Valve tillkännager Source 2 – kostnadsfri spelmotor med Vulkan-stöd

Permalänk
Melding Plague

Valve tillkännager Source 2 – kostnadsfri spelmotor med Vulkan-stöd

Under GDC 2015 lyfter Valve på locket och avslöjar Source 2, som blir gratis för spelutvecklare. Verktygen ska dessutom vara tillräckligt lättanvända för att låta gamers bidra till utvecklingen av sina favoritspel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow!

Permalänk
Medlem

tråkigt att de inte visar något spel som använder motorn, inga screens eller något...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Känns en smula onödigt med Direct X 12 version då Vulkan fungerar på Windows med... Men men. Dom vet väll bäst!

Nu vill jag dock de lite bilder från det, Unreal Engine 4 har vi ju massor av material att spana på!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Half Life 3.. .. .. ?? 😀

Permalänk

Master GABE <3

Permalänk
Medlem

Half Life 3 då?!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Half Life 3 då?!

confirmed

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Känns en smula onödigt med Direct X 12 version då Vulkan fungerar på Windows med... Men men. Dom vet väll bäst!

Nu vill jag dock de lite bilder från det, Unreal Engine 4 har vi ju massor av material att spana på!

Själv vill jag gjärna ha bild även i windows, eftersom ett windows utan dx ingen bild ,med valfrihet att installera /använda andra API
(ursäkta att det bidde lite off topic)
Ge oss HL3 nu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Detta ska bli väldigt intressant!
Source 2 har ju varit känt ett tag, men väldigt kul att Valve (äntligen) går ut officiellt med det!

§ 1.6 bortrensat.
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Valve är genier. För medans det på ytan ser ut att de inte kommer tjäna något på detta. Så kommer de indirekt dra in stort när spelen skapade i Source 2 väl säljs på Steam.

Och som sagt..
Source + 2 = 1 + 2 = Half Life 3 Confirmed!!!!!!"!"!"!#!¤14

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Helt ärligt nu, inga tråkiga memes menade, så lär detta vara en indikation på att HL3 är på väg.

Permalänk
Medlem

Source 1, Source 2, Half life 3

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem

Hohoho, nu behöver dom ett spel att skeppa motorn med! Vi vet alla vad det betyder! PROSPERO CONFIRMED!

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Langa fram nästa Hammer, tack.

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta innebär att de äntligen kommer att släppa ricochet 2 på riktigt, ettan är lätt bästa spelet på steam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mansonite:

Half Life 3 då?!

Lär floppa precis lika mycket som Duke Nukem gjorde. Idag finns det åtskilliga titlar som fullständigt smiskar skiten ur Half-Life serien i alla aspekter. Storyn var ju helt värdelös, grafiken inte ens modern för sin tid och fysiken var föga imponerande.

...jag förstår inte varför folk hetsar upp sig över en till synes möjlig triologi av Half-Life...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lär floppa precis lika mycket som Duke Nukem gjorde. Idag finns det åtskilliga titlar som fullständigt smiskar skiten ur Half-Life serien i alla aspekter. Storyn var ju helt värdelös, grafiken inte ens modern för sin tid och fysiken var föga imponerande.

...jag förstår inte varför folk hetsar upp sig över en till synes möjlig triologi av Half-Life...

Jag håller med dig om att HL är riktigt överskattat men tycker fortfarande tvåan var rolig och såg bra ut när jag spelade igenom det i alla fall. Men känner inte riktigt att jag behöver spela någon eventuell trea.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Segas:

Lär floppa precis lika mycket som Duke Nukem gjorde. Idag finns det åtskilliga titlar som fullständigt smiskar skiten ur Half-Life serien i alla aspekter. Storyn var ju helt värdelös, grafiken inte ens modern för sin tid och fysiken var föga imponerande.

...jag förstår inte varför folk hetsar upp sig över en till synes möjlig triologi av Half-Life...

Half-Life revolutionerade level design och story i FPS-spel (Långt, stort och utan laddningsbilder mellan banor). Half-Life 2 gjorde det samma för fysik och ansiktsanimationer. Kommer du inte ihåg madrasserna? De vassa flygande robotarna som studsade fram mellan väggarna i de trånga korridorerna? Det var något som helt enkelt inte hade gjorts så bra innan.

Men kan tänka mig att många är för unga för att ha upplevt dessa klassiker när de kom ut, och inte såg hur de förändrade FPS-genren.

Permalänk
Medlem

Segas, om du var sarkastisk så ber jag om ursäkt på förhand.

Skrivet av Segas:

Lär floppa precis lika mycket som Duke Nukem gjorde.

Tveksamt.
Valve är inte 2K Games, och HL3 är inget projekt som bollats fram och tillbaka mellan olika utvecklare.

Skrivet av Segas:

Idag finns det åtskilliga titlar som fullständigt smiskar skiten ur Half-Life serien i alla aspekter.

Ja men det är väl bra (och föga förvånande) att det finns spel idag som är bättre än två spel från 1998 respektive 2004, eller hur? Något annat hade varit minst sagt sorgligt och pinsamt.

Skrivet av Segas:

Storyn var ju helt värdelös

Finns bättre storys i spel, men att kalla den "helt värdelös" är väl till att ta i aningen, eller?

Skrivet av Segas:

grafiken inte ens modern för sin tid och

Grafiken i Half-Life 1 var väl relativt standard för sin tid.
Grafiken i Half-Life 2 var däremot före sin tid. Du får gärna nämna ett spel från 2004 som var lika snyggt som HL2.

Skrivet av Segas:

fysiken var föga imponerande.

Okej, om du klankar ner på fysikmotorn i HL2 så vet jag att du är sarkastisk.

Skrivet av Segas:

...jag förstår inte varför folk hetsar upp sig över en till synes möjlig triologi av Half-Life...

Gud förbjude att alla tycker likadant, eller hur?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

HL2 och Doom3 var de stora teknikmonstren som definitivt slogs om kronan 2004.
Att säga att de inte var imponerande och för sin tid visar ju bara på okunskap..

Sen om man gillar spelen är väl en annan femma, men source hade ju en grymt imponerande motor, speciellt med fysiken.

Gissar dock att det är ett nytt ip som Valve har i görningen, ev. en licens på någon grym franchise kanske ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snakespeare:

Half-Life revolutionerade level design och story i FPS-spel (Långt, stort och utan laddningsbilder mellan banor). Half-Life 2 gjorde det samma för fysik och ansiktsanimationer. Kommer du inte ihåg madrasserna? De vassa flygande robotarna som studsade fram mellan väggarna i de trånga korridorerna? Det var något som helt enkelt inte hade gjorts så bra innan.

Men kan tänka mig att många är för unga för att ha upplevt dessa klassiker när de kom ut, och inte såg hur de förändrade FPS-genren.

Sååå...du vill se fler studsande saker 2015 med namnet Half-Life 2? Vad tror du Half-Life 3 skulle ha att erbjuda som inte redan finns i flera upplagor redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lär floppa precis lika mycket som Duke Nukem gjorde. Idag finns det åtskilliga titlar som fullständigt smiskar skiten ur Half-Life serien i alla aspekter. Storyn var ju helt värdelös, grafiken inte ens modern för sin tid och fysiken var föga imponerande.

...jag förstår inte varför folk hetsar upp sig över en till synes möjlig triologi av Half-Life...

Spelade du verkligen Half Life 2 när det kom ut eller har du spelat det nyligen? Hur gammal är du?

Spelet hade den bästa grafiken på marknaden hösten 2004.
Spelet hade överlägset bäst fysik och hade det i många år därefter.
Storyn är väldigt djup och intressant. Det är nog du som inte förstår vad som händer snarare.

Idag?! Jämför du 10 år gamla spel med dagens? Hur många nya spel har bättre story än HL2? Det är fan inte många!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tråkigt att de inte visar något spel som använder motorn, inga screens eller något...

Här har du Left 4 Dead 2 i Source 2, för över ett år sen: http://www.valvetime.net/threads/source-2-left-4-dead-2-prototype-screenshots-leaked.244266/

Permalänk
Skrivet av Segas:

Lär floppa precis lika mycket som Duke Nukem gjorde. Idag finns det åtskilliga titlar som fullständigt smiskar skiten ur Half-Life serien i alla aspekter. Storyn var ju helt värdelös, grafiken inte ens modern för sin tid och fysiken var föga imponerande.

...jag förstår inte varför folk hetsar upp sig över en till synes möjlig triologi av Half-Life...

när half life 2 släpptest så var det helt nytänkande och innovativt, nu sådär 10år efter så är det klart att ett och annat spel kommer att tagit sig förbi och blivit ett spel som vi tycker mer om, men det är svårt att hitta ett spel slår half life 2 om du drar tbx spel marknaden runt när det var aktuellt

Sedan alla spel som skapats med source motorn är ju helt otroligt, tex titanfall(ja source) l4d portal hl serien, dota ,cs, blackmesa, massa mods och små spel, portal är bara några av alla, så att det kommer en source 2 lär ju vara helt otroligt grymt med alla nya spel som kommer

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Sååå...du vill se fler studsande saker 2015 med namnet Half-Life 2? Vad tror du Half-Life 3 skulle ha att erbjuda som inte redan finns i flera upplagor redan?

Poängen han försöker ta upp är ju att Half-Life 2 var ganska så nyskapande när det kom, vilket förhoppningsvis Half-Life 3 också kommer vara, på ett eller annat vis. Visste man vad det var eller hade en sån bra idé skulle man ju sitta på designteamet.

Eventuellt skulle det kunna vara det första "perfekta" VR spelet, det verkar vara på tapeten nu. Det finns inte heller i flera upplagor. Nu tänkte jag ju efter flera sekunder för att hitta på något nytt, tänker man flera timmar kan man nog hitta på något roligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Sååå...du vill se fler studsande saker 2015 med namnet Half-Life 2? Vad tror du Half-Life 3 skulle ha att erbjuda som inte redan finns i flera upplagor redan?

Valve har säkert något innovativt i kikaren.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Själv vill jag gjärna ha bild även i windows, eftersom ett windows utan dx ingen bild ,med valfrihet att installera /använda andra API
(ursäkta att det bidde lite off topic)
Ge oss HL3 nu

Varför skulle du inte ha bild? För nya 2dapplikationer så stödjer de flesta redan WPF(C) och i de gamla har man GDI. För 3d behöver man inte heller D3D för att få bild. Men en sak jag gillar med DirectX ska tilläggas är såklart directInput.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

tackar, damn det såg ju bra ut redan då!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200