Valve tillkännager Steam Link för fjärrspel till tv-bänken – Steam Controller prissätts

Permalänk
Melding Plague

Valve tillkännager Steam Link för fjärrspel till tv-bänken – Steam Controller prissätts

Satsningen på fjärrspel med In-Home Streaming ackompanjeras nu av dedikerad hårdvara och den länge försenade spelkontrollen Steam Controller, som nu får pris och släppdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Man får hoppas att de slipar lite på språkstödet innan lansering..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

"låga latenser"

hur låga latenser??

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Inaktiv

Streaming, den ultimata lösningen mot fuskare. Bara inte lagg blir ett problem så är det en välkommen teknik för FPS gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

hur låga latenser??

Steam in home streaming är redan spelbart utan problem lokalt idag, inte för att jag har testat vidare mycket men latenserna är låga nog för att det inte ska vara något störande moment. Ofast dippa de runt 20-35ms + skärmlagg.

Med det sagt, vissa spel passar sig bättre och andra lite mindre så men har bland annat testat spelat Bullethell spel genom det och funkade galant.

Så länge denna enhet inte segar och lägger på flera andra lagar av lagg så lär det funka lika bra som en vettig htpc.

Edit: Här har du lite statistik, ignorera de stora dipparna då spelet har lite FPS problem och hackar till då och då, något du får både lokalt och remote.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan koppla in valfritt handkontroll.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Steam in home streaming är redan spelbart utan problem lokalt idag, inte för att jag har testat vidare mycket men latenserna är låga nog för att det inte ska vara något störande moment. Ofast dippa de runt 20-35ms + skärmlagg.

Med det sagt, vissa spel passar sig bättre och andra lite mindre så men har bland annat testat spelat Bullethell spel genom det och funkade galant.

Så länge denna enhet inte segar och lägger på flera andra lagar av lagg så lär det funka lika bra som en vettig htpc.

Edit: Här har du lite statistik, ignorera de stora dipparna då spelet har lite FPS problem och hackar till då och då, något du får både lokalt och remote.

http://www.mugimugi.org/sihs.png

grymt, tack!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Det vore ju smidigt om man kunde strömma skärmen rakt av, alltså för film och dylikt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv

Om det går att använda andra kontroller så är den nog inte helt dum kanske. Inget jag lär köpa då jag redan har en J1800-baserad HTPC att strömma till.

Mycket bättre än vad nvidia visade upp dessutom.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se ett test på denna. Om den fungerar bra så är det väldig intressant.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det vore ju smidigt om man kunde strömma skärmen rakt av, alltså för film och dylikt.

Som jag förstått är det fullt möjligt med lite fulspel, typ lägga till program till Steam och så. Inte testat själv dock.

I övrigt verkar denna grym även om sannolikt några skulle önska möjlighet till trådlös streaming, går det att sätta i usb med wifi tro? Nu har jag redan kompetent htpc men detta till en andra-TV vore riktigt najs. Eller bara ha i källaren som remote desktop, finns möjligheter helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Hoppas att den klarar av enklare uppgifter som Netflix, Spotify och webbläsare utan en maindator. Annars, om den förlitar sig helt på en starkare burk även för enklare saker så känns det ganska omotiverat att köpa..

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det går att använda andra kontroller så är den nog inte helt dum kanske. Inget jag lär köpa då jag redan har en J1800-baserad HTPC att strömma till.

Mycket bättre än vad nvidia visade upp dessutom.

Source 2 annonserad, se där.

https://steamdb.info/blog/source2-announcement/

Permalänk
Medlem

Funkar denna bra så är den redan såld (till mig iaf).

Älskar hur pass bra Stream streaming tjänst fungerar, men kan man slippa ha en laptop till en TV eller större skärm så är det stort plus. Förutsätter att det fungerar med H/W på datorn som det redan gör, vilket avsevärt förbättrar prestandan.

Perfekt för lite slö-spelande när man ändå inte orkar fokusera sig på K/D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Streaming, den ultimata lösningen mot fuskare. Bara inte lagg blir ett problem så är det en välkommen teknik för FPS gaming.

Fattar verkligen inte vad du menar, på vilket sätt hjälper det här mot fuskare?
Och latenserna är inte tillräckligt bra för att det ska ge en bra upplevelse vid online-fps. Det passar bättre vid spel som inte är riktigt lika snabba, typ plattformsspel, rpg, enklare singelplayer-fps och dylikt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns ju onekligen som att dem här nyheterna drunknar i mellan alla VR nyheter (Vilket inte gör ett skit)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Vulkanstöd, bra bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Långt mer intressant

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Hoppas man kan koppla in valfritt handkontroll.

Jo, annars är jag lite tveksam till köp initialt. När man väl känt på "Steam Controller" kan den åsikten förstås ändras åt endera hållet..

Permalänk

Har det sagt något om hårdvaran i denna? Är det x86 eller ARM? Känns ganska lustigt att handkontrollen är lika dyr som hårdvaran hoppas verkligen man kan köra med egna kontroller till den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Har det sagt något om hårdvaran i denna? Är det x86 eller ARM? Känns ganska lustigt att handkontrollen är lika dyr som hårdvaran hoppas verkligen man kan köra med egna kontroller till den.

Med tanke på priset så måste den nästan köra ARM. Såvida inte någon i ledet subventionerat den då. Valve själva kanske, de tjänar ju bra på sin butik men jag tvivlar starkt på det.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Swedish Berserk:

Känns ganska lustigt att handkontrollen är lika dyr som hårdvaran hoppas verkligen man kan köra med egna kontroller till den.

Vänd på det; "konsollen" är lika billig som en handkontroll

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Har det sagt något om hårdvaran i denna? Är det x86 eller ARM? Känns ganska lustigt att handkontrollen är lika dyr som hårdvaran hoppas verkligen man kan köra med egna kontroller till den.

ARM eller någon annan liknande enkel billig mediaprocessor. Den ska ju i princip bara ta en videoström från LAN och mata ut den på HDMI samt skicka tillbaks USB-protokoll åt andra hållet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jH0Ni:

Fattar verkligen inte vad du menar, på vilket sätt hjälper det här mot fuskare?
Och latenserna är inte tillräckligt bra för att det ska ge en bra upplevelse vid online-fps. Det passar bättre vid spel som inte är riktigt lika snabba, typ plattformsspel, rpg, enklare singelplayer-fps och dylikt..

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå inte tillräckligt bra? Det är till för att köras från din speldator till dosan vid TVn. I samma nätverk. Det ska inte ge tillräckligt mycket latens för att vara märkbart om du inte kör typ CS som jag har hört ska vara ganska känsligt med sånt. Annars vet jag inte riktigt. Sen är jag en person som gillar att spela spel även på Dells U2711 som garanterat introducerar mer latens än den här dosan gör.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Alla skriver om den här lådan och handkontrollen idag men har inte sett en enda bild på handkontrollen i vilken form den kan tänkas ha nu. Finns det ens någon?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur pass känsligt streaming över nätverket är gällande hastighet på nätverket? Självklart är ju trådat att föredra men behövs det gigabit lan och cat 6 kompatibelt kablage/switchrar eller kan 100mbit/cat 5 räcka? Har tyvärr lite krångligt nätverk hemma då hela hemmet drogs för några år sen internt i väggarna med äldre utrustning. Har cat5 draget i väggarna så redan där är det ju lite högre latenser väl? Orkar inte byta ut 24-switchen för detta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av knegoff:

Någon som vet hur pass känsligt streaming över nätverket är gällande hastighet på nätverket? Självklart är ju trådat att föredra men behövs det gigabit lan och cat 6 kompatibelt kablage/switchrar eller kan 100mbit/cat 5 räcka? Har tyvärr lite krångligt nätverk hemma då hela hemmet drogs för några år sen internt i väggarna med äldre utrustning. Har cat5 draget i väggarna så redan där är det ju lite högre latenser väl? Orkar inte byta ut 24-switchen för detta.

Bandbredd och latens är inte samma sak och behöver inte vara beroende av varandra. Steam konverterar bilden till en h.264 videoström och du får anstränga dig innan du maxar ett 100 Mbit nätverk. Blu-ray har till exempel en maximal total bitrate på 54 Mbit/s och Steam komprimerar hårdare än så. Högsta valbara bandbredden i Steam är 30 Mbit/s. Jag har inte testat så mycket själv för att jag inte har en andra enhet som har tillräckligt kraftig hårdvara. Min gamla laptop med en tvåkärnig Core2 ULV på på 1,6 GHz och matchande integrerad grafik orkar helt enkelt inte med. Därmed litar jag inte riktigt på mina siffror på nätverksanvändning men det var i praktiken inget problem med 100 Mbit för mig.

Vad jag har läst så har folk klarat sig bra med trådlös ac också medan n är gränsfall. Du kan ställa in hur mycket bandbredd Steam ska använda och det verkar rätt flexibelt. Men trådlöst verkar bero väldigt mycket på lokala förhållanden medan jag inte sett någon som varit begränsad av en trådad uppkoppling. Skrev inte Emil lite om det när han undersökte diverse sätt att streama spel hemma? Har ett svagt minne av att han skrivit en artikel specifikt om Steams också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla upp hypad nu! Något som detta för dom med bara en dator! Skarp realese på steam OS, redan nu fungerande netflix app i steam OS, steam kontrollen, steam maschines mm mm.

Detta kommer konkurrera starkt mot konsolerna som inte går att uppgradera på 7år.

Valve är mitt Eden och Gabe min gud. Så är det. Kanske jävligt barnsligt att säga men shit vad dom spottar ur sig grejjer nu och ser riktigt lovande ut! Jag är hypad till tusen!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Den ser faktiskt riktigt nice ut! Hoppas den får stöd för Kodi också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Den ser faktiskt riktigt nice ut! Hoppas den får stöd för Kodi också!

Skickades från m.sweclockers.com

Borde väl funka att streama Kodi till Steam Link utan problem om man addar det i Steam på datorn?

Däremot är det klart man även vill ha det smidigt så alla program öppnas i fullscreen (valbart i nån checkbox) samt med fokus.

Via 360 och Steams kontroller vore det också trevligt om man kan definiera en "tabb" knapp för att växla mellan spel/program som är igång.
En variant kan ju vara att "specialknappen" som både PS, XBOX och möjligen även Steams kontroll har går till en meny som visar de aktiva programmen så man kan välja och klicka knapp <nånting> för att gå till valt program och knapp <nånting annat> för att stänga det valda programmet. Typ en "task manager". Steam i sig måste ju då också vara valbart så man kan gå tillbaka till själva grundplattan

Övrigt jag hoppas på är att Steam Linken skall gå att starta från XBOX handkontroll, förutsätter att den går att boota från den egna.
Fin bonus om allt ovan även skulle lira med PS kontroll naturligtvis