AMD A10-6700 3.7 GHz och passande grafikkort?

Permalänk
Medlem

AMD A10-6700 3.7 GHz och passande grafikkort?

Tjenare, min kompis har en dator med AMD A10-6700 3.7 GHz processor och vill köpa ett nytt grafikkort och han kan få ett Geforce 770 GTX 4GB för en billig peng. Men då undrar jag om hans processor kommer palla med grafikkortet eller kommer det att bottlenecka, vilket jag antar. (Hans nuvarande grafikkort är AMD Radeon R5 235.)

Permalänk
Medlem

Jorå, det är processorn som kommer att flaska. Men det är ju alltid något som flaskar.

edit: Som Friterad påpekar nedan så är obalansen ganska rejäl. Sen kan man ju unna sig lite extra GPU-intensivt godis.

Permalänk
Medlem

770 är ingen idé skulle jag tro med en A10, kanske vissa spel som äter grafik men knappt kräver cpu... Men om han nu kan få det riktigt billigt så varför inte. Förresten så kanske han kan överklocka processorn? Byta kylare och så, om den nu är upplåst dvs

Permalänk
Medlem

Sett till helheten så kommer nog systemet kännas betydligt bättre med Geforce 770. Men som sagt så kommer processorn bli en rejäl flaskhals.

Permalänk
Skrivet av kadimski:

Tjenare, min kompis har en dator med AMD A10-6700 3.7 GHz processor och vill köpa ett nytt grafikkort och han kan få ett Geforce 770 GTX 4GB för en billig peng. Men då undrar jag om hans processor kommer palla med grafikkortet eller kommer det att bottlenecka, vilket jag antar. (Hans nuvarande grafikkort är AMD Radeon R5 235.)

Radeon HD6670 är väl det bästa med den prollen sett till bang for the buck. Körde ett i min htpc i crossfire med apu:n, tuggade på bra i spel i 1080p.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr