Sonys VR-headset Project Morpheus utrustas med 120 Hz OLED-skärm

Permalänk
Melding Plague

Sonys VR-headset Project Morpheus utrustas med 120 Hz OLED-skärm

Virtuell verklighet är en av höjdpunkterna under GDC 2015 och Sony är med på tåget med egna Project Morpheus, som bestyckats med ny skärm och får ett ungefärligt lanseringsdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist med så låg upplösning...

Permalänk
Medlem

Hahaha, 120 Hz på ps4! Vilket skämt!

Den kämpar ju till bristningsgränsen för att hålla 30fps i 1080p.... Sen försöker dom lura i kunderna att det verkligen är (EDIT)-fullt utnyttjande av- 120hz med lite mjukvarufusk

Det ska bli intressant att se när alla användare ligger och vrider sig på golvet av illamående!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Enligt Sony är Playstation 4 designad för att klara av 120 bilder per sekund (fps) och dra nytta av den höga uppdateringsfrekvensen" ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

ja kanske i 2D-plattformspel eller? vad fan dillar de om? de kan ju för fan inte ens nå 60.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag väntar med VR (till PC förstås) tills mainstreem är 4K + 120hz+

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Självklart kommer spel som utvecklas för VR att anpassas för just de krav som krävs. Oftast kan man bara inte kasta in detta i vilket spel som helst och förvänta sig bra resultat, det krävs att man faktiskt bygger spelet från grunden för att få ett bra VR spel. Samma kommer gälla PC då framerate är otroligt viktigt, och även till PC så krävs det oftast att man sänker rejält för att nå 90Hz ( som de flesta försöker nå )

Så förvänta er inte AAA budget på grafikdelar i dessa spel. Och att påstå att PS4 inte klarar 120Hz för spel som man faktisk gjorts för det är ju bara löjligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Nintendo klarade ju spel i 1080p@60fps i sina egna titlar (smash etc) trots sin svaga hårdvara och där är det ingen som klagade på pixlar grafik eller fula spel...

Om vi utgår från vad vi sett så har vi ju ex Metro eller tom raider som pallade 1080p@60fps till ps4 med god grafik. Den grafiska nivån måste ju vara helt acceptabel enligt min mening och den nivån bör de kunna hålla. Vi får väl se hur det blir kring release, det svåra för alla dessa VR-headset blir att få folk att köpa dem samt spelutvecklare att utveckla för dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hahaha, 120 Hz på ps4! Vilket skämt!

Den kämpar ju till bristningsgränsen för att hålla 30fps i 1080p.... Sen försöker dom lura i kunderna att det verkligen är 120hz med lite programfusk

Det ska bli intressant att se när alla användare ligger och vrider sig på golvet av illamående!

Skickades från m.sweclockers.com

Du inser att dom inte portar över nuvarande spel till Morpheus, utan att man bygger upp spel från grunden och anpassar det för VR. Grafiken kommer helt klart anpassas därefter.

Sony har sagt att utvecklare kan satsa på 60 eller 120 fps. När spelet renderas i 60 fps kommer huvudrörelserna fortfarande att uppdateras i 120 Hz, likt Oculus' teknik "asynchronous timewarp".

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

"Enligt Sony är Playstation 4 designad för att klara av 120 bilder per sekund (fps) och dra nytta av den höga uppdateringsfrekvensen" ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

ja kanske i 2D-plattformspel eller? vad fan dillar de om? de kan ju för fan inte ens nå 60.

I tetris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp, runt 20 fps i 900p på mitt PS4 (Assassins Creed Unity)... Hejja Sonys fantasisiffror!

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på Valve dock. Får se dock vilken jag köper, lutar mot Vive eller vad den kommer heta. För PC-utbudet lär vara superbt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Nintendo klarade ju spel i 1080p@60fps i sina egna titlar (smash etc) trots sin svaga hårdvara och där är det ingen som klagade på pixlar grafik eller fula spel...

Om vi utgår från vad vi sett så har vi ju ex Metro eller tom raider som pallade 1080p@60fps till ps4 med god grafik. Den grafiska nivån måste ju vara helt acceptabel enligt min mening och den nivån bör de kunna hålla. Vi får väl se hur det blir kring release, det svåra för alla dessa VR-headset blir att få folk att köpa dem samt spelutvecklare att utveckla för dem...

Faktum är att ps2 hade stöd för 1080i.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_2_games_with...

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Japp, runt 20 fps i 900p på mitt PS4 (Assassins Creed Unity)... Hejja Sonys fantasisiffror!

Jag tror de flesta på Swec har ganska bra förståelse för relationen mellan prestanda och hårdvara. Det kommer behövas en högt presterande PC för att ge en visuell upplevelse liknande den i AC: Unity i ett VR headset på 120hz med minst 1080p.

Jag tror de på Sony också vet detta och kommer därför sätta ribban mycket lägre. Det har nämnts Tetris tidigare i tråden och vi får helt enkelt se vad de lyckas skapa med den begränsade hårdvara de har.

Mjukvarans relation med prestanda kan vara mer komplicerad, det fick vi se i just AC: Unity där PC versionen i vissa fall presterade värre än vad de gjorde på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and-ears:

Jag tror de flesta på Swec har ganska bra förståelse för relationen mellan prestanda och hårdvara. Det kommer behövas en högt presterande PC för att ge en visuell upplevelse liknande den i AC: Unity i ett VR headset på 120hz med minst 1080p.

Jag tror de på Sony också vet detta och kommer därför sätta ribban mycket lägre. Det har nämnts Tetris tidigare i tråden och vi får helt enkelt se vad de lyckas skapa med den begränsade hårdvara de har.

Mjukvarans relation med prestanda kan vara mer komplicerad, det fick vi se i just AC: Unity där PC versionen i vissa fall presterade värre än vad de gjorde på konsol.

& utgivaren av AC unity har väl rätt fin vana av att utnyttja pc ns hårdvara, var det inte dom som gav ut ett spel innan jul här som dom försämmrat prestandan medvetet på pc versionen är oroväckande dagens trend att släppa VR till konsoler & mobiler känns som att man inte utnyttjar potentialen som pc medför till max för bästa upplevelse, men nu vill väl alla vara med i pengakarusellen här.
P.S detta var inget illa ment mot ditt inlägg var/är ett bra inlägg.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hahaha, 120 Hz på ps4! Vilket skämt!

Den kämpar ju till bristningsgränsen för att hålla 30fps i 1080p.... Sen försöker dom lura i kunderna att det verkligen är 120hz med lite programfusk

Det ska bli intressant att se när alla användare ligger och vrider sig på golvet av illamående!

Skickades från m.sweclockers.com

120hz är det nog. Men inte fps. Fps och hz är inte samma sak. Trodde jag alla på sweclockers visste

Permalänk

Ja jag reagerade också att 120hz och FPS inte är samma sak riktigt. Sedan att folk likar dessa inlägg är ännu värre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket väl medveten om skillnaden på hertz och frames per second. Att jag inte går igenom mitt inlägg för att se om det är politiskt korrekt är dock en annan sak. Låt mig anmärka mitt utnyttjande av ett talesätt för att vi alla ska undvika missförstånd den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

120hz är det nog. Men inte fps. Fps och hz är inte samma sak. Trodde jag alla på sweclockers visste

Skrivet av AlbinLoan:

Ja jag reagerade också att 120hz och FPS inte är samma sak riktigt. Sedan att folk likar dessa inlägg är ännu värre.

O på vilket sätt menar ni att FPS och Hertz inte är samma sak när man pratar om datorskärmar?

FPS = Frames Per Second
Hertz = Frekvens (Händelser per sekund)

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

120hz är det nog. Men inte fps. Fps och hz är inte samma sak. Trodde jag alla på sweclockers visste

Skrivet av AlbinLoan:

Ja jag reagerade också att 120hz och FPS inte är samma sak riktigt. Sedan att folk likar dessa inlägg är ännu värre.

Oj herregud, gick jag inte igenom mitt högst betydelsefulla inlägg här på internet till punkt och pricka så att de blev fel istället. Skäms på mig! Nu har ju ni besserwissrar något att prata om iaf

Jag ändrade inlägget nu iaf så att ni kan sova ostört inatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Du inser att dom inte portar över nuvarande spel till Morpheus, utan att man bygger upp spel från grunden och anpassar det för VR. Grafiken kommer helt klart anpassas därefter.

Sony har sagt att utvecklare kan satsa på 60 eller 120 fps. När spelet renderas i 60 fps kommer huvudrörelserna fortfarande att uppdateras i 120 Hz, likt Oculus' teknik "asynchronous timewarp".

Mjoo visst. Men vad planerar dom att skapa för dåligt grafiska spel som ska hålla 120 fps? Det kommer då inte se ut som någon virtuell "verklighet" kan jag lova. Definitivt inte i 1080p heller! Dom måste i princip sänka inställningar på sina större fps spel så att det blir 4 gånger lättare att driva om det ska bli någon 120 fps.

Jag är bara fruktansvärt skeptisk till hela grejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

O på vilket sätt menar ni att FPS och Hertz inte är samma sak när man pratar om datorskärmar?

FPS = Frames Per Second
Hertz = Frekvens (Händelser per sekund)

Verkar som om att många har missuppfattat att 120hz och 120fps är samma sak. Även om spelet kör 30fps så kommer skärmarna köra 120hz och det är betydligt mjukare och skarpare upplevelse än om det skulle vara 30 fps och 60hz.

Permalänk
Medlem

Älskar alla teorier om hur illa läget ser ut för Sonys VR nu när det bara är 12ish månader kvar till lansering.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av visnus:

Verkar som om att många har missuppfattat att 120hz och 120fps är samma sak. Även om spelet kör 30fps så kommer skärmarna köra 120hz och det är betydligt mjukare och skarpare upplevelse än om det skulle vara 30 fps och 60hz.

nja grafiken uppdateras fortfarande 30 gånger per sekund även om du kör i 120hz
allt över 30hz är onödigt där.

för att dra nytta av 120hz så måste du ha 120fps.

nåt som däremot borde stå med i specsen är rörelseupplösningen.
dom flesta skärmar klarar bara 300 av 1080 linjer.
så du springer alltså omkring med 300 linjers upplösning istället för dom utlovade 1080.
stå däremot still och du får 1080 linjer.

troligen klarar OLED skärmen med äkta RGB från samsung högre än 300 linjer men hur mycket?

testa att spela spel på en plasma tv så får ni se på skarp grafik.
800-1080 linjer fullt flås hela tiden vid rörelse.

notering: LGs OLED tvs = 300 linjer i game mode
blur heaven

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Mjoo visst. Men vad planerar dom att skapa för dåligt grafiska spel som ska hålla 120 fps? Det kommer då inte se ut som någon virtuell "verklighet" kan jag lova. Definitivt inte i 1080p heller! Dom måste i princip sänka inställningar på sina större fps spel så att det blir 4 gånger lättare att driva om det ska bli någon 120 fps.

Jag är bara fruktansvärt skeptisk till hela grejen

Man ska vara skeptisk tycker jag, men ang. grafiken så skulle jag vilja ha spel som inte försöker se ut som verkligheten. Det hade varit coolt att kastas in i ett Zelda spel, Journey eller dyl. Jag är av övertygelsen att spelupplevelsen kommer i första hand.

Ser inte att jag kommer köpa morpheus dock, om de inte kommer med PC stöd. Det skulle inte övertyga mig helt det heller, jag är också skeptisk. Jag tror inte de kan leverera någon "verkligets"-VR, och sämre stöd för PC än de andra alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

nja grafiken uppdateras fortfarande 30 gånger per sekund även om du kör i 120hz
allt över 30hz är onödigt där.

för att dra nytta av 120hz så måste du ha 120fps.

Du har fel i att 120hz är onödigt om spelen ändå bara pumpas ut i 30fps.

En 30hz skärm uppdaterar sin bild var 33'e millisekund.
En 120hz skärm uppdaterar bilden var 8'e millisekund.
120hz har därmed lägre latency även fast grafikkortet skickar ut bara 30 bilder i sekunden. För så fort en ny bild har renderats i grafikkortet, så är det inte lika lång väntetid tills skärmen uppdaterar till nästa bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visnus:

Verkar som om att många har missuppfattat att 120hz och 120fps är samma sak. Även om spelet kör 30fps så kommer skärmarna köra 120hz och det är betydligt mjukare och skarpare upplevelse än om det skulle vara 30 fps och 60hz.

Har själv en 144hz monitor. O det är mer responsivt även när fps'n dippar.
Största skillnaden är ändå att jag inte alls upplever någon tearing längre. Vilket var ett stort problem för mig innan bytet av monitor.

Permalänk
Medlem

120fpz

Hej.

Min Gear VR funkar så att den renderar 30 bilder / s men lite för stora för skärmen. sedan ritas de upp 60 gånger / s oavsett om bilden är ny eller inte. MEN bilden flyttas vid varje uppritning med hänsyn till hur man flyttat huvudet. med 120hz blir det nog en ännu mjukare upplevelse än jag har med mitt headset. Iden är inte dum.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

nja grafiken uppdateras fortfarande 30 gånger per sekund även om du kör i 120hz
allt över 30hz är onödigt där.

för att dra nytta av 120hz så måste du ha 120fps.

Det funkar lite klurigare än så i VR-kitsen-
Det som ZecretW nämner ovan kallas för asynchronous timewarp, det löser givetvis inte alla framerate problem men hjälper någorlunda för att få ner inpulatencyn medans man väntar på nya "riktiga" frames. Så antagligen kommer det användas något liknande på Morpheusen.
Alltså tex att ps4an renderar 60 "riktiga" fps á 16ms styck, samt 60-rörelse-interpolerade fps.

Dvs efter att det renderats en riktig frame så påbörjas arbetet med nästa riktiga frame som ska vara klar om 16ms, samtidigt så görs också en snabb "warp" på föregående frame baserat hur du har rört huvudet sedan arbetet på föregående riktiga frame påbörjades. Denna skickas ut 8ms senare. Så totalt outputas det 120fps, även om spelet bara "går i 60" typ.

(inte att blanda ihop med skräp-interpolering som typ TV apparater gör för att få upp fpsen eftersom detta skulle enbart öka inputlatencyn istället för att sänka den, pga du behöver ha "nästa" frame färdig för att kunna blenda mot den.)

Permalänk
Avstängd

Vilken upplösning krävs för VR?
Vilken uppdateringsfrekvens krävs för VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilken upplösning krävs för VR?
Vilken uppdateringsfrekvens krävs för VR?

Vilken upplösning som krävs beror dels på hur hög fov du har (110 vs 80 tex ), och vilken sorts grafisk-content som ska visas, med rätt grafisk stil kan det se acceptabelt ut med rätt låg upplösning, vives 1200×1080/öga är nog rätt okej för hur AAA-spel ser ut idag.
För att det ska kunna börja "se verkligt ut" med bra fov så behöver du dock komma över 4k per öga.

Större problemet med VR just nu snarare än upplösningen (eftersom inget skulle orka driva högre upplösningar ändå i acceptabel fps) är latency överlag, man brukar säga att saker börjar kännas okej kring
>90hz refresh
<20ms motion to photon latency

Sen är det ju så att Doom var sjukt bra i 320x200 upplösning och 30fps 1993, ändå vill ju inte så många spela spel i det formatet idag.
Så "vad som krävs" är rätt subjektivt.