Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

Det blir en ny spelkonsol i mikroformat när Nvidia presenterar Shield Console, som inte bara utrustas med alldeles färska Tegra X1 utan även är en av de första enheterna med Android TV.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Känns som den är för dyr tyvärr. Valve kommer med en Streamer för $50. Ska den kosta $200 skulle det vara mer grafikkraft i den typ PS4, då hade det varit något exceptionellt. I nu varande format borde den kosta max $99.

Permalänk
Medlem

*Gäsp* Det var detta som skulle revolutionera spelvärlden?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Lagring 15,5 GB huehue

Permalänk
Medlem

De var riktigt bra på att ljuga under konferensen.

"We have worlds 1st game streaming service"
Dessutom låvar de ~150ms delay med deras Streaming service... aja.

Sedan är de heller inte först med 4k Android TV.

Förövrigt de som vill se konferensen kan göra det här http://www.twitch.tv/nvidia/b/632355495

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Nvidias alldeles egna OUYA.

Har svårt att tro att denna mikrokonsolen ska lyckas eftersom den får gå upp mot Playstation 4, Xbox One och Wii U det kommer bli riktigt svårt för dom. Dessutom är det ett högt pris på den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Lite meh, att streama spel är ingen idé förrän man får en sådan låg delay att man knappt märker något, och då går det verkligen inte att göra det trådlöst heller. Sedan finns ju streaming med Steam så varför skulle man köpa en konsol som är gjord för streaming?

Permalänk
Medlem

snygg var den iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Snodde han AMD Fixers läderjacka?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

*Gäsp* Det var detta som skulle revolutionera spelvärlden?

Precis min tanke...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3 GB RAM...

Permalänk
Medlem

Kommer helt klart att floppa, men jag personligen tycker ändå att den verkar intressant. Det faktum att den har stöd för DX12 gör att det finns mycket potential i den och att många PC-spel kan komma att portas till konsolen. Och x86 > ARM är inte så komplicerat som man kan tro, och jag är övertygad om att åtminstone alla Nvidia-sponsrade spel kommer att portas till konsolen.

Vet inte om den kommer vara värd 2000kr, men jag skulle definitivt kunna tänka mig att köpa den för 1300-1400kr, och då inte bara för spel utan även för att köra XBMC/Kodi på den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Lite meh, att streama spel är ingen idé förrän man får en sådan låg delay att man knappt märker något, och då går det verkligen inte att göra det trådlöst heller. Sedan finns ju streaming med Steam så varför skulle man köpa en konsol som är gjord för streaming?

Den är inte tokdyr då det ingår en kompetent handkontroll i priset. Som mediaspelare är den sannolikt helt ok och fördelen den har mot Steam är att den inte är beroende av speltjänst, har jag mina spel på origin så funkar det direkt här. Förutsatt att man har Geforce i burken dock, det är enligt mig största nackdelen med denna pryl.

Fördelen mot ouya och liknande är att Nvidia redan börjat bygga upp en produktfamilj som kan använda samma kontroll och är kompatibla med varandra samt streaming förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Problemet är att den inte är optimal för varken streaming eller lokal gaming. Den har för "bra" och dyr hårdvara för att kunna säljas för 49-99$ som är rätt prispunkt för en media/streaming enhet men för dålig hårdvara för att kunna konkurrera som en spelkonsol. Mittemellan satsningar blir sällan särskilt lyckade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

3 GB RAM...

Nej. 2,5GB snabbt och 0,5GB långsamt.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Var fin humor där i texten dagens satir
"Även om Shield Console inte kan mäta sig med muskelmaskiner som Playstation 4 och Xbox One "
Dom klarar ju inte ens 1080p 30 hz i dagens spel undrar vad det blir om en 2 år stillbilder

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nämndes inget om grid prenumerationen i artikeln. Gissar på att denna kommer med en förbetald prenumeration på 1 år eller liknande vid köp av konsolen som man sen får betala vidare på för att behålla. Antar att grid är den stora grejen med Shield Console och inte in-home streaming??

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Lagring 15,5 GB huehue

Hur mycket lagring behöver du när du strömmar spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

De var riktigt bra på att ljuga under konferensen.

...

Sedan är de heller inte först med 4k Android TV.
http://www.twitch.tv/nvidia/b/632355495

Vem var före dem med 4k Android TV ?

Permalänk
Medlem

Nämnde artikeln att man kan strömma PC-spel även LOKALT, dvs. från din egen gaming-PC till TV:n ? Det är ett stort skäl att köpa den här. Om man inte, som jag, redan köpt en Nvidia Shield Tablet :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vem var före dem med 4k Android TV ?

Tja du har Sony's TV t.ex.

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/televisions/son...

Sedan finns det många Kinesiska märken på både TV och Android boxar som kör Android TV och 4k som du kan köpa i handeln redan idag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja du har Sony's TV t.ex.

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/televisions/son...

Sedan finns det många Kinesiska märken på både TV och Android boxar som kör Android TV och 4k som du kan köpa i handeln redan idag.

Tror dom menar den första separata boxen som klarar 4k och då har dom ju rätt...på så sätt att den har hdmi 2.0 och klarar 4Kp60 hevc vilket mig veterligen ingen kina box klarar...tror dessutom att den klarar 4kp60 i 10bit

Givet köp som mediaspelare om den klarar att switcha bildfrekvens på rätt sätt.

Mvh Jonas

Visa signatur

jos

Permalänk
Medlem

Detta kan nog gå bra ändå, om du får 1080p i 60fps stabilt i spel så är den ju redan där bättre än ps4 & Xbone, sen blir det väl intressant att se vilken nivå grafikdetaljen lägger sig på.

200$ är inte dyrt för en kompetent plattform som kan leverera både spel/film strömning, speciellt om det fungerar bra med 4k för film.

Man får väl nästan räkna med att ha en prenumeration om man ska kunna nyttja denna enheten till fullo, men det är väl ganska standard med prenumeration om man vill spela i soffan. Alla har antingen ps+ eller live gold.

Det som avgör mest om detta ska bli en bra plattform är utbudet av spel & appar (netflix/viaplay osv.) på GRID och hur ens spelbibliotek fungerar, om det exempelvis fungerar som med ps+ att du behåller spelen tills du säger upp prenumerationen så kan detta helt klart konkurrera med mera traditionella konsoler som PS4/XBONE.

Sen måste ju givetvis GRID fungera riktigt bra med, inga strulande servrar här inte.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

"muskelmaskiner som Playstation 4 och Xbox One "..... .. . Vaa?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ytterst revolutionerande Nvidia, snark.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nice om man kan köra alla dos spel och emulatorer

Permalänk
Medlem

Wow, det var ju verkligen revolutionerande. Intresseklubben dog av tristess.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt säga att detta är något jag har väntat på, om den nu tillåter strömmade spel över LAN. Har alltid tyckt att konceptet bakom Playstation TV, steam in-home streaming är väldigt intressant och när jag testade steams egna i början så fungerade det förvånansvärt bra. Att kunna köpa den här och ställa vid TV'n och kunna köra soff-spel där inputlag osv inte spelar så stor roll är väldigt smart och något jag lätt skulle kunna tänka mig göra.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Men detta var väl inte enbart in-house streaming, utan även streaming från nvidias moln, eller? Visserligen blir det hög delay men i vissa spel stör det inte lika mycket som i andra.

Permalänk
Medlem

Om dom tycker att PS4 och Xbox One är muskelmaskiner i jämförelse med detta så kan ni tänka er nivån! Wow....

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |