag att det är för ofta. Minst 75% tycker jag, annars får det vara.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

När kraften inte längre räcket till.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt klart så e ju rätt svar högst personligt. För Forumet Främsta HårdvaruEntusiast Tvelander (lr Slöspelle som nåra säkert tycker....) så e ju svaret "144FPS på mina 3x SWIFT skärmar i 1920x1080*med allt på max" medans för nån annan så kan det vara precis hur mycket som helst.

Själv uppgraderar jag så pass sällan att hade man kollat procent så hade det blivit minst 300% men jag sätter 100% som gräns.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

jag väntar tills jag köpt nått spel som inte går att spela.

senaste var nu i höstas när ja bytte mina 2 460 med 1gb vram för att kunna köra witcher 3 som krävde minst 2gb

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

jag brukar byta när high settings med 2 - 4 x aa/af i 1080 börjar kännas sluggigt och vill ha 30-50% ökning och brukar sikta på bra medelkort med vettigt oc potensial eller nått som känns prisvärt då high end modellerna ofta har så liten fps ökning att oc på vettiga medelkort kan matcha vanilla high end så blir dom oftast gamla ungefär samtidigt antingen pga prestanda eller DX eller vram och om mitt 280x inte självdör får det hänga med till nästa år den här tiden när det kommit lite nya modeller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w