Vad borde jag lägga mina pengar på för att uppgradera min dator?

Permalänk

Vad borde jag lägga mina pengar på för att uppgradera min dator?

Gör en snabb tråd innan jag drar till skolan, kommer uppdatera senare med lite mer specifik info

Nvidia Geforce GTX 780
Intel Core i7-2600k cpu @ 3.40ghz
Moderkort: Asustek Computer P8H67
8gb Kingston 4GX (tror jag dom heter?)

PSU uppgraderas efter hand

Permalänk

Finns inte mycket att uppgradera. Både grafikkortet och processorn står sig fint än idag. Sen om du t.ex. redigerar videor eller så hade jag kanske rekommenderat 8GB RAM till. Eller t.o.m. om du vill streama. Det är fint med 8GB för spelande och för streaming o.s.v. En annan idé är ju att vattenkyla processorn och överklocka den en hel del vilket 2600k är utmärkt för. Om du nu inte vill köra SLI och slänga in ett till 780, det vill säga.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Ett Z77-moderkort och en ordentlig kylare för att överklocka processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pavillion:

Gör en snabb tråd innan jag drar till skolan, kommer uppdatera senare med lite mer specifik info

Nvidia Geforce GTX 780
Intel Core i7-2600k cpu @ 3.40ghz
Moderkort: Asustek Computer P8H67
8gb Kingston 4GX (tror jag dom heter?)

PSU uppgraderas efter hand

En SSD om du inte har det. Ett bra chassi om du inte har det. En bra PSU om du inte har det. En bra CPU-kylare om du inte har det.

Allt beror på vad du har för grejer i din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar på att skaffa 16GB Ram för att eventuellt streama, några tips på vad man ska välja?
Har ett fractal design R3 tror jag det heter, funkar finfint.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ett Z77-moderkort och en ordentlig kylare för att överklocka processorn.

Tips på någon speciell kylare? Har cirkus 5-6 lax att lägga totalt.

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Finns inte mycket att uppgradera. Både grafikkortet och processorn står sig fint än idag. Sen om du t.ex. redigerar videor eller så hade jag kanske rekommenderat 8GB RAM till. Eller t.o.m. om du vill streama. Det är fint med 8GB för spelande och för streaming o.s.v. En annan idé är ju att vattenkyla processorn och överklocka den en hel del vilket 2600k är utmärkt för. Om du nu inte vill köra SLI och slänga in ett till 780, det vill säga.

Vore det mer prisvärt att köpa ett till 780 för SLI eller ett nyare grafikkort? Har aldrig byggt ihop något med SLI förrut heller

Och har du något tips på 16gb ram?

Permalänk
Skrivet av Pavillion:

Vore det mer prisvärt att köpa ett till 780 för SLI eller ett nyare grafikkort? Har aldrig byggt ihop något med SLI förrut heller

Och har du något tips på 16gb ram?

Visst har SLI sina buggar ibland, men ärligt talat finns det inget kort som slår ditt 780 tillräckligt hårt på fingrarna för att det ska löna sig. Det skulle också sno hela din budget.

Men såg att någon annan rekommenderat ett moderkort och kylare. Har plockat ihop ett litet paket åt dig här och siktat på 6k.

Kan tyvärr inte hitta något Z77-moderkort. Kan inte mycket om butikerna i Sverige då jag själv är från Finland, men det finns på t.ex. Liontech o.s.v. men vet som sagt inte hur dom är. Men där har du god kylning och så la jag till två tystare fläktar för att göra det hela lite behagligare. Något du givetvis kan skippa om du skulle vilja det. Corsair Link ger en ju möjligheten att sätta fläktarna på något lägre varvtal också.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pavillion:

Tips på någon speciell kylare? Har cirkus 5-6 lax att lägga totalt.

Beror lite på vad som har rum i ditt chassi. Hittade även ett moderkort som det går att överklocka med (dock inget SLI stöd). Antar att du har ett chassi som har rum för fullstora ATX moderkort.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=39513
http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=841_844_50&products_id=49029

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p